Permalänk
Medlem

4k eller full hd på tv

Funderar på att köpa ny TV. Inte någon speciellt dyr. Men lite större än vad jag har nu, har 37", så tänkte mig troligen 55", kanske 65" om man hittar billigt.

Men frågan är, har man någon större nytta av 4k istället för full hd? Används ju främst som tv och filmer.

Visa signatur

Intel i7 7700K, Sapphire RX 5600 XT Pulse 6 GB, 16 gb, EVGA G2 750w | Nikon D500 | Nikon D750 | Nikon Z6 | Nikon D7200

Permalänk
Medlem

Hellre än bra fullHD TV än en sunkig 4K TV.

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Medlem

@zosma: Är det ingen prisskillnad mellan modellerna du står och väljer på så visst.
Streamar du film från nätet?
Har du en HTPC kopplad?

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Bildexpert 📺

Det beror som alltid på vad du är ute efter. Pixelmatrisen är endast en parameter bland många och inte en viktigaste för att det ska bli rätt produkt för dig.

Utvecklingen inom paneltillverkningen gör att 4K-paneler är på väg att bli standard. Det finns redan i mellanklass och alla toppmodeller använder 4K-paneler sedan 2-3 år tillbaka. Att aktivt välja Full HD, "därför att man inte har nytta av 4K" och liknande snusförnuft innebär också att du kanske väljer en enklare och sämre produkt i onödan.

Men eftersom du inte är mer specifik än "film, tv och kanske 65 tum om man hittar billigt" (utan att definiera vad som är "billig") så är det lite sak samma kring just 4K vs. Full HD. Det är inte där skillnaderna finns. Du kan ju strunta i panelens pixlar och istället välja en TV som har de funktioner och prisnivå som passar dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zosma:

Funderar på att köpa ny TV. Inte någon speciellt dyr. Men lite större än vad jag har nu, har 37", så tänkte mig troligen 55", kanske 65" om man hittar billigt.

Men frågan är, har man någon större nytta av 4k istället för full hd? Används ju främst som tv och filmer.

Jag skulle säga att inte köpa en 4K om du inte skall ha den för att spela/redigera bilder på. Vet inte ens om konsol stödjer den storlek på upplösning.
För att se vanlig tv eller film kommer du inte ha någon nyttja över att ha så stor upplösning

Rätta mig gärna om jag har fel men det är detta jag har uppfattat skillnaden

Visa signatur

Dator: HAF 922
Moderkort:
ASUS M4A79XTD EVO CPU: AMD Phenom II X4 BE 3,4 Ghz CPU fläkt: CM 212 EVO GPU: XFX Radeon HD 6870 1GB "dual fan" Ram minne: Crucial DDR3 BallistiX Elite 1600Mhz 8GB Nätagg: 550W HDD: 4TB SSD: 128GB

Permalänk
Medlem

Ja, billigt tänkte jag kanske under 10k, därför är det troliga en 55:a, oftast vad jag har tittat, så finns det 4k tv:n som inte kostar så mycket mer än full hd, men oftast färre finesser, som t ex utan smart tv, wifi osv.

Visa signatur

Intel i7 7700K, Sapphire RX 5600 XT Pulse 6 GB, 16 gb, EVGA G2 750w | Nikon D500 | Nikon D750 | Nikon Z6 | Nikon D7200

Permalänk
Medlem

@zosma: I den prisklassen skulle jag inte ta en 4k TV.
Jag antar lite här men.
En 4k tv i 10.000kr klassen tyder enligt mig på att det inte är senaste generation, inte heller dom bästa panelerna heller.
En 1080p TV kan ha riktigt bra bild för 10.000kr

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem

Att det inte skulle gå att se skillnad på högre upplösningar vid 65" är skrattretande dåliga och felaktiga råd, gissningsvis från folk som inte provat själva utan sitter med gamla HD-TVs som de köpte alldeles för dyrt...

"För att se vanlig TV" - Ja isåfall kan han ju hämta en 30" CRT TV i elektronikskroten eftersom det ändå ser mycket bättre ut på den än på en 55-65 LCD TV.

Sen tror jag laxpudding har rätt, köper man en FHD TV idag så blir man pålurad något gammalt skräp från förrförra generationen.

Skrivet av Nautilus011:

@zosma: I den prisklassen skulle jag inte ta en 4k TV.
Jag antar lite här men.

Du menar du gissar hejvilt och försöker få det att framstå som hårda fakta?

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av bogmadur:

Jag skulle säga att inte köpa en 4K om du inte skall ha den för att spela/redigera bilder på. Vet inte ens om konsol stödjer den storlek på upplösning.
För att se vanlig tv eller film kommer du inte ha någon nyttja över att ha så stor upplösning

Rätta mig gärna om jag har fel men det är detta jag har uppfattat skillnaden

Du har fel.
1. han skall inte spela på den så det är inte viktigt. PS4an stödjer 4k.
2. Man har väldig nytta av att ha 4k på en 65 och uppåt eftersom en person med normal syn kan se pixlarna på en 55 tummare relativt enkelt, på en 65 tummare och större är det rent av störande (2-3 meters avstånd) så ja, man har duktigt med nytta av 4k på stora TVs.

Så, nu har du lärt dig något nytt

EDit: För att förtydliga, bilden blir inte skarpare, men tack vare större pixeltäthet blir bilden mycket mindre pixlig. Det är fortfarande en 1080P bild, men uppskalad till 4k. Det är faktiskt riktigt stor skillnad.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

Jag köpte ny tv ganska nyligen och gick på att ta en bra full-HD istället för 4K, med tanke på att utbudet av 4K inte är stort och sen när 4K väl har etablera sig så kommer de finnas bättre modeller.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

Jag köpte ny tv ganska nyligen och gick på att ta en bra full-HD istället för 4K, med tanke på att utbudet av 4K inte är stort och sen när 4K väl har etablera sig så kommer de finnas bättre modeller.

Nästa gång man köper TV är det troligtvis OLED som gäller i 4k, de finns redan men kostar skjortan. Köpte min LG 4k för 10 papp...bättre bild än det var på den "bättre" Samsung fullHD tvn jag provade först som jag inte var nöjd med. Inte mycket som slår bilden jag har på LGn faktiskt, OLED då förstås.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

Spela spel tror jag inte är aktuellt, har ingen konsol, så spelar bara på pc:n och den är kopplat till sina skärmar. Jag resonerar väl kanske också lite så att köpa hyfsad full hd nu, och sen om några år byta till en 4k när kanske behovet för det är större, och kanske gå upp i storlek också när dom går ner i pris.
Har 37" nu, den är full hd, men köpte den när det började komma full hd, men många hade det inte då, kommer inte ihåg men omkring 2008, då var den relativ billigt, men kostade ändå 8000:-
Har väl nånstans liggande en gammal 32" tjock tv, men den vill jag nog inte ha, den väger 58 kg. Kommer ihåg när jag köpte den, och ensam med hela lådan bar den in från bilen. Sen ensam tog ur lådan och satte på tv bänken. Vikten är väl ensak, men det är inte så lätt att greppa en sån sak.

Visa signatur

Intel i7 7700K, Sapphire RX 5600 XT Pulse 6 GB, 16 gb, EVGA G2 750w | Nikon D500 | Nikon D750 | Nikon Z6 | Nikon D7200

Permalänk
Medlem

@mfm: Ja, som jag skrev "antar, så ja jag sa att det finns möjlighet till felaktigheter. Nej jag påstår inte att det är Fakta.

Det jag baserar mina åsikter/rekommendationer på är: (åter igen inte fakta)
* Utvecklingen på 4K har gått fort. Men ÅF har fortfarande äldre generationer som dom har lägre pris på.
* har man inte tillgång till foton/film/tv som är inspelat i 4k så skulle jag vänta.
* Med egna ögon har jag jämfört olika TV i samma prisklass och generellt kan man få för mina ögon bättre bild (färger/kontrast/svärta etc) än bara öka antalet pixlar.

Så min nr1 rekommendation är åk och titta på olika modeller. Ta den tv som ger bäst bild för dig för din budget. Ta inte en 4K TV bara för att det är just 4K

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Laxpudding:

Det beror som alltid på vad du är ute efter. Pixelmatrisen är endast en parameter bland många och inte en viktigaste för att det ska bli rätt produkt för dig.

Utvecklingen inom paneltillverkningen gör att 4K-paneler är på väg att bli standard. Det finns redan i mellanklass och alla toppmodeller använder 4K-paneler sedan 2-3 år tillbaka. Att aktivt välja Full HD, "därför att man inte har nytta av 4K" och liknande snusförnuft innebär också att du kanske väljer en enklare och sämre produkt i onödan.

Men eftersom du inte är mer specifik än "film, tv och kanske 65 tum om man hittar billigt" (utan att definiera vad som är "billig") så är det lite sak samma kring just 4K vs. Full HD. Det är inte där skillnaderna finns. Du kan ju strunta i panelens pixlar och istället välja en TV som har de funktioner och prisnivå som passar dig.

Det finns kanske ett annat alternativ som att köpa sig en full HD tv och sedan vänta tills 4k oled tv blir mer standard? Samt att tillgängligheten och priserna kommer till en stabil nivå.

Permalänk
Medlem

Bara för att va den, Mediamarkt säljer en 55", 4k, OLED för 24999kr
Vet inget om den tv men priset känns inte jätteöverdrivet.

Black Friday deal

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alle22:

Det finns kanske ett annat alternativ som att köpa sig en full HD tv och sedan vänta tills 4k oled tv blir mer standard? Samt att tillgängligheten och priserna kommer till en stabil nivå.

Det beror väl på om man har en religiös övertygelse om att OLED TV kommer frälsa hela världen (vilket tydligen många på Sweclockers tror).

Själv köpte jag en 4K TV med bättre färger än morsans full HD panasonic plasma istället för att vänta på Jesus återkomst (OLED TV) och jag tittar på TV-serier i 4K på den.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nautilus011:

Bara för att va den, Mediamarkt säljer en 55", 4k, OLED för 24999kr
Vet inget om den tv men priset känns inte jätteöverdrivet.

Black Friday deal

Lg 55EG920V heter den, fråga mig inte hur jag vet det

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mfm:

Det beror väl på om man har en religiös övertygelse om att OLED TV kommer frälsa hela världen (vilket tydligen många på Sweclockers tror).

Själv köpte jag en 4K TV med bättre färger än morsans full HD panasonic plasma istället för att vänta på Jesus återkomst (OLED TV) och jag tittar på TV-serier i 4K på den.

Nja kanske bättre färger men skulle knappast tro att den har bättre svärta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alle22:

Nja kanske bättre färger men skulle knappast tro att den har bättre svärta.

Oled stänger ju av pixeln för att visa svart så mycket svartare kan det nog inte bli, kommer inte ihåg om plasma gör detsamma

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

Själv köpte jag en 4K TV med bättre färger än morsans full HD panasonic plasma istället för att vänta på Jesus återkomst (OLED TV) och jag tittar på TV-serier i 4K på den.

Vart får man ens tag i TV-serier i 4K, endast Netflix eller finns det flera som har börjat med den upplösningen ?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av FlashTec:

Oled stänger ju av pixeln för att visa svart så mycket svartare kan det nog inte bli, kommer inte ihåg om plasma gör detsamma

Nu jämför jag mellan Plasma och LED.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

EDit: För att förtydliga, bilden blir inte skarpare, men tack vare större pixeltäthet blir bilden mycket mindre pixlig. Det är fortfarande en 1080P bild, men uppskalad till 4k. Det är faktiskt riktigt stor skillnad.

Eh nej. Vad är det för skum uppskalning du snackar om? applicerar din TV anti-aliasing på contenten eller?

Ser du på 1080p content på en TV från din dator (dvs datorn skickar ut en 4k signal men din mediaspelare spelar upp en blu-ray tex), kommer i praktiken varje pixel i contenten nu bestå av fyra pixlar. Det blir mao exakt lika pixligt som innan så länge du inte applicerar någon form av post-processing eller avancerad uppskalningsalgoritm, och om du nu gör det får du gärna länka detta till mig.

*edit* Nedskalning, dvs supersamling, kan däremot göra en bild skarpare. Att uppskalning skulle göra detta låter föga troligt. Tvärtom kan argumenteras att det finns bättre förutsättning för bra bild om man inte skalar upp eftersom native upplösningen är samma som contenten. Det skall dock inte spela någon roll här eftersom 4k är exakt dubbelt så bred och hög som 1080p vilket leder till att uppskalningen inte ger några artifakter eftersom varje pixel i 1080p källan kan representeras av fyra pixlar i samma färg på en 4k tv.

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alle22:

Nu jämför jag mellan Plasma och LED.

Aha trodde du va inne på oled eftersom det inlägget du svarade på handlade om oled och inte led men då förstår jag hur du tänkte

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Avstängd

@zosma: sitter du 3-4 meter ifrån teven så ser du ingen skillnad på full hd och 4k.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av FlashTec:

Aha trodde du va inne på oled eftersom det inlägget du svarade på handlade om oled och inte led men då förstår jag hur du tänkte

Nejdå jag är kompis med OLED men inte LED

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Alpha77:

Vart får man ens tag i TV-serier i 4K, endast Netflix eller finns det flera som har börjat med den upplösningen ?

Netflix kör väl inte ens äkta 4K?

Visa signatur

FD refine S Msi x99s sli plus 5930k@4400mhz NH-D14 Asus GTX 980 Strix SLI 16gb gskill ripjaws ddr4 3ghz Os Samsung 950 pro 512gb NVME Spel samsung 840/850 evo/pro Win 10 Pro Corsair Ax850 Gold Asus PG278Q Rog Swift

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alle22:

Nejdå jag är kompis med OLED men inte LED

LED har lidit klart och blivit OLED

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jonas1972:

Netflix kör väl inte ens äkta 4K?

Sant, inte ens YouTube för den delen heller. Vet att det finns en del bluray som klarar av att köra äkta 4k material.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonas1972:

Netflix kör väl inte ens äkta 4K?

Antar att det är rätt upplösning men troligtvis är det kanske inte speciellt hög bitrate.

Skrivet av Alle22:

Sant, inte ens YouTube för den delen heller. Vet att det finns en del bluray som klarar av att köra äkta 4k material.

Det säljs några bluray som är nedskalade från 4K material.. står något i stil med *mastered from 4K* på fodralet men är 1080p på skivan. Har inte sett några riktiga UHD-Bluray ännu.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Alpha77:

Antar att det är rätt upplösning men troligtvis är det kanske inte speciellt hög bitrate.

Det säljs några bluray som är nedskalade från 4K material.. står något i stil med *mastered from 4K* på fodralet men är 1080p på skivan. Har inte sett några riktiga UHD-Bluray ännu.

okej, är det så illa så är det nog ingen idé alls att köpa sig en 4k tv om man inte kopplar datorn och kör speltitlar.