Permalänk
Datavetare

PC-konsol

Min "steam-machine". Tanken var att det så mycket som möjligt skulle bli en konsol, d.v.s relativt liten och tyst dator som är kopplad till en TV och kontrolleras i princip helt med handkontroll.

Chassit är inte det vackraste, påminner lite om senare versioner av VHS-spelare och därmed även en del om första Xbox. Resultatet blev ändå en maskin som är väldigt tyst och, för att vara en PC, relativt liten.

Komponenter:

I botten, precis under grafikkortet, sitter de två Noctua NF-F12 fläktarna. De blåser rakt in i GPU-kylaren så är typiskt väldigt låg rotationshastighet på GPU-fläktarna även när man spelar.

I toppen, precis ovanför CPU-kylaren, sitter Noctua NF-S12A fläkten som använder adaptern som ger lägst rotationshastighet. Att den relativt lilla kylaren och CPU-fläkten får hjälp av en 120 mm fläkt för att CPU-fläkten roterar väldigt långsamt för att hålla CPUn en bra bit från några problem med "throttling", typiskt strax över 1000 RPM i spel.

Orkar inte trassla med Ethernet-kabel så kör med 802.11ac över 5 GHz nätet. Absolut inga problem alls att nå de 110 MBit/s som min Internetanslutning klarar.

I slutändan ska datorn in i TV-bänken, måste röja ut lite TV-spel så den får plats bara

Besök galleriet här

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Snyggt bygge!

Har funderat på något liknade fast med ett FTZ01 istället.
Det är i stortsett samma chassi, men man får med dammfilter och två stycken slim-fläktar.

Dina fläktar är 25mm?
Tar de i eller upplever du att det blir turbulens vid grafikkortet?

Permalänk
Medlem

Det blev ett riktigt trevligt bygge tillslut! Du nämnde det lite i din text men jag är nyfiken på hur den låter och presterar, samt hur varm den blir? Hur mycket låter CPU kylaren när du spelar lite spel exempelvis som bf4, Witched 3, Gta5? Kan tänka mig att fläkten går upp i ganska höga varv och låter en del när den väl får prestera.

Permalänk
Datavetare

Sorry for att inte svarat, tänkte inte ens på att det fanns en kommentarssektion till galleriet och måste ha missat notifieringen kring era inlägg. Å andra sidan har jag lite mer erfarenhet av denna maskin nu.

Skrivet av Molgorain:

Snyggt bygge!

Har funderat på något liknade fast med ett FTZ01 istället.
Det är i stortsett samma chassi, men man får med dammfilter och två stycken slim-fläktar.

Dina fläktar är 25mm?
Tar de i eller upplever du att det blir turbulens vid grafikkortet?

Alla chassi fläktar är 120mm. Har gjort en egen fläktkurva för de två 120mm fläktar som sitter precis mot grafikkortet, dessa roterar typiskt med 500-800 RPM och hörs därmed inte alls. Faktiskt rotationshastighet på dessa är baserad på temperatur i chassit.

Effekten jag sett i praktiken av detta är att fläktarna på grafikkortet typiskt står still även i spel där GPU-lasten inte går över 50-60% något som bidrar till väldigt tyst drift. Kör med v-synk på så ett spel som t.ex. Project CARS där man kan nå >100FPS även med allt på max i 1920x1080 så ligger GPU-last på runt 50% i 60 FPS (har en 60 Hz TV).

För att inte få konstiga effekter vid CPUn och dess 92mm fläkt (inte litet men inte jättestort heller) så har jag konstant hastighet på 120mm fläkten som sitter precis ovanför. Är den lägsta hastighet man kunde få med de adaptrar som följde med, så fläkten är i det närmaste ljudlös. Effekten av detta är att CPU-fläkten går med väldigt få RPMs i normalfallet då flödet från 120mm fläkten är nog för att hålla CPU-temperaturen under 60°C när man inte spelar. Även i spel så håller sig CPU-fläkten normalt under 1200 RPM.

Skrivet av Acherry:

Det blev ett riktigt trevligt bygge tillslut! Du nämnde det lite i din text men jag är nyfiken på hur den låter och presterar, samt hur varm den blir? Hur mycket låter CPU kylaren när du spelar lite spel exempelvis som bf4, Witched 3, Gta5? Kan tänka mig att fläkten går upp i ganska höga varv och låter en del när den väl får prestera.

Angående värmen verkar det som jag ganska grovt underskattade hur väl ventilerad detta chassi är när man installerar 3 st 128mm fläktar, rätt säker att det skulle gå att köra även ett 390 i detta chassi förutsatt att man får in kortet och att PSU fixar det, vilket i mitt fall borde vara OK då SX500-LG kan leverera 40A till +12V, d.v.s. 480W. Tror däremot inte det skulle vara så trevligt för ljudnivån då den enda fläkten man i något läge verkar höra är just PSU-fläkten så ljudnivån är väldigt beroende av hur mycket effekt systemet tar som helhet.

Detta gäller när chassit står fritt i rummet, står det i ett skåp eller i en TV-bänk byggs värme upp i skåpet med tiden. Själv har jag tagit bort bakstycket helt på TV-bänken så värmen kommer ut rätt snabbt.

De spel som kört i någon relevant så här långt är Just Cause 3 (är det som körts överlägset mest), Project CARS, Witcher 3 och COD: Black Ops 3.

Av dessa är Witcher 3 det klart mest krävande för systemet då det är det enda spel där man hamnar på 100% GPU-load i 1920x1080 @ 60 Hz med allt på max (kör som sagt alltid med v-synk i spel där FPS >60 något som ger GPU-load <100%).

Finns överhuvudtaget inga tendenser till "throttling" i Witcher 3, både CPU och GPU håller sig under 70°C. Däremot är Witcher 3 det enda spel där GPU-fläktarna faktiskt snurrar 100% av tiden och man känner en del värme komma ut från chassit där GPUn sitter.

I Project CARS är GPUn faktiskt passiv, luftflödet från 120mm fläktarna är nog för att hålla kortet under 60°C då GPU-lasten ligger runt 50%.

I JC3 ligger GPU-lasten typiskt på 80-90% (det med allt på max, även AA är på högsta nivån, d.v.s. SMAA T2x), här räcker inte 120mm fläktarna till för att hålla GPUn under 60°C, när GPU-fläktarna startar så snurrar de rätt sakta vilket ändå är tillräckligt för att man ska komma ner under 60° igen. Så i denna titel är kortet "semi-passivt", GPU-fläktarna går inte hela tiden.

Angående om 120mm fläktar tar i: nej, det är väldigt lite utrymme mellan fläktar och GPU men det är ändå ett utrymme på kanske 2 cm mellan dem. Var lite därför jag tog 120mm fläktar med "fokuserat flöde", de blåser ju rakt in i kylflänsarna vilket är förklaringen till varför kortet faktiskt kan lämna sina egna fläktar avslagna även under hyfsat hög last. Just MSI Gaming är ett ganska "högt" kort (var inte mycket marginal kvar på den ledden i chassit...) så luftflödet från 120mm fläktarna träffar i stort sett bara GPUn.

Flödet från 120mm fläkten ovan för CPUn går till viss del bredvid CPU-flänsen, men det flödet hamnar ju på RAM och south-bridge så kanske för någon nytta

Sett till kylning är som sagt PSUn den trånga sektionen, dels så hjälper inte chassifläktarna till alls där, dels så sitter PSUn väldigt "trångt" till i detta chassi så blir kanske lite mottryck.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Det ser ju bra ut det där. Hur stor temperaturskillnad blir det med chassifläkten som sitter ovanför CPU-kylaren? Har du provat både med och utan?

Häftig design på chassit. Datorn påminner lite om en förstärkare från 80-talet.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av BrigTSD:

Det ser ju bra ut det där. Hur stor temperaturskillnad blir det med chassifläkten som sitter ovanför CPU-kylaren? Har du provat både med och utan?

Häftig design på chassit. Datorn påminner lite om en förstärkare från 80-talet.

Chassifläkten ovan CPU var den sista fläkt jag stoppade in, rent tekniskt behövs den inte. Men då jag ville ha ett så tyst system som möjligt så bidrar den ändå lite granna då CPU-fläkten kör på lägre varvtal under last med chassifläkten än utan. Gränsfall om det var värt priset för en till Noctua fläkt dock...

Har även testat att köra detta system en del med Intels standardkylare, även det fungerar (då körde jag bara utan 120 mm fläkten) men låter en del...

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Hjälpsam

Detta med att ta bort bakstycket på TV-bänken har även jag i viss mån gjort, jag har dock behållit lite grann för att staga upp den, skönt även för kabeldragningen.

Funderar dock lite grann på ditt val av fläktar, är inte dessa gjorda mer för CPU-kylare än för chassi?
Nu blir det ju tyst i alla fall, bara en fundering

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Datavetare

@Ratatosk: det är korrekt att Noctua NF-F12 är mer optimerade för att användas som CPU-fläktar, d.v.s. monteras direkt mot en kylfläns.

I mitt fall tog jag dessa då det är väldigt lite utrymme mellan grafikkort och chassifläktarna som sitter där under, i stort sett blir chassifläktarna en form av GPU-fläkt då de blåser rakt in i GPU-kylflänsarna. Fördelen med detta är att NF-F12 är väldigt tysta fläktar och de flyttar mer luft än Twin Frozr vid ett givet varvtal. Som det är nu är ju faktiskt kortet passivt, sett till Twin Frozr fläktarna, i spel som maximalt ger 50-60% GPU-last -> är i princip helt tyst.

Så här i efterhand måste jag säga att NF-F12 är bättre (bättre i mitt fall = tystare) än S12A. Att jag tog en S12A i toppen var mest för att Noctuas beskrivning säger att den flyttar mer luft vid en viss ljudnivå. Kanske är sant men tycker NF-F12 ger ifrån sig ett "behagligare" ljud som man inte tänker på.

På det stora hela gick jag lite overboard med chassifläktar, hade räckt med en 120 mm vid GPUn, i alla fall när man kör med 970. Vid CPUn hade man nog helt kunna skippat en chassifläkt. Kör både GPU och CPU i standardfrekvens (d.v.s. GPUn är något "fabriksöverklockad"), överklockar jag så är det inga problem med temperaturer men ljudnivån ökar och det är PSU-fläkten som man börjar höra då!

Helt övertygad att man kan köra med både 980ti och 390 (förutsatt att korten får plats på längden) i detta system när det har tre 120 mm fläktar, är faktiskt riktigt bra luftgenomströmning. Kanske får man problem med att ha ett sådant system i en TV-bänk, men är det lite mer fritt runt om chassit ser jag inga problem.

Edit: vad det gäller temperaturer så ligger GPU som sagt under 60C i spel om GPU-last är 50-60% eller lägre. Vid 100% GPU-last (t.ex. Witcher 3) är det fortfarande långt ifrån maxfart på Twin Frozr och temperaturen håller sig under 70C.

CPUn ligger typiskt runt 60C, skulle antagligen kunna ställa ner fläktkurvan för CPU-fläkten, men då den håller sig på en nivå där den ändå inte hörs så orkar jag inte ändra.

Om något skulle man fundera på hur man skulle kunna kyla PSU-delen bättre då det är den fläkt man typiskt hör. Men på det stora hela är det ett väldigt tyst system, vilket var ett av huvudmålen.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer