Permalänk
Medlem

Multiplier limit 2600k

Hej!

Sitter på en gammal I7 2600k D2 stepping och har aldrig lyckats ställa in multipliern på mer än 42x i mitt bios. Varför kan jag inte ställa upp den högre? Har googlat i flera timmar och även forskat i detta för länge sedan men förstår fortfarande inte vad det är som begränsar, är det moderkortet eller CPUn som sätter gränsen? Kör fyra minnesstickor och det verkar inte spela någon roll om jag kör 1333mhz eller 1600mhz. Har läst flera guider för P67/Z68 moderkort men får inte bukt på problemet. CPUn är även begränsad till 39-40x multiplier under belastning i windows vilket verkar rätt konstigt. Kör senaste bioset från ASUS som nu är snart tre år gammalt

Vad kan jag göra? Byta hårdvaran??

Visa signatur

- Janne

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Janne82:

Hej!

Sitter på en gammal I7 2600k D2 stepping och har aldrig lyckats ställa in multipliern på mer än 42x i mitt bios. Varför kan jag inte ställa upp den högre? Har googlat i flera timmar och även forskat i detta för länge sedan men förstår fortfarande inte vad det är som begränsar, är det moderkortet eller CPUn som sätter gränsen? Kör fyra minnesstickor och det verkar inte spela någon roll om jag kör 1333mhz eller 1600mhz. Har läst flera guider för P67/Z68 moderkort men får inte bukt på problemet. CPUn är även begränsad till 39-40x multiplier under belastning i windows vilket verkar rätt konstigt. Kör senaste bioset från ASUS som nu är snart tre år gammalt

Vad kan jag göra? Byta hårdvaran??

Vad kör du för moderkort?

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Förmodligen har du ett moderkort med B/H/Q-chipset som inte stöder ändring av multiplier.

Visa signatur

Main>> Lancool II Mesh | B550 Aorus Elite V2 | 5800X | NH-D15 | 2x16GB @ 3800c16 | RTX 3060 Ti | 2TB SSD | Corsair RM850x
HIDs>> Y27q-20 + 2x G27q-20 1440p | Model O @ QcK+ | ROG Claymore | Arctis Pro Wireless | Audioengine A5+ Misc>> Pixel 7a
HTPC>> Antec Fusion Remote | i5-6600K | GTX 1050 Ti | 8GB | 240GB SSD + NAS | Sony STR-DN860 | Samsung UE60KS7005
Server/NAS>> MS G8 @ TrueNAS SCALE | E3-1260L | 16GB | 4x3TB Z1 + 240GB SSD  pfSense>> KingNovy J4125 | 6x i225-V B3

Permalänk
Medlem

Oj glömde visst tillägga att jag kör Asus P8Z68 Deluxe moderkortet, den första revisionen. Jag kan ändra multipliern men jag tycker den borde gå högre än 42x. När jag stresstestar i Windows på 42x multiplier så blir klockfrekvensen bara 3,9ghz vilket också är skumt. Ingen throttling och låga temperaturer som inte överskrider 60 grader (Corsair Hydro H100)

Edit: är vissa CPUer låsta till vissa multipliers maximum??

Visa signatur

- Janne

Permalänk
Medlem

Du har inte H67-chipsetet då?

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem

Nej

Visa signatur

- Janne

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Janne82:

Oj glömde visst tillägga att jag kör Asus P8Z68 Deluxe moderkortet, den första revisionen. Jag kan ändra multipliern men jag tycker den borde gå högre än 42x. När jag stresstestar i Windows på 42x multiplier så blir klockfrekvensen bara 3,9ghz vilket också är skumt. Ingen throttling och låga temperaturer som inte överskrider 60 grader (Corsair Hydro H100)

Edit: är vissa CPUer låsta till vissa multipliers maximum??

Låter som att du har en i7 2600 (non-k).

Alla CPU:er har en multipel max (mer eller mindre) på 2600k är det typ 58.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Ja du har en 2600 inte 2600k, vissa moderkort tillåter överklockning av 2600 till multiple 42.

Visa signatur

Stationär: Ryzen 9 3900X | ASUS STRIX B550-F GAMING | 16GB DDR4 3200MHz | Asus RTX 4070 12GB Dual OC | 2TB Samsung 980 PRO | Apple LED Cinema Display 27 | Bärbar: iPad Pro 12.9 2022 M1
Server: Xeon E3 1280v2 | 16GB DDR3 ECC | 4x8TB Raidz | Esxi

Permalänk
Medlem

Nej det är något som är fel, notera att det är en stepping D2 cpu dvs en 2600k. Jag köpte den som en 2600k och varför den nu listas som en 2600 vetefan... ??

Visa signatur

- Janne

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Pengen:

Ja du har en 2600 inte 2600k, vissa moderkort tillåter överklockning till multiple 42.

Brukade väl vara upp till Turbo-max och eventuellt ett par hundra MHz extra.
Helt rätt, @Janne82: Du har en låst CPU och inte en k-modell.

Det finns D2 steppings av 2600. (SR00B)
D2 2600k heter SR00C.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Haha sluta nu det är en 2600k det är jag helt övertygad om. Men nu verkar något ha ballat ur helt med mitt moderkort, den har alltid listats som 2600k förr när jag kikat i CPUZ och dylikt.

Visa signatur

- Janne

Permalänk
Medlem
Skrivet av Janne82:

Nej det är något som är fel, notera att det är en stepping D2 cpu dvs en 2600k. Jag köpte den som en 2600k och varför den nu listas som en 2600 vetefan... ??

Här är en 2600 med d2 stepping http://www.cpu-world.com/sspec/SR/SR00B.html

Visa signatur

Stationär: Ryzen 9 3900X | ASUS STRIX B550-F GAMING | 16GB DDR4 3200MHz | Asus RTX 4070 12GB Dual OC | 2TB Samsung 980 PRO | Apple LED Cinema Display 27 | Bärbar: iPad Pro 12.9 2022 M1
Server: Xeon E3 1280v2 | 16GB DDR3 ECC | 4x8TB Raidz | Esxi

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Janne82:

Haha sluta nu det är en 2600k det är jag helt övertygad om. Men nu verkar något ha ballat ur helt med mitt moderkort, den har alltid listats som 2600k förr när jag kikat i CPUZ och dylikt.

Och om du går in i Bios och tar en bild på CPU:n?

Och vad står det fysiskt på CPU:n?

Både 2600 och 2600k rapporterar:
206A7 som signatur.
Familj: 6
Modell: 42
Stepping: 7
Revision "D2" är båda skarpa produktionsexemplar (finns ES varianter med).

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Väldigt mystiskt. Den har alltid listats som 2600k i BIOS förr men nu listas den som en 2600 bara. Hade strul med bioset tidigare idag det kanske spårade ur då... ?

Visa signatur

- Janne

Permalänk
Medlem
Skrivet av Janne82:

Väldigt mystiskt. Den har alltid listats som 2600k i BIOS förr men nu listas den som en 2600 bara. Hade strul med bioset tidigare idag det kanske spårade ur då... ?

Var har du fått den ifrån? CPUn då

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Janne82:

Väldigt mystiskt. Den har alltid listats som 2600k i BIOS förr men nu listas den som en 2600 bara. Hade strul med bioset tidigare idag det kanske spårade ur då... ?

Högst osannolikt. Den kod som identifierar CPU:n är inbränd i CPU:n och går inte att ändra. Dock fanns det lite buzz om att någon hade lyckats lura moderkort att en CPU var en annan via injektion av kod vid boot.

Detta är dock inget som har hänt i detta läget om du bara hade "lite strul".

Vad står på CPU:n?

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Kollar historik på Komplett nu och där står det också att jag har beställt en 2600 CPU. Fan vad skumt. Kan svära att det har stått 2600k i BIOS tidigare o_O

Visa signatur

- Janne

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Janne82:

Kollar historik på Komplett nu och där står det också att jag har beställt en 2600 CPU. Fan vad skumt. Kan svära att det har stått 2600k i BIOS tidigare o_O

Du har nog bara misstagit dig. Lätt hänt.
Dock har du lyckats få 4GHz på CPU:n trots det med endast multipel.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Ja då får jag nog ta en funderar, måste ha blivit fel när jag lade ordern för fyra år sedan. Skumt att jag inte upptäckt detta förräns andra påpekar detta idag? Jag är övertygad om att det var en 2600k jag beställde. Dagens mindfuck...

Visa signatur

- Janne

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Janne82:

Ja då får jag nog ta en funderar, måste ha blivit fel när jag lade ordern för fyra år sedan. Skumt att jag inte upptäckt detta förräns andra påpekar detta idag? Jag är övertygad om att det var en 2600k jag beställde. Dagens mindfuck...

Har gjort samma sak, oftast har det uppdagat sig lite fortare än 4år dock

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk

Dags att ta fram den gamla skolans överklockningsknep nu då=)

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av eduenlamer:

Dags att ta fram den gamla skolans överklockningsknep nu då=)

Fler saker än CPU är bundet via BCLK (som inte är samma sak som FSB). Så det går inte riktigt. I Skylake är man dock tillbaka i samma sits där BCLK är friställd och går att överklocka med på nytt.

Oftast kan man överklocka ca 1-3MHz på BCLK på andra till fjärde generationens core-processorer och vid 4 eller mer uppstår prestanda fall för minnen, USB samt sata. Högsta uppmätta utan prestandaförlust på övriga enheter är typ i storleksordningen 8-9MHz(BCLK) på ett Asus moderkort (Z77).

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Har gjort samma sak, oftast har det uppdagat sig lite fortare än 4år dock

Snacka om mindfuck

Permalänk
Skrivet av DavidtheDoom:

Fler saker än CPU är bundet via BCLK (som inte är samma sak som FSB). Så det går inte riktigt. I Skylake är man dock tillbaka i samma sits där BCLK är friställd och går att överklocka med på nytt.

Oftast kan man överklocka ca 1-3MHz på BCLK på andra till fjärde generationens core-processorer och vid 4 eller mer uppstår prestanda fall för minnen, USB samt sata. Högsta uppmätta utan prestandaförlust på övriga enheter är typ i storleksordningen 8-9MHz(BCLK) på ett Asus moderkort (Z77).

Aha, jag trodde att det skulle fungera som på första generationens i7, som ju går att klocka nästan hur mycket som helst med BCLK. Har 2st 1366 som jag brukar leka med ibland:)
Har inte ägt någon sandy bridge så jag är inte så insatt i dom. Varken mb's eller non-k cpus.
Det låter ju riktigt supersumpigt att det ska vara så dåliga förutsättningar om man inte köpte k modellerna då.

Permalänk
Medlem

Hijackar min egen tråd lite nudå. Kör 105Mhz bclk och CPUn sjunker från 40 multiplier till 39 när jag stresstestar, vadan detta??

Visa signatur

- Janne

Permalänk
Medlem
Skrivet av Janne82:

Hijackar min egen tråd lite nudå. Kör 105Mhz bclk och CPUn sjunker från 40 multiplier till 39 när jag stresstestar, vadan detta??

Gör inte baseclock med SB. Det kan skada betydligt mer än du anar.
Inte värt för prestandan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Janne82:

Hej!

Sitter på en gammal I7 2600k D2 stepping och har aldrig lyckats ställa in multipliern på mer än 42x i mitt bios. Varför kan jag inte ställa upp den högre? Har googlat i flera timmar och även forskat i detta för länge sedan men förstår fortfarande inte vad det är som begränsar, är det moderkortet eller CPUn som sätter gränsen? Kör fyra minnesstickor och det verkar inte spela någon roll om jag kör 1333mhz eller 1600mhz. Har läst flera guider för P67/Z68 moderkort men får inte bukt på problemet. CPUn är även begränsad till 39-40x multiplier under belastning i windows vilket verkar rätt konstigt. Kör senaste bioset från ASUS som nu är snart tre år gammalt

Vad kan jag göra? Byta hårdvaran??

Har för mig att det har att göra med ramminnena och deras hastighet som beräknas med cpu-multipeln, åtminstone gällde det för i7 920.

Permalänk
Medlem

Ja nu spelar det ingen större roll längre, jag fick storhetsvansinne och köpte 6700K och Z170 moderkort som ligger och väntar hos posten nu. Ut med det gamla in med det nya

Visa signatur

- Janne

Permalänk
Medlem
Skrivet av Janne82:

Ja nu spelar det ingen större roll längre, jag fick storhetsvansinne och köpte 6700K och Z170 moderkort som ligger och väntar hos posten nu. Ut med det gamla in med det nya

Roligt, hoppas på tur med processorn. Oavsett är det ju ett stort lyft