Permalänk

Arbeta som egenanställd

Hallå Clockers,

Det är så att på min fritid gillar jag att designa hemsidor och koda dom, bara för att jag tycker det är roligt. Men nu har folk börjat få nys om det och jag ska skapa hemsidor till höger och vänster åt folk. (Dom verkar gilla det jag gör) Så då tänkte jag börja ta betalt för det för, tänkte höra om det var någon här inne som använder sig av egenanställningsföretag som Frilansfinans.se coolcompany.se osv

Mina frågor till er

  • Hur gör man när man ska deklarera inkomsten från dessa företag?

  • Jag vet att A-kassan är jävligt kinkiga när det kommer till dessa företag, hur har ni gjort?

  • Vad säljer ni för tjänster? Och hur har ni gjort era upplägg?

Vet inte om jag är på rätt del av forumet, men det kändes som det skulle ligga under Digitalt skapande. Ni får gärna flytta tråden till där den hör hemma.

Har lite mer frågor om hur jag ska lägga upp vad som erbjuds osv, men det går jag in på lite senare om jag får något svar av någon som är kunnig.

Help me Obi Clockers, you are my only hope

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Är det inte enklare att starta ett bolag och sen fakturera via det?

Permalänk

Jag håller med föregående inlägg. Starta en enskild firma, så kan du faktura dina kunder via den. Då kan du också kvitta moms mot saker du köper till din firma. Skatteverket erbjuder kurser i hur enskild firma fungerar. Du kan också kontakta en revisor, om du känner att det är övermäktigt. Faktureringstjänster, som Frilansfinans, är bra men inte i det långt loppet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Babbanski:

Hallå Clockers,

Det är så att på min fritid gillar jag att designa hemsidor och koda dom, bara för att jag tycker det är roligt. Men nu har folk börjat få nys om det och jag ska skapa hemsidor till höger och vänster åt folk.
osv osv osv osv

Tjena! Jag frilansar också som webbutvecklare/Fotograf, använder frilansfinans ibland, smidigt som tusan.

De tar en liten avgift men sköter ALLT åt dig, du anger summa för fakturan och vem som är mottagare -> Klart.

Allt står på deras webbplats!

//M

Permalänk
Medlem

Jag kan väl bara instämma med övriga, dock skulle jag säga att det kan vara vettigt att "testa" med hjälp av någon sådan tjänst.
Då slipper man en del huvudbry innan man vet om "extraknäcket" är något man vill satsa vidare på.

Visa signatur

Återkommer om den saken....

Permalänk
Medlem
Skrivet av macroy:

Tjena! Jag frilansar också som webbutvecklare/Fotograf, använder frilansfinans ibland, smidigt som tusan.

De tar en liten avgift men sköter ALLT åt dig, du anger summa för fakturan och vem som är mottagare -> Klart.

Allt står på deras webbplats!

//M

Sköter de även deklarationen? Dvs de meddelar skatteverket hur mycket du har i intäkter från dem?

Permalänk
Medlem

@Wiinis:

Japp, de sköter allting runt omkring!

Permalänk
Medlem
Skrivet av macroy:

@Wiinis:

Japp, de sköter allting runt omkring!

Aha, ja då kanske det är lättare i början än att starta eget.
Tack för snabb svar!

Permalänk

Tänk bara att dom tar rätt bra betalt, särskilt om du börjar omsätta mycket pengar. Men det verkar väldigt smidigt. Är också lite nyfiken på hur det deklareras. Räknas man som anställd eller driver man enskild firma?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Medlem
Skrivet av heffaklumpmamma:

Tänk bara att dom tar rätt bra betalt, särskilt om du börjar omsätta mycket pengar. Men det verkar väldigt smidigt. Är också lite nyfiken på hur det deklareras. Räknas man som anställd eller driver man enskild firma?

Skickades från m.sweclockers.com

Det tar 6% i avgifter, för min egen del är det helt OK!

Permalänk
Medlem

Om jag hade varit i din sits hade jag skapat ett eget bolag, gjorde det själv till min egna lilla verksamhet (inte it men det spelar iofs ingen roll). En meriterande kunskap att kunna säga att man drivit eget företag där man skött om allt från bokföring till fakturering.

Jag fick hjälp från bekantskapskrets kanske du också kan få det för att komma upp på banan? Ganska härlig känsla att driva eget och maila ut den där offerten

Permalänk

Oj! Vad mycket svar! Sjukt kul! Nu är det så att jag är visstidsanställd hos företaget jag jobbar nu på och jag blir av med akassan om jag skaffar F skatt. Har haft kontakt med akassan angående just detta. Och dom var jävligt griniga när det kommer till att använda sig av tjänster som frilansfinans.se.

Jag har inte räknar med några stora belopp på ett år, max 50 000, så vet inte hur jag ska göra. Men vill ju inte jobba gratis heller.

Visa signatur