problem med retro-datorer/tv-spel

Permalänk
Medlem

problem med retro-datorer/tv-spel

Hej!

Har problem med att jag inte hittar signalen/kanalen till mina äldre datorer/tvspel (ZX81, PONG-konsoller, g7000, för att nämna några) vissa funkar dock.

någon som har något tips? alla kan ju inte vara sönder eller

Permalänk

Du måste använda kompositvideo i stället för RF, då det sistnämnda inte brukar fungera särskilt bra på nya tv-apparater.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Obligatorisk:

Du måste använda kompositvideo i stället för RF, då det sistnämnda inte brukar fungera särskilt bra på nya tv-apparater.

tack för svar, men finns det nån bra lösning på det? har varken lust eller kunskap att löda osv

Permalänk

Kolla efter en gammal vhs eller något som har en rf ingång och scart är nog det billigaste.

Borde gå att jaga reda på i närmsta second hand butik för 50:- eller nått.

Koppla spelet till vhs och scart mellan tv och vhs sök reda på rätt kanal i vhs enheten så att bilden kastas upp via scartkabeln till tvn

Möjligen kan även en gammal boxer digitalbox från innan de la ner analoga marksända nätet fungera såvida den kan ta både analog och digital signal vet att den första jag hade sådär runt år 2k kunde det.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Rekordmedlem

Det är underligt om rf inte fungerar, se till att välja analogtunern i tvn och kolla runt kanal 36 +-5 eller gör en kanalsökning på analogområdet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det är underligt om rf inte fungerar, se till att välja analogtunern i tvn och kolla runt kanal 36 +-5 eller gör en kanalsökning på analogområdet.

har provat det nu, får signal men bara blinkande/brusande svart-vit bild på 2 av dom nått fel på min tv tro xD några andra tips?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av swepiz:

har provat det nu, får signal men bara blinkande/brusande svart-vit bild på 2 av dom nått fel på min tv tro xD några andra tips?

Det kanske är olämpliga signalnivåer.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Du har ingen "hederlig gammal TV" att prova med ?

Det finns en anledning till att man ska spara någon gammal tjock-TV i källaren

Dessutom får man betydligt trevligare bild på en CRT-TV när det gäller TV-spel.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Jepp, uppenbart ett fel som beror på för ny TV.

Videopac G7000 brukar gå att "krana in" på relativt nya tjock-TV, däremot äldre Pong-spel och i viss mån ZX-81 kan vara hopplösa att få bra bild. Om det beror på signalstyrkan eller att frekvensen ofta - går ju att reglera med en trimmejsel om maskinen har en Astec RF-modulator eller liknande - ligger mitt emellan standardfrekvenser.

Jag håller med Karaff, man ska alltid spara minst en tjock-TV från sent 1980-tal eller tidigare, just för sådana ändamål. Många säljer gamla spel och datorer på Tradera som "trasiga" just för att de inte lyckas få in signalen på modern TV längre.

Att modda dessa för kompositvideo kan vara mer eller mindre svårt, och skiljer sig från fall till fall. Ibland kan signalen som matas in i RF-modulatorn vara så bra och stark att den kan plockas direkt, då är det relativt enkelt. Annars blir det ett byggprojekt för varje maskin.

Permalänk
Avstängd

Tycker nog tipset med en gammal videobandspelare mellan spelet/datorn och den nya TV:n är det bästa; då slipper man modifiera gamla maskiner (hemska tanke, usch!) och så kan man skippa att spara en gammal tjock-TV om det är så att man har dåligt med plats.

Permalänk

Har en husvagnstv till mina gamla klassiker däribland ett Videopac och en Spectrum, en sådan borde väl gå att få tag på om du har ont om utrymme.