Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Adamskii13:

Har nyss börjat med 4:3 och det är riktigt gött. Men när man lirar på 1360 x 1024 blir det lite suddigt.

OK, TS. Först kan vi för skojs skull konstatera att 1360x1024 inte riktigt är 4:3, utan det är 85:64, vilket är liiite mer kvadratiskt än 4:3. (Det går inte att få exakt 4:3 med 1024 pixlar på höjden, eftersom 1024 inte är delbart med 3.)

Om du vill köra 4:3 på din skärm och inte vill att det ska vara suddigt finns det exakt ett alternativ: 1440x1080.

Om du hade velat köra 5:4 pixelmappat hade du fått köra 1350x1080.

Ingen av dessa upplösningar har ditt grafikkort automatiskt stöd för, utan du måste själv lägga till den upplösning du vill köra med Custom Resolution Utility.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Skrivet av Alling:

Vilket inte stämmer. Du har isåfall en helt annan definition av "suddigt" än resten av världen.

Varsågod då och förklara hur denna annorlunda känsla tar sig uttryck och på vilket sätt den är mycket skönare.

Relaterad fråga: Om man har en 2560x1440-skärm, ger då 1440x1080 samma sköna känsla (eftersom det är en lägre upplösning än skärmens) eller är det lika oskönt (eftersom det är 1440x1080)? Alltså: Är det att ha 1080 pixlar i höjdled eller att köra skärmens native upplösning som du tycker är oskönt?

(Kan vi förresten vara överens om att vi diskuterar pixelmappning/upplösning, inte bildförhållande? Jag argumenterar ju inte emot 4:3; jag säger att 1440x1080 (4:3) black bars är bättre än 1280x960 (4:3) black bars eftersom pixelmappat är bättre än uppskalat. Vill bara vara säker på att vi diskuterar samma sak.)

Återigen: TS vill inte köra lägre upplösning. Han har märkt att lägre upplösning än native är suddigt, ogillar detta och efterfrågar specifikt en upplösning som är skarp på hans skärm. Då finns det ingen "åsikt" i världen som kan motivera att rekommendera en upplösning som är motsatsen till vad TS efterfrågar.

Som jag skrev tidigare, Det är väl en sak man vänjer sig med om det är suddigt eller ej. Jag gav min åsikt om vad jag inte tycker är suddigt. Vad är problemet?

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Makaveli1:

Som jag skrev tidigare, Det är väl en sak man vänjer sig med om det är suddigt eller ej.

Ja, det skrev även jag tidigare. Du får gärna föredra suddigt framför skarpt och det är klart man kan vänja sig vid det. Det är fortfarande per automatik suddigt och det finns ingen mening med att förneka det.

Citat:

Jag gav min åsikt om vad jag inte tycker är suddigt. Vad är problemet?

Att du (implicit) rekommenderar 1280x960 när TS särskilt efterfrågar en upplösning som inte är suddig:

Skrivet av Makaveli1:

Jag kör 1280x960, Ser inte suddigt ut

Det är ungefär som att trådstarten skulle vara "Har 1080p idag men vill inte ha så låg upplösning; kan någon rekommendera en högupplöst skärm?" och man då skriver:

Citat:

Jag kör 800x600, Ser inte lågupplöst ut

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Skrivet av Makaveli1:

Som jag skrev tidigare, Det är väl en sak man vänjer sig med om det är suddigt eller ej. Jag gav min åsikt om vad jag inte tycker är suddigt. Vad är problemet?

Nja åsikt skulle jag inte kalla detta:

Skrivet av Makaveli1:

Jag kör 1280x960, Ser inte suddigt ut

Men vad är det som gör att låg upplösning "ger bättre känsla" då? Är det samma anledning som att man måste ha 300 fippsar? Eller sätter man upplösningen lågt för att kunna få 300 fippsar?

aka spelmotor relaterat? Eller är det samma mumbojumbo som tex dyra högtalarsladdar eller malt elfenben?

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Albinfiskare:

Men vad är det som gör att låg upplösning "ger bättre känsla" då? Är det samma anledning som att man måste ha 300 fippsar? Eller sätter man upplösningen lågt för att kunna få 300 fippsar?

Jag är lika nyfiken som du, men det är iallafall inte så att man måste köra låg upplösning för att få 300 fps konstant. Det vore inte ens ett giltigt argument, eftersom man då inte längre argumenterar för förträffligheten hos låg upplösning per se.

(Jag kör 2560x1440 med höga inställningar och MSAA och har inga problem med 300 fps på ett GTX 980.)

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Skrivet av Albinfiskare:

Nja åsikt skulle jag inte kalla detta:

Men vad är det som gör att låg upplösning "ger bättre känsla" då? Är det samma anledning som att man måste ha 300 fippsar? Eller sätter man upplösningen lågt för att kunna få 300 fippsar?

aka spelmotor relaterat? Eller är det samma mumbojumbo som tex dyra högtalarsladdar eller malt elfenben?

Skrivet av Alling:

Jag är lika nyfiken som du, men det är iallafall inte så att man måste köra låg upplösning för att få 300 fps konstant. Det vore inte ens ett giltigt argument, eftersom man då inte längre argumenterar för förträffligheten hos låg upplösning per se.

(Jag kör 2560x1440 med höga inställningar och MSAA och har inga problem med 300 fps på ett GTX 980.)

Jag kan berätta lite varför folk gärna hellre kör lägre resolution! Folk som har kört cs sedan 1.6 är vana med att köra antingen 1024x768 4:3
eller 1280x960.

Kollar du på vilket proffs som helst som spelar CS så ser du att ingen förutom Braxtong''Swag'' Pierce kör 1920x1080. Detta är för att dels blir det en helt annan känsla i sensen. Som du förstår så blir det segare sens om du kollar uppåt och neråt och sen lite mer sen när man kollar åt sidorna. Detta är de flesta vana med och därför byter dom inte till en nyare skärmupplösning även fast det skulle ge en mycket mycket bättre bild.

Så fördelar med att köra låg resolution ligger enbart i vad man är van med. Jag har en fördel när jag kör 1280x960, Skulle jag köra 1920x1080 hade det varit helt annorlunda för mig.

Men jag håller helt klart med er att 1920x1080 ser så mycket bättre ut, Men jag skulle aldrig klara av att köra på det efter att ha lirat cirkus 3500 timmar på 1280x960.

Som du säger också Alling så har det ingen betydelse för hur dålig dator man har. Det är bara känslan som är annorlunda.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Makaveli1:

Jag kan berätta lite varför folk gärna hellre kör lägre resolution! Folk som har kört cs sedan 1.6 är vana med att köra antingen 1024x768 4:3
eller 1280x960.

Kollar du på vilket proffs som helst som spelar CS så ser du att ingen förutom Braxtong''Swag'' Pierce kör 1920x1080. Detta är för att dels blir det en helt annan känsla i sensen. Som du förstår så blir det segare sens om du kollar uppåt och neråt och sen lite mer sen när man kollar åt sidorna. Detta är de flesta vana med och därför byter dom inte till en nyare skärmupplösning även fast det skulle ge en mycket mycket bättre bild.

Så fördelar med att köra låg resolution ligger enbart i vad man är van med. Jag har en fördel när jag kör 1280x960, Skulle jag köra 1920x1080 hade det varit helt annorlunda för mig.

Men jag håller helt klart med er att 1920x1080 ser så mycket bättre ut, Men jag skulle aldrig klara av att köra på det efter att ha lirat cirkus 3500 timmar på 1280x960.

Snälla, säg vad jag ska göra för att du ska hålla dig till ämnet. Jag skrev klart och tydligt i ett tidigare inlägg att jag (i denna tråd) inte kritiserar 4:3 black bars eller stretched och bad dig bekräfta att vi diskuterade samma sak. Tydligen inte, så jag försöker igen:

Jag argumenterar INTE emot 4:3 (black bars eller stretched). Vi diskuterar INTE bildförhållanden.

Självklart förstår jag att det blir "lägre vertikal sens och högre horisontell sens" när man kör 4:3 stretched. Självklart förstår jag att det är ett jätteprojekt att försöka lära om till "vanlig" sens om man är van vid stretched. Jag säger INTE att folk ska sluta spela stretched.

Denna diskussion handlar INTE om stretched vs black bars vs 16:9.

Vad diskussionen handlar om är att om man ska köra 4:3 black bars eller stretched på en 1080p-skärm så bör man köra 1440x1080 för att det ger perfekt pixelmappning (black bars) eller suddighet enbart i sidled (stretched). Och vill man köra 5:4 black bars eller stretched så bör man av samma anledning köra 1350x1080.

Så förklara nu varför 1280x960 uppskalat till 1440x1080 är bättre än 1440x1080 pixelmappat. Detta gäller då alltså black bars. Jag gissar att du kör stretched, så förklara även varför 1280x960 uppskalat och stretchat till 1920x1080 är bättre än 1440x1080 stretchat till 1920x1080.

Är du med? Diskussionen handlar ENBART om upplösning, INTE bildförhållande.

Du har heller inte svarat på min fråga om huruvida det är OK att köra 1440x1080 uppskalat till 1920x1440 eller uppskalat och stretchat till 2560x1440 på en 1440p-skärm. Vad är det som är viktigt: att inte ha 1080 pixlar på höjden eller att inte ha native upplösning? Och varför?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

@Alling, tja tänkte bara höra sitter idag på en 2560x1440 skärm och börjat med lite cs go. Förr spelade jag alltid 640x480. Nu kanske jag har fel inställning på bildskärm (nvidia kontrollpanel) men när jag testade 4:3 640x480 är det jättesuddigt. Tänker 2560/4=640 & 1440/3=480 eller tänker jag fel?
Vilken/vilka upplösningar kan jag köra förutom native, och ha skarp bild? För på 2560x1440 missar jag som tusan :(.

Permalänk
Skrivet av Alling:

För övrigt, nej. Extremt många kör 4:3 black bars (dvs inte stretched). De spelar alltså i 4:3 av någon helt annan anledning än "större playermodels", till exempel att de är vana vid det, att de vill ha ett mindre synfält att fokusera på eller något annat.

Du skriver som att 4:3 black bars och 5:4 black bars inte existerar, utan att det bara går att köra stretched (om man inte kör 16:9). Så är det inte.

Jag upplever att det är fler som kör stretched än black bars (i 5:4), och därför valde jag att skriva om det.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av casuaL:

@Alling, tja tänkte bara höra sitter idag på en 2560x1440 skärm och börjat med lite cs go. Förr spelade jag alltid 640x480. Nu kanske jag har fel inställning på bildskärm (nvidia kontrollpanel) men när jag testade 4:3 640x480 är det jättesuddigt. Tänker 2560/4=640 & 1440/3=480 eller tänker jag fel?
Vilken/vilka upplösningar kan jag köra förutom native, och ha skarp bild? För på 2560x1440 missar jag som tusan :(.

Oj, 640x480 var nog det mest extrema jag hört. Jag kan inte sitta på Sveriges största datorforum och göra annat än att rekommendera att du går ifrån det nu när du börjar med CS:GO, för det ger dig bara nackdelar i spelet.

2560x1440 är inte 4:3, utan 16:9. x:y betyder per definition att bredden/höjden = x/y, så det är inga konstigheter. Din uträkning är tyvärr felaktig och råkade bara på ett ologiskt sätt ge att 2560x1440 skulle vara 4:3.

Eftersom du kört 4:3 tidigare antar jag att du vill fortsätta med det. Om du inte körde stretched tidigare (vilket jag antar) skulle jag föreslå att du inte gör det nu heller, för om du går över till stretched måste du lära om allt muskelminne, all intuitiv uppfattning om ballistiska banor osv.

Hur vet man då vilken upplösning man ska ha? Det är inte svårt: Du ska ju köra 4:3, så bredden ska vara 4/3 × höjden. Höjden är fix, 1440 pixlar, så bredden blir då helt enkelt 1440 × 4/3 = 1920 pixlar. Du ska alltså köra 1920x1440.

(Om du körde stretched tidigare så fortsätt för all del med det, så du slipper lära om massa saker. 1920x1440 är då fortfarande den mest optimala upplösningen, men du väljer då istället stretched i grafikkortets kontrollpanel.)

Jag kan i någon mån förstå att 2560x1440 (16:9) inte funkar så bra, eftersom du är van vid 4:3. Men att köra en löjligt låg upplösning ger dig enbart nackdelar jämfört med att ta den 4:3-upplösning som är native för din skärm, vilket som sagt är 1920x1440.

Om du nu absolut ska envisas med att köra löjliga gamla åttiotalsupplösningar så går det i teorin att köra antingen 640x480 eller 960x720 så att varje pixel i spelet motsvaras av exakt 9 eller 4 pixlar på skärmen. Men skärmar brukar sällan kunna skala på det sättet. Du behöver istället få grafikkortet att skala med 1:9 (640x480) eller 1:4 (960x720) pixelmappning (vilket jag inte vet om det går).

Det är hursomhelst ovärdigt att ha en högupplöst premiumskärm för många tusen kronor (jag antar att du har en 2560x1440 @ 144 Hz) och köra 640x480 på den. Så släpp placeboeffekten och ta steget in i 2000-talet. Du kommer tjäna på det i längden.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av erik4boss:

Jag upplever att det är fler som kör stretched än black bars (i 5:4), och därför valde jag att skriva om det.

Skriv då inte "spelar man i 4:3 är det för att få större playermodels". Det finns inga underlag för att stretched skulle vara så kraftigt överrepresenterat att man kan utgå från att alla som inte kör 16:9 kör stretched. Tvärtom, om man får tro det här spreadsheetet, där det framgår att en majoritet av alla proffs som inte kör 16:9 kör black bars. Hur det är bland amatörer vet jag inte, men det finns som sagt inget belägg för att stretched skulle vara kraftigt överrepresenterat.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Vill bara tillägga att man faktiskt inte blir bäst i världen för att man kör 4:3 bara för att alla proffs gör det. Som de gör för att de är vana med det sedan 1.6. Snackade med lirarna i fnatic för ett tag sen när jag jobbade med dem och de var alla överens om att 16:9 faktiskt är objektivt bättre, bara det att de inte orkar vänja om sig helt enkelt.

Spela i 16:9 istället, 30%~ mer synfält > placebo varje dag i veckan.

edit: Juste, jag är såklart global också om det nu skulle göra min åsikt mer värdefull.

Permalänk
Medlem

Klipp ut kartongbitar och limma dit på sidorna funkat för mig i alla år

Permalänk
Skrivet av Alling:

Snälla, säg vad jag ska göra för att du ska hålla dig till ämnet. Jag skrev klart och tydligt i ett tidigare inlägg att jag (i denna tråd) inte kritiserar 4:3 black bars eller stretched och bad dig bekräfta att vi diskuterade samma sak. Tydligen inte, så jag försöker igen:

Jag argumenterar INTE emot 4:3 (black bars eller stretched). Vi diskuterar INTE bildförhållanden.

Självklart förstår jag att det blir "lägre vertikal sens och högre horisontell sens" när man kör 4:3 stretched. Självklart förstår jag att det är ett jätteprojekt att försöka lära om till "vanlig" sens om man är van vid stretched. Jag säger INTE att folk ska sluta spela stretched.

Denna diskussion handlar INTE om stretched vs black bars vs 16:9.

Vad diskussionen handlar om är att om man ska köra 4:3 black bars eller stretched på en 1080p-skärm så bör man köra 1440x1080 för att det ger perfekt pixelmappning (black bars) eller suddighet enbart i sidled (stretched). Och vill man köra 5:4 black bars eller stretched så bör man av samma anledning köra 1350x1080.

Så förklara nu varför 1280x960 uppskalat till 1440x1080 är bättre än 1440x1080 pixelmappat. Detta gäller då alltså black bars. Jag gissar att du kör stretched, så förklara även varför 1280x960 uppskalat och stretchat till 1920x1080 är bättre än 1440x1080 stretchat till 1920x1080.

Är du med? Diskussionen handlar ENBART om upplösning, INTE bildförhållande.

Du har heller inte svarat på min fråga om huruvida det är OK att köra 1440x1080 uppskalat till 1920x1440 eller uppskalat och stretchat till 2560x1440 på en 1440p-skärm. Vad är det som är viktigt: att inte ha 1080 pixlar på höjden eller att inte ha native upplösning? Och varför?

Ni frågade varför man använder sig om lägre upplösning när man spelar CS och jag svarade? Det är inte svårare än så.

Jag skrev att 1280x960 på min skärm inte ser suddigt ut men skrev också att det kan bero på att jag är van med det. Men någonting med dig tål inte att folk skriver vad dom själva tycker om det kanske inte är rätt eller fel.

Permalänk
Skrivet av Ninjaflipp:

Vill bara tillägga att man faktiskt inte blir bäst i världen för att man kör 4:3 bara för att alla proffs gör det. Som de gör för att de är vana med det sedan 1.6. Snackade med lirarna i fnatic för ett tag sen när jag jobbade med dem och de var alla överens om att 16:9 faktiskt är objektivt bättre, bara det att de inte orkar vänja om sig helt enkelt.

Spela i 16:9 istället, 30%~ mer synfält > placebo varje dag i veckan.

edit: Juste, jag är såklart global också om det nu skulle göra min åsikt mer värdefull.

Vem är inte Global i dagens CS :s

Stämmer helt det du säger.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Makaveli1:

Ni frågade varför man använder sig om lägre upplösning när man spelar CS och jag svarade? Det är inte svårare än så.

Du svarade inte på den fråga jag ställde. Du svarade på frågan "Varför kör man stretched?" (vilket du ej kan förneka, eftersom den enda konkreta skillnaden du nämnde var att det blir olika sens i höjd- respektive längdled). Den fråga som ställdes, och som fortfarande inte fått något svar, är: "På vilket sätt är 'känslan' annorlunda om man kör lägre upplösning (med samma bildförhållande) och på vilket sätt är den 'skönare'?". Har du något svar på den så dela gärna med dig.

Citat:

Jag skrev att 1280x960 på min skärm inte ser suddigt ut men skrev också att det kan bero på att jag är van med det. Men någonting med dig tål inte att folk skriver vad dom själva tycker om det kanske inte är rätt. Men det är väl inte så lätt för folk som studerar Chalmers.

Oj, personangreppen haglar. Nu sitter vi ju på ett datorforum och då får du förvänta dig mothugg om du kommer med felaktiga påståenden inom detta område.

Dock har du rätt i att du får tycka vad du vill om hur det ser ut på din skärm. Men det betyder inte att det är sant. Kan du med handen på hjärtat kolla på bilden jag gjorde och stå fast vid att 1280x960 uppskalat inte är suddigt jämfört med native 1440x1080?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk

[quote postid="15778859" userid="175899" name="Alling"]
Du svarade inte på den fråga jag ställde. Du svarade på frågan "Varför kör man stretched?" (vilket du ej kan förneka, eftersom den enda konkreta skillnaden du nämnde var att det blir olika sens i höjd- respektive längdled). Den fråga som ställdes, och som fortfarande inte fått något svar, är: "På vilket sätt är 'känslan' annorlunda om man kör lägre upplösning (med samma bildförhållande) och på vilket sätt är den 'skönare'?". Har du något svar på den så dela gärna med dig.

Oj, personangreppen haglar. Nu sitter vi ju på ett datorforum och då får du förvänta dig mothugg om du kommer med felaktiga påståenden inom detta område.

Dock har du rätt i att du får tycka vad du vill om hur det ser ut på din skärm. Men det betyder inte att det är sant. Kan du med handen på hjärtat kolla på bilden jag gjorde och stå fast vid att 1280x960 uppskalat inte är suddigt jämfört med native 1440x1080?

http://i.imgur.com/s8sLGSn.png
[/quote

Hur är det ett felaktigt påstående, Jag påstår inte att 1280x960 är bättre än 1920x1080 på något sätt alls. Jag har heller inte sagt vad som är fel eller rätt

Det enda jag skrev var att det inte såg suddigt ut på min skärm när jag kör 1280x960. Men eftersom du är i förnekelse och inte kan ha ''fel'' i detta område (Även fast jag inte ens försöker rätta dig) så lägger jag ner diskussionen.

Tack för mig TS, Hoppas du hittar det du söker

Permalänk
Medlem
Skrivet av Makaveli1:
Skrivet av Alling:

Du svarade inte på den fråga jag ställde. Du svarade på frågan "Varför kör man stretched?" (vilket du ej kan förneka, eftersom den enda konkreta skillnaden du nämnde var att det blir olika sens i höjd- respektive längdled). Den fråga som ställdes, och som fortfarande inte fått något svar, är: "På vilket sätt är 'känslan' annorlunda om man kör lägre upplösning (med samma bildförhållande) och på vilket sätt är den 'skönare'?". Har du något svar på den så dela gärna med dig.

Oj, personangreppen haglar. Nu sitter vi ju på ett datorforum och då får du förvänta dig mothugg om du kommer med felaktiga påståenden inom detta område.

Dock har du rätt i att du får tycka vad du vill om hur det ser ut på din skärm. Men det betyder inte att det är sant. Kan du med handen på hjärtat kolla på bilden jag gjorde och stå fast vid att 1280x960 uppskalat inte är suddigt jämfört med native 1440x1080?

http://i.imgur.com/s8sLGSn.png

Hur är det ett felaktigt påstående, Jag påstår inte att 1280x960 är bättre än 1920x1080 på något sätt alls.

Det enda jag skrev var att det inte såg suddigt ut på min skärm när jag kör 1280x960. Men eftersom du är i förnekelse och inte kan ha ''fel'' i detta område (Även fast jag inte ens försöker rätta dig) så lägger jag ner diskussionen.

Diskussionen berör 1280x960 och 1440x1080, inte 1920x1080. Jag tror helt enkelt du bara gillar en viss suddighet, men det är fortfarande suddighet. @Alling har inte fel, det är är problematiskt att skala 960 -> 1080. Sedan har han fel med att det måste bli suddigt, det beror på algoritmen. Blir det däremot inte suddigt så får man istället andra artefakter som oftast är värre än suddighet så man har nästan alltid suddighet. Kan ju hända att din skalning inte blir suddig (t.ex. nearest neighbour) men då dras du istället med flera väldigt otrevliga artefakter så resultatet är ju fortfarande illa. Har även väldigt svårt att se någon skärm tillverkare implementera nearest neighbour som skalnings metod, då grafikkorten garanterat inte använder det. Skalning är inget mystiskt fenomen som kräver empirisk data utan är fullt förståeligt då det bygger på matematisk interpolering. Kan man undvika interpolering och använda fullskalig datamodell direkt så gör man alltid det.

Sedan tycker jag det är väldigt intressant hur @Alling ska erkänna att han har fel när du inte framfört ett enda relevant argument utöver din upplevelse. Låter snarare som din egna fras bör appliceras på dig:

Skrivet av Makaveli1:

du är i förnekelse och inte kan ha ''fel'' i detta område

Nu till min personliga åsikt:
Jag förstår däremot inte varför man skulle vilja köra 1280x960 över 1440x1080. Samma antal pixlar som visas på skärmen, alltså identiskt stora black bars och allt. Du får bättre skärpa och kan lättare se saker som rör sig med högre upplösning. Jag tror sannerligen CS:GO spelare är bland dem mest placebo fyllda spel grupperna. Jag kan förstå bildproportioner men varför man skulle vilja köra skalad upplösning förstår jag bara inte. Även skalnings algoritmer som är beräkningsmässigt dyra är alltid sämre än att ha samma bild i den upplösningen direkt. I skärmar/grafikkort kör man ju även avsevärt mycket billigare skalning vilket ger ännu sämre resultat. Jag tror stor placebo även finns i "professionella" nivåer så anser att det som fakta källa är väldigt irrelevant.

Vill du testa så kan du väldigt enkelt ställa in 1280x960 och testa läsa lite text i utzoomat läge så texten endast är några virtuella pixlar hög. Efter att ha gjort det så är jag väldigt nyfiken om du håller kvar vid samma påstående.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk

@Alling: Bra ska kika på det!

Permalänk

@Ninjaflipp: Jag inte köra 4:3 för att bli bäst. Jag vill köra 4:3 för det är skönt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Pixelmappat är alltid skarpast på en LCD. Om man av någon anledning vill spela på en 4:3-upplösning bör man se till att få det pixelmappat, alltså 1440x1080 på en 1920x1080-panel och 1024x768 på en 1366x768-panel.

Nej, det är om man spelar stretched i CS man vill ha större playermodels. TS vill ha black bars.

Förklara gärna vad poängen med fel upplösning är. Jag petade ihop ett verktyg (använd fullscreen 1920x1080) för att jämföra olika upplösningar och bildförhållanden. Lägre upplösning inför suddighet och 4:3 jämfört med 16:9 gör inte mycket mer än att byta ut en stor del av synfältet mot färgen svart.

Jävligt bra verktyg!

Men helt ärligt, är semiproffs i CS och föredrar 4:3 över 16:9 alla dagar. (brukar lira stretch 1280x960)
Som man ser med ditt verktyg så är det fördelaktigt att ha 16:9 över 4:3 (blackbars) men jag tycker ändå det är skönare med 4:3.
Varför vet jag inte, det kanske är placebo, lättare att fokusera på mindre yta, eller så föredrar jag helt enkelt sämre skärpa.
Med 16:9 känns allt tyvärr så utdraget (även fast jag vet att det är så det SKA vara), så jag lirar 4:3.
Men om jag kunde gå tillbaka till när jag började lira GO skulle jag dock stannat på 16:9 och lärt mig.

Visa signatur

ASUS ROG Strix Z790-F
Intel Core i9-13900K w/ Noctua NH-D15S
ASUS STRIX RTX 4080 OC
Corsair Dominator Platinum RGB 32GB DDR5

Permalänk
Medlem

Jag kör antingen 1280x1024 eller 1600x1200 och låter grafikkortet sköta skalningen för rätt proportioner på en platt wideskärm. Vad som är intressant är att upplösningarna egentligen är 5:4. När dessa skapades för crt som är 4:3 så stretchades upplösningen till 4:3. TFT-skärmarna som sedan kom hade däremot förhållandet 5:4. Så allt som anpassades för att 5:4 skulle stretchas till 4:3 upplevs som ovala på en tft-skärm eller vanlig 1080p skärm där uppslösningen skalas oxh pixelmappas för "rätt" proportioner. Så "rätt" proportioner går inte att få med pixelmappning. testa exempelvis doom 3 och ha ett cirkelformat sikte. Det ser ut som ett ägg

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk

@smurfeNn: Ja, Tycker också att det är skönare med 4:3. Vet inte varför. Känner bara det

Permalänk
Medlem
Skrivet av casuaL:

@Alling, tja tänkte bara höra sitter idag på en 2560x1440 skärm och börjat med lite cs go. Förr spelade jag alltid 640x480. Nu kanske jag har fel inställning på bildskärm (nvidia kontrollpanel) men när jag testade 4:3 640x480 är det jättesuddigt. Tänker 2560/4=640 & 1440/3=480 eller tänker jag fel?
Vilken/vilka upplösningar kan jag köra förutom native, och ha skarp bild? För på 2560x1440 missar jag som tusan :(.

Tjena!
Sitter också på en skärm med 2560x1440 och jag har valt att spela på 4:3 1800x1440 som finns att välja "native". Jag får då lika skarp bild som vid 2560x1440. Så det är ett tips.

Visa signatur

Mvh. Robban aka. douzE
Kaffe: Rocket Espresso R Cinquantotto | Niche Zero
Desktop: 12700K. EK-AIO 240. Z690-A Gaming Wifi. 32GB DDR4. RTX 3070 Master. 980 Pro. MF V-Can
Server: HP Microserver G8. Xeon E3-1260L. 16Gb ECC. P222. Hyper-V

Permalänk
Medlem
Skrivet av depalma:

Tjena!
Sitter också på en skärm med 2560x1440 och jag har valt att spela på 4:3 1800x1440 som finns att välja "native". Jag får då lika skarp bild som vid 2560x1440. Så det är ett tips.

får testa om det är något att ha

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk
Medlem

@smurfeNn
Har du testat 1440x1080?

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Om du vill köra 4:3 på din skärm och inte vill att det ska vara suddigt finns det exakt ett alternativ: 1440x1080.

Nix Alling, du missar något egentligen rätt uppenbart: man kan pixelmappa och ha black bars runt om hela bilden - inte bara vid sidorna.
Så länge både grafikkortet och skärmen kör ren 1:1 mappning så ska det få tex 1280x1024 att funka. Man får då stora black bars på sidorna, och små tunna black bars ovanför och under.
Skärmen kan förvisso ha hyss för sig i de här lägena och få för sig att skala om vertikalt så det tar upp hela skärmen och då får man förstås en kass suddig bild, men det brukar gå att komma runt genom att låta grafikkortet sköta "skalningen" och i praktiken skicka en 1920x1080 bild till monitorn där bara 1280x1024 utnyttjas.

Men absolut, det verkar förstås vettigare att köra en 4:3 eller 5:4 upplösning som är 1080p hög istället, om man klarar att konfigurera en sån upplösning, så man använder hela höjden på skärmen

... och personligen verkar det ÄNNU vettigare att helt enkelt köra 16:9 1920x1080 upplösningen och utnyttja hela skärmen!! Men då är jag ingen erfaren CS spelare heller

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Roger W:

Nix Alling, du missar något egentligen rätt uppenbart: man kan pixelmappa och ha black bars runt om hela bilden - inte bara vid sidorna.
Så länge både grafikkortet och skärmen kör ren 1:1 mappning så ska det få tex 1280x1024 att funka. Man får då stora black bars på sidorna, och små tunna black bars ovanför och under.

Naturligtvis kan man det, men jag ansåg inte att det var relevant eftersom att ingen någonsin har spelat så och eftersom det inte heller finns någon anledning.

Citat:

Skärmen kan förvisso ha hyss för sig i de här lägena och få för sig att skala om vertikalt så det tar upp hela skärmen och då får man förstås en kass suddig bild, men det brukar gå att komma runt genom att låta grafikkortet sköta "skalningen" och i praktiken skicka en 1920x1080 bild till monitorn där bara 1280x1024 utnyttjas.

Men absolut, det verkar förstås vettigare att köra en 4:3 eller 5:4 upplösning som är 1080p hög istället, om man klarar att konfigurera en sån upplösning, så man använder hela höjden på skärmen

... och personligen verkar det ÄNNU vettigare att helt enkelt köra 16:9 1920x1080 upplösningen och utnyttja hela skärmen!! Men då är jag ingen erfaren CS spelare heller

Så kör jag. Men jag tycker att den som har spelat i 4:3 eller 5:4 i femton år och inte vill vänja om sig ska få fortsätta med black bars. Dock givetvis i native upplösning.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av depalma:

Tjena!
Sitter också på en skärm med 2560x1440 och jag har valt att spela på 4:3 1800x1440 som finns att välja "native". Jag får då lika skarp bild som vid 2560x1440. Så det är ett tips.

1800x1440 är inte 4:3, det är 5:4. Måste passa på att fråga om du har provat att dela 1800 med 1440? Och har du provat 1920x1080 (4:3)? Många verkar inte ha en aning om (men tror sig bestämt veta) vilket bildförhållande de kör, trots att det är mycket enkelt att ta reda på. Hur tänker du kring det?

Tre stora tummar upp för att du kör native!

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

1800x1440 är inte 4:3, det är 5:4. Måste passa på att fråga om du har provat att dela 1800 med 1440? Och har du provat 1920x1080 (4:3)? Många verkar inte ha en aning om (men tror sig bestämt veta) vilket bildförhållande de kör, trots att det är mycket enkelt att ta reda på. Hur tänker du kring det?

Tre stora tummar upp för att du kör native!

Hmm, jag har inte reflekterat så mycket över 5:4 vs 4:3 faktiskt. Går jag in i spelet och väljer 4:3 förhållande så finns 1800x1440 att välja på. Eftersom den vertikala upplösningen blir samma som med original upplösningen på skärmen så har jag antagit att det är det optimala att köra med om man inte vill ha widescreen. Och mycket riktigt när jag valde in det så är bilden lika skarp som vid 2560x1440, men enda skillnaden att jag har fått black bars.

"4:3" eller "det fyrkantiga" bildförhållandet stämmer bättre för mig som började lira CS i beta 1.3 på en 15" crt monitor... ja, man börjar bli gammal men det är lika kul att spela för det..

Visa signatur

Mvh. Robban aka. douzE
Kaffe: Rocket Espresso R Cinquantotto | Niche Zero
Desktop: 12700K. EK-AIO 240. Z690-A Gaming Wifi. 32GB DDR4. RTX 3070 Master. 980 Pro. MF V-Can
Server: HP Microserver G8. Xeon E3-1260L. 16Gb ECC. P222. Hyper-V