Förstärka täckningen för mobilt bredband?

Permalänk

Förstärka täckningen för mobilt bredband?

Hej! Jag kör på mobilt bredband hemma, men skulle gärna vilja ha lite lägre ping och gärna högre hastighet också såklart, men framförallt pingen. Har 3G/HSPA just nu, vilket betyder max 32 Mbps ner. Dock brukar jag max få ut 10-12 Mbps. Första frågan: Modemet (Huawei E3351) ska klara ca 40 Mbps ner. Om jag börjar använda 4G-kort istället, dvs max 100 Mbps ner, är det värt att uppgradera modemet då? Jag menar, med tanke på att jag inte ens nu får ut full hastighet av mitt 3G-kort? Eller kan ett 4G-certifierat modem ge lägre ping/högre hastighet?
Andra frågan: I vilket fall, finns det andra sätt att minska ping/öka hastighet? Modemet har ju ingen antennkontakt, men jag har sett riktantenner med någon slags induktiv överföring. Kan man bygga nåt sånt själv tro? Har inga planer på att spendera +1000kr på en antenn för att minska min ping med typ 25 ms, utan tänkte mer nåt man kan göra utav saker hemma. Har några gamla tv-antenner bl a, kan man göra nåt av dem? Har t o m en sån där gammal takmonterad tv-antenn
Just nu hänger modemet i taket med USB-förlängningssladd för att få lite bättre täckning. Har till och med funderat på att ha modemet med förlängningssladd upp på vinden, då vi bor i högt belägen villa, men kanske inte är bra med så långa sladdar? Iofs är det plåttak som kanske isolerar...
Äh, jag bara spånar nu. Vad tror ni på?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

4G är generellt snabbare än 3G. men man måste vara medveten om att 4G som standard kör på högre frekevns än 3G och därmed har sämre räckvidd.
Så om det blir bättre eller sämre för dig beror mycket på ditt avstånd till masten.

Det är i princip inte olagligt att skaffa/bygga en förstärkare, men vad man måste vara medveten om är två saker.
1: Det krävs i regel tillstånd från operatören att sätta upp något sådant.
2: Om det kommer fram att din "förstärkare" stör "nätverket" kan du bli skylig att betala tekniker som skickas ut.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Skrivet av Belzader:

4G är generellt snabbare än 3G. men man måste vara medveten om att 4G som standard kör på högre frekevns än 3G och därmed har sämre räckvidd.
Så om det blir bättre eller sämre för dig beror mycket på ditt avstånd till masten.

Det är i princip inte olagligt att skaffa/bygga en förstärkare, men vad man måste vara medveten om är två saker.
1: Det krävs i regel tillstånd från operatören att sätta upp något sådant.
2: Om det kommer fram att din "förstärkare" stör "nätverket" kan du bli skylig att betala tekniker som skickas ut.

Ojdå, det visste jag inte. Betyder det att man behöver tillstånd för vilken riktantenn som helst? Hur kan en antenn störa övrig trafik? Jag hade förresten inte tänkt att skruva upp hela stora skrothögen på taket igen, jag nämnde det mest för att sätta igång tankarna lite. Tänkte mer nåt i mindre skala inomhus. Men vad är bästa alternativet?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Marzupilami:

Ojdå, det visste jag inte. Betyder det att man behöver tillstånd för vilken riktantenn som helst? Hur kan en antenn störa övrig trafik? Jag hade förresten inte tänkt att skruva upp hela stora skrothögen på taket igen, jag nämnde det mest för att sätta igång tankarna lite. Tänkte mer nåt i mindre skala inomhus. Men vad är bästa alternativet?

Tror det är viktigt här att skilja på riktantenn och repeater. Riktantenn kan hjälpa mot dålig täckning då man kan rikta mot närmsta mast och få ut antennen ur hushållet. Denna kräver inget tillstånd.

Repeater förstärker aktivt inkommande signal och repeterar/avbildar den inomhus. På så sätt får man samma täckning inne som man hade haft ute. Denna kräver tillstånd av PTS och är betydligt dyrare.

3G vs 4G är väldigt luddigt, då allting hänger på hur bra täckning du har för respektive nät. Har du däremot likvärdig täckning så erbjuder 4G högre throughput och lägre latens än 3G.

Visa signatur

Intel Core i9 9900K@ 5,2Ghz (Noctua NH-D15) | Asus ROG Maximus Xi Hero Z390 | Corsair Vengeance 16GB DDR4 2666Mhz | MSI GeForce RTX 3080 10GB GAMING X TRIO | EVGA Supernova G2 750W |

Permalänk
Skrivet av Marzupilami:

Ojdå, det visste jag inte. Betyder det att man behöver tillstånd för vilken riktantenn som helst? Hur kan en antenn störa övrig trafik? Jag hade förresten inte tänkt att skruva upp hela stora skrothögen på taket igen, jag nämnde det mest för att sätta igång tankarna lite. Tänkte mer nåt i mindre skala inomhus. Men vad är bästa alternativet?

det är inte bara en antenn utan finns en förstärkare i den också, att du skulle få lägre ping eller högre hastighet med en köpt 3G/4G förstärkare blir nog svårt, dom där är till när signalen är väldigt svag.

Din "köpta" förstärkare kan störa ut operatörens mast.

det finns liknande repeterar för amatörradio vissa av dom gått bananas så det är statiskt Brus som hindrar allt på dom frekvenserna.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Skrivet av Saodie:

Tror det är viktigt här att skilja på riktantenn och repeater. Riktantenn kan hjälpa mot dålig täckning då man kan rikta mot närmsta mast och få ut antennen ur hushållet. Denna kräver inget tillstånd.

Repeater förstärker aktivt inkommande signal och repeterar/avbildar den inomhus. På så sätt får man samma täckning inne som man hade haft ute. Denna kräver tillstånd av PTS och är betydligt dyrare.

3G vs 4G är väldigt luddigt, då allting hänger på hur bra täckning du har för respektive nät. Har du däremot likvärdig täckning så erbjuder 4G högre throughput och lägre latens än 3G.

Ah okej, där klarnade det lite. Ang sista stycket om 3G/4G: Om vi antar att jag har samma täckning för 3G/4G - kommer jag behöva ett 4G-modem för att ansluta till 4G-nätet och ta del av "psrestandaboosten" som det innebär? Eller kommer mitt nuvarande HSPA-modem (40 Mbps) att gå lika bra för 4G?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Marzupilami:

Ang sista stycket om 3G/4G: Om vi antar att jag har samma täckning för 3G/4G - kommer jag behöva ett 4G-modem för att ansluta till 4G-nätet och ta del av "psrestandaboosten" som det innebär? Eller kommer mitt nuvarande HSPA-modem (40 Mbps) att gå lika bra för 4G?

Ditt modem är inte ett 4G (LTE) modem, så det kan inte ansluta till 4G nät.
Så ja, du kommer att behöva ett nytt modem om du vill köra på 4G.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Skrivet av Belzader:

Ditt modem är inte ett 4G (LTE) modem, så det kan inte ansluta till 4G nät.
Så ja, du kommer att behöva ett nytt modem om du vill köra på 4G.

Om jag skaffar ett 4G-modem och 4G-abonnemang, kommer modemet automatiskt att växla mellan 4G/HSPA/3G-nät för att få det alternativ med bäst prestanda för stunden? Tänker på det där om att 3G har bättre täckning.

Läste den här artikeln från PC För Alla förresten. http://pcforalla.idg.se/2.1054/1.471797/sa-far-du-battre-mott... Kan det vara nåt tro? Kan man koppla in tv-antenner utan en hel drös dyra adaptrar?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Marzupilami:

Om jag skaffar ett 4G-modem och 4G-abonnemang, kommer modemet automatiskt att växla mellan 4G/HSPA/3G-nät för att få det alternativ med bäst prestanda för stunden? Tänker på det där om att 3G har bättre täckning.

Ja, det kommer att växla mellan näten om det står på auto, man kan också "tvinga" det att bara använda ett nät, detta görs från program vara eller web gränssnitt beroende på modem.

Skrivet av Marzupilami:

Kan man koppla in tv-antenner utan en hel drös dyra adaptrar?

Ja, verkar så (de nämner att man kan sätta dit rätt kontakt på kabeln), dock så varnar de för att en TV antenn inte är gjord för detta (fel ohm) och kan på sikt skada modemet/routern.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Skrivet av Belzader:

Ja, det kommer att växla mellan näten om det står på auto, man kan också "tvinga" det att bara använda ett nät, detta görs från program vara eller web gränssnitt beroende på modem.
Ja, verkar så, dock så varnar de för att en TV antenn inte är gjord för detta (fel ohm) och kan på sikt skada modemet/routern.

Vad menas med på sikt? Är modemet i fara så fort man börjar belasta det nära vad det klarar, eller betyder på sikt inom några månader, eller rentutav år? Vet att det kan vara svårt att svara på och att statistiken kanske inte är speciellt omfattande, men är ändå väldigt nyfiken på det! Jag menar, ett par hundralappar om året för ett nytt 4G-modem är ju helt klart värt om man kan få ut ~30 Mbps!

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Marzupilami:

Vad menas med på sikt? Är modemet i fara så fort man börjar belasta det nära vad det klarar, eller betyder på sikt inom några månader, eller rentutav år? Vet att det kan vara svårt att svara på och att statistiken kanske inte är speciellt omfattande, men är ändå väldigt nyfiken på det! Jag menar, ett par hundralappar om året för ett nytt 4G-modem är ju helt klart värt om man kan få ut ~30 Mbps!

"På sikt" kan betyda bara någon dag, men också månader, enda sättet att få reda på det är att prova det.

Jag hade dock hellre satsat på en rikt antenn och satt den på typ taket eller utanför ett fönster som vätter mot masten.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marzupilami:

Vad menas med på sikt? Är modemet i fara så fort man börjar belasta det nära vad det klarar, eller betyder på sikt inom några månader, eller rentutav år? Vet att det kan vara svårt att svara på och att statistiken kanske inte är speciellt omfattande, men är ändå väldigt nyfiken på det! Jag menar, ett par hundralappar om året för ett nytt 4G-modem är ju helt klart värt om man kan få ut ~30 Mbps!

Antenner är designade för vissa frekvensområden. Om man vill ha bra täckning måste antennen vara anpassad för det frekvensområde som den ska användas för. TV utsändningar ligger typiskt under 700MHz medan de vanligaste 4G frekvenserna ligger runt 2GHz (grovt). Om man kopplar in fel typ av antenn så finns det en risk att sändaren gradvis går sönder pga. för stora spänningar som uppstår som ett resultat av missanpassning mellan sändare och antenn.

Permalänk
Skrivet av Belzader:

"På sikt" kan betyda bara någon dag, men också månader, enda sättet att få reda på det är att prova det.

Jag hade dock hellre satsat på en rikt antenn och satt den på typ taket eller utanför ett fönster som vätter mot masten.

Skrivet av aliassund:

Antenner är designade för vissa frekvensområden. Om man vill ha bra täckning måste antennen vara anpassad för det frekvensområde som den ska användas för. TV utsändningar ligger typiskt under 700MHz medan de vanligaste 4G frekvenserna ligger runt 2GHz (grovt). Om man kopplar in fel typ av antenn så finns det en risk att sändaren gradvis går sönder pga. för stora spänningar som uppstår som ett resultat av missanpassning mellan sändare och antenn.

Vad är det då som avgör vilket frekvensområde en antenn är anpassad för? Jag trodde en antenn bara var en stor metallbit formad på ett visst sätt med en sladd till. Om man inte vill punga ut tusenlappar för en riktantenn, går det att bygga en?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Största skillnaden jag märkte när jag gick från 3g till 4g var hur snabbt modemet kopplade upp... Ping blev ingen skillnad, möjligen att top DL hastighet ökade något, men det märks ju sällan vid surf....

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marzupilami:

Går det att bygga en?

Jepp, man kan bygga en själva.
DIY 4G LTE Yagi Antenna in 10 Steps

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Skrivet av Belzader:

den där antennen är för 70 33 23cm eller ca: mellan 430mhz och 1.2 GHz

4G går ju mellan 450 MHz 2600 MHz inte helt säkert att den passar du måste också ha en tillräckligt bra transceiver för att kunna både sända och ta emot, en så stor antenn kan man bara inte koppla direkt till USB modemet.

http://prylkoll.se/frekvenser-for-4g-och-lte-i-sverige/

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Skrivet av Belzader:
Skrivet av Grönahunden:

den där antennen är för 70 33 23cm eller ca: mellan 430mhz och 1.2 GHz

4G går ju mellan 450 MHz 2600 MHz inte helt säkert att den passar du måste också ha en tillräckligt bra transceiver för att kunna både sända och ta emot, en så stor antenn kan man bara inte koppla direkt till USB modemet.

http://prylkoll.se/frekvenser-for-4g-och-lte-i-sverige/

Men vad är det då som avgör vilket frekvensområde en antenn är avsedd för? Är det hur den är formad? Hur en speciell del är formad? Hur långa de där tvärpinnarna är? Vilken metall/legering som används? Jag vet närmare bestämt ingenting om antenner, förutom vad syftet är med dem Om jag ska bygga nåt själv hade det ju varit enklare att utgå från min tak-tv-antenn, men då vill jag veta hur den behöver modifieras och varför.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Marzupilami:

Men vad är det då som avgör vilket frekvensområde en antenn är avsedd för? Är det hur den är formad? Hur en speciell del är formad? Hur långa de där tvärpinnarna är? Vilken metall/legering som används? Jag vet närmare bestämt ingenting om antenner, förutom vad syftet är med dem Om jag ska bygga nåt själv hade det ju varit enklare att utgå från min tak-tv-antenn, men då vill jag veta hur den behöver modifieras och varför.

Grönahunden har i princip "ofrivilligt" svarat på detta i sitt svar att den länk jag gav om att bygga en egen mast, när han säger att den är för 70 33 23cm det är sprötens längd som avgör vilken frekvens den är för/klarar av.
Hur långa/korta de ska vara för att klara 2600Mhz har jag ingen aning om.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk

@Marzupilami: det bestäms av tvärpinnarna & den Runda delen hur långa & vilket avstånd dom sitter på.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Marzupilami:

Men vad är det då som avgör vilket frekvensområde en antenn är avsedd för? Är det hur den är formad? Hur en speciell del är formad? Hur långa de där tvärpinnarna är? Vilken metall/legering som används? Jag vet närmare bestämt ingenting om antenner, förutom vad syftet är med dem Om jag ska bygga nåt själv hade det ju varit enklare att utgå från min tak-tv-antenn, men då vill jag veta hur den behöver modifieras och varför.

Det är måtten som bestämmer , radiovågorna har en specifik våglängd och måtten på antennen hänger ihop med våglängden på signalen som antennen ska arbeta med, stämmer inte måtten får antennen dåliga egenskaper och blir det helt galet swr förhållande så kan ev radiodelen gå sönder om det rör sig om en sändare och är antennen "för stor" så kan ev en mottagare gå sönder om man inte dämpar signalen innan den matas in i mottagaren.
Man ska alltså anpassa signalen så den håller sig inom radions tänkta arbetsområde också om man börjar använda mer extrema antenner typ paraboler eller stackade Yagis och Beverage antenner.
Dipoler är den vanligaste formen av antenner och relativt lätta att begripa sig på om mna vill börja räkna lite.
https://en.wikipedia.org/wiki/Dipole_antenna

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marzupilami:

Hej! Jag kör på mobilt bredband hemma, men skulle gärna vilja ha lite lägre ping och gärna högre hastighet också såklart, men framförallt pingen. Har 3G/HSPA just nu, vilket betyder max 32 Mbps ner. Dock brukar jag max få ut 10-12 Mbps. F

En sak att tänka på också är att alla i området delar på samma bandbredd när det gäller mobilt bredband. Det är alltså inte som "trådat" bredband där var och en har full hastighet. Så det är sällan man kan få ut full kapacitet på mobilt bredband, det kan i princip bara ske om man är ensam uppkopplad på samma mast.

Permalänk
Skrivet av Sploofy:

En sak att tänka på också är att alla i området delar på samma bandbredd när det gäller mobilt bredband. Det är alltså inte som "trådat" bredband där var och en har full hastighet. Så det är sällan man kan få ut full kapacitet på mobilt bredband, det kan i princip bara ske om man är ensam uppkopplad på samma mast.

Jag vet det, men av ekonomiska skäl får det bli mobilt i alla fall Man kan väl åtminstone öka sin hastighet med en antenn.

Skrivet av mrqaffe:

Det är måtten som bestämmer , radiovågorna har en specifik våglängd och måtten på antennen hänger ihop med våglängden på signalen som antennen ska arbeta med, stämmer inte måtten får antennen dåliga egenskaper och blir det helt galet swr förhållande så kan ev radiodelen gå sönder om det rör sig om en sändare och är antennen "för stor" så kan ev en mottagare gå sönder om man inte dämpar signalen innan den matas in i mottagaren.
Man ska alltså anpassa signalen så den håller sig inom radions tänkta arbetsområde också om man börjar använda mer extrema antenner typ paraboler eller stackade Yagis och Beverage antenner.
Dipoler är den vanligaste formen av antenner och relativt lätta att begripa sig på om mna vill börja räkna lite.
https://en.wikipedia.org/wiki/Dipole_antenna

I det här fallet rör det väl sig inte om någon sändare, utan en mottagare i form av ett 4G-modem? 4G består ju av frekvenser mellan 800-2600 MHz så hur ska man kunna räkna utifrån det, alltså eäkna ut måtten på antennen?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Marzupilami:

I det här fallet rör det väl sig inte om någon sändare, utan en mottagare i form av ett 4G-modem? 4G består ju av frekvenser mellan 800-2600 MHz så hur ska man kunna räkna utifrån det, alltså eäkna ut måtten på antennen?

Ett modem både sänder & tar emot, det är därför vissa modem har två antenn uttag, ett för sändning och ett för mottagning.
De modem som bara har ett uttag sänder & skicka via samma.

Skrivet av Marzupilami:

4G består ju av frekvenser mellan 800-2600 MHz så hur ska man kunna räkna utifrån det, alltså eäkna ut måtten på antennen?

Ring din operatör och fråga vilken frekvens de använder planera sedan "antenn bygget" efter det.
Det är mycket lättare att bygga en antenn för några specifika frekvenser än en som ska klara "massor".

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk

@Marzupilami: ja kan nog tänka mig att det är fler Radioamatörer & Privatradio (27mhz) i denna tråd än vanliga Sweclockers användare.
har du ingen sändare så kan den telefonen/datorn bara lyssna, varken mast eller operator kommer ha nån info om att du är uppkopplad eftersom du inte kan sända anrop "denna info vill ja ha"

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Marzupilami:

Jag vet det, men av ekonomiska skäl får det bli mobilt i alla fall Man kan väl åtminstone öka sin hastighet med en antenn.

I det här fallet rör det väl sig inte om någon sändare, utan en mottagare i form av ett 4G-modem? 4G består ju av frekvenser mellan 800-2600 MHz så hur ska man kunna räkna utifrån det, alltså eäkna ut måtten på antennen?

Ska antennen fungera på flera frekvenser blir den en kompromiss om frekvenserna inte är multipler av varandra, desto större frekvensområde en antenn ska fungera med desto sämre egenskaper får den alltså.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Ska antennen fungera på flera frekvenser blir den en kompromiss om frekvenserna inte är multipler av varandra, desto större frekvensområde en antenn ska fungera med desto sämre egenskaper får den alltså.

Jag har nu ringt och pratat med Telenor, men av säkerhetsskäl kunde de inte lämna ut positionerna för sina master :/ Dock kunde de säga "sydväst ca 700 m" om mitt hus. Jag tittade ut genom fönstret och förstod då att de menade stolparna på vattentornet ca 700 m sydväst Det var den mast de sa skulle vara bäst för mig, som hade både 3G och 4G. 3G-bandet låg på 2100 MHz och 4G-bandet på 900 respektive 2600 MHz, men 2600 MHz-bandet sa de inte skulle nå fram till mig, så det var 900 MHz jag skulle satsa på. Jag påpekade att modemet kommer väl vilja växla mellan 3G och 4G och därmed mellan olika band, men hon sa att det borde gå att låsa den till enbart 900 MHz 4G-bandet. Vad säger ni om det? Borde det inte finnas en anledning till att modemet växlar mellan 3G/4G? Är det klokt att låsa det?

Jag tänkte att det enklaste skulle vara att "modda" min takmonterade tv-antenn. Enligt formeln i Wikipediaartikeln som @mrqaffe länkade så ska längden på tvärpinnarna och den lilla kringlan således vara 0.95*((300/900)/2) = 15.83 cm om jag kör på 900 MHz-bandet. Eller, har jag tänkt rätt?

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Marzupilami:

Jag har nu ringt och pratat med Telenor, men av säkerhetsskäl kunde de inte lämna ut positionerna för sina master :/ Dock kunde de säga "sydväst ca 700 m" om mitt hus. Jag tittade ut genom fönstret och förstod då att de menade stolparna på vattentornet ca 700 m sydväst Det var den mast de sa skulle vara bäst för mig, som hade både 3G och 4G. 3G-bandet låg på 2100 MHz och 4G-bandet på 900 respektive 2600 MHz, men 2600 MHz-bandet sa de inte skulle nå fram till mig, så det var 900 MHz jag skulle satsa på. Jag påpekade att modemet kommer väl vilja växla mellan 3G och 4G och därmed mellan olika band, men hon sa att det borde gå att låsa den till enbart 900 MHz 4G-bandet. Vad säger ni om det? Borde det inte finnas en anledning till att modemet växlar mellan 3G/4G? Är det klokt att låsa det?

Jag tänkte att det enklaste skulle vara att "modda" min takmonterade tv-antenn. Enligt formeln i Wikipediaartikeln som @mrqaffe länkade så ska längden på tvärpinnarna och den lilla kringlan således vara 0.95*((300/900)/2) = 15.83 cm om jag kör på 900 MHz-bandet. Eller, har jag tänkt rätt?

ja tycker du borde kunna få in 2600 MHz-bandet om det nu bara är 700meter frågan är om just den antennen är riktad mod dig..
du råkar inte ha nån gammal Satelit-TV disk.
det är ju fanken också att du ska bo på andra sidan Sverige! en liten hederlig Ghetto antenn med 3G4G antennerna där mottagaren brukar sitta så kan du nå en bra bit.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Skrivet av Grönahunden:

ja tycker du borde kunna få in 2600 MHz-bandet om det nu bara är 700meter frågan är om just den antennen är riktad mod dig..
du råkar inte ha nån gammal Satelit-TV disk.
det är ju fanken också att du ska bo på andra sidan Sverige! en liten hederlig Ghetto antenn med 3G4G antennerna där mottagaren brukar sitta så kan du nå en bra bit.
http://cdn.instructables.com/FLN/CJF9/FQ2DZE0O/FLNCJF9FQ2DZE0O.MEDIUM.jpg

Ah, jag glömde fråga supporten vilket håll masten var riktad! Nej, jag har inga parabolgrejer tyvärr. Endast den där tak-tv-antennen. Den ser ut så här ungefär

Spelar det någon roll hur stort avståndet är mellan tvärpinnarna respektive mellan kringlan och tvärpinnarna? (vet inte vad de kallas..)

Visa signatur
Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Marzupilami:

Ah, jag glömde fråga supporten vilket håll masten var riktad! Nej, jag har inga parabolgrejer tyvärr. Endast den där tak-tv-antennen. Den ser ut så här ungefär
https://encrypted-tbn1.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQLWQgqFE8ihVAMcYu1zYvTlBCfD8ZB5B_JWQCip8FYzoIkNtaPRg
Spelar det någon roll hur stort avståndet är mellan tvärpinnarna respektive mellan kringlan och tvärpinnarna? (vet inte vad de kallas..)

Naturligtvis spelar måtten stor roll, det är de som bestämmer vilken frekvens en antenn kan hantera, som sagt våglängd.....
Det finns väl i praktiken bara en typ av antenn som jobbar skapligt bra över ett stort frekvensområde, den logoperiodiska antennen
https://en.wikipedia.org/wiki/Log-periodic_antenna
Men även den är beroende på att måtten är rätt om den ska fungera.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.