Permalänk
Medlem
Skrivet av vikham:

Bra idé. Jag kan hjälpa till att få fram lite siffror gällande pris/prestanda.

FX-8350 kostar i dagsläget 1849kr och får 643 poäng i flertrådade Cinebenchtestet. (Väljer just flertrådade poängen eftersom det är mest realistiskt till riktigt datoranvändande)

643/1849=0,34 prestada per krona

Det närmaste vi kommer från intel i samma prisväg är i5 4690k för 2349kr som fick 558 poäng i testet. (Egentligen hade vi behövt gått ner till i5 4460 för att rättvist jämfört samma prisklass, men den finns tyvärr inte med i samma test.)

558/2349=0,23 prestanda per krona

Som vi ser här med denna jämförelse är AMDs processor hela 67% bättre pris/prestanda jämfört med i5 4690k.

För skojs skull jämför vi också med Intels nyaste i7 6700k som kostar 3999kr och får 862 poäng i testet.

862/3999=0,21

Ännu sämre pris/prestanda alltså, inte så förvånande dock med det hutlösa priset.

Så ja, vad säger man. Är man bara ute efter pris/prestanda är AMD the way to go med stor skillnad. I den aspekten är AMDs processorer grymt underskattade tyvärr. Vad det beror på vet jag inte, okunskap kanske? Det känns ju som pris/prestanda borde vara en rätt väsentlig del vid motiverande till köp, eller?

Det här var alltså precis vad jag inte menade. Ge TS lite blandade tester som jag gjorde, låt TS avgöra värdet själv utifrån vad TS anser vara viktigt.

Att du cherrypickar ett benchmark AMD presterar extra väl i och använder det som en ppk-indikator är inte en tjänst för TS.
Normalt är renderingstider ett ickeproblem oavsett, så länge vi inte pratar förlorad arbetstid eller magnituder av skillnad. Starta renderingen, gör en kopp kaffe, slösurfa lite.

Dessutom kan man aldrig se till priset på bara processorn, för processorn ska stoppas in i en dator. Det betyder att man också får se till kostnad för ett jämförbart moderkort och en passande nätdel. Är ljudnivå viktigt kommer motsvarande AMD-cpu behöva en något större kylare. Ska man göra en PPK-analys, så får det alltså vara för ett jämförbart system.

Vad som spelar större roll är att de saker som ska köras i realtid, så som högupplöst video, spel eller kanske CAD under arbete fungerar hyggligt.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem

amd hade verkligen något på g med steamroller och jaguar arkiteturen.. Så jävla synd att de inte fortsatte med det och en förnyad plattform:( jag gillade verkligen modul grejen.. Det var inte alls en dålig ide. Det som förstörde för amd helt var nog deras extremt låga IPC men de bevisade dock att IPC inte är allt.

Många hade nog slutat trashat amd då.

Men faktum kvarstår att intels nyare cpu arkiteturer är mycket bättre/effektivare.

Steamroller/jaguar 6/8 cores för fm2+ hade nog varit en beast cpu.

Tror deras dåliga ipc var pga dålig minneskontroll och cache latenser.

Permalänk
Skrivet av criscros:

amd hade verkligen något på g med steamroller och jaguar arkiteturen.. Så jävla synd att de inte fortsatte med det och en förnyad plattform:( jag gillade verkligen modul grejen.. Det var inte alls en dålig ide. Det som förstörde för amd helt var nog deras extremt låga IPC men de bevisade dock att IPC inte är allt.

Många hade nog slutat trashat amd då.

Men faktum kvarstår att intels nyare cpu arkiteturer är mycket bättre/effektivare.

Steamroller/jaguar 6/8 cores för fm2+ hade nog varit en beast cpu.

problemet var ju att AMD trodde 4-6-8 trådar skulle bli det "nya" då dom flesta spel fram tills 2014-2015 bara använde 2 core
när en 2 core G3258 är lika bra som en 6core Amd i dom flesta spel då är dom rejält efter.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

@Grönahunden:

Ja! Och exakt därför var det jävligt synd att de skrota deras arkitetur helt för det har visat sig att deras cpuer som är så pass utdaterade klarar av nyare spel bättre än de klara av äldre spel.

Deras jaguar cores fattar jag verkligen inte vrf i helvete de inte fortsatte med... Just den arkiteturen till desktop hade ju varit oerhört bra för amd.

Den har en hög ipc trots en riktigt dålig plattform.

Som sagt, fattar inte varför amd förstör för sig själva..

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av sniglom:

Det här var alltså precis vad jag inte menade. Ge TS lite blandade tester som jag gjorde, låt TS avgöra värdet själv utifrån vad TS anser vara viktigt.

Att du cherrypickar ett benchmark AMD presterar extra väl i och använder det som en ppk-indikator är inte en tjänst för TS.
Normalt är renderingstider ett ickeproblem oavsett, så länge vi inte pratar förlorad arbetstid eller magnituder av skillnad. Starta renderingen, gör en kopp kaffe, slösurfa lite.

Dessutom kan man aldrig se till priset på bara processorn, för processorn ska stoppas in i en dator. Det betyder att man också får se till kostnad för ett jämförbart moderkort och en passande nätdel. Är ljudnivå viktigt kommer motsvarande AMD-cpu behöva en något större kylare. Ska man göra en PPK-analys, så får det alltså vara för ett jämförbart system.

Vad som spelar större roll är att de saker som ska köras i realtid, så som högupplöst video, spel eller kanske CAD under arbete fungerar hyggligt.

Ja, om du ser till detta så är det inget som gör att AMD-CPU:n blir dyrare snarare tvärtom, eftersom du ju inte behöver lägga så mycket pengar på varken moderkort, CPU eller kylning (t ex CM Hyper 212 EVO). Att en AMD-CPU skulle kräva så mycket mer i nätagg är inte sant då det mesta ändå går till GPU idag.

Lite OffTopic: Jag har använt ett 650W aggregat under en sexårsperiod och skulle inte se att även en INTEL:burk inte skulle "dra nytta" av ett sådant. Jag tänker som så att ett nätagg ska vara så bra att det inte behöver ligga på max 60 -70% av sin kapacitet, vilket är inom de intervaller ett nätagg funkar bäst/håller längst.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Skrivet av criscros:

@Grönahunden:

Ja! Och exakt därför var det jävligt synd att de skrota deras arkitetur helt för det har visat sig att deras cpuer som är så pass utdaterade klarar av nyare spel bättre än de klara av äldre spel.

Deras jaguar cores fattar jag verkligen inte vrf i helvete de inte fortsatte med... Just den arkiteturen till desktop hade ju varit oerhört bra för amd.

Den har en hög ipc trots en riktigt dålig plattform.

Som sagt, fattar inte varför amd förstör för sig själva..

dom tänkte väl fler core = bättre processor att den presterar crap i singel trådat är skit samma..
det är väl lite som under andra världskriget med Pansarvagnar/flygplan Amerikanarna / Ryssarna hittar en modell som dom gillar och gör tiotusentals av samma sort.. gör lite nya versioner men samma Familj

Tyskarna skulle skapa det ultimata vapnet så dom gör massor av olika modeller och när dom sen hittat något då är det redan 1942-43 och krigslyckan har vänt..

dom borde göra nånting liknande broadwell 5675C, 5775C med en stor L4-Cache minne intels processor som smög ut eftersom den presterade bättre än både skylake & haswell i många tester.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Datavetare
Skrivet av vikham:

FX-8350 kostar i dagsläget 1849kr och får 643 poäng i flertrådade Cinebenchtestet. (Väljer just flertrådade poängen eftersom det är mest realistiskt till riktigt datoranvändande)

Nämn ett enda program förutom benchmarks och renderingsprogram där man ser någon som helst relevant boost av att ha fler CPU-trådar än 4...

Och säg inte "multitasking", Bit-tech har ett delmoment där de testar att köra flera CPU-tunga program samtidigt, FX-8350 är i oklockat läge långsammare än i3-4130 (3,4 GHz Skylake i3:or finns upp till 3,9 GHz).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Grönahunden:

dom borde göra nånting liknande broadwell 5675C, 5775C med en stor L4-Cache minne intels processor som smög ut eftersom den presterade bättre än både skylake & haswell i många tester.

Mmm det borde de göra men det är tyvärr en väldigt kostsam uppbyggnad av en CPU vilket inte gör det hela till AMD fördel, iaf inte i det korta perspektivet.
Vi får se Zen om det blir någonting att tala om då.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grönahunden:

fler core = bättre processor att den presterar crap i singel trådat är skit samma..
det är väl lite som under andra världskriget med Pansarvagnar/flygplan Amerikanarna / Ryssarna hittar en modell som dom gillar och gör tiotusentals av samma sort.. gör lite nya versioner men samma Familj

Tyskarna skulle skapa det ultimata vapnet så dom gör massor av olika modeller och när dom sen hittat något då är det redan 1942-43 och krigslyckan har vänt..

dom borde göra nånting liknande broadwell 5675C, 5775C med en stor L4-Cache minne intels processor som smög ut eftersom den presterade bättre än både skylake & haswell i många tester.

Hahah sköna exempel lol

Nä men kolla på intel de har i princip kört på förfinig och adderat typ en grej med varje gen efter core 2 arkiteturen.

Vilket är ett säkert och smart sätt att gå tillväga.

De gör inga stora skillnader utan förfinar och förbättrar det som redan är jävligt bra:)

Amd borde våga vara kreativa(de är de redan) dock arbeta lite med deras svaga sidor och inte ge upp en arkitetur/ide direkt..

Tror nog de skämdes mycket efter bulldozer och när piledriver inte kunde matcha intels motsvarighet så ville de inte skämmas mer utan lovade att komma ut med något helt nytt :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Harling:

Var inte AMD valet förr i tiden för spel?
Vad hände?

En gång för länge sedan (På Pentium/Pentium2/Pentium3 || K5/K6/K7 tiden) så var Intel och AMD ganska nära varandra prestandamässigt, och i många fall var AMD faktiskt något bättre.
Sedan så introducerade Intel sin Pentium 4 som visserligen fungerade fint, men visade sig vara en utvecklings-mässig återvändsgränd. (P4 arkitekturen var gjord för att kunna skrämmas upp i riktigt höga klockfrekvenser. Tyvärr visade sig värmeutvecklingen vid höga frekvenser blir mycket större än Intel hade räknat med.) Ungefär samtidigt så utvecklade Intel sin Itanium-processor (icke x86-kompatibel på hårdvarunivå) som var tänkt att bli framtiden, men som visade sig inte alls fungera så bra som man hade hoppats.

Här tog AMD sin chans och introducerade Athlon 64 - en ny 64-bitars processor som var fullt bakåtkompatibel med äldre 32-bitars mjukvara. Den var överlägsen vad Intel hade att erbjuda och under ett par års tid så var AMD det bästa valet och AMD ökade sin marknadsandel rejält (och hade ökat den ännu mer om inte Intel använt en del fula knep)

Intel insåg dock att de var på väg att bli frånkörda och samlade ihop sig och började jobba på en ny arkitektur. Resultat blev Core2Duo som var likvärdiga eller bättre än AMDs processorer.
Därefter så har Intel hela tiden haft en fördel när det gäller topp-prestanda - de är mycket större och kan spendera mycket mer pengar på forskning och utveckling.
AMD ligger dock ofta ganska bra till när det gäller pris-prestanda men inte när det gäller ren prestanda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik_T:

En gång för länge sedan (På Pentium/Pentium2/Pentium3 || K5/K6/K7 tiden) så var Intel och AMD ganska nära varandra prestandamässigt, och i många fall var AMD faktiskt något bättre.
Sedan så introducerade Intel sin Pentium 4 som visserligen fungerade fint, men visade sig vara en utvecklings-mässig återvändsgränd. (P4 arkitekturen var gjord för att kunna skrämmas upp i riktigt höga klockfrekvenser. Tyvärr visade sig värmeutvecklingen vid höga frekvenser blir mycket större än Intel hade räknat med.) Ungefär samtidigt så utvecklade Intel sin Itanium-processor (icke x86-kompatibel på hårdvarunivå) som var tänkt att bli framtiden, men som visade sig inte alls fungera så bra som man hade hoppats.

Här tog AMD sin chans och introducerade Athlon 64 - en ny 64-bitars processor som var fullt bakåtkompatibel med äldre 32-bitars mjukvara. Den var överlägsen vad Intel hade att erbjuda och under ett par års tid så var AMD det bästa valet och AMD ökade sin marknadsandel rejält (och hade ökat den ännu mer om inte Intel använt en del fula knep)

Intel insåg dock att de var på väg att bli frånkörda och samlade ihop sig och började jobba på en ny arkitektur. Resultat blev Core2Duo som var likvärdiga eller bättre än AMDs processorer.
Därefter så har Intel hela tiden haft en fördel när det gäller topp-prestanda - de är mycket större och kan spendera mycket mer pengar på forskning och utveckling.
AMD ligger dock ofta ganska bra till när det gäller pris-prestanda men inte när det gäller ren prestanda.

Då hänger jag med, tack!

Permalänk
Skrivet av criscros:

Tror nog de skämdes mycket efter bulldozer och när piledriver inte kunde matcha intels motsvarighet så ville de inte skämmas mer utan lovade att komma ut med något helt nytt :/

fast bästa sättet att sälja ny teknik är väl inte att Alfa/beta testa ny arkitektur på konsument speciellt om man nu veckor innan säljstart lovar samma prestanda som intel ?
jag kommer ihåg att det var stort att dom förskönat prestanda siffror som sen försvann från pressmaterialet.

om dom kunde vara bättre på "press material" och göra bra APU till Budget datorer/bärbara och konsoler så kan dom ju bli stora.
kan någon förklara varför dom har tre stycken Sockets samtidigt ? FM2 AM1 AM3+ ? om dom kunde ha en socket så kunde man ju skaffa en budget plattform som kunde ta dyrare CPU senare. den möjligheten är ju större med 1150

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Ja, om du ser till detta så är det inget som gör att AMD-CPU:n blir dyrare snarare tvärtom, eftersom du ju inte behöver lägga så mycket pengar på varken moderkort, CPU eller kylning (t ex CM Hyper 212 EVO). Att en AMD-CPU skulle kräva så mycket mer i nätagg är inte sant då det mesta ändå går till GPU idag.

Lite OffTopic: Jag har använt ett 650W aggregat under en sexårsperiod och skulle inte se att även en INTEL:burk inte skulle "dra nytta" av ett sådant. Jag tänker som så att ett nätagg ska vara så bra att det inte behöver ligga på max 60 -70% av sin kapacitet, vilket är inom de intervaller ett nätagg funkar bäst/håller längst.

Jag är inte rabiat intelfantast som jag är rädd att du utgår från. Vad jag säger är följande, om tdp är x watt högre, bör du anpassa nätdel och kylare där efter. Med det inte sagt att en fetare kylare eller nätdel inte skulle gynna motsvarande intelsystem.

Och jag var inte ute efter att säga att totalsystemet blir dyrare med AMD, utan att det är meningslöst att jämföra CPU-kostnaden ensam. Vettigast skulle vara att ta sig en titt på system som blir väldigt motsvarande varandra. Vad den kostnaden är låter jag vara osagt.

Jag menar, ska vi jämföra en modernare intel som 4690k, som ligger hyggligt nära i GTA-prestanda exempelvis, så är det 85w extra förbrukning. Det betyder att du gärna vill ha 100w extra på nätdelen och en ordentligt större kylare, samt bättre kylning i chassit för att hålla samma ljudnivå och temperaturer.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Inaktiv

Buggigt som fan brukar det vara. Har haft AMD tre gånger då jag alltid "velat ge dem en chans" men efter senaste gången lovade jag mig, aldrig mer, och det ångrar jag inte.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Hugligan:

Buggigt som fan brukar det vara. Har haft AMD tre gånger då jag alltid "velat ge dem en chans" men efter senaste gången lovade jag mig, aldrig mer, och det ångrar jag inte.

Ehmm vad är det som du inte lyckats driva stabilt? Att bara skriva detta ger ingen som helst "rätt" att bara komma in och "basha" AMD
Har du inga konkreta "bevis" så är det inte mycket att komma med. Det kan ju vara alla möjliga orsaker som du inte tänkt på?!

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hugligan:

Buggigt som fan brukar det vara. Har haft AMD tre gånger då jag alltid "velat ge dem en chans" men efter senaste gången lovade jag mig, aldrig mer, och det ångrar jag inte.

Buggigt? AMDs grafikkort sägs det ju ofta att de skulle ha buggigare drivrutiner än Nvidias (om det är sant eller inte råder det dock delade meningar om), men CPUer?
Detta är första gången jag hör talas om att AMDs CPUer på något sätt skulle ha mer buggar än Intels, eller något annat företags för den delen.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Jalle64:

Ehmm vad är det som du inte lyckats driva stabilt? Att bara skriva detta ger ingen som helst "rätt" att bara komma in och "basha" AMD
Har du inga konkreta "bevis" så är det inte mycket att komma med. Det kan ju vara alla möjliga orsaker som du inte tänkt på?!

Ja fast nej. Min generella upplevelse med AMD är att det är buggigare, CPU bluescreenar oftare av oförklarliga anledningar och grafikkortens drivrutiner brukar vara ett skämt. Senast nu med Windows 10 tog det alldeles för lång tid innan min AMD apu fick drivrutiner, om den ens fått det nu. Var tvungen att migrera tillbaka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av vikham:

Bra idé. Jag kan hjälpa till att få fram lite siffror gällande pris/prestanda.

FX-8350 kostar i dagsläget 1849kr och får 643 poäng i flertrådade Cinebenchtestet. (Väljer just flertrådade poängen eftersom det är mest realistiskt till riktigt datoranvändande)

643/1849=0,34 prestada per krona

Det närmaste vi kommer från intel i samma prisväg är i5 4690k för 2349kr som fick 558 poäng i testet. (Egentligen hade vi behövt gått ner till i5 4460 för att rättvist jämfört samma prisklass, men den finns tyvärr inte med i samma test.)

558/2349=0,23 prestanda per krona

Som vi ser här med denna jämförelse är AMDs processor hela 67% bättre pris/prestanda jämfört med i5 4690k.

För skojs skull jämför vi också med Intels nyaste i7 6700k som kostar 3999kr och får 862 poäng i testet.

862/3999=0,21

Ännu sämre pris/prestanda alltså, inte så förvånande dock med det hutlösa priset.

Så ja, vad säger man. Är man bara ute efter pris/prestanda är AMD the way to go med stor skillnad. I den aspekten är AMDs processorer grymt underskattade tyvärr. Vad det beror på vet jag inte, okunskap kanske? Det känns ju som pris/prestanda borde vara en rätt väsentlig del vid motiverande till köp, eller?

Tycker man ska kolla begagnat om man vill ha bra prestanda per krona. En FX-8320 tillsammans med passande moderkort begagnat går nog att hitta hyfsat billigt. Finns även alternativ från intel som ger ungefär samma prestanda per krona begagnat. Kanske begagnad Core i5 2500K som man klockar lite? De går väl på sisådär 600-800 kr. Ett bra begagnat moderkort kanske lika mycket. FX-8320 ligger väl ungefär i de nivåerna också begagnat. Känns inte som det är vettigt att kolla nypriser på dessa som är några år gamla. FX-8320 är bättre på multitrådat (såsom videokomprimering, rendering). Men en 2500K tror jag blir bättre för spel, särskilt om man överklockar lite.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Hugligan:

Ja fast nej. Min generella upplevelse med AMD är att det är buggigare, CPU bluescreenar oftare av oförklarliga anledningar och grafikkortens drivrutiner brukar vara ett skämt. Senast nu med Windows 10 tog det alldeles för lång tid innan min AMD apu fick drivrutiner, om den ens fått det nu. Var tvungen att migrera tillbaka.

Tråkigt att du upplevde detta, men blåskärmar gör väl inte datorn av en CPU normalt, då är det oftast något annat som inte är som det skall, typ kassa minnen, sämre nätagg eller annat. Det är väldigt sällan en CPU vare sig den är från INTEL eller AMD i sig själv strular.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hugligan:

Buggigt som fan brukar det vara. Har haft AMD tre gånger då jag alltid "velat ge dem en chans" men efter senaste gången lovade jag mig, aldrig mer, och det ångrar jag inte.

Min nuvarande Intel plattform känns buggigare än min AMD plattform jag hade innan, kan jag generalisera jag med då?

Framförallt med XMP aktiverat så blir min 4790K stekhet i jämförelse med FX8320 jag hade innan med XMP aktiverat! Kan jag då generalisera att Intel är stekjärn?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grönahunden:

Ännu en som använder Cinebench för att återskapa vad du tror är "realistiskt datoranvändande" varför inte använda Spel som test om det är spel som troligen används mest.. ?

558/2349=0,23 prestanda per krona & 862/3999=0,21 seriöst nu får du ge dig

Det är väl en definitionsfråga vad man anser är vanligt datoranvändande? Det handlar om vad man ska använda datorn till. Själv spelar jag inte, så för mig är den maximala processorkraften mer intressant att jämföra... Men absolut, till just spel är det att föredra CPU med hög singeltrådad prestanda. Har inte heller påstått något annat? Det enda jag ville få fram med det inlägget var att säga att AMDs processorer faktiskt är prisvärda på den flertrådade fronten (Alltså inte för spel). Om du är mer intresserad av att se pris/prestanda med poäng tagna från spelprestanda är du såklart välkommen att göra det.

Skrivet av sniglom:

Att du cherrypickar ett benchmark AMD presterar extra väl i och använder det som en ppk-indikator är inte en tjänst för TS.
Normalt är renderingstider ett ickeproblem oavsett, så länge vi inte pratar förlorad arbetstid eller magnituder av skillnad. Starta renderingen, gör en kopp kaffe, slösurfa lite.

Dessutom kan man aldrig se till priset på bara processorn, för processorn ska stoppas in i en dator. Det betyder att man också får se till kostnad för ett jämförbart moderkort och en passande nätdel. Är ljudnivå viktigt kommer motsvarande AMD-cpu behöva en något större kylare. Ska man göra en PPK-analys, så får det alltså vara för ett jämförbart system.

Vadå Cherrypickar? Jag använde ju exakt dom siffror som du länkade till, haha.

Jag gjorde bara det som du föreslog: jämföra pris/prestanda. AMDs 8350 presterar bra i dom flesta flertrådade tester/program för sitt pris, så enkelt är det. Siffrorna ljuger ju inte?

Det är ju egentligen bara moderkortet och CPUn som skiljer sig, allt annat är ju samma. Nätaggregatet klarar man sig med samma i 9 fall av 10 eftersom det bara är cirka 50w mer(i stock) som 8350 behöver jämfört med exempelvis 4770k. Fast ska man överklocka kan det bli en annan historia Ljudnivån kan du ha en poäng i, fast det beror ju på vilken eftermarknadskylare man har. Vissa är ju tysta även vid höga varvtal, så då beror det mer på vilken man kör med osv.

Skrivet av Yoshman:

Nämn ett enda program förutom benchmarks och renderingsprogram där man ser någon som helst relevant boost av att ha fler CPU-trådar än 4...

Och säg inte "multitasking", Bit-tech har ett delmoment där de testar att köra flera CPU-tunga program samtidigt, FX-8350 är i oklockat läge långsammare än i3-4130 (3,4 GHz Skylake i3:or finns upp till 3,9 GHz).

Så du menar att t.ex hyper-threading inte skulle gör någon som helst nytta?

Nästan alla industriella och produktionsprogram använder fler än 4 trådar.
CAD-program, Photoshop, Renderingsprogram (Varför är det oväsentligt?), Animationsprogram, Operativsystem, Filserver, Komprimeringsprogram, Forskningsprogram, Encoding-program, databaser, filservers. Hur många exempel vill du ha?

Multitasking är inte heller oväsentligt, så det bortser jag inte heller ifrån.

I oklockat läge är 8350 inte speciellt imponerande, du har rätt. Det är så synd att den är så lågt fabriks överklockad från början, med tanke på dess potential... Tror resultatet på det där testet hade sett mycket annorlunda ut om dom hade lagt till ännu fler program.

Jag tror att många missförstod mig. Jag påstår inte att AMDs processorer är ett bättre val än Intel eller nått. Det enda jag påstår som jag fortfarande står fast vid är att 8350 presterar bra för sitt pris, i flertrådade scenarion. Därför, under dom omständigheterna, är 8350 mera prisvärd än respektive intel processor. Siffrorna visar ju det.

Visa signatur

| Fractal Design R4 White | Intel I5 6600k@4Ghz| Asus Z170-A | MSI GTX 970 @1425Mhz | Corsair 16GB DDR4 2133mhz | Samsung 840 250GB | Corsair 650Watt nätagg |

https://soundcloud.com/symbolofficial

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shitpommfrit:

Körde med en FX-6300 i BF4 tillsammans med R9 290. Bytte sedan till en i5 3570k och då klarade jag inte längre av att köra på samma grafik.

Tror AMD "underskattnings-hypen" är hög.

Uppenbarligen hade det ingenting att göra med hur cpu'erna presterar utan andra problem. En 3570K är snabbare än en FX6300. T.o.m min i5 2320 presterar bättre än FX6300.

Sen så är det nästintill alla grafiska beräkningar som gpu'n får arbeta med

Permalänk
Medlem
Skrivet av vikham:

Det är väl en definitionsfråga vad man anser är vanligt datoranvändande? Det handlar om vad man ska använda datorn till. Själv spelar jag inte, så för mig är den maximala processorkraften mer intressant att jämföra... Men absolut, till just spel är det att föredra CPU med hög singeltrådad prestanda. Har inte heller påstått något annat? Det enda jag ville få fram med det inlägget var att säga att AMDs processorer faktiskt är prisvärda på den flertrådade fronten (Alltså inte för spel). Om du är mer intresserad av att se pris/prestanda med poäng tagna från spelprestanda är du såklart välkommen att göra det.

Vadå Cherrypickar? Jag använde ju exakt dom siffror som du länkade till, haha.

Jag gjorde bara det som du föreslog: jämföra pris/prestanda. AMDs 8350 presterar bra i dom flesta flertrådade tester/program för sitt pris, så enkelt är det. Siffrorna ljuger ju inte?

Det är ju egentligen bara moderkortet och CPUn som skiljer sig, allt annat är ju samma. Nätaggregatet klarar man sig med samma i 9 fall av 10 eftersom det bara är cirka 50w mer(i stock) som 8350 behöver jämfört med exempelvis 4770k. Fast ska man överklocka kan det bli en annan historia Ljudnivån kan du ha en poäng i, fast det beror ju på vilken eftermarknadskylare man har. Vissa är ju tysta även vid höga varvtal, så då beror det mer på vilken man kör med osv.

Så du menar att t.ex hyper-threading inte skulle gör någon som helst nytta?

Nästan alla industriella och produktionsprogram använder fler än 4 trådar.
CAD-program, Photoshop, Renderingsprogram (Varför är det oväsentligt?), Animationsprogram, Operativsystem, Filserver, Komprimeringsprogram, Forskningsprogram, Encoding-program, databaser, filservers. Hur många exempel vill du ha?

Multitasking är inte heller oväsentligt, så det bortser jag inte heller ifrån.

I oklockat läge är 8350 inte speciellt imponerande, du har rätt. Det är så synd att den är så lågt fabriks överklockad från början, med tanke på dess potential... Tror resultatet på det där testet hade sett mycket annorlunda ut om dom hade lagt till ännu fler program.

Jag tror att många missförstod mig. Jag påstår inte att AMDs processorer är ett bättre val än Intel eller nått. Det enda jag påstår som jag fortfarande står fast vid är att 8350 presterar bra för sitt pris, i flertrådade scenarion. Därför, under dom omständigheterna, är 8350 mera prisvärd än respektive intel processor. Siffrorna visar ju det.

Fast arbetar man professionellt med program som trådar bra kommer nog en Intel X99 eller Xeon vara billigare i längden. Den betydligt bättre prestandan kommer ta in prisskillnaden rätt snabbt då tid är pengar.

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Friterad:

Uppenbarligen hade det ingenting att göra med hur cpu'erna presterar utan andra problem. En 3570K är snabbare än en FX6300. T.o.m min i5 2320 presterar bättre än FX6300.

Sen så är det nästintill alla grafiska beräkningar som gpu'n får arbeta med

Har du kört i BF4 då? Jag upplevde skillnad, då med exakt samma komponenter förutom Moderkort och processor.
Dock funkade det bättre i WoW m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shitpommfrit:

Har du kört i BF4 då? Jag upplevde skillnad, då med exakt samma komponenter förutom Moderkort och processor.
Dock funkade det bättre i WoW m.m.

Nej jag äger inte BF4, har prövat lite bara

Permalänk
Datavetare
Skrivet av vikham:

Så du menar att t.ex hyper-threading inte skulle gör någon som helst nytta?

På en fyrkärnig CPU, nej inte för 90+ % av desktop-marknaden. Däremot har vi kommit till punkten där tvåkärniga CPUer börjar se nytta av HT. Finns ändå lite fall här som är relevant, programmerare har nytta av HT då kompilering skalar väldigt bra på CPUer med HT (eller annan form av SMT).

Skrivet av vikham:

Nästan alla industriella och produktionsprogram använder fler än 4 trådar.
CAD-program, Photoshop, Renderingsprogram (Varför är det oväsentligt?), Animationsprogram, Operativsystem, Filserver, Komprimeringsprogram, Forskningsprogram, Encoding-program, databaser, filservers. Hur många exempel vill du ha?

Har bara lite koll på Auto-CAD, där är rekommendationen att man ska ha en CPU med så hög enkeltrådprestanda som möjligt då det skalar väldigt uselt över CPU-kärnor (skalar dock en del över några enstaka kärnor).

Photoshop. Kolla in dessa tester, i princip helt meningslöst med fler än 4 CPU-kärnor. Och detta är ändå en form av "best-case" för CPU-skalning i Photoshop.

Operativsystem, visst... om du ska köra en server men nu pratar vi om CPUer för interaktiv användning.

Filservers kör man typisk på Atom/ARM för att få riktigt låg strömförbrukning. Det fungerar bra då CPU-kraft är nära nog irrelevant här. Och åter igen inget man normalt kör på sin "desktop-dator".

Komprimeringsprogram. Visst, de skalar rätt bra med CPU-kärnor och det är också något där HT hjälper till. Men hur stor andel av tiden spenderar normalanvändaren i att komprimera filer?

Forskningsprogram är väldigt vagt och det är en extrem nisch. Visst finns det fall här där man har nytta av många CPU-kärnor, men finns också nischprodukter som E-serien och Xeon E5 "W" (lite högre TDP, maxad klockfrekvens för maximal enkeltrådprestanda och 4-10 kärnor, t.ex. Xeon E5 2687W v3). Knappast något 99% av marknaden bryr sig om.

Inte speciellt vanligt att folk kör databaser på sina skrivbordsdatorer.

Naturligtvis finns det massor med fall där det är väldigt användbart med många CPU-kärnor, min poäng var att för desktop-datorer (vilket man ändå får räkna FX-8350) så är det ytterst få och nischade fall där man har nytta av mer än 4 CPU-trådar.

Skrivet av vikham:

Multitasking är inte heller oväsentligt, så det bortser jag inte heller ifrån.

Skrev inte heller att det var oväsentligt, skrev att i motsats vad många verkar tro så skalar "multitasking" av interaktiva applikationer inte alls speciellt väl med CPU-kärnor. Multitaskning är långt mer beroende på hur OSet är utformat, kan faktiskt vara en fördel att inte ha jättemycket CPU-kärnor då sannolikheten att många korta jobb hamnar på en kärna med hög frekvens är högre med färre kärnor. De flesta CPUer har idag dynamisk frekvensskalning och det tar relativt sett lång tid att ändra frekvens (d.v.s lång tid för en CPU). Länkade ju ett test som visar att t.ex. i3 4130 är snabbare än FX-8350 trots att man multitaskar med 4 st väldigt CPU-krävande applikationer.

Skrivet av vikham:

Jag tror att många missförstod mig. Jag påstår inte att AMDs processorer är ett bättre val än Intel eller nått. Det enda jag påstår som jag fortfarande står fast vid är att 8350 presterar bra för sitt pris, i flertrådade scenarion. Därför, under dom omständigheterna, är 8350 mera prisvärd än respektive intel processor. Siffrorna visar ju det.

Och jag håller absolut med om att 8350 presterar bra i fall som effektivt kan utnyttja många CPU-kärnor (är dock inte samma sak som flertrådade scenarion), men poäng är att för en desktop-dator är dessa fall extremt ovanliga i praktiken.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Harling:

Var inte AMD valet förr i tiden för spel?
Vad hände?

Ja, AMD var kung över kullen med lanseringen av Athlon 1999 till Intels Core 2 kom. Det var tack vare medgrundaren och den långvarige VD:n Jerry Sanders som det gick bra för AMD och blev en stor spelare. När han lämnade sket AMD ner sig.

En väldigt lång historia sammanfattad:

Intel mutade/gav oschyssta rabatter till många datortillverkare som tvingade dem att kraftigt begränsa eller helt avstå från att sälja datorer med AMD-processorer.
https://en.wikipedia.org/wiki/Advanced_Micro_Devices,_Inc._v.....

Även ett flertal stora återförsäljare, däribland Media markt, mottog mutor för att inte sälja datorer med AMD-processorer.

Enligt flera f.d. anställda på Media markt har dessa mutor fortsatt även efter EU:s dom mot Intel.

---

Intel har även mutat en del webbtidningar, bl a Toms hardware, för att manipulera tester och testresultat till Intels fördel. Toms hardware erkände detta (vafan hittar jag ingen artikel om detta längre för? var ju en stor skandal i början-mitten av 00-talet)

Bland det främsta jag kommer tänka på, och det enda jag kan hitta, är detta: https://www.youtube.com/watch?v=NxNUK3U73SI
Testet i sig tror jag är äkta, men starkt vinklat till AMD:s nackdel, där man ger intrycket av att alla AMD:s processorer brinner upp. Betet svaldes med hull och hår, det var precis vad folk trodde, och det blev en stor snackis. Fast nu när jag tänker på det är det lite underligt att ingen kylpasta finns på någon av CPU:erna, och AMD-CPU:erna ser brända ut redan från början.

Anledningen att det ö.h.t. var relevant var att på den tiden var fästena för kylare rätt så klena, åtminstone för sockel A. Processorernas värmeförluster (TDP) hade på mycket kort tid gått från några få W till nära dagens desktopnivåer. Man hade inte riktigt begripit innebörden av detta, utvecklingen hade inte hängt med. De klena fästena resulterade i att de kunde trilla av under transport, och några stackare fick då alltså brända processorer som följd. Mekanismen i de första Athlon-processorerna som skulle stänga av processorn vid för höga temperaturer fungerade inte, och minns jag rätt så rättades det till med Athlon XP. Men folk fortsatte tro att AMD:s processorer riskerade brinna upp vid för höga temperaturer, och en del tror det än idag. Effektiv FUD-kampanj.

---

AMD kunde inte tillverka processorer i den mängd som flera intressenter efterfrågade. De ville ha stora ordrar för att få ner styckpriset enligt deras affärplaner, något AMD inte kunde leverera. För de som inte vet hade AMD egna fabriker fram till 2009, då dessa avknoppades och blev GlobalFoundries.

---

Under Hector Ruiz ledning köpte AMD upp ATi, vilket många anser var dumt, särskilt sättet man gjorde det på. Det försatte AMD i den skuldkarusell de varit i sedan dess, och tvingat dem att paniksälja flera långsiktligt lönsamma delar som chiptillverkning (blev GlobalFoundries) och mobil grafik (gick till (Qualcomm)
Hector valde även att öppet konfrontera Intel med deras mutor.

---

Dirk Meyer var en av legenderna från DEC med deras Alpha och gick senare till AMD och var med om att ta fram succén Athlon. För detta blev han smått oantastlig och avancerade i herarkin. Han var dock inte på långa vägar en lika bra chef. Han efterträdde Hector Ruiz 2008. Dirk menade att bärbara komponenter inte var en stor grej, och mobila lösningar var inte ens en fråga. Det skulle satsas på desktop och servrar. Den misslyckade Bulldozer var hans baby, och det var inte förrän hans avsättande år 2012 som strategin ändrades.

-
---
-

TL;DR: AMD fick inte pengar i den omfattning de "borde" fått, och ledningen sög typ 2002-2012.

Missade meningar, så går det när datorn hänger sig. Lade till lite mer också :)
Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hugligan:

Ja fast nej. Min generella upplevelse med AMD är att det är buggigare, CPU bluescreenar oftare av oförklarliga anledningar och grafikkortens drivrutiner brukar vara ett skämt. Senast nu med Windows 10 tog det alldeles för lång tid innan min AMD apu fick drivrutiner, om den ens fått det nu. Var tvungen att migrera tillbaka.

måste bara flika in att min nuvarande 4820k bluescreenar betydligt mycket mer än vad både min gamla trogna phenom2-965 på 4ghz
och min nu döda 8350-4.7ghz gjort tillsammans så att de där känns som att de e nåt annat som e problemet.

@gibbe saxat från dig|AMD kunde inte tillverka processorer i den mängd som flera intressenter efterfrågade. De ville ha stora ordrar för att få ner styckpriset enligt deras affärplaner, något AMD inte kunde leverera.

känns inte som att de e amds fel att dom inte kunde leverera då tillverkningen inte ligger i deras hus o de gäller ju även nu...
man bör inte skylla på att det är amd som inte levererar när de inte är dom själva som ens gör sina egna grejer!

Visa signatur

[intel 4820k 4.5 ghz ] nvidia 980 ref på vatten [16-gb ddr3 1866mhz] asus P9X79 deluxe] [corsiar 800D ][corsair cx750m] coolermaster 212 evo | 2st A-data sx900

extra datorn: phenom 2 965be | r9-290x ref | 16gb ddr3 | msi 970 gaming

Permalänk
Medlem
Skrivet av kimb0:

@gibbe saxat från dig|AMD kunde inte tillverka processorer i den mängd som flera intressenter efterfrågade. De ville ha stora ordrar för att få ner styckpriset enligt deras affärplaner, något AMD inte kunde leverera.

känns inte som att de e amds fel att dom inte kunde leverera då tillverkningen inte ligger i deras hus o de gäller ju även nu...
man bör inte skylla på att det är amd som inte levererar när de inte är dom själva som ens gör sina egna grejer!

GlobalFoundries har bara funnits sedan 2009. Innan dess skötte AMD själva tillverkningen, och det var framför allt i början av 00-talet som AMD hade svårt att möta efterfrågan.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gibbe:

GlobalFoundries har bara funnits sedan 2009. Innan dess skötte AMD själva tillverkningen, och det var framför allt i början av 00-talet som AMD hade svårt att möta efterfrågan.

okej då har man lärt sig nåt nytt då

Visa signatur

[intel 4820k 4.5 ghz ] nvidia 980 ref på vatten [16-gb ddr3 1866mhz] asus P9X79 deluxe] [corsiar 800D ][corsair cx750m] coolermaster 212 evo | 2st A-data sx900

extra datorn: phenom 2 965be | r9-290x ref | 16gb ddr3 | msi 970 gaming