hur blir jag va med blackbars i 16:10 i cs (AMD)

Permalänk
Medlem

hur blir jag va med blackbars i 16:10 i cs (AMD)

Hej jag har nu försökt att ändra till 1680x1050 den resolution jag brukar köra på men jag får blackbars i alla resolutions som inte är 1080p.
jag kunde tidigare med Nvidia (gtx 680 och gtx 970) köra i 1680x1050 utan problem men nu med både hd 5870 och hd 7970 så får jag blackbars.
jag har varit inne i amd control panel och justerat scalning men det funkar inte.
vad ska jag göra för att bli av med blackbars?
jag har en samsung s22c350 1920x1080 skärm som jag kört i 1680x1050 i cs men utan blackbars.

Tack för svar!

Visa signatur

CPU: i7 8086k @5.0 ghz RAM:16gigs MOBO: ASUS z370-f strix
GPU: GTX 980 ref SSD: Samsung 970 NVMe 500gb, Samsung 860 evo 500gb
PSU: EVGA Supernova G2 850w
CHASSI: Phanteks enthoo pro M acrylic window
citera för svar!

Permalänk
Inaktiv

Vad händer om du ändrar skrivbordsupplösningen till 1680x1050 och sedan ändrar scaling, försvinner black bars då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon214934:

Vad händer om du ändrar skrivbordsupplösningen till 1680x1050 och sedan ändrar scaling, försvinner black bars då?

Nej det funkar ej jag har testat men nej.

Visa signatur

CPU: i7 8086k @5.0 ghz RAM:16gigs MOBO: ASUS z370-f strix
GPU: GTX 980 ref SSD: Samsung 970 NVMe 500gb, Samsung 860 evo 500gb
PSU: EVGA Supernova G2 850w
CHASSI: Phanteks enthoo pro M acrylic window
citera för svar!

Permalänk
Medlem

Klart du får blackbars med en annan ratio än vad skärmen har? Eller missar jag något?

Permalänk
Livsnjutare 😎

Kolla om du kan ändra aspect ratio i din skärm från 1:1 till streched eller full-screen.

Det är dock många skärmar som inte stödjer manipulering utav dessa uppgifter utan gör på en utav de följande bara.

Byt skärm annars.
Alt. kör i nativeupplösning.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superolle:

Klart du får blackbars med en annan ratio än vad skärmen har? Eller missar jag något?

Grejen är ju att jag tidigare kört 1680x1050 på denna 1080p skärm utan blackbars.

Visa signatur

CPU: i7 8086k @5.0 ghz RAM:16gigs MOBO: ASUS z370-f strix
GPU: GTX 980 ref SSD: Samsung 970 NVMe 500gb, Samsung 860 evo 500gb
PSU: EVGA Supernova G2 850w
CHASSI: Phanteks enthoo pro M acrylic window
citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Kolla om du kan ändra aspect ratio i din skärm från 1:1 till streched eller full-screen.

Det är dock många skärmar som inte stödjer manipulering utav dessa uppgifter utan gör på en utav de följande bara.

Byt skärm annars.
Alt. kör i nativeupplösning.

Jag ska kolla upp det när jag kommer hem.

Visa signatur

CPU: i7 8086k @5.0 ghz RAM:16gigs MOBO: ASUS z370-f strix
GPU: GTX 980 ref SSD: Samsung 970 NVMe 500gb, Samsung 860 evo 500gb
PSU: EVGA Supernova G2 850w
CHASSI: Phanteks enthoo pro M acrylic window
citera för svar!

Permalänk
99:e percentilen

Du kan prova 1728x1080 (16:10) stretched så får du iallafall vertikal skärpa. Den upplösningen måste du då skapa manuellt med CRU.

Skrivet av Superolle:

Klart du får blackbars med en annan ratio än vad skärmen har? Eller missar jag något?

Han vill köra stretched, för det är mycket bättre än inte stretched. Se bara hur feta fienderna blir i 1:2 stretched!

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

@John15 Av ren nyfikenhet, varför vill du köra 1680x1050 istället för 1920x1080 om det är skärmens upplösning? Måste ju se väldigt suddigt ut om du ska skala om från en lägre upplösning i annan aspect ratio.

Visa signatur

Huvuddator: Ryzen 2700X EK HF vattenblock|32GB|RTX 3080 Alphacool Eisblock, 280 + 420 rad.
Server: AMD 3850|16GB|~3,5TB HDD|360 rad
Lullull: Rift+Touch|HOTAS Warthog|G27|PS5|Switch OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Du kan prova 1728x1080 (16:10) stretched så får du iallafall vertikal skärpa. Den upplösningen måste du då skapa manuellt med CRU.

Han vill köra stretched, för det är mycket bättre än inte stretched. Se bara hur feta fienderna blir i 1:2 stretched!

http://i.imgur.com/6iTNRrp.jpg

Alltså ni CS-spelare är bra konstiga ibland. Jag slutar aldrig förvånas över era ideer.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Avstängd

AMDs W10 drivrutiner stödjer inte stretched i csgo än. Nvidia fixade det för ett tag sedan. En "fix" förutom att installera gamla 8.1 drivrutiner, är att du ändrar din windows res till det du vill och väljer stetched. Då funkar stretched i windows och sedan väljer du fullscreen windowed i csgo. Det kan bli lite mindre responsivt.

Visa signatur

i7 6700K - Sapphire R9 390X - Corsair 16GB - BenQ 2420Z 1080P 144Hz | iPhone 6S+ | Philips Fidelio X2 med ModMic 4.0

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av morxy49:

Alltså ni CS-spelare är bra konstiga ibland. Jag slutar aldrig förvånas över era ideer.

Framgick inte sarkasmen? Finns det någon på SweClockers som ifrågasätter icke-pixelmappade upplösningar mer kompromisslöst än jag?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Du kan prova 1728x1080 (16:10) stretched så får du iallafall vertikal skärpa. Den upplösningen måste du då skapa manuellt med CRU.

Han vill köra stretched, för det är mycket bättre än inte stretched. Se bara hur feta fienderna blir i 1:2 stretched!

http://i.imgur.com/6iTNRrp.jpg

Tack ska testa det också när jag kommer hem.

Skrivet av Cyne:

@John15 Av ren nyfikenhet, varför vill du köra 1680x1050 istället för 1920x1080 om det är skärmens upplösning? Måste ju se väldigt suddigt ut om du ska skala om från en lägre upplösning i annan aspect ratio.

@alling förklarar detta med sin bild http://i.imgur.com/6iTNRrp.jpg

Visa signatur

CPU: i7 8086k @5.0 ghz RAM:16gigs MOBO: ASUS z370-f strix
GPU: GTX 980 ref SSD: Samsung 970 NVMe 500gb, Samsung 860 evo 500gb
PSU: EVGA Supernova G2 850w
CHASSI: Phanteks enthoo pro M acrylic window
citera för svar!

Permalänk
Medlem

Haha, ja, CS verkar vara ett helt magiskt spel som spränger alla gränser en gammal uv som jag har lärt mig. Här är det alltså tillplattade gubbar och 300fps som är normen, inte 1:1-matchning mot skärmens pixelmatris och uppdateringsfrekvens som en annan strävar mot.

Visa signatur

Huvuddator: Ryzen 2700X EK HF vattenblock|32GB|RTX 3080 Alphacool Eisblock, 280 + 420 rad.
Server: AMD 3850|16GB|~3,5TB HDD|360 rad
Lullull: Rift+Touch|HOTAS Warthog|G27|PS5|Switch OLED

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av John15:

Tack ska testa det också när jag kommer hem.
@alling förklarar detta med sin bild http://i.imgur.com/6iTNRrp.jpg

Använder du min egen bild mot mig?

Varför kör du inte 1:2 stretched om det nu är så viktigt med "feta fiender" (och allt annat lika förvridet)? Eller 1:1? Eller 5:4? Eller 4:3? 16:10 är ju inte särskilt stor horisontell förvridning, men du tappar all pixelmappning.

Skrivet av Cyne:

Haha, ja, CS verkar vara ett helt magiskt spel som spränger alla gränser en gammal uv som jag har lärt mig. Här är det alltså tillplattade gubbar och 300fps som är normen, inte 1:1-matchning mot skärmens pixelmatris och uppdateringsfrekvens som en annan strävar mot.

300 fps är faktiskt legit, men det hör inte till denna tråd.

Angående pixelmappning: Ja, det är tydligen ospelbart att köra pixelmappat, även med exakt det bildförhållande man är van vid. 1440x1080 (4:3, black bars) är till exempel tydligen ospelbart om man brukar köra 1280x960 (4:3, black bars).

Jag försöker så gott jag kan att förklara hur irrationellt det är att argumentera så, men det är oftast som att prata med en vägg. Lustigt nog har ingen någonsin kommit med ett enda argument för att köra icke-pixelmappat. Som kronan på verket tenderar folk som spelar i 1280x1024 (5:4) att (pseudo)argumentera stenhårt för hur överlägset 4:3 är.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Framgick inte sarkasmen? Finns det någon på SweClockers som ifrågasätter icke-pixelmappade upplösningar mer kompromisslöst än jag?

Ah, hade jag sett att det var du din gamle räv hade jag förstått på en gång Men det finns fortfarande bra mycket folk som tycker det som du sa med sarkasm.

EDIT: ja, du ser ju att TS själv tycker det var en briljant idé.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

Ah, hade jag sett att det var du din gamle räv hade jag förstått på en gång Men det finns fortfarande bra mycket folk som tycker det som du sa med sarkasm.

EDIT: ja, du ser ju att TS själv tycker det var en briljant idé.

Varför får jag kritik för att jag personligen tycker att det känns skönare med 1680x1050 än 1080p? Jag får väl tycka att det är så utan att man gör ner detta!
Hjälp mig istället!

EDIT: kör man inte cs så bör man inte svara här om man inte har något vettigt att säga.

Visa signatur

CPU: i7 8086k @5.0 ghz RAM:16gigs MOBO: ASUS z370-f strix
GPU: GTX 980 ref SSD: Samsung 970 NVMe 500gb, Samsung 860 evo 500gb
PSU: EVGA Supernova G2 850w
CHASSI: Phanteks enthoo pro M acrylic window
citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Du kan prova 1728x1080 (16:10) stretched så får du iallafall vertikal skärpa. Den upplösningen måste du då skapa manuellt med CRU.

Han vill köra stretched, för det är mycket bättre än inte stretched. Se bara hur feta fienderna blir i 1:2 stretched!

http://i.imgur.com/6iTNRrp.jpg

Aha! Anade nästan det!
Aldrig tillämpat metoden själv så det var därför jag inte riktigt hängde med ^^

Permalänk

Folk kommer aldrig förstå att det blir en helt annan känsla när man spelar 4:3 etc. Spelar ingen roll vad man har för upplösning bara man tycker det är skönt.

Spelar ni inte CS så tror jag inte att ni ska yttra er om detta ämne. Hjälp TS istället, Jag har dock ingen annan metod än att ändra GPU Skalning i CCC. Det har alltid funkat för mig men jag kör ju 4:3 1280x960 Stretched

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cyne:

Haha, ja, CS verkar vara ett helt magiskt spel som spränger alla gränser en gammal uv som jag har lärt mig. Här är det alltså tillplattade gubbar och 300fps som är normen, inte 1:1-matchning mot skärmens pixelmatris och uppdateringsfrekvens som en annan strävar mot.

Mina tankar precis.
Minns att det gjordes liknande saker med Quake 3 Arena "back in the day", där de tog bort alla texturer etc. Allt för att få en miljon FPS, och en nanosekunds försprång.

CS är skoj. Spelar själv lite grann, men det som diskuteras här är på gränsen till fusk i mina ögon.
Man spelar i skärmens naturliga aspect ratio!

OBS! Endast min ringa åsikt!

Visa signatur

Das Haus, det bästa inom House.

| Asrock X670 SL | Ryzen 7800X3D | 32GB 6000mhz CL30 | Radeon 6950XT Red Devil | Kingston KC3000 2tb M.2 | 20tb+ HDD | Dell UP3017 30" 2560x1600 |

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av kokkojambo:

CS är skoj. Spelar själv lite grann, men det som diskuteras här är på gränsen till fusk i mina ögon.
Man spelar i skärmens naturliga aspect ratio!

OBS! Endast min ringa åsikt!

Håller inte med. Det ger inga objektiva spelmässiga fördelar att spela i stretched. Tvärtom ger det objektiva nackdelar; den enda fördelen är subjektiv och ligger i att man under flera år har vant sig vid ett förvridet bildförhållande (och därmed en förvriden (skewad) spelvärld), vilket naturligtvis är väldigt svårt att lära om. Här inkluderas grundläggande spelmekanik som intuitiv öga-hand-crosshair-koordination, intuitiv extrapolering av ofullständiga ballistiska banor och intuitiv förståelse av rörelse och fysisk omgivning i allmänhet.

Därför låter jag aldrig någon oemotsagt hävda att nya spelare borde spela stretched för att "det är bättre"; däremot är det klart att den som spelat stretched i 15 år måste få fortsätta med det, eftersom det vore lika svårt för den att lära om som för mig att lära mig spela stretched.

Notera att jag helt separerar bildförhållande och upplösning: Om någon vill köra 5:4 stretched så ska den såklart göra det, men den bör köra 1350x1080 (på en 1080p-skärm). Där finns det absolut inga, inte ens subjektiva, argument för att köra 1280x1024 utsmetat både horisontellt och vertikalt.

EDIT: 4:3 eller 5:4 black bars är ännu ett ämne. Även där tycker jag att den som vill kan fortsätta med det för att slippa lära om, men att lära om skulle vara relativt enkelt eftersom ingen spatial förvridning föreligger. Men varje rationell människa som kör black bars håller sig till den upplösning som kan pixelmappas på skärmen, dvs 1440x1080 (4:3), 1350x1080 (5:4) etc.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cyne:

Haha, ja, CS verkar vara ett helt magiskt spel som spränger alla gränser en gammal uv som jag har lärt mig. Här är det alltså tillplattade gubbar och 300fps som är normen, inte 1:1-matchning mot skärmens pixelmatris och uppdateringsfrekvens som en annan strävar mot.

FPS gör faktiskt skillnad på hur spelmotorn beter sig i CS:GO. Allt annat handlar bara om vana. Många från CS 1.6 kör fortfarande 4:3-upplösning med blackars eller stretched i CS:GO för att de är vana vid det sen 1.6, sen tar folk efter det eftersom "alla professionella kör ju med det, då måste det vara bäst!".

4:3 är snarare en direkt nackdel jämfört med t.ex 16:9 eftersom det som syns i kanterna på 16:9 klipps bort när man kör 4:3. Man får alltså tunnelseende. Samma gäller med stretched, det ger en känsla av att motståndarna är bredare och lättare att träffa, men sensitivity-ration blir helt konstig med högre sens i vågrätt led än i lodrätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kokkojambo:

Mina tankar precis.
Minns att det gjordes liknande saker med Quake 3 Arena "back in the day", där de tog bort alla texturer etc. Allt för att få en miljon FPS, och en nanosekunds försprång.

CS är skoj. Spelar själv lite grann, men det som diskuteras här är på gränsen till fusk i mina ögon.
Man spelar i skärmens naturliga aspect ratio!

OBS! Endast min ringa åsikt!

att tabort texturer eller få dem att se annorlunda ut är något man gjort redan från Q1 tiden då det inte ger FPS utan för att det är lättare att se de andra spelares modeller mot en bakgrund som inte har textur eller som inte är plottrig.

Visa signatur

Chassi: Silverstone Fortress FT05B PSU: Corsair RM650i MoBo: ROG Strix X570-F CPU: AMD Ryzen 3600X Mem: 32GB G.Skill Trident Z Neo GPU: EVGA GTX970 SSC Cooling: Corsair H115i SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB SSD & MX100 512GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defeat^:

FPS gör faktiskt skillnad på hur spelmotorn beter sig i CS:GO.

Nu börjar vi sväva lite off topic här men när vi ändå är inne på ämnet: Är inte så inbiten så att jag själv märker någon skillnad av detta, men något jag funderat över är om det här med bildfrekvensen verkligen trumfar allt annat i CS? Har man en superkraftig dator spelar det ju ingen roll, men om man inte får 300fps (eller vad man nu behöver) med "maxade" inställningar, tjänar man då verkligen mer på att sänka grafikinställningarna? Tänker mig att det borde vara en större fördel att ha skarpa detaljer och 120fps (om man har en 120hz skärm) än att allt är lite suddigt och man har 300fps?

Visa signatur

Huvuddator: Ryzen 2700X EK HF vattenblock|32GB|RTX 3080 Alphacool Eisblock, 280 + 420 rad.
Server: AMD 3850|16GB|~3,5TB HDD|360 rad
Lullull: Rift+Touch|HOTAS Warthog|G27|PS5|Switch OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cyne:

Nu börjar vi sväva lite off topic här men när vi ändå är inne på ämnet: Är inte så inbiten så att jag själv märker någon skillnad av detta, men något jag funderat över är om det här med bildfrekvensen verkligen trumfar allt annat i CS? Har man en superkraftig dator spelar det ju ingen roll, men om man inte får 300fps (eller vad man nu behöver) med "maxade" inställningar, tjänar man då verkligen mer på att sänka grafikinställningarna? Tänker mig att det borde vara en större fördel att ha skarpa detaljer och 120fps (om man har en 120hz skärm) än att allt är lite suddigt och man har 300fps?

Jag tycker jag känner skillnaden, men tycker inte den är så stor att att det är värt att sänka inställningarna, allt beror ju på hur seriös man är. Varför behövs skarpa detaljer menar du? Du blir inte bättre för att en palm i spelet är mindre kantig, eller för att vattnet i fontänen blänker mer ;). Vet att det till och med rekommenderas att köra vissa inställningar på lägsta nivån även om du har grym dator, eftersom det ger fördelar och för "bra" grafik kan vara rent av distraherande. I slutändan handlar det om att träffa hitboxes så träffsäkert och snabbt som möjligt, då spelar det inte så stor roll hur högupplösta modellerna är. Det är vad jag tror i alla fall.

Har för mig att den enda grafikinställningen man vill ha högt är skuggor, eftersom man lättare ser folks skuggor när de står bakom hörn eller något liknande.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Cyne:

Har man en superkraftig dator spelar det ju ingen roll, men om man inte får 300fps (eller vad man nu behöver) med "maxade" inställningar, tjänar man då verkligen mer på att sänka grafikinställningarna? Tänker mig att det borde vara en större fördel att ha skarpa detaljer och 120fps (om man har en 120hz skärm) än att allt är lite suddigt och man har 300fps?

Skilj på upplösning och grafikinställningar. Det blir inte suddigt för att man sänker inställningarna; det blir däremot suddigt och/eller pixligt om man inte kör native upplösning.

Att sänka inställningarna menar vissa är en fördel för att det då blir mindre dekorativt skräp som gör det svårare att uppfatta relevant information. (Shadows ska man dock ha på High, sägs det, för skuggor som kastas framför en fiende syns ju innan själva fienden syns.)

Att stänga av MSAA är retarderat, då det bara ger fördelar att ha det aktiverat. (Jag kör 4x, vilket räcker långt.) FXAA ska man ha avstängt, för det gör bara bilden suddig.

Förutom FXAA är icke-native upplösning det enda sättet att göra bilden suddig/pixlig. Det finns ingen fördel i detta, enbart nackdelar. Det finns heller ingen anledning att inte köra native: Det finns native upplösningar för både 1080p och 1440p i alla de vanliga bildförhållandena:

W:H

1080p

1440p

16:9

1920x1080

2560x1440

16:10

1728x1080

2304x1440

4:3

1440x1080

1920x1440

5:4

1350x1080

1800x1440

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

@Defeat^ @Alling
Då känns det ändå som att jag är något på spåren, vissa inställningar vill man ha så högt som möjligt, andra avstängda, och det finns vissa inställningar (kass AA) som gör bilden suddig, även om upplösningen nog påverkar mest. Alla rätt alltså

Undran kvarstår dock, är det värt att slå av t.ex. skuggor för att komma upp i 300fps?

Visa signatur

Huvuddator: Ryzen 2700X EK HF vattenblock|32GB|RTX 3080 Alphacool Eisblock, 280 + 420 rad.
Server: AMD 3850|16GB|~3,5TB HDD|360 rad
Lullull: Rift+Touch|HOTAS Warthog|G27|PS5|Switch OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cyne:

@Defeat^ @Alling
Då känns det ändå som att jag är något på spåren, vissa inställningar vill man ha så högt som möjligt, andra avstängda, och det finns vissa inställningar (kass AA) som gör bilden suddig, även om upplösningen nog påverkar mest. Alla rätt alltså

Undran kvarstår dock, är det värt att slå av t.ex. skuggor för att komma upp i 300fps?

Är väl bara skuggor man vill ha högt, resten vill man ha lågt/spelar inge roll. CS:GO begränsas för övrigt främst av processorn, såvida du inte byggt datorn specifikt för CS:GO med vass processor och billigt grafikkort. Därför gör oftast grafikinställningar varken till eller från fps-mässigt då processorn jobbar ihjäl sig och sätter gränsen oavsett. De flesta får alltså samma FPS oavsett upplösning och grafikinställning.

Har du klent grafikkort så skulle jag dra ner inställningarna, ja. Du får ingen fördel med jämnare kanter, finare vatten och snyggare terrorister, du ser ju terroristerna ändå Högre fps kan dock ge dig lite fördel om du spelar på hög nivå. För de allra flesta (inklusive mig) går det utmärkt att spela med under 200fps dock.