Permalänk
Inaktiv

Råd? TV Samsung UE60JU6075

Hej Alla!

Tänkte köpa TV då min nuvarande är LG 47 som jag har använt i 4år och är väldigt nöjd med men
känner att jag vill ha större.
Jag tittar väldigt mycket på filmer samt spelar tv spel till och från.

Jag tittar på denna och undrar ifall det är nåt ni kan rekommendera, själv har jag inte så stora erfarenheter av TV.

http://www.mediamarkt.se/sv/product/_samsung-ue60ju6075uxxe-1...

Tackar för mig.

Permalänk
Medlem

@anon254573:

Ja, den kan du glömma, det går inte att beställa, och det finns inte i någon butik. Ringde just om den till MediaMarkt och hon sa att det har varit sån tryck så den är slutsåld i alla butiker. Antagligen har dom aldrig haft några heller. Det är i så fall inte första gången när det gäller REA på elektronikbutiker. Kanske går det att köpa hos komplett till ordinarie pris 14990:-

Visa signatur

Intel i7 7700K, Sapphire RX 5600 XT Pulse 6 GB, 16 gb, EVGA G2 750w | Nikon D500 | Nikon D750 | Nikon Z6 | Nikon D7200

Permalänk
Inaktiv

@zosma:

Min vän jobbar på media markt finns mer än 15st i lager, tryck det kan jag inte påstå pratade med han idag. Såg att det inte gick göra
beställning via webben. Men han har lagt undan åt mig. Butiken jag pratar om är Media Markt Länna.

Har du erfarenhet av Tv? Något o rekommendera? Vad är det som är så bra med tv:en

Ifall ni undrar så jobbar inte polaren på tv avdelningen.

Permalänk
Medlem

Nej, jag vet inte mycket om tv:n, men planerar att köpa någon. Och den verkade som vettigt alternativ. Men hon i kundtjänst sa i alla fall att det inte går att köpa mer. Och när jag genom webben kollade lagerstatus, så stod det på alla butiker som beställningsvara. Åtminstone butikerna kring Göteborg och en bit bort.

Får kolla om jag hittar nåt på Netonnet, dom har ännu inget om black friday, så vi får se. Har i alla fall närmare dit.

Visa signatur

Intel i7 7700K, Sapphire RX 5600 XT Pulse 6 GB, 16 gb, EVGA G2 750w | Nikon D500 | Nikon D750 | Nikon Z6 | Nikon D7200

Permalänk
Bildexpert 📺

JU6075 är en mellanmodell. Snäppet ovanför budgetnivån. Det finns gott om bättre modeller med högre bildkvalitet och högre pris. Det finns också sämre modeller med något lägre pris. Så det finns inte något som särskilt bra med den, men heller inte särskilt mycket som är sämre med den. En meh-modell. Hyfsad kvalitet för vettiga stålar för den som inte har de höga kraven.

Däremot är det vanligt med stora exemplarskillnader i den här klassen. Man är helt enkelt inte lika hård i sorteringen av paneler vid tillverkning. Men det är talande för hela den här produktnivån av mellanklass och alla tillverkare. Inte specifikt för just den modellen.

Permalänk
Inaktiv

@Laxpudding:

Tack för informationen!
Det lutar sig åt att jag står över denna. TV köper jag inte så ofta så man vill ha hyfsat bra, bild kvaliten är viktigt för mig, 3D stöd bryr jag mig inte om så mycket.

http://www.mediamarkt.se/sv/product/_lg-58uf830v-1280247.html

Denna blev jag rekommenderad av min polare som frågade på tv avdelningen, något att ha? Sånna fall får man avvakta till imorn när
Black Friday drar igång.

Permalänk
Inaktiv

@zosma:

Synd att du bor i GBG. Du kan alltid ringa tillbaka till kundtjänst och säga att det finns "fortfarande" fler än 15st inne i Länna Butiken och inte nere i lagret. Lycka till med sökandet vännen!

Permalänk
Medlem

6075 skulle jag inte köpa, men däremot 64/5xx serien eller mer

Visa signatur

7800X3D
4090 G OC

Permalänk
Medlem

@anon254573:
Nu bor jag inte i Göteborg heller, utan i Falkenberg, men Göteborg är närmaste mediamarkt. Men Netonnet i Ullared är närmare, dit är det bara 3 mil.

Fast black friday har ju startat redan idag på mediamark.

Visa signatur

Intel i7 7700K, Sapphire RX 5600 XT Pulse 6 GB, 16 gb, EVGA G2 750w | Nikon D500 | Nikon D750 | Nikon Z6 | Nikon D7200

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av anon254573:

http://www.mediamarkt.se/sv/product/_lg-58uf830v-1280247.html

Denna blev jag rekommenderad av min polare som frågade på tv avdelningen, något att ha? Sånna fall får man avvakta till imorn när
Black Friday drar igång.

UF8xx-serien från LG använder 4K-paneler av IPS-typ. Dessa har ganska låg kontrast och klen svärta jämfört med TV-apparater som använder VA-panel. Prioriterar du djup svärta och hög kontrast är de sämre val. IPS-paneler brukar å sina sida kunna hantera vinklar bättre så det hänger en hel del på hur du (med flera) ska sitta framför TV:n.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon254573:

@Laxpudding:

Tack för informationen!
Det lutar sig åt att jag står över denna. TV köper jag inte så ofta så man vill ha hyfsat bra, bild kvaliten är viktigt för mig, 3D stöd bryr jag mig inte om så mycket.

http://www.mediamarkt.se/sv/product/_lg-58uf830v-1280247.html

Denna blev jag rekommenderad av min polare som frågade på tv avdelningen, något att ha? Sånna fall får man avvakta till imorn när
Black Friday drar igång.

Jag gick i exakt samma tankebanor. Fick exakt samma rekommendation. Köpte faktiskt den LG:n
Enlgt säljaren, så ansågs detta vara en "mycket bättre TV", framförallt om jag också spelade på den. Men man vet ju aldrig, om säljaren vill sälja, eller faktiskt har koll på läget.

Jag tycker den verkar bra. Å andra sidan gick jag från en riktigt gammal 720p-plasma.
GUI:t/Smartgrejerna flyter på hyffsat. Av vad jag har hört, så ska visst LG ha lite kvickare GUI för detta. Men jag har inget att jämföra med.

Bildmässigt 720 min gamla vs 720 på denna, är det en enorm skillnad. Betydligt bättre bild i samma upplösning som min gamla. Kanske ofrånkomligt då min förra LG var 8 år gammal.
Svärtan som nämns, tyckte mitt oproffesionella öga inte att det var några fel på. Hade en helt svar scen i en film jag glodde på. Tidigare så såg jag ju när det var svart, men TVn igång. Nu var det verkligen kolsvart.

Jag gamar en del också. Här är jag lite kluven. Jag kör bild från PC till TV via en gammal lång HMDI-sladd.

Bara att föra muspekaren över skrivbordet så märks en väldigt tydlig fördröjning.
Spelade lite Rocket League, och även här att det var fördröjning från min XBX360 wireless innan kommandot faktiskt utfödes. Detta blev dock bättre med lägre grafikinställningar. Sedan är det en jäkla skillnad också att gå från att spela 720 till 4k. Kanske mitt graffe som inte orkar driva runt (gtx 970).

I menyerna och i vissa stråk i RL så flimrar det vita stråk. Typ som artefacts när man överklockat ett graffe för mycket. Hela bilden flimrar inte, utan vissa områden (oftast mörka/svarta) samt i menyerna.
Samma problem hade jag med flimrandet i FIFA16 - samt i Plex när jag körde det i 4k.
Det försvinner när jag drar ner till 1080.

Jag tror och hoppas, att det beror på min hdmi-kabel som är 10-15m och lika gammal som min förra TV.

Visa signatur

Shit happens

Permalänk
Medlem

Någon som köpt denna och har något att säga om den?

Såg att den fanns på komplett också

Visa signatur

nixXz The One And Only

Permalänk
Inaktiv

https://www.dustinhome.se/product/5010878357/60uf855v-60-led-...

Denna blev det, och rekommenderar starkt till många som ska köpa tv, speciellt 60 tum.

Lycka till alla och tack för informationen!

Permalänk
Inaktiv

@Chuck:

Kan du lämna tillbaka den och köp tv:en som jag valde! Mycket bättre enligt mig!

Permalänk
Medlem

Jag funderar också starkt på att köpa https://www.dustinhome.se/product/5010878357/60uf855v-60-led-... Men varför har dom satt ner priset så mycket?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chuck:

Jag gick i exakt samma tankebanor. Fick exakt samma rekommendation. Köpte faktiskt den LG:n
Enlgt säljaren, så ansågs detta vara en "mycket bättre TV", framförallt om jag också spelade på den. Men man vet ju aldrig, om säljaren vill sälja, eller faktiskt har koll på läget.

Jag tycker den verkar bra. Å andra sidan gick jag från en riktigt gammal 720p-plasma.
GUI:t/Smartgrejerna flyter på hyffsat. Av vad jag har hört, så ska visst LG ha lite kvickare GUI för detta. Men jag har inget att jämföra med.

Bildmässigt 720 min gamla vs 720 på denna, är det en enorm skillnad. Betydligt bättre bild i samma upplösning som min gamla. Kanske ofrånkomligt då min förra LG var 8 år gammal.
Svärtan som nämns, tyckte mitt oproffesionella öga inte att det var några fel på. Hade en helt svar scen i en film jag glodde på. Tidigare så såg jag ju när det var svart, men TVn igång. Nu var det verkligen kolsvart.

Jag gamar en del också. Här är jag lite kluven. Jag kör bild från PC till TV via en gammal lång HMDI-sladd.

Bara att föra muspekaren över skrivbordet så märks en väldigt tydlig fördröjning.
Spelade lite Rocket League, och även här att det var fördröjning från min XBX360 wireless innan kommandot faktiskt utfödes. Detta blev dock bättre med lägre grafikinställningar. Sedan är det en jäkla skillnad också att gå från att spela 720 till 4k. Kanske mitt graffe som inte orkar driva runt (gtx 970).

I menyerna och i vissa stråk i RL så flimrar det vita stråk. Typ som artefacts när man överklockat ett graffe för mycket. Hela bilden flimrar inte, utan vissa områden (oftast mörka/svarta) samt i menyerna.
Samma problem hade jag med flimrandet i FIFA16 - samt i Plex när jag körde det i 4k.
Det försvinner när jag drar ner till 1080.

Jag tror och hoppas, att det beror på min hdmi-kabel som är 10-15m och lika gammal som min förra TV.

Har du kollat att du har gamemode igång? Nya tv-apparater har så väldigt mycket bildförbättringar att det blir plågsamt att gamea på dem om man inte kör med gamemode. Hittar man bara den inställningen är min erfarenhet att det rullar på smidigt även om du har en lång kabel (speciellt om du inte upplevde det på din gamla tv)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av pr00fy:

Jag funderar också starkt på att köpa https://www.dustinhome.se/product/5010878357/60uf855v-60-led-... Men varför har dom satt ner priset så mycket?

Kan finnas många olika anledningar. Utgående modell som dem har slutat tillverka och kommer nya modeller nästa år?
Bra marginal på dessa tv trots priset? Haft svårt o sälja dessa modell pga priset? Jepp kan vara många olika anledningar.
Helt klart ett kap riktigt bra pris. Bad min polare kolla med hans kollega som jobbar med tv, första han sa var "WOW" sjukt bra pris dessutom riktigt bra TV för pengarna köp på en gång!

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Intel i7 7700K, Sapphire RX 5600 XT Pulse 6 GB, 16 gb, EVGA G2 750w | Nikon D500 | Nikon D750 | Nikon Z6 | Nikon D7200

Permalänk
Medlem

Blev det någon slutsats om denna tvn? är det en Black_friday_only modell eller? HIttar inte så mycket om den online.

Permalänk
Medlem
Skrivet av msfe:

Har du kollat att du har gamemode igång? Nya tv-apparater har så väldigt mycket bildförbättringar att det blir plågsamt att gamea på dem om man inte kör med gamemode. Hittar man bara den inställningen är min erfarenhet att det rullar på smidigt även om du har en lång kabel (speciellt om du inte upplevde det på din gamla tv)

Skickades från m.sweclockers.com

Du hade helt rätt msfe!
Det var två faktorer som spelade roll här. Den största faktorn var faktiskt min HDMI-kabel.
Den var som sagt gammal som berget (hmm, det är nog inte rätt uttryck )

Stack till MediaMarkt igen och skulle köpa en HDMI 2.0 5m. Svindyrt(500:-) tyckte jag. Men den fick jobbet gjort.
Med den laggade det lite mindre, samt jag gick från 30fps till 60fps.
Alla artefacts/flimmer eller vad jag ska kalla det, försvann helt och hållet.

Fortfarande en irriterande input lag om någon tiondel. Jag är ganska känslig mot sådant. Grafikmässigt får det se ut hur som helst, men utrustningen ska inte få påverka spelandet negativt. Gammal CS-skada kanske från tiden då ticks, hz, fps, dpi och allt skulle vara perfekt

Slog på spel-läge på TVn. Helt plötsligen försvann allt lag. Det är i princip som att sitta framför min datorskärm. Riktigt skönt!
Bildkvallen blev markant sämre. Men som sagt, i mitt spelande bryr jag mig mer om flytet än grafiken.
Det står även klart att ett GTX970 inte kan driva 4k med maxade grafikinställningar^^

För er som undrar kring bildkvalitén. Jag är nöjd. Men jag har gått från 8 år gammal 720p plasma. Svårt att inte tycka det är en fantastisk skillnad då kanske. Jag hade nog inväntat en mer professionell bedömning av TVn, speciellt om ni gör ett mindre hopp än mig i ert byte.
Jag har inte heller kunnat hitta så mycket fakta/reviews om TVn. Vilket jag antar går tolka på två sätt:
ny-ny TV = bra, kanske.
eller negativt "meh-TV varför ens orka testa den".

Men för mig, it's a keeper!

EDIT:
Bara så det framgår vilken TV jag faktiskt pratar om här. Det är inte den som står i topic, utan:
http://www.mediamarkt.se/sv/product/_lg-58uf830v-1280247.html

Visa signatur

Shit happens

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Chuck:

Slog på spel-läge på TVn. Helt plötsligen försvann allt lag. Det är i princip som att sitta framför min datorskärm. Riktigt skönt!
Bildkvallen blev markant sämre. Men som sagt, i mitt spelande bryr jag mig mer om flytet än grafiken.

När du aktiverar spelläget aktiverar TV:n andra bildinställningar. Så det är antagligen en inställnigsfråga, till exempel att skärpereglaget står för högt. Bilden ska inte bli sämre bara för att det är spelläget.

Du kan också testa att döpa om HDMI-anslutningen till "PC" och det kan bli bättre.