Hur mycket gör snabbare minnen till i7 4790K?

Permalänk
Medlem

Hur mycket gör snabbare minnen till i7 4790K?

Hej allesammans!

Jag kilade precis iväg och köpte mig en i7 4790k till mitt Asus Z87-a (inte Z97 dvs) och mina "Crucial 16GB (2x8GB) DDR3 CL9 1600Mhz Ballistix"-minnen. Allt fungerar fintfint, så det är inte där problemet ligger.

Hur mycket får man ut av att köpa minnen som går över 1600 mhz om man inte hade tänkt att överklocka burken? Kommer eventuellt att överklocka datorn i ett senare skede, men i den närmaste tiden är det inte aktuellt. Som jag har förstått det orkar processorns minnescontroller med snabbare minnen än 1600 mhz - men mitt moderkort kanske sätter stop?

Om det visar sig vara stor skillnad tänkte jag nämligen klicka hem några stickor under Black Friday. Tack!

/Kristoffer

Visa signatur

En ogrundad optimism. En antirealism.

Permalänk
Medlem

Skillnaden kommer inte vara märkbar ö.h.t. Ingenting som är värt pengarna för nya stickor i.a.f.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Luap:

Hej allesammans!

Jag kilade precis iväg och köpte mig en i7 4790k till mitt Asus Z87-a (inte Z97 dvs) och mina "Crucial 16GB (2x8GB) DDR3 CL9 1600Mhz Ballistix"-minnen. Allt fungerar fintfint, så det är inte där problemet ligger.

Hur mycket får man ut av att köpa minnen som går över 1600 mhz om man inte hade tänkt att överklocka burken? Kommer eventuellt att överklocka datorn i ett senare skede, men i den närmaste tiden är det inte aktuellt. Som jag har förstått det orkar processorns minnescontroller med snabbare minnen än 1600 mhz - men mitt moderkort kanske sätter stop?

Om det visar sig vara stor skillnad tänkte jag nämligen klicka hem några stickor under Black Friday. Tack!

/Kristoffer

Marginella skillnader.
Mina minnen rullar i 2200MHz, märker ingen skillnad mot 1333MHz i spel, produktivitet etc. Dock finns det vissa laster som påverkas. Dock vet man nog om det då.

Att säga att din minneskontroller "orkar med mer" är som att säga att alla CPU:er klarar mer än standardfrekvenser vid överklockning. Inget är garanterat mer än det intel har specifierat för CPU:n. (Vilket är 1600MHz). Dock är chansen stor att du kan överklocka IMC:n till högre frekvenser än så.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Det är väl bara om man spelar Fallout 4 som man ska förvänta sig att märka av snabbare minnen. (Enligt tester, ska tilläggas. Tveksam till om resultatet är fullt repeterbart, och vad som orsakar det.)
MER minne är ju alltid bra, förstås.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av -=Mr_B=-:

Det är väl bara om man spelar Fallout 4 som man ska förvänta sig att märka av snabbare minnen. (Enligt tester, ska tilläggas. Tveksam till om resultatet är fullt repeterbart, och vad som orsakar det.)
MER minne är ju alltid bra, förstås.
B!

Corsair gick ut med ett uttalande kring snabba minnen och BF4 där man kunde få +25% prestanda eller något i den storleksordningen om man gick från 1600MHz CL9 till deras 2400MHz CL11 Platinum stickor. Något som inte gick att repetera i den skalan.

Jag håller mig neutral och säger att man ska ta Fallout 4 case:et med en nypa salt

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Stort tack för svaren!

Jag håller kvar mina 1600 mhz:are med andra ord. Ha det fint!

Visa signatur

En ogrundad optimism. En antirealism.