AMD lanserar Radeon Software Crimson

Permalänk
Medlem

Körde DDU för att ta bort Catalyst, in med Crimson och starta upp Battlefront. Stadiga 100 fps på Ultra i dropzone-djungeln. Jävligt slick UI, lite knepigt att vänja som med allt när det är nytt. Men nu kan man luta sig tillbaka inför DreamHack iaf.

Visa signatur

CPU: AMD® Ryzen™ 7 1700 @ 4 GHz 1.35V
MB: msi® X370 GAMING PRO CARBON
GPU: XFX Radeon™ RX Vega⁵⁶
RAM: G.SKILL Trident Z 3200MHz CL14 16 GB
Chassi/PSU: Cooltek W2 / Corsair® AX860 80+ Platinum

Permalänk
Hjälpsam

Gillar utseendet skarpt, smälter fint in in i W10.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ratatosk:

Gillar utseendet skarpt, smälter fint in in i W10.

Jag gillar utseendet också, trots att jag kör W7 fortfarande. Bytte bara till arkitekturtemat som matchar fint!

Jag avinstallerade inget gammalt som vanligt och det gick bra ändå (som vanligt, inte avinstallerat sedan 9700pro-tiden) men fick en krasch av interfacet efter 10 min. Startade programmet igen och det har därefter fungerat normalt.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av MultiMan:

Jag gillar utseendet också, trots att jag kör W7 fortfarande. Bytte bara till arkitekturtemat som matchar fint!

Jag avinstallerade inget gammalt som vanligt och det gick bra ändå (som vanligt, inte avinstallerat sedan 9700pro-tiden) men fick en krasch av interfacet efter 10 min. Startade programmet igen och det har därefter fungerat normalt.

Slutade avinstallera när jag skaffade Vista våren 2007, innan dess höll jag på att fippla ganska rejält, byta till VGA driver->starta om->avinstallera det gamla->installera det nya->starta om, allt var inte bättre förr.
Fungerat bra här också.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Zaic:

Jo det förstod jag, men undrar vad för nytta detta medför? Blir minimum freesync range halverad eller?

Som @eneq skriver senare: Minska flimmer.

Det påverkar också eftersläp. Ett exempel är från testet av Acer XR341CK:

När frekvensen kliver under Freesync-intervallet drivs panelen på den lägsta frekvensen där det vanligtvis blir mer eftersläp och tydligare overdriveskuggor. Genom att dubblera frekvensen är du fortfarande kvar på samma fps (till exempel 29 fps, eftersom GPU inte orkar eller kan rendera mer) men panelen drivs i dubbla frekvensen (58 Hz) vilket ger mindre problem med eftersläp och skuggor.

Det förutsätter att det finns tillräckligt stora intervall. Finessen tillför ingen nytta till skärmar som Freesyncar inom exempelvis 48-75 Hz eftersom 47 dubblerat hamnar ovanför skärmens intervall.

G-Syncskärmarna har redan detta då funktionen finns i G-Sync-scalermodulen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Som @eneq skriver senare: Minska flimmer.

Det påverkar också eftersläp. Ett exempel är från testet av Acer XR341CK:

http://cdn.sweclockers.com/artikel/bild/38338?l=eyJyZXNvdXJjZSI6IlwvYXJ0aWtlbFwvYmlsZFwvMzgzMzgiLCJmaWx0ZXJzIjpbInQ9YXJ0aWNsZUZ1bGwiXSwicGFyYW1zIjpbXSwia2V5IjoiZjQwNTk1ODE5NWJmN2MwZjVmYTFmY2ZiNTJmZmVhZjcifQ%3D%3D

När frekvensen kliver under Freesync-intervallet drivs panelen på den lägsta frekvensen där det vanligtvis blir mer eftersläp och tydligare overdriveskuggor. Genom att dubblera frekvensen är du fortfarande kvar på samma fps (till exempel 29 fps, eftersom GPU inte orkar eller kan rendera mer) men panelen drivs i dubbla frekvensen (58 Hz) vilket ger mindre problem med eftersläp och skuggor.

Det förutsätter att det finns tillräckligt stora intervall. Finessen tillför ingen nytta till skärmar som Freesyncar inom exempelvis 48-75 Hz eftersom 47 dubblerat hamnar ovanför skärmens intervall.

G-Syncskärmarna har redan detta då funktionen finns i G-Sync-scalermodulen.

Tack, då förstår jag

Visa signatur

Chassi: Lian Li Lancool 3 GPU: XFX 6950 XT Merc 319 MB: Asus X670E-F CPU: AMD 7800X3D CPU-kylare: EK Nucleus CR360 ARGB RAM: G.Skill 64GB (2x32) 6000MT/s CL30 PSU: Cooler Master v1000 Storage: Samsung 840 EVO SSD 250GB, Samsung 750 EVO 500GB, SN850X 2TB, Crucial P5 Plus 2TB.
Kringutrustning: DT 1990 + Modmic Wireless + JDS Labs Atom & Sennheiser GSX 1000, Corsair K70, Logitech Pro X Superlight, Asus MG279Q

Permalänk
Medlem

Här ska det laddas drivrutiner!

Ehm... Är jag blind eller vart finns överklockning/fläktkontroll/etc i Crimson?

Edit: Inte blind. Bara väldigt väl undangömt. Lite mysko att sätta det under spel...

Skrivet av Nyhet:

...och Linux

Va? Hände detta precis?!

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Avstängd

Detta crimson fick nu mitt grafikkort att balla ur.

Så här ser det ut. Klocken har gått ner till nästan det lägsta. Oavsett om jag försöker dra upp till mycket eller lite för att sedan verkställa så fryser datorn helt. Har provat göra detsamma i MSI afterburner, där hände samma sak. Jag testade gå iväg från datorn 10 minuter, då var den fortfarande fryst. Inte har jag kvar gamla drivrutiner heller så jag kan backa. Går nog att hitta bara jag söker.. Men men. Ville ju ha nya drivrutiner, och så blir det såhär :/

Finns det någon som möjligtvis har en lösning på detta?

Edit: Ser att bilden ej visas. Vet inte vilken sida jag bör ladda upp på för att den ska synas ordentligt. Så jag skickar länken istället. http://imgur.com/7z7WV33

Visa signatur

GPU: XFX 7970 | CPU: i5 3570K | Moderkort: asrock z77 extreme4 | PSU: 650W corsair | Ram: 20 GB corsair vengance

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Här ska det laddas drivrutiner!

Ehm... Är jag blind eller vart finns överklockning/fläktkontroll/etc i Crimson?

Edit: Inte blind. Bara väldigt väl undangömt. Lite mysko att sätta det under spel...

Va? Hände detta precis?!

Kan man räkna med att du vill testa dem i Linux?

Skulle varit skoj om AMD faktiskt börjat satsa lite på drivare där nu med detta, iaf för 7000 serien (är bättre än inget iaf).

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Paddanx:

Nvidia måste... Deras kort har ingen extra hårdvarukraft utan måste optimeras till max för att fungera bra. Dock har Nvidia bra och många kodare som fixar dessa drivare, men du kan se på Windows 10 lanseringen hur bra det går när de inte får gjort allt de ska.
Det har varit så under längre tid faktiskt, AMD sätter kraftigare hårdvara, Nvidia sätter klenare hårdvara men optimerar den så att den fungerar bättre. Vilken av dessa lösningar tror du kräver mest av drivrutinerna?

AMD korten fungerar ofta bra även med äldre drivare, och det som blir skillnaden är ev FPS boost eller liknande. Kan ta mitt 290 med Fallout 4 som ex, där de gamla drivarna (icke beta) sedan i somras utan problem kunde köra det spelet. Nu har jag uppgraderat till de nyare drivarna och visst, jag har fått nån FPS mer, rent tekniskt sett, men det fungerade bra innan också för mig, i ultra @ 1080p (utan godrays iaf).

Sen vet jag att det finns spel som bråkar, och där vill man hellre ha en fixad drivare, snabbt. Dock ska du också notera att Nvidia ofta låser in AAA spel så att AMD inte kan eller får testa med källkoden i förväg. Detta gör att de inte kan optimera förrän efter släpp.

Ska bli kul att se vad DX12/Vulkan gör på detta, för när spelen själva är optimerade för korten, så tror jag Nvidias extrema optimeringar kommer visa sig rätt fort, när AMD hårdvaran åter drar ifrån med all kraft de faktiskt har under huven.

Tittar vi på tex 7970 som är stengammalt kort (jan 2012) så har dessa korten fortfarande enormt bra prestanda, de har även fått ökad prestanda med åren när väl optimeringarna kommit i kapp, och när de når DX12 så kommer de troligen få bra prestanda där med. Varför? jo för att de har hårdvaran, inte optimeringarna.

För att sätta det i perspektiv, 7970 har ca 4,3M transistorer, 384bit buss, 264GB/s minnesbandbredd (org ver) och Single precision processing power på ca 3,8TFlop (org ver). 970 kortet har 5,2M transitorer (varav en del är trasiga och avstängda), 224+28 bit buss, 196+29GB/s minnesbandbredd och single precision processing power på ca 3,5TFlop.

Mao, det snart 4 år gamla AMD kortet har mer teoretiskt och rå beräkningskraft än nyaste 970 kortet på marknaden. Du måste upp i 980 kortet för att komma förbi 7970 GHZ ver tom, och då kan vi börja titta på 290 korten...
Tittar vi double precision så är det inte ens en tävling då AMD kortet har ca 10x kraften, men detta är troligen pga Nvidia nerfat dem för att sälja dyrare enterprise kort.

Men tänk om du kunde använda all den kraften, vad tror du sker då med grafikkorts marknaden? AMD kort som plötsligt slår 2+ gen nyare NVidia kort?

Med det sagt, 970 kortet är bra optimerat, därför fungerar det så bra som det gör, men därför måste också Nvidia hela tiden ligga i och släppa drivare. Om AMD hade gjort detta (vilket så klart inte hade varit fel) så hade de lätt tagit marknadsandelar tillbaka.

(Källa, Källa)

Jag kan av erfarenhet från AMD säga att det behövs inte. Många gör det mest för att de vill få ut några FPS till (vilket är förståeligt, men det är sällan det verkligen behövs för att kunna spela).

Sen är grafikkorten extremt komplicerade, och spelen motorer är utan tvekan det mest komplicerade programmet man kör på en dator (utom ev OSet själv), så det krävs en del pilleri för att optimera flera olika hårdvarudesigner mot en spel motor, eller en hårdvarudesign mot flera spelmotorer. Ofta handlar det mest om bugg fixar, eller små tweaks.

I Nvidias fall tex så hade 970 korten fått problem mycket fort pga sitt segmenterat minne, om inte drivrutinen håller koll på det, och Nvidia optimerar det för varje spel. Nu gör Nvidia detta, så allt fungerar, men om de om 5 år slutar optimera, så kommer det kortet få problem.

Mycket bra inlägg!

Det finns helt klart skillnader om man tittar lite nogrannare på hur korten byggts. Inte enbart drivrutinerna som optimeras utan även själva designen på GPU. Det kommer även bli intressant att se hur Nvidia kommer supporta just GTX 970 framöver, just den lär nog behöva en del extra arbete för att få den fungera bra i nyare titlar pga minnet.

Det som talar emot HD7970 är väl dels när 3GB VRAM inte längre kommer räcka samt åldern på korten, de som haft sina längst har fyra år gamla kort. Det är extremt avancerade grejer så att problem kan uppstå efter så lång tid är ju något man får tänka på med. Men mjukvarumässigt supportas just de korten fortfarande väl och med DX12 och Vulkan lär vi ju få se ännu mer prestandahopp också. Fem år lär korten lätt klara, men klarar de 6-7 år med innan minnet tar stopp och grafikinställningarna måste sänkas alltför mycket tro?

Skrivet av rakmakkan:

Detta crimson fick nu mitt grafikkort att balla ur.
www.postimg.org/image/6h9p4sjnz/
Så här ser det ut. Klocken har gått ner till nästan det lägsta. Oavsett om jag försöker dra upp till mycket eller lite för att sedan verkställa så fryser datorn helt. Har provat göra detsamma i MSI afterburner, där hände samma sak. Jag testade gå iväg från datorn 10 minuter, då var den fortfarande fryst. Inte har jag kvar gamla drivrutiner heller så jag kan backa. Går nog att hitta bara jag söker.. Men men. Ville ju ha nya drivrutiner, och så blir det såhär :/

Finns det någon som möjligtvis har en lösning på detta?

Edit: Ser att bilden ej visas. Vet inte vilken sida jag bör ladda upp på för att den ska synas ordentligt. Så jag skickar länken istället. http://imgur.com/7z7WV33

Att värdena är låga är normalt då kortet idlar. Eller menar du att du får problem när datorn belastas eller bara när du överklockar?

Nu vet jag inte vad du körde för drivare innan men CCC 15.11.1 Beta finns tillgänglig vilken är den som släpptes innan, strax efter Fallout 4-lanseringen: http://support.amd.com/en-us/kb-articles/Pages/latest-catalys...

Permalänk
Avstängd

Det trasiga i det hela är väl att jag inte kan DUP 2 skärmar & ha 144hz på ena & 60 på den andra som funkar kanon med 15.11.1. Trasigt..

Permalänk
Hjälpsam

Letat efter inställningen för uppdateringsfrekvensen, vet ni var man ställer in den? sitter med Windows 10.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Bra grejer, funkar perfekt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwagcoRe:

Det trasiga i det hela är väl att jag inte kan DUP 2 skärmar & ha 144hz på ena & 60 på den andra som funkar kanon med 15.11.1. Trasigt..

jag kör med 2 skärmar. och har 144hz på den ena och 60 på den andra.. funkar hur bra som helst

Visa signatur

Fractal Design Define R5 , I7 4790K@4800mhz ,Corsair vengeance 2400Mhz@2600 CL 11 16GB ,Cooler master V850 , Fury X ,MSI Z97 Gaming 9 AC , Samsung 840 Evo 500GB +1tb hdd , Corsair H100i.
Asus vn247h

Permalänk
Hedersmedlem

@Ratatosk:

Antagligen genom att klicka "Ytterligare inställningar uppe till höger:

Då får man upp ett "gammaldags" fönster:

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Är det någon som testat Star Craft 2? Det går inte att spela längre för mig. Skärmen blinkar och spelet slutar svara. Jag har två skärmar och de blinkar lite ur synk, när den ena är svart visar den andra bild och sen byter de (flera gånger per sekund men oregelbundet, börjar redan vid laddningen av spelet).
Har inaktiverat crossfire och även testat att återställa grafikinställningarna i AMD settings. Någon som har något förslag?

EDIT: Spelet är alltså på en DP-skärm och sen har jag en VGA-skärm bredvid. Och efter lite mer test blinkar de samtidigt.

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Videoapan:

Är det någon som testat Star Craft 2? Det går inte att spela längre för mig. Skärmen blinkar och spelet slutar svara. Jag har två skärmar och de blinkar lite ur synk, när den ena är svart visar den andra bild och sen byter de (flera gånger per sekund men oregelbundet, börjar redan vid laddningen av spelet).
Har inaktiverat crossfire och även testat att återställa grafikinställningarna i AMD settings. Någon som har något förslag?

Jag kan testa Legacy of the void ikväll med Fury X.

Skrivet av NodCommander:

Va? Hände detta precis?!

Linuxdrivaren har inte nya gränssnittet... och det är oklart ifall det ens var några prestandaförbättringar. Benchmarks får avgöra, de kommer väl upp snart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cocosoft:

Jag kan testa Legacy of the void ikväll med Fury X.
...

Tack, det vore snällt!

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

På en SSD? Då är det något annat som är fel. Har inga problem med startup tider på det programmet på min hdd

Ooops, en del av min mening har visst försvunnit ut i cyberrymden någonstans. Ja, på en ssd. Crimson känns i alla fall mycket mer rappt. Kan inte svara på varför.

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Medlem

Bara bra att dem vässar till sina program så dem blir bättre

Visa signatur

NZXT Phantom | 4790k 4.8Ghz | GA-Z97X-Gaming 7 | 16GB | ASUS 1080 TI Strix | 3 x 525GB SSD | XFX P1-1050-BEFX Full custom watercooling loop.
Acer 28" Predator XB281HK G-Sync 4K

Permalänk
Hjälpsam

@MultiMan: Besvärligt för kunde jag välja uppdateringstakt direkt.
Tack för hjälpen i alla fall.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Inaktiv

Någon mer som haft krascher med denna drivare? Igår gick allt bra bortsett från att ikonerna i kompassen i Fallout 4 krånglade. Idag nu på eftermiddagen så har datorn fått något problem när jag var borta och datorn hade släckt skärmarna. Efter att ha startat om, startat Fallout 4 och spelat en stund så blir det bara svart med.

Nu installerade jag bara rakt över innan så kommer bli avinstallation och rengöring av drivare. Annars får jag nog backa till 15.11.1 så länge.
Inte ens säker på att det är drivarna heller, datorn har ett visst "temperament" idag har jag noterat.

Permalänk
Medlem

Krashar när jag försöker trycka på fliken "Bildskärm" inne i UI:t. Host application även för mig.
Har inte tagit bort de gamla drivrutinerna, men å andra sidan hittar jag inte heller dem nu.
Skall prova spela lite nu.

EDIT: Fick upp ruta om uppdatering nu.

Visa signatur

Chassi: Define Mini C Mobo: ASUS PRIME B450M-A CPU: Ryzen 5 2600 GPU:MSI GTX 1080 Gaming X RAM: Corsair Vengeance LPX 16 GB 3200 MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Mycket bra inlägg!

Det finns helt klart skillnader om man tittar lite nogrannare på hur korten byggts. Inte enbart drivrutinerna som optimeras utan även själva designen på GPU. Det kommer även bli intressant att se hur Nvidia kommer supporta just GTX 970 framöver, just den lär nog behöva en del extra arbete för att få den fungera bra i nyare titlar pga minnet.

Det som talar emot HD7970 är väl dels när 3GB VRAM inte längre kommer räcka samt åldern på korten, de som haft sina längst har fyra år gamla kort. Det är extremt avancerade grejer så att problem kan uppstå efter så lång tid är ju något man får tänka på med. Men mjukvarumässigt supportas just de korten fortfarande väl och med DX12 och Vulkan lär vi ju få se ännu mer prestandahopp också. Fem år lär korten lätt klara, men klarar de 6-7 år med innan minnet tar stopp och grafikinställningarna måste sänkas alltför mycket tro?

Om vi tittar på tex 280/380 kortet så räcker 3GB rätt långt faktiskt, problemet där är att 2GB versionen får slut på minne, medan 4GB inte verkar använda allt. Med tanke på 970 klarar sig på 3,5GB (dock med Maxwells komprimering, som egentligen är mest för att minska bandbreddsbehovet), och 960 klarar sig med 2GB (då med samma komprimering) så tror jag inte 3GB är så illa som folk verka tro.
Titta på Fury, som trots allt fungerar bäst i 4k upplösning, trots 4GB, så tror jag minneskraven är lite överdrivna från folk. Ja självklart är mer minne bra, så länge du har beräkningskraft för det. Men ett gammalt 7970 hade jag inte använt mer än för 1080p ändå, och då borde 3GB räcka rätt långt, även med lite uppskruvade texturer mm. Det är dock väldigt individuellt beroende på spelmotorn, och som du säger de närmaste åren så kommer kraven att bara öka.

Men vi ska inte glömma bort att bara förre gen så körde Nvidia med 3GB på tex 780Ti, ett kort som även idag är av hög prestanda, och där hade de ingen komprimeringsteknik. 680 hade ynka 2GB, och även de korten är inte så dåliga heller. Att 2GB börjar bli lite på gränsen det syns i en del tester, men långt från alla spel behöver mer än 3GB för 1080p @ high/ultra idag, och det är nog bara det högt siktat för 7970 GPUn.

Så om jag själv ska gissa så tror jag nästa generation spel kommer vilja ha mer VRAM för Ultra, men samtidigt så kommer de då behöva både mer bandbredd och mer rå-kraft för att ens kunna använda det vettigt, annars är det bara "cache". 4GB+ kommer behövas för 4k, utan tvekan, men inte för 1080 på ett bra tag, utom ev i väldigt specifika fall. De kan helt enkelt inte sätta kraven så högt, då där är så många kort med 2-3-4GB VRAM. Vad är poängen med spel som endast nån få % kan spela på mer än low setting? (Det säljer ju inte)

Permalänk
Medlem

Uppdatering av mitt problem med att fpsen var låst till 30 i alla spel. Hade att göra med att jag spelade i fullscreen då blev fpsen låst till 30. När jag kör spel i borderless eller window får jag ca 60 i fps nu.

Vad är det för för och nackdelar med fullscreen, windows och borderless?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Videoapan:

Tack, det vore snällt!

Det fungerar för mig.

Sapphire Fury X

Permalänk
Avstängd

Yes! Fick det till & funka nu med. @MonkeN:

Permalänk
Medlem

@Cocosoft:

OK, kanske är min Crossfire-lösning som spökar, blev massa krångel när jag installerade också. Nu funkar Valley utan problem iallafall men Star Craft 2 vägrar starta ordentligt. Ska se om någon inställning ändrar något alls.

Tack för testet!

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem

Följande problem har jag stött på med Crimson-drivrutinerna med mitt 290 under Windows 10:

1. Tomb Raider går inte att köras med något av VSYNC-alternativen (Double- eller Triple Buffering) utan kraschar tillbaka Desktop med en helvit Windowed Mode instans.

2. Bastion går inte att köra med Antialiasing utan krashar tillbaka till Desktop

3. AMD Settings-appen kraschar regelbundet som för så många andra i tråden. För mig går det inte att starta igen utan det är en omstart av Windows som gäller

4. AMD Settings-appen kraschar om jag ändrar storlek på fönstret och klickar runt lite för friskt mellan alla alternativ.

Tråkigt för generellt har jag aldrig haft problem med AMD's/ATi's drivrutiner

Visa signatur

{|XSX|PS3|PS4|}

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Paddanx:

Om vi tittar på tex 280/380 kortet så räcker 3GB rätt långt faktiskt, problemet där är att 2GB versionen får slut på minne, medan 4GB inte verkar använda allt. Med tanke på 970 klarar sig på 3,5GB (dock med Maxwells komprimering, som egentligen är mest för att minska bandbreddsbehovet), och 960 klarar sig med 2GB (då med samma komprimering) så tror jag inte 3GB är så illa som folk verka tro.
Titta på Fury, som trots allt fungerar bäst i 4k upplösning, trots 4GB, så tror jag minneskraven är lite överdrivna från folk. Ja självklart är mer minne bra, så länge du har beräkningskraft för det. Men ett gammalt 7970 hade jag inte använt mer än för 1080p ändå, och då borde 3GB räcka rätt långt, även med lite uppskruvade texturer mm. Det är dock väldigt individuellt beroende på spelmotorn, och som du säger de närmaste åren så kommer kraven att bara öka.

Men vi ska inte glömma bort att bara förre gen så körde Nvidia med 3GB på tex 780Ti, ett kort som även idag är av hög prestanda, och där hade de ingen komprimeringsteknik. 680 hade ynka 2GB, och även de korten är inte så dåliga heller. Att 2GB börjar bli lite på gränsen det syns i en del tester, men långt från alla spel behöver mer än 3GB för 1080p @ high/ultra idag, och det är nog bara det högt siktat för 7970 GPUn.

Så om jag själv ska gissa så tror jag nästa generation spel kommer vilja ha mer VRAM för Ultra, men samtidigt så kommer de då behöva både mer bandbredd och mer rå-kraft för att ens kunna använda det vettigt, annars är det bara "cache". 4GB+ kommer behövas för 4k, utan tvekan, men inte för 1080 på ett bra tag, utom ev i väldigt specifika fall. De kan helt enkelt inte sätta kraven så högt, då där är så många kort med 2-3-4GB VRAM. Vad är poängen med spel som endast nån få % kan spela på mer än low setting? (Det säljer ju inte)

Jo precis, i dagsläget är 3GB lugnt. Men något år framåt när fler spel börjar komma som tar tillvara på allt minne som PS4 och Xbox One kan använda och där minnesanvändningen också drar iväg även på PC. Systemkraven ökar ständigt (men sakta på senare år) men förr eller senare kommer 2GB-korten inte klara kraven (jag gissar på att det kan bli svårt i en del titlar inom ett år) men 3GB bör klara sig längre. Ser man på AMD's kort så har vi konsumentkort med 8GB VRAM som inte kostar skortan. 2GB-varianten av R9 380 är riktigt sorglig dock, gigantiskt feltänk av AMD där. Men övriga kort bör klara sig bra nog minnesmässigt.

Mitt nästa kort ska dock ha runt 8GB VRAM, vill ogärna kompromissa med minnet då datorhistorien visat att man inte kan ha för mycket. Och då jag räknar med att skippa generationen efter och kanske en till vill jag gärna säkra mig med minne. 2560x1440 kräver lite extra även om det med dagens högprestandakort ändå är en relativt lättdriven upplösning också.
Vad gäller sista stycket så ser ju ärligt talat spelbranschen på PC redan ut så smått. Intel tokdominerar med GPU'er och det är få av dessa som klarar av att göra mycket mer än bildspel även med låga inställningar i moderna spel. Och bland diskreta grafiklösningar är det också till stor del klena kort de flesta använder. Vi som sitter med grafikkort som kostar ett par tusenlappar är ändå en rätt liten skara tyvärr. Men ändå ökar kraven på hårdvaran för att driva spel.

Jag lär nog inte behöva byta ut mitt R9 290 på ett par år. Men jag kommer nog vilja ha och dessutom behöva något att driva skärmen med inom två år iallafall.