144Hz skärm funderingar och frågor, är färgerna så dåliga?

Permalänk
Medlem

144Hz skärm funderingar och frågor, är färgerna så dåliga?

Tjenare!

Jag sitter och funderar på att försöka ragga upp en 144Hz (24") skärm nu till Black Friday eller framåt julen...
Jag har hittat flera som verkar vara populära och omtyckta (ex: ASUS 24" VG248QE, BenQ 24" XL2430T, BenQ 24" XL2411Z och Acer 24" Predator GN246HL) Men det snackas fortfarande en del om att färgåtergivningen är dålig, och en del tillåmed att de tycker att skärmarna inte håller sina stabila 144Hz...

Är det verkligen så illa ställt eller är det bara finslipningar i inställningarna som folk inte satt sig in i? En del säger att endast vissa utgångar klarar av 144Hz, hur vet man detta (eller vilka dessa utgångarna är?)

Är det något mer jag bör kolla runt på innan jag försöker mig på ett köp (ex extraprogram osv), eller är några av de jag lagt upp faktiskt vettiga köp?

Kan tillägga att jag satsar inte på en 27" för jag tycke det är för stort.. får inte plats så mkt mer på skrivbordet, och i 144Hz fall, även för dyrt.

Visa signatur

Gaming: Intel i7 4770-K 3,5GHz | ASUS 780GTX | 8GB Corsair | ASUS mobo | 1st Samsung SSD 128Gb | 1st Samsung SSD 256Gb | 1st Western Digital 1Tb |
Server: Intel i7 920 | XFX ATI 5970 | 6GB Corsair | ASUS Xtreme | 1st Intel SSD 80Gb | 1st Samsung 500Gb | 4st Western Digital 1Tb | 2st Seagate 2Tb

Permalänk
Medlem

Dual link DVI samt DisplayPort är dem enda som klarar av att leverera över 60Hz i högre upplösning.
VGA klarar 75Hz, men det är i mycket låg upplösning.

Har själv en VG248QE och färgen är riktigt usel från fabrik, men efter lite sökningar på google så hittade jag en ruskigt bra färgprofil som får det att se riktigt bra ut. Rekommenderar helt klart denna skärm, det är kvalité rakt igenom.

Att en skärm inte håller 144Hz har jag då aldrig hört talas om, det låter mest som att dessa personer kommer under 144Fps som är ett krav för att utnyttja skärmen till sin fulla potential.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Dual link DVI samt DisplayPort är dem enda som klarar av att leverera över 60Hz i högre upplösning.
VGA klarar 75Hz, men det är i mycket låg upplösning.

Så då är det alltså en Displayport/Dual Link DVI på Grafikkortet(???) jag ska kolla efter? Eller är det porten på skärmen?

Sitter på ett Gigabyte 970 G1 och enligt prisjakt så är informationen: Dual Link 2 st 1 DVI-1, 1 DVI-D

Visa signatur

Gaming: Intel i7 4770-K 3,5GHz | ASUS 780GTX | 8GB Corsair | ASUS mobo | 1st Samsung SSD 128Gb | 1st Samsung SSD 256Gb | 1st Western Digital 1Tb |
Server: Intel i7 920 | XFX ATI 5970 | 6GB Corsair | ASUS Xtreme | 1st Intel SSD 80Gb | 1st Samsung 500Gb | 4st Western Digital 1Tb | 2st Seagate 2Tb

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Pamudas:

Dual link DVI samt DisplayPort är dem enda som klarar av att leverera över 60Hz i högre upplösning.

Korrekt. TS, du måste räkna med att HDMI klarar max 60 Hz, oavsett vilken version skärmen påstås ha.

Du ska vidare inte köpa en 144 Hz-skärm som inte har DisplayPort, eftersom DVI håller på att fasas ut. Om du exempelvis köper en XL2411Z är risken stor att du inte kommer kunna köra den i 144 Hz med ditt nästa grafikkort, eftersom det kanske kommer sakna DVI. Köper du en skärm med DP har du ditt på det torra i många år.

Färgerna är tillräckligt bra för gaming, men kan såklart inte jämföras mot en bra IPS-panel. Men 140 % högre framerate ger så otroligt mycket mer för gaming än fina färger. Jag skulle välja en VG248QE framför en dyr 60 Hz 4K UHD IPS varje dag i veckan, eftersom jag är en gamer.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Dual link DVI samt DisplayPort är dem enda som klarar av att leverera över 60Hz i högre upplösning.
VGA klarar 75Hz, men det är i mycket låg upplösning.

Har själv en VG248QE och färgen är riktigt usel från fabrik, men efter lite sökningar på google så hittade jag en ruskigt bra färgprofil som får det att se riktigt bra ut. Rekommenderar helt klart denna skärm, det är kvalité rakt igenom.

Att en skärm inte håller 144Hz har jag då aldrig hört talas om, det låter mest som att dessa personer kommer under 144Fps som är ett krav för att utnyttja skärmen till sin fulla potential.

Har du lust att skicka den profilen eller länk eller dylikt?

Visa signatur

5600x/B550i @+200mhz/-30 PBO2 | Crucial (E-die) 2x16gb 3000c15 @3800c16 | XFX 319 MERC 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av erssn:

Har du lust att skicka den profilen eller länk eller dylikt?

Givetvis!

Beroende på vilket grafikkort du har så är det dessa länkar:

Nvidia ICC Profile

AMD ICC Profile

Vad du kan vara tvungen att göra är att sänka ljusstyrkan beroende på vad dina ögon klarar av, ett tips är att köra på så låg som möjligt då en hög ljusstyrka blir väldigt påfrestande på ögonen när det är mörkt runtom.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Givetvis!

Beroende på vilket grafikkort du har så är det dessa länkar:

Nvidia ICC Profile

AMD ICC Profile

Vad du kan vara tvungen att göra är att sänka ljusstyrkan beroende på vad dina ögon klarar av, ett tips är att köra på så låg som möjligt då en hög ljusstyrka blir väldigt påfrestande på ögonen när det är mörkt runtom.

Tackar tackar!

Visa signatur

5600x/B550i @+200mhz/-30 PBO2 | Crucial (E-die) 2x16gb 3000c15 @3800c16 | XFX 319 MERC 6700XT