Enkelt men tråkigt problem med "Anteckningar" (Notepad) i Win 10

Permalänk
Medlem

Enkelt men tråkigt problem med "Anteckningar" (Notepad) i Win 10

Hej!

Jag har rätt nyligen installerat Win 10 Pro genom en uppdatering från Win 8.1 Pro (endast update).

Tyvärr fick det en liten följdeffekt på mitt användande av Anteckningar (Notepad). Normalt ser jag de senast använda filerna om jag högerklickar på min Anteckningar som jag lagt som snabbikon i "aktivitetsfältet". Där har jag dessutom (tidigare) haft en textfil "fäst överst" så att jag alltid kommer åt den filen snabbt (jag måste ju hålla rätt på vilka avsnitt jag sett i alla serier).

Men efter uppdateringen till W10 så verkar den här funktionen helt fallit bort. Alla andra program som jag har i aktivitetsfältet verkar funktionen finns kvar i. Jag kan högerklicka på Word, Excel, Paint och t.om Kalkylatorn och dessa funktioner verkar vara kvar, möjligheten att fästa öppnade dokument samt se senast använda filer. Men Anteckningar verkar ha "förstörts" på något vis. Jag kan inte ens högerklicka på den och välja "Fäst i aktivitetsfältet". Jag fick gå in i C:\Users\xxxxxx\AppData\Roaming\Microsoft\Internet Explorer\Quick Launch för att överhuvudtaget kunna ta bort den från fältet efter uppdateringen. Men sen om jag går in i start menyn och öppnar Anteckningar där så får jag ändå inte högerklicka och fästa programmet igen på fältet. Som sagt, andra program funkar att göra det här med, men inte Anteckningar.

Någon som vet om det gäller Anteckningar på alla Windows 10 eller har jag bara lyckats få något specialproblem på min dator?

Tyvärr har jag inte tid att göra en nyinstall av min dator nu utan måste vänta tills jag har bättre med tid. Dessutom föredrar jag i vissa fall att använda Anteckningar för att programmet är så "light" så att börja använda Word för samma sak är inte ett vettigt alternativ. Nu har jag löst det genom att ha en genväg till mitt txt-dokument på skrivbordet men det är ju en rätt kass lösning det också tyvärr

Några förslag?

Ha en trevlig dag!

Visa signatur

Intel i5-9600K CPU @ 3.70GHz (4.30 GHz) | Gigabyte Z390 Aorus Pro WiFi - ATX / Z390 | ASUS GeForce RTX 3080 10GB TUF Gaming OC | Corsair Vengeance LPX Black 2x8GB 3200MHz CL16 (16-18-18-36) | Fractal Design Define R6 USB-C Vit | Corsair PSU HX750 80+ Platinum | Noctua NH-U12A CPU Kylare | SSD SAMSUNG MZVLW256HEHP-000L2 250GB m.2 | SSD 970 EVO Plus 1TB m.2 | WD Red 4TB | Segate Expansion 4TB USB3 | Optiarc DVD RW AD-7283S | Logitech G19 | Logitech G400s | Dell 23" UltraSharp U2311H | Win 10 Pro |

APC Power-Saving Back-UPS ES 8 700VA | Netgear R8000 Nighthawk X6 AC3200 | Lenovo Legion Y520-15IKBN / 15.6" / FHD / i7-7700HQ / 2x8GB / 256GB SSD M.2 / Corsair Force Series MP510 960GB M.2 SSD / GTX 1060 / Win 10

Permalänk
Medlem

@in2it:

Jag kan fortfarande pinna Notepad till taskbar och högerklicka för att få upp meny med senaste öppnade filer i Windows 10 Pro.

EDIT: Det funkar dock enbart med genvägen som heter "Notepad" när jag söker i min startmeny, inte den som kallas "notepad.exe". Den går att pinna, men får ingen senast öppnade-lista.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem

lade till anteckningar på aktivitetsfältet för att testa och jag får upp en lista av dokument när jag högerklickar. använder också w10 pro.

jag har ingen direkt lösning men jag rekommenderar att du gör en ordentlig ren installation av windows. av erfarenhet vet jag att datorn kan bete sig konstigt på diverse sätt när man uppgraderar till w10 utan att installera om, min bärbara var helknasig.

tryck på windows-knappen och skriv inställningar. uppdatering och säkerhet, återställning och sedan kom igång under återställ den här datorn. vet att man kan välja att spara filer men vet inte hur bra detta fungerar och vilka filer som sparas då jag inte valde det alternativet.

jag vill även tipsa om notepad++ som jag tycker är ett mycket bättre program än det som microsoft skickar med.

Permalänk
Medlem

Såg att den ena som dyker upp i startmenyn pekar på "C:\Windows\Notepad.exe", den har ingen lista.

Den korrekta pekar på "%windir%\system32\notepad.exe" och har en lista när man lagt till den till aktivitetsfältet.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av versions:

lade till anteckningar på aktivitetsfältet för att testa och jag får upp en lista av dokument när jag högerklickar. använder också w10 pro.

jag har ingen direkt lösning men jag rekommenderar att du gör en ordentlig ren installation av windows. av erfarenhet vet jag att datorn kan bete sig konstigt på diverse sätt när man uppgraderar till w10 utan att installera om, min bärbara var helknasig.

tryck på windows-knappen och skriv inställningar. uppdatering och säkerhet, återställning och sedan kom igång under återställ den här datorn. vet att man kan välja att spara filer men vet inte hur bra detta fungerar och vilka filer som sparas då jag inte valde det alternativet.

jag vill även tipsa om notepad++ som jag tycker är ett mycket bättre program än det som microsoft skickar med.

Jo, Notepad++ är bra. Har använt det för lite HTML eller php tidigare men nu var det ett tag sen sist.

Skrivet av blackeagle:

Såg att den ena som dyker upp i startmenyn pekar på "C:\Windows\Notepad.exe", den har ingen lista.

Den korrekta pekar på "%windir%\system32\notepad.exe" och har en lista när man lagt till den till aktivitetsfältet.

Det här var ju lite märkligt:

C:\Windows\System32\notepad.exe --> Kan jag INTE fästa

C:\Windows\notepad.exe --> Kan jag fästa

Men jag får inte någon lista oavsett

Jag får försöka lösa det här märkliga beteendet senare för nu måste jag göra annat.

Men tack så mycket för att ni försöker hjälpa till, det uppskattas

Visa signatur

Intel i5-9600K CPU @ 3.70GHz (4.30 GHz) | Gigabyte Z390 Aorus Pro WiFi - ATX / Z390 | ASUS GeForce RTX 3080 10GB TUF Gaming OC | Corsair Vengeance LPX Black 2x8GB 3200MHz CL16 (16-18-18-36) | Fractal Design Define R6 USB-C Vit | Corsair PSU HX750 80+ Platinum | Noctua NH-U12A CPU Kylare | SSD SAMSUNG MZVLW256HEHP-000L2 250GB m.2 | SSD 970 EVO Plus 1TB m.2 | WD Red 4TB | Segate Expansion 4TB USB3 | Optiarc DVD RW AD-7283S | Logitech G19 | Logitech G400s | Dell 23" UltraSharp U2311H | Win 10 Pro |

APC Power-Saving Back-UPS ES 8 700VA | Netgear R8000 Nighthawk X6 AC3200 | Lenovo Legion Y520-15IKBN / 15.6" / FHD / i7-7700HQ / 2x8GB / 256GB SSD M.2 / Corsair Force Series MP510 960GB M.2 SSD / GTX 1060 / Win 10