Angående min Macbook Airs styrplatta! Tacksam för all hjälp

Permalänk
Medlem

Angående min Macbook Airs styrplatta! Tacksam för all hjälp

Hej alla på Sweclockers!

Tänkte höra med er om en sak. Jo det är så att min Macbook Air har börjat klicka väldigt dåligt på styrplattan. Klicket hörs knappt och det blir liksom trögare att trycka ner för att klicka. Jag har kollat min batteri status och den ser normal ut. Jag laddar den sällan under nätterna.
Den blev så när jag en morgon skulle fälla upp locket och gå in på den, då kände jag av att styrplattan var väldigt trög var inte som den brukade, vad kan ha hänt? Och vad för lösning finns det?

P.S: Har testat att tvätta rent styrplattan med en våt kökshanduk och DÅ klickar den som vanligt igen men sedan efter en stund så återgår den till det sega läget igen.. (Macbooken var avstängd när jag tvättade den ren samt att jag torkade med den torra den av kökshandduken efteråt)

Tack på förhand!

Årsmodell: 2013

SKRIK i trådrubriken redigerat [mod]
Permalänk

En tanke som dyker upp är att det är vanligt att styrplattan slutar fungera helt om batteriet har svällt. Inte säkert att det är så i ditt fall. Men om den har garanti kvar skulle jag ta den till Apple och få den kollad på, de brukar ha väldigt bra service. Kan vara värt att prova även om garantin har gått ut.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem

@tooobe: Hm lustigt, då kan det inte var det? Kan det vara så enkelt att jag testar att göra en fullständig batteri kalibrering inte gjort det på ett tag nu nämligen, var nog någon månad sist.. Jag har fått datorn genom skolan, så jag måste lämna in den hos vaktmästaren så han i sin tur skickar in den på service. Vet då inte om den täcker garantin man har, men det borde den väl tycker jag?

Permalänk
Skrivet av skeira97:

@tooobe: Hm lustigt, då kan det inte var det? Kan det vara så enkelt att jag testar att göra en fullständig batteri kalibrering inte gjort det på ett tag nu nämligen, var nog någon månad sist.. Jag har fått datorn genom skolan, så jag måste lämna in den hos vaktmästaren så han i sin tur skickar in den på service. Vet då inte om den täcker garantin man har, men det borde den väl tycker jag?

Jag menade att det ändå kanske kan vara något sånt, även om det verkar som motsatsen nu när jag läser mitt inlägg igen
Ta det genom skolan, bör ju gå på garantin oavsett vad det är för fel (om du inte vet med dig att datorn blivit vattenskadad eller liknande).

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem

@tooobe: Styrplattan fungerar ju, kan ju göra allt som vanligt med den bara att den är trögare att trycka ner. Okej får se om problemet kvarstår efter kalibreringen annars lämnar jag in den på skolan.

Permalänk
Inaktiv

Kan tipsa om att inte använda den "fysiska" tryckningen. Utan ställa in den för touch enbart, det är först då touchpaden lyser starkast Typ två fingrar är högertklick, 3 om du vill ta tag i nått och dra runt det på skärmen. Så otroligt smidigt.

Men om det är fel på den lär du fixa det om garanti finns.

Permalänk
Medlem

@anon244477: Jättebra tips! Har dock alltid använt det knepet, klart man har tryckt oxå! Garanti finns kvar, så ska lämnade in den om kalibreringen inte hjälper något Har inte gjort något med den så vitt jag vet så går nog o få igenom kostnadfritt

Permalänk
Medlem

Exakt samma problem uppstod för mig idag! Har också Macbook Air årsmodell 2013. Eftersom garantin har gått ut vet jag inte om jag orkar ta den till service, har hört att det apple service kan vara rätt så dyrt. Men det vore kul om du skrev i tråden om du får reda på vad problemet är och om du lyckas lösa det.

Permalänk
Medlem

Jag skulle gissa att batteriet är dåligt och har börjat svälla, därav trycker upp pekplattan underifrån.
sväller det för mycket kan hela chassit på datorn böjas sönder.

Visa signatur

Jag äger minst en databehandlingsmaskin.