::: Radeon Fury / Fiji XT diskussionstråd :::

Permalänk

Såhär såg det ut efter någon timme World of warships.

Max 76c och fläktarna max 33% Och då är kortet klockat lite i alla fall. Kör i 4k och allt på max så de belastar ju kortet rejält dock få inte processorn jobba så hårt vilket säkert gör att grafikkortet blir någon grad svalare pga lägre temp i datorn.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

@h3l1m4n:

Jag vill bara tydliggöra att av dom kort jag har testat så hade både Asus och Sapphire likvärdig mängd coil whine.

Sapphires kort är i mitt tyckte det bästa valet, kylaren är custom för Fury och pcb är referens, vilket är en fördel om du ska byta kylare eller sätta på vattenblock / sälja kortet i framtiden.

Sen är deras lösning bättre, Asus är generisk och identisk med 980ti i princip.

Sapphire har verkligen tänkt till och överträffat sig själva när dom designade detta.

Mvh

Jag har funderat över Fury X, som du skrev att det är en bättre investering.
1000kr mer kan jag leva med om det presterar bättre & är svalare/tystare överlag.
Men vad skiljer Asus o Sapphires åt? Är inte alla Furyx stock egentligen eller har jag fått fel för mig?
Tanke på att Asus kostar(1000kr) mer än vad Sapphires gör.

Permalänk
Medlem

@h3l1m4n:

Alla Fury X är likadana komponentmässigt.
Däremot kan stickers och märken osv skilja.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

@h3l1m4n Kan tänka mig att vissa tillverkare tar ett högre pris om de har längre garanti än konkurrenterna.

Själv köpte jag först ett kort från XFX (Ingen tillverkare jag riktigt litar på) Iom att pumpen var kass bytte jag till ett kort från MSI (var någon hundralapp dyrare). Msi-kortet hade dock 1års längre garanti, och är en tillverkare jag aldrig haft problem med.

Permalänk
Medlem

Har ett fury x från asus.. riktigt nöjd sweat!

Visa signatur

Fractal Design Define R5 , I7 4790K@4800mhz ,Corsair vengeance 2400Mhz@2600 CL 11 16GB ,Cooler master V850 , Fury X ,MSI Z97 Gaming 9 AC , Samsung 840 Evo 500GB +1tb hdd , Corsair H100i.
Asus vn247h

Permalänk

Detta fury från XFX ser ut att ha någon liknande design som Sapphire kortet http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3337330 Är det något att ha?

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Blev ett Fury Sapphire för min del.
Tyst är det och ingen coilwhine som kan höras när jag benchmarkade det.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Medlem

Sen ska man komma ihåg att ett 980 Ti kan överklocka 20-25% också. Effektiv prestanda blir runt 15% i spel men övertaget är ändå där, men avståndet krymper drastiskt.

Jämför t.ex. 780 och 290 idag och 2013. Köpte du ett 780 så blev du stekt över tiden, medan de som köpte 290 har gjort en mycket bättre affär.

Den stora diskrepansen kommer troligen vara 980 vs Fury (non-X) som kostar ungefär lika. Det kommer bli 290 vs 780 i repris. Om man dessutom kan låsa upp Fury non-X till samma nivå som Fury X så är det dubbelt vunnet.

Permalänk
Medlem

Det var trevligt att läsa, bra jobbat AMD!

Visa signatur

SpelDator: | Asus ROG Strix XG438Q 4K 120hz| AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB| B450 I AORUS PRO WIFI| MSI Radeon RX 6800 16GB | Corsair Force MP510 1920GB M.2 NVMe | Samsung EVO 860 2TB | Seagate Guardian BarraCuda 2.5 5TB| Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX Svart| Ghost S1 MK2| Corsair SF750 750W 80+ Platinum| Logitech MX Sound| WD My Passport V2 USB 3.0 4TB| Buffalo Mediastation Ultra-Thin Portable Blu-Ray writer| Logitech Logitech G604 Lightspeed

Permalänk

Nano börjar bli prisvärd, nu är det endast 500kr dyrare än vanliga fury så har man begränsad kapacitet på nätagget är ju det betydligt mer intressant om man ska köra crossfire. Eller vad tycker ni ? Jag är sugen på crossfire men man vill ju gärna ha mer än 4gb vram...

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Umbrellas:

Sen ska man komma ihåg att ett 980 Ti kan överklocka 20-25% också. Effektiv prestanda blir runt 15% i spel men övertaget är ändå där, men avståndet krymper drastiskt.

Jämför t.ex. 780 och 290 idag och 2013. Köpte du ett 780 så blev du stekt över tiden, medan de som köpte 290 har gjort en mycket bättre affär.

Den stora diskrepansen kommer troligen vara 980 vs Fury (non-X) som kostar ungefär lika. Det kommer bli 290 vs 780 i repris. Om man dessutom kan låsa upp Fury non-X till samma nivå som Fury X så är det dubbelt vunnet.

Fabriksöverklockade 980 Ti är ändå långt bättre än Fury X. Enligt SweClockers närmare 15% bättre än referens-980 Ti. Överklockning till på det.

Ett Fury (utan X) som man lyckas låsa upp är ett rätt så bra köp, samma med 390X (förutom upplåsningen )

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av h3l1m4n:

Blev ett Fury Sapphire för min del.
Tyst är det och ingen coilwhine som kan höras när jag benchmarkade det.

Så hur tyst ärv tyst egentligen? Har en htpc i behov av ett grafikkort och just nu anser jag den vara tyst för jag stör mig på att Ikeas lågenergilampor tycks ge ifrån sig ett surrande ljud

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Medlem

Kör på stabilt och fint. Maxar på strax över 50C (vattenkylning) när även CPU'n går på fullt. Riktigt trevlig kort till ett överkomligt pris ändå. Testade Sapphires kylare lite innan jag installerade vattenkylningen, kort sagt är det den bästa kylaren på ett grafikkort jag varit med om. Riktigt tyst om man jämför med mitt tidigare 7970 (Gigabyte Tri-Frozr eller vad den heter), rekommenderar starkt! Skall testa att klocka minnet litet mer senare, men nu är det Fallout 4 som gäller!

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | Custom vattenkylning | Intel Core I5 3570K @ 4.4GHz | ASUS Sabertooth Z77 | Sapphire R9 Fury | 24 GB 1600MHz | Corsair RM 750x | Samsung 830 128 GB | Crucial BX100 500GB |

| Egenbyggd DAC: MINI4396, moddad | --> | Fostex TH-X00 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av ArcticFire:

Fabriksöverklockade 980 Ti är ändå långt bättre än Fury X. Enligt SweClockers närmare 15% bättre än referens-980 Ti. Överklockning till på det.

Ett Fury (utan X) som man lyckas låsa upp är ett rätt så bra köp, samma med 390X (förutom upplåsningen )

Läste du mitt inlägg? Jag skrev att det blir Fury (non-X) mot 980 som kommer vara det intressanta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Umbrellas:

Läste du mitt inlägg? Jag skrev att det blir Fury (non-X) mot 980 som kommer vara det intressanta.

Fury är bättre oklockat och 980 är bättre i enstaka spel om båda är överklockade. Om AMD-korten blir lite bättre nu så borde väl Fury gå förbi i allt. I 1080p kan det dock vara intressant, Fury vs 980. Fury-korten är ju dåliga i upplösningen och SweClockers har tyvärr inget överklockningstest i den upplösningen.

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Medlem

Sapphire TriXX v5.2.1 is out! AMD Fury Voltage Control
New features:
New look and interface
Now supports over-volting on Radeon R300 series
Now supports HBM memory overclock on FURY cards
Now supports over-volt on FURY cards
Minimise TriXX to task bar

http://asia.dl.sapphiretech.com/archive/gm/drivers/SAPPHIRE_T...

Tänkte att jag kunde posta det här. Om någon är nyfiken.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Fractal Design Define R5 , I7 4790K@4800mhz ,Corsair vengeance 2400Mhz@2600 CL 11 16GB ,Cooler master V850 , Fury X ,MSI Z97 Gaming 9 AC , Samsung 840 Evo 500GB +1tb hdd , Corsair H100i.
Asus vn247h

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Av någon anledning så är mitt kort stabilare om jag låter power limit vara på 0

Visa signatur

Fractal Design Define R5 , I7 4790K@4800mhz ,Corsair vengeance 2400Mhz@2600 CL 11 16GB ,Cooler master V850 , Fury X ,MSI Z97 Gaming 9 AC , Samsung 840 Evo 500GB +1tb hdd , Corsair H100i.
Asus vn247h

Permalänk
Medlem

Jag fick upp mitt fury x i 1145@75+mv gpu 550 hbm men minnet ha jag alltid kunnat klockat av någon orsak.

Visa signatur

Fractal Design Define R5 , I7 4790K@4800mhz ,Corsair vengeance 2400Mhz@2600 CL 11 16GB ,Cooler master V850 , Fury X ,MSI Z97 Gaming 9 AC , Samsung 840 Evo 500GB +1tb hdd , Corsair H100i.
Asus vn247h

Permalänk
Medlem

Efter att ha använt mitt Sapphire Fury Tri-X en dryg månad är jag helt förälskad i kortet. Det kvalar nog in på topp tre på min egna lista över grafikkort jag har testat de senaste 15 åren. Prestandan finns där givetvis, men det mest imponerande är stabiliteten. Som PC-spelare är man van vid att spelen kraschar ibland, men det har ännu inte hänt med det här kortet, och jag har slängt alla möjliga titlar på det. Det säger så klart en del om drivrutinerna också, men Sapphire är duktiga på att bygga AMD-kort.

Som sagt, kanonnöjd.

Permalänk
Medlem

AMD senaste drivrutinsuppdatering

Nu har det sammanställts resultat efter senaste drivrutinsuppdateringen i ett av dom större testerna, och Fury X är nu lika snabbt som 980Ti i 1440p samt 5% snabbare i 4K. Dessa är inte en del av Crimson drivarna, så man kan förvänta sig desto mer från AMD's GCN kort och speciellt Fury serien.

1440p tidigare drivers:

1440p nya drivers:

4K tidigare drivers:

4K nya drivers:

" - At 1440p and after the update we see the 980 ti’s 8% lead shrink to 0% putting it in a dead heat with AMD’s R9 Fury X. At 4K, the R9 Fury X jumps ahead of the GTX 980 ti by 5% (84/80 x100). In fact the performance of all AMD graphics cards improves significantly from the previous drivers

Worthy of note is that these drivers are not part of the upcoming Crimson Edition Radeon Software. Which is a completely re-designed affair which replaces Catalyst Control Center with Radeon Settings and promises to deliver a wide array of user interface improvements as well as performance optimizations. So it’s going to be really interesting to see how much of an additional improvement these upcoming drivers will deliver.

We didn’t really expect the competitive landscape of graphics to change as drastically as it has and we certainly did not expect it to come via driver updates, but it’s happening."

Tror det är detta jag sagt i många år nu att Radeon korten boostas enormt på drivers. Titta bara på hur gamla 290 serien presterar

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem

Verkar som att amd kommer sänka priset på sina grafikkort en hel del.
http://wccftech.com/amd-r9-fury-x-nano-price-cuts/

Permalänk

http://www.pcgamer.com/sapphire-trixx-unlocks-amd-r9-fury-x-v... ska testa.
Edit vet inte varför men Frekvensen på kärnan blir 1041mhz hur jag än gör men minnena går klocka.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

http://www.pcgamer.com/sapphire-trixx-unlocks-amd-r9-fury-x-v... ska testa.
Edit vet inte varför men Frekvensen på kärnan blir 1041mhz hur jag än gör men minnena går klocka.

skummt.. har du typ afterburner igång ochså?.. jag har kunnat klocka hbm minne med afterburner hur länge som helt. med 75mv + kom jag bara till 1140 så de är lite surt

Visa signatur

Fractal Design Define R5 , I7 4790K@4800mhz ,Corsair vengeance 2400Mhz@2600 CL 11 16GB ,Cooler master V850 , Fury X ,MSI Z97 Gaming 9 AC , Samsung 840 Evo 500GB +1tb hdd , Corsair H100i.
Asus vn247h

Permalänk
Skrivet av MonkeN:

skummt.. har du typ afterburner igång ochså?.. jag har kunnat klocka hbm minne med afterburner hur länge som helt. med 75mv + kom jag bara till 1140 så de är lite surt

Kunde klocka minnena i afterburner fram tills nyligen slutade fungera efter drivrutinen innan crimson. Dock gick inte volten ändra. I detta från sapphire gick det klocka minnena igen men ej kärnan Avinstallerat afterburner, dock är mitt windows skit eftersom jag bytte moderkort och då är tydligen inte mitt köpa windows lagligt längre... Så får köpa det igen och testa då när det är aktiverat.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Skrivet av jOnÄTÄn:

Kunde klocka minnena i afterburner fram tills nyligen slutade fungera efter drivrutinen innan crimson. Dock gick inte volten ändra. I detta från sapphire gick det klocka minnena igen men ej kärnan Avinstallerat afterburner, dock är mitt windows skit eftersom jag bytte moderkort och då är tydligen inte mitt köpa windows lagligt längre... Så får köpa det igen och testa då när det är aktiverat.

Har du CD nyckel är det bara återaktivera det (om det gamla moderkortet var trasigt). Ska för övrigt inte påverka att det inte är aktiverat. Men har du inte installerat om OS efter byte så bör du göra det.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Köpte ett XFX R9 Nano på black friday för 4499:- på komplett.

Då jag inte har någon nytta av att det är så litet, hoppas jag på att det skall finnas/komma någon mer fullstor kylare som man kan slänga på kortet, när man kört det ett tag och sett att kortet är OK.
Någon som vet något om det?
Vill ha en luftkylare, det enda jag har hittat är ett vattenblock som passar på kortet.

Nano har ju ganska begränsad strömbudget, men borde ändå kunna klocka lite, hålla hastigheten bättre och bli lite tystare med en större rejälare luftkylare.

Köpte också en Asus MG279Q AHVA 27" Freesynk skärm på cdon för 4191:- på black friday.
Jag som skulle köpa ett 980 eller ett 980ti och en G-synk skärm hade jag tänkt.
Blev inte så då det var bättre erbjudanden på dessa produkter.

Permalänk
Medlem

Nu har senaste afterburner kommit och det betyder för oss med fury att man kan öka på volten till 100mv

Visa signatur

Fractal Design Define R5 , I7 4790K@4800mhz ,Corsair vengeance 2400Mhz@2600 CL 11 16GB ,Cooler master V850 , Fury X ,MSI Z97 Gaming 9 AC , Samsung 840 Evo 500GB +1tb hdd , Corsair H100i.
Asus vn247h