Firefox 64-bit släppt

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av L'ombra:

Var får du det ifrån?

http://www.zdnet.com/article/mozilla-looking-to-ditch-xul-for...

Permalänk
Medlem

Går alltid många rykten, sedan vad som är sant vet man aldrig. Jag förstår tanken däremot tror jag nog Mozilla har en annan agenda när det väl kommer till kritan. Kommer säkert komma någon ny "kod" som är säkrare och bättre. Ändra i Firefox gör nog Mozilla inte över en natt med tanke på hur gecko är uppbyggt.

Permalänk
Medlem

Okej, men ser inte hur du har tolkat den artikeln som att de har "bestämt sig för att fimpa stöd nästa år"? Kan hända att jag missade något.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Ah, hela idén är ju att jag inte orkar klabba med flera webläsare. Vill ha en som funkar till allt. Firefox gör det, men det är ju aldrig fel att vara öppen för något bättre om det finns

Är inte heller jätteförtjust i Chrome eller IE/Edge. De senare blir man ju dock ändå inte lättvindigt av med, så de kan tjäna som någon slags backup för de där gångerna man vill testa med en annan browser.

Gränssnittet tycks påminna om FF's gamla dito sedan innan Australis om jag inte missminner mig, och det tyckte jag sanning att säga bättre om. Är typen som önskade att allt vad som heter skinning och gränssnitt specifika för ett program kunde slänga sig i brunnen, och att utvecklarna skulle sträva efter att hålla det där så standardmässigt och uniformt som möjligt mellan olika program, som det var förr om åren. Det gamla FF-interfacet var bättre i den aspekten.

Ah, inget där i spreadsheeten jag skulle sakna. De rödmarkerade funktionerna hos PM är inget jag använder.

DRM kan jag leva utan, det mesta materialet på Youtube håller väl likförbannat inte 60 fps. Jag kör inte mycket i pluginväg heller, och inget av det är särskilt exotiskt, så den saken ska knappast vara något problem. Vidare kan man väl kanske tippa på att Youtube förr eller senare lämnar Flash som plattform, och går över helt till HTML5.

Får bli att testa loss när jag kommer hem om en vecka

Australis är anledningen till att jag bytte. Ska inte behövas classic theme restorer, classic download manager, status bar forever och fan och hans Moster bara för att saker ska se OK ut, så det blev droppen och jag testade PM och har inte tittat tillbaka sedan dess. Firefox är dessutom riktigt kass på att hantera när man har hundratals tabbar öppna, vilket PM däremot klarar galant.

PM har för övrigt just gränssnittet innan Australis, men möjlighet att välja menyrad och tabs on bottom utan plugins.. Så du lär känna dig som hemma

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av L'ombra:

Okej, men ser inte hur du har tolkat den artikeln som att de har "bestämt sig för att fimpa stöd nästa år"? Kan hända att jag missade något.

Ja du får vänta och se. Jag kan länka dig många fler länkar men orkar inte du får leta upp informationen själv!

http://arstechnica.com/information-technology/2015/08/mozilla...

Det är stort motstånd mot detta och de flesta addon utvecklare har blivit rasande över beslutet. Mozilla har bestämt sig att addons ska vara precis som de är på Chrome.

Idag är Firefox = Chrome.

Kom inte sedan och säg att jag hade fel

Permalänk

Kan man få flash att fungera till 64 bitar? Använder den bara till pandora.

Men annars så skulle jag vilja byta.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon114264:

Det är synd att Mozilla bestämt sig för att fimpa XUL-addons nästa år. Det betyder att mängder av populära addons kommer försvinna och sluta utvecklas. Det kommer bli rena add-on döden!

Mozilla-teamet är helt inkompetent sedan de införde Australis som jag visserligen vant mig lite med men kommer aldrig slå det gamla gränssnittet.

Palemoon verkar bra, men pentadactyl fungerar inte med den
Jag kör waterfox nu, eller nightly.mozilla.org annars.

Skrivet av Frejoh466:

Kan man få flash att fungera till 64 bitar? Använder den bara till pandora.

Men annars så skulle jag vilja byta.

Skickades från m.sweclockers.com

chrome/chromium
https://fpdownload.adobe.com/pub/flashplayer/latest/help/inst...

beta (NPAPI och PPAPI, ppapi = chrome/chromium, npapi = firefox)
http://labs.adobe.com/downloads/flashplayer.html

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Avstängd

@Frejoh466: Ja Flash funkar med senaste versionen. Silverlight har de skrotat i 64-bitars versionen.

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Medlem

Finns de ett vettig alternativ likt "menu editor" som tyvärr inte har stöd helt 100 längre?

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

vette fan om detta hör hit, men har ni problem med era webbläsare(ff) när den kommer upp över 2GB i ram? Oftast när FF slukar ca 2400 ibland klarar den sig upp till 2700 så, börjar den sega/slutar svara eller kraschar. har rätt många flikar uppe (över 600st) och många är youtube flikar men man har ju 16gb i ram och även när jag spelar bf4 samt har ff igång med alla dess flikar så hamnar jag på max 12gb i använt ram. har ni något tips? mvh

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem
Skrivet av DST:

vette fan om detta hör hit, men har ni problem med era webbläsare(ff) när den kommer upp över 2GB i ram? Oftast när FF slukar ca 2400 ibland klarar den sig upp till 2700 så, börjar den sega/slutar svara eller kraschar. har rätt många flikar uppe (över 600st) och många är youtube flikar men man har ju 16gb i ram och även när jag spelar bf4 samt har ff igång med alla dess flikar så hamnar jag på max 12gb i använt ram. har ni något tips? mvh

Har du 64-bitars versionen? Om du bara ha 32-bitas så får du problem när det hamnar runt 3GB och FF kraschar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DST:

vette fan om detta hör hit, men har ni problem med era webbläsare(ff) när den kommer upp över 2GB i ram? Oftast när FF slukar ca 2400 ibland klarar den sig upp till 2700 så, börjar den sega/slutar svara eller kraschar. har rätt många flikar uppe (över 600st) och många är youtube flikar men man har ju 16gb i ram och även när jag spelar bf4 samt har ff igång med alla dess flikar så hamnar jag på max 12gb i använt ram. har ni något tips? mvh

Kör du 32-bitars eller 64-bitars Firefox? Om det är 64-bit så vet jag inte vad det är för problem, då jag själv kör den och ibland slukar den uppåt 16GB (MÅNGA fönster, MÅNGA flikar) för mig utan att börja krångla.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

oj, om det e 64bitars vette fan. står att det e ver 42. hade för mig att 64bitars va nerlagt?

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av DST:

oj, om det e 64bitars vette fan. står att det e ver 42. hade för mig att 64bitars va nerlagt?

Har du helt missat i vilken tråd du skriver? Tips, läs trådrubriken.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Skrivet av Superlight:

Firefox 64-bit släpptes för ca 1 vecka sedan. Jag satt med 32-bit tidigare och uppgraderade givetvis till 64-bit versionen.

Firefox 64-bit (svenska): Det är stabil version.
https://download.mozilla.org/?product=firefox-latest&os=win64...

kollar på hemsidan, samt provade din nedladdningslänk, jag får bara 32bit versionen :/
https://www.mozilla.org/en-US/firefox/all/ där finns bara 64bit listat för linux.

Visa signatur

ROG Strix SCAR 17 | 12th gen i9H | 3070Ti 8GB (såld)
Ryzen 7600 | RTX 4080S FE | 32GB ram 6800 Mhz
Ljudprylar: M-Audio Studiophile Q40, Blue Yeti mick, JBL Quantum 810, V-moda Crossfade 2

Permalänk
Medlem

mm precis jag får inte upp nån 64bitars nerladdnings länk när jag besöker ff:s hemsida

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem

Finns det någonstans att kolla i själva Firefox vilken version man kör? Typ Hjälp => Om , men där syns inget.

Hade en mapp Firefox i x86 innan, men inte x64. Installerade om och har nu mappar Firefox både i x86 och x64. När jag klickar på Appar i Windows 10-inställningar så står det Mozilla Firefox x64 42.0 sv-SE och ingen annan Firefox finns med. Så antar att jag kör 64 bit då?

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Medlem
Skrivet av shogun-r:

Finns det någonstans att kolla i själva Firefox vilken version man kör? Typ Hjälp => Om , men där syns inget.

Hade en mapp Firefox i x86 innan, men inte x64. Installerade om och har nu mappar Firefox både i x86 och x64. När jag klickar på Appar i Windows 10-inställningar så står det Mozilla Firefox x64 42.0 sv-SE och ingen annan Firefox finns med. Så antar att jag kör 64 bit då?

Öppna aktivitetshanteraren och leta upp processen. Om det står *32 vid firefox.exe så är det 32-bitars.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av L'ombra:

Öppna aktivitetshanteraren och leta upp processen. Om det står *32 vid firefox.exe så är det 32-bitars.

Står bara Firefox under processer i aktivitetshanteraren. Vet inte om det har med att det är Windows 10 att göra....

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Medlem

@shogun-r:

Du kan kolla via Avinstallera program. Bakom Mozilla Firefox bör det stå (x64 sv-SE) om du har svenska.

Visa signatur

Laptop 4 13.5 - Ryzen 4680U - 16 GB DDR4 - 256 GB SSD

Permalänk
Medlem

Finns det någon som helst vits med 64-bitar för mig? Jag har aldrig mer än 20 flikar uppe, och sällan fler än 5-10. Aldrig förstått hur man lyckas ha hundratalet uppe...

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Finns det någon som helst vits med 64-bitar för mig? Jag har aldrig mer än 20 flikar uppe, och sällan fler än 5-10. Aldrig förstått hur man lyckas ha hundratalet uppe...

Jag brukar ha uppe 5-6 flikar ibland runt 10 och med 32-bit så krashar det när datorn har varit på ett par dagar.
Har inte krashat en enda gång efter jag uppdaterade till 64-bit.

Så ja det är massiv skillnad på 32-bit versionen och 64-bit versionen.
Men om ditt firefox aldrig krashar så behöver du nog inte bry dig om att uppdatera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Finns det någon som helst vits med 64-bitar för mig? Jag har aldrig mer än 20 flikar uppe, och sällan fler än 5-10. Aldrig förstått hur man lyckas ha hundratalet uppe...

Har nog samma ungefär användarmönster som du, men för mig är det något av en principsak. Jag skulle nog vända på frågan; finns det någon vits att köra 32-bitsprogramvara på en 64-bitsdator om man kan välja?

Har kört 64-bits FF i princip sedan tråden startades och jag blev informerad om dess existens. Inga problem alls hittills. Med reservationen att jag inte kör några obskyra tillägg som skulle kunna bråka, så ser jag absolut inga skäl att gå tillbaka i alla fall.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ReCon!:

Jag brukar ha uppe 5-6 flikar ibland runt 10 och med 32-bit så krashar det när datorn har varit på ett par dagar.
Har inte krashat en enda gång efter jag uppdaterade till 64-bit.

Så ja det är massiv skillnad på 32-bit versionen och 64-bit versionen.
Men om ditt firefox aldrig krashar så behöver du nog inte bry dig om att uppdatera.

Aldrig haft instabilitet direkt i Firefox, men jag stänger av datorn om jag planerar att lämna den en längre stund, eller över natten.

Skrivet av kaput:

Har nog samma ungefär användarmönster som du, men för mig är det något av en principsak. Jag skulle nog vända på frågan; finns det någon vits att köra 32-bitsprogramvara på en 64-bitsdator om man kan välja?

Har kört 64-bits FF i princip sedan tråden startades och jag blev informerad om dess existens. Inga problem alls hittills. Med reservationen att jag inte kör några obskyra tillägg som skulle kunna bråka, så ser jag absolut inga skäl att gå tillbaka i alla fall.

Det är sant. Men en principsak i det här fallet är något jag inte vill trassla allt för mycket med i och med all "setup" det förmodligen skulle innebära att installera en ny version från grunden... Men i framtiden blir det FF x64 på nya installationer, om det inte blir kompatibilitetsstrul.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Aldrig haft instabilitet direkt i Firefox, men jag stänger av datorn om jag planerar att lämna den en längre stund, eller över natten.

Det är sant. Men en principsak i det här fallet är något jag inte vill trassla allt för mycket med i och med all "setup" det förmodligen skulle innebära att installera en ny version från grunden... Men i framtiden blir det FF x64 på nya installationer, om det inte blir kompatibilitetsstrul.

Det är inget strul med att installera 64-bit.
Tanka installations filen, den installeras över 32-bit versionen automatiskt eller det gjorde den för mig i alla fall och alla mina plugins verkar fungera felfritt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superlight:

@shogun-r:

Du kan kolla via Avinstallera program. Bakom Mozilla Firefox bör det stå (x64 sv-SE) om du har svenska.

Jo men det gör det ju. Då borde det vara x64

Det som är lite konstigt är att både flashplayer och silverlight verkar funka. Någon i början av tråden skrev att silverlight inte skall funka. Netflix använder väl silverlight... eller använder denna något annat?

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Medlem

så, då har jag installerat 64bitars versionen. får se om det blir bättre

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem
Skrivet av shogun-r:

Jo men det gör det ju. Då borde det vara x64

Det som är lite konstigt är att både flashplayer och silverlight verkar funka. Någon i början av tråden skrev att silverlight inte skall funka. Netflix använder väl silverlight... eller använder denna något annat?

Tror du har missat att mozilla planerar att ta väck plugin som inte stödjer mozilla nya model och att det inte är alla som använder enbart stable kanalen. Själv kör jag developer och developer är ju 2 versioner före och där strular det mycket med vissa inkompatibla funktioner med mera.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av buddaz:

Tror du har missat att mozilla planerar att ta väck plugin som inte stödjer mozilla nya model och att det inte är alla som använder enbart stable kanalen. Själv kör jag developer och developer är ju 2 versioner före och där strular det mycket med vissa inkompatibla funktioner med mera.

Skickades från m.sweclockers.com

Ajdå, men du som verkar rätt insatt. Tror du det kommer bli ett problem eller kommer det lösa sig? Inte så kul om man inte kan se serier på Netflix (Silverlight) eller se på t ex SVTplay (Flashplayer). Vad jag vet så använder jag egentligen bara Silverlight, Flashplayer, Adblocker och så möjligen PDF i FF och HTML5 (Youtube) om det räknas som plugin.

Finns ju dessutom bara en installer vad jag kan se så man kan väl inte direkt välja om man vill ha 32 eller 64-bit. Men läste något om att Mozilla kanske skulle gå ut mer officiellt från nästa version med 64-bits versionen.

Tycker 64-bit än så länge flyter på väldigt bra. FF har ju kraschat, inte så ofta för mig men ibland, så blir det mer stabilt är det bara positivt. Det som oroar lite dock är ju om funktioner och saker man använder skulle börja krångla. Men det kan ju knappast vara speciellt positivt för Mozilla om det skulle göra det, så någon lösning borde väl finnas....

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Medlem
Skrivet av shogun-r:

Ajdå, men du som verkar rätt insatt. Tror du det kommer bli ett problem eller kommer det lösa sig? Inte så kul om man inte kan se serier på Netflix (Silverlight) eller se på t ex SVTplay (Flashplayer). Vad jag vet så använder jag egentligen bara Silverlight, Flashplayer, Adblocker och så möjligen PDF i FF och HTML5 (Youtube) om det räknas som plugin.

Finns ju dessutom bara en installer vad jag kan se så man kan väl inte direkt välja om man vill ha 32 eller 64-bit. Men läste något om att Mozilla kanske skulle gå ut mer officiellt från nästa version med 64-bits versionen.

Tycker 64-bit än så länge flyter på väldigt bra. FF har ju kraschat, inte så ofta för mig men ibland, så blir det mer stabilt är det bara positivt. Det som oroar lite dock är ju om funktioner och saker man använder skulle börja krångla. Men det kan ju knappast vara speciellt positivt för Mozilla om det skulle göra det, så någon lösning borde väl finnas....

Inget som är direkt ristat i sten över vad som kommer att ske. Silverlight på Windows är egentligen död rent utvecklingsmässigt med tanke på övriga film bibliotek som finns för att hantera en video fil. Flash fungerar ännu och på YT behöver du inte flash längre eftersom YT hanterar h264/html5 vilket är implementerat i Firefox. 64 bit introducerades egentligen för något år tillbaka fast som en egen installation för Linux dock har mozilla inte velat lansera en renodlad 64 bit till Windows förän det egentligen fanns ett ordentligt behov och hög mognad i form av struktur och kvalitet. Det med plugin hantlar mest om att öka säkerheten angående sårbarheten som existerar i allt för dåliga program, även de övriga stora webbläsarna har samma tanke. Skriver på mobilen plus lite trötthet så det kan vara dåligt strukturerat i hur jag svarar.

Skickades från m.sweclockers.com