Får galna lagspikes när en viss laptop ansluter sig till internet

Permalänk
Medlem

Får galna lagspikes när en viss laptop ansluter sig till internet

Hej!

Har ganska dåligt internet, ADSL 8/1 Telia (Hoppas på fiber snart)
Det är dugligt om man säger så, spelar mycket cs där jag är ganska beroende av en stabil och bra ping. Om någon drar igång en 1080p stream så får jag extrema ping spikes vilket är väntat.

Men en grej jag tycker är konstigt är att när person A använder internet på sin dator (kollar mail, aftonbladet osv) så går det att spela utan spikes, men när person B med en annan laptop gör samma sak (kollar mail, aftonbladet osv) då får jag vääääldigt jobbiga spikes, pingen går ifrån 25-30 till 50-100 vilket gör att jag teleporteras fram och tillbaka. Det går helt enkelt inte att spela.

Person A använder en stationär dator och person B använder en laptop (B=spikes). Har kollat igenom laptopen men hittar ingenting som skulle kunna orsaka lagg. Den använder Avast som virusprogram och Firefox som webbläsare. Går det att kolla vad som drar internet på något smidigt sätt?

Tacksam för svar!

Permalänk
Medlem

Ja, på den lapotopen ska du kontrollera vad som tar trafik.
Detta verktyg är till bra hjälp, att köras (ingen installation) på laptop:
https://technet.microsoft.com/en-us/sysinternals/bb897437

Högerkolumnerna visar sända och mottagna paket/data. Till vänster ser du process som belastar.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Hjälpsam

Ansluter du trådat eller trådlöst med enheterna?

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurk:

Ja, på den lapotopen ska du kontrollera vad som tar trafik.
Detta verktyg är till bra hjälp, att köras (ingen installation) på laptop:
https://technet.microsoft.com/en-us/sysinternals/bb897437

Högerkolumnerna visar sända och mottagna paket/data. Till vänster ser du process som belastar.

Tack! Ska testa senare när den används!

Skrivet av Fluf:

Ansluter du trådat eller trådlöst med enheterna?

Alla datorer kör trådat förutom laptopen som kör trådlöst. (Laptopen som förmodligen orsakar lagget kör trådlöst).