Windows 10 eller 8.1?

Permalänk
Medlem

Windows 10 eller 8.1?

Jag har googlat fram och tillbaka men hittar inget färskt där man jämför spelprestandan mellan W10 och W8.1
Förstår att själva OS är snabbare och lättare men till spel sett då? Hur upplever ni prestandan? Bättre, sämre? Mer problem med crasher eller mindre?

Jag har hoppat lite mellan 10an och 8.1 nu och jag gillar ju "looken" från 8.1 medans 10an är ganska tråkig uppriktigt sagt samt är inställningarna uppdelat på så många olika ställen.
Så det som är av intresse för mig nu är rå spelprestanda och hur det flyter på i övrigt. Vilket OS anser ni som prövat ett tag nu verkar fungera bäst?

En annan grej då, har ju 8.1 nyckel och om jag laddar ner nya installationen till DVD från MS, går det aktivera W10 med den nyckeln då? Jag kan inte uppgradera och nyttja SLIC 2.0. Så utifall jag nu vill hoppa över till 10an så är det ju retail pris som gäller. Också en sådan där grej jag behöver motiveras till att pröjsa för.

Släng på med era åsikter!

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Inaktiv

@Tomika: Jag märkte en slight förbättring i spel faktiskt när jag gick över från Win 8.1 till 10
Kan ha att göra med nya DirectX 12 kanske, men lite bättre FPS blev det.

Däremot har jag råkat ut för temperaturbuggar nu tydligen, önskar att jag inte hade gått över så snabbt.

Permalänk
Medlem

Så länge du inte har nåt dedikerat PhysXkort så är det lugnt. Jag kör windows 10 och det är förjävligt skulle hållt mig till 8.1 . Men är för lat för att byta tillbaks

Visa signatur

Ny dator Lexius signatur 2018 edition Ryzen 7 2700X@4.35PBO/Vega 64 Nitro+/16 GB DDR4 Patriot Viper4 2866mhz/ ASUS B450 F-Gaming/ 500GB samsung 970 evo m.2ssd / 2TB SSHD/1TB WD BLUE 7200rpm/WD Black TB/1TB SSHD (AMD StoreMi)PSU Be quiet pure power 730W / Mobo Asus B 450 F-Gaming/Hörlurar Sennhieser 58X Mobil Samsung Galaxy S20FE 5G 256GB/8GB Ram Skärm Asus TUF Gaming 144HZ IPS Async

Permalänk
Medlem

Win 10 givetvis ***bort/moderator***

§1 screamin-daemon, moderator
Permalänk
Medlem

@Falcon:

Jag ogillar looken bara så in å bängen men

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem

Windows 10 är mycket bättre designat för desktops. Jag tycker Windows 10 funkat perfekt. Har inte stött på några buggar.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Inaktiv

Det kommer alltid att vara överhettningsproblem med ett nytt OS.
XP, 7, 8 och nu 10.

Temperaturerna är 13C högre i Windows 10 mot tidigare Windows 8.1 eftersom MS nu har modulerat med våran V.CORE, vilket de egentligen och får och ska, men gjort ändå för att vissa saker måste funka så länge ingen riktig lösning finns. Detta betyder tekniskt sett att Windows 10, just nu klassifieras som väldigt ostabilt. (Detta har de såklart inte vågat komma ut till officiell erkänning med än.) Är du en vanlig surfare som använder Facebook och lägger patiens kommer du knappast att märka av något. Men kör du program som använder 80%-90% av din CPU för uträkningar och datautbyten i mängder kommer du få problem och felaktiga värden.

Lösningen för att finna stabilitet är att återgå till det favorita OS där allting var buggfritt.
Eller sitt kvar och håll i dig med buggarna några månader och vänta på att MS börjar rulla ut uppdateringar och patchar.

Detta grundar sig i fallet p.g.a massvisa olika PC-hårdvara som används av oss privatpersoner, och med alla kombinationerna av det menas att MS inte kan, och inte kommer att nå 100% kompabilitetsnivå.

Som med tidigare OS. Det tar tid, och användare med system av ovanlig hårdvara och avancerade set-ups måste aktivera feedbacks till MS för att öka kompabilitet. Högre procentnivå / högre pålitlighet. Detta tar tid...

Det finns en anledning till att Windows 10 än så länge är gratis. Med detta betyder det att de i princip kan komma undan med att justera din volt om de så behöver, utan din egen kontroll och vetskap m.m.

Så länge ni inte "behöver" Directx12 så ser jag ingen vits så länge Windows 10 befinner sig i tillväxtstadiet. Är du själv utvecklare och vill vara med och hjälpa MS med felrapporteringar och crashbuggar - kör på! Som det ser ut i dagsläget skulle jag tippa på ett riktigt stabilt Windows 10 som seriösare data-användare och hardcore-gamers kan "flytta in i" runt mars / april - där OS återgått till normal voltreglering för att saker och ting förblir stabila.

Då jag är överklockare och kör mycket BOINC-projekt hade jag helst hållt mig undan från detta tills allt var spikat och klart. Kör med en Devil's Canyon på 45 x core och 45 x core cache vilket gör att fläktarna bumpar upp till dubbelt så hög ljudnivå nu mot tidigare. Windows 8.1 blev stabilt för inte alls länge sedan och är egentligen det enda "aktuella" OS vi har i dagsläget om du söker stabilitet i kombination med nya funktioner och fräschet, men det slår knappast Linux och det kommer Microsoft aldrig att göra. Det är dock ett kapitel för sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon154069:

@Tomika: Jag märkte en slight förbättring i spel faktiskt när jag gick över från Win 8.1 till 10
Kan ha att göra med nya DirectX 12 kanske, men lite bättre FPS blev det.

Däremot har jag råkat ut för temperaturbuggar nu tydligen, önskar att jag inte hade gått över så snabbt.

Använder spelet inte specifikt DirectX12 så är det inte det.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Lexius:

Så länge du inte har nåt dedikerat PhysXkort så är det lugnt. Jag kör windows 10 och det är förjävligt skulle hållt mig till 8.1 . Men är för lat för att byta tillbaks

MS har inte kommit så långt än på den plattformen.

Permalänk
Medlem

@anon154069:

Jag har inte märkt av att temperaturer skulle skilja mot 8.1 alls, men däremot att prestandan i spel inte alls är så mycket bättre, i flesta fall för mig sämre. Trotts avstängda services, tweaks osv osv. Nä jag gillar 8.1 mer i dagsläget men tänker väl ge 10an en chans.

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem

Upplever lite bättre flyt i 10:an, men är väl inte jättestor skillnad.

Permalänk
Inaktiv

@GiveMeEd: Det kan säkert skilja sig från hårdvara till hårdvara och alla kombinationer där emellan. Sett flera andra på nätet som har samma problem som jag i Win 10. Jag hoppas därför Microsoft fixar en patch där de låter bli V.core helt enkelt.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av GiveMeEd:

Upplever lite bättre flyt i 10:an, men är väl inte jättestor skillnad.

Håller med här. Det är nog egentligen det enda jag är nöjd med just nu i Win 10, och den cleanare looken mot 8'an. Även om jag är väldigt negativ mot 10'an just nu så tror jag starkt på att det kommer bli det bästa operativsystemet från MS när allting är 100% men man får ha lite is i magen tills dess.

Vad jag har lärt mig av det här är att jag ALDRIG mer ska lämna ett stabilt operativsystem för ett annat, bara för att det är nytt och hajpat på nätet. Att vänta länge på det goda ger mer lycka i slutändan när allt väl fungerar som det är tänkt.

Permalänk

Bytte upp till windows 10 och fick random omstarter och crashes efter clean install så gick tillbaka till 8.1 där jag inte har några problem alls och kommer nog stanna här ett bra tag.

Märkte ingen skillnad i prestanda alls faktisk ändå.

Visa signatur

*🖥️ [i9 12900ks][Corsair Dominator 32gb DDR5 5600MHz] [EVGA 3080ftw Ultra] [Lian Li Galahad SL Edition 360][Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Svart][EVGA Supernova G6 1000W}[Alienware AW2723DF + 2x Dell 2715H 27"]
*🎮 Ps5 Digital Edition
*📱 S23 Ultra | 🎧Sony WH-1000XM3|
*📺LG Oled CX48
*noblechairs LEGEND TX Tyg Antracitgrå

Permalänk

Jag upplever att tian är betydligt mer instabilt än 8.1, samt även långsammare. Sen är det ju mycket fulare också, rent objektivt.

Inget jag skulle rekommendera till någon.

Permalänk
Medlem

Lånar lite tråden pga frågan här.
Har byggt ihop nu en gamingdator som skall ges bort (Tråd: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1394187-bygga-ihop-en-e... men står nu inför valet om jag skall välja Windows 8.1 eller 10.
I det här fallet skall en gamingintresserad kille ha den. Spelen är GTA V/Fallout 4 osv. Såvitt jag förstår använder Fallout 4 DirectX 12.
Datorn har dock en stockkylare och med tanke på vad ni skriver 'r det kanske inte är värt än att installera Windows 10 även om det säkert är flashigt?
Det är ett GTX 970 i datorn, så jag antar att CPUn (Intel 2500) kommer få jobba en del. Apropå temps.

Visa signatur

Laptop: HP ZBook 15.
WS : i9-9900K, Asus Prime-A, 24 GB ram @3600 MHz, Qaudro K4000, 2 TB SSD + blandade HDD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Obligatorisk:

Jag upplever att tian är betydligt mer instabilt än 8.1, samt även långsammare. Sen är det ju mycket fulare också, rent objektivt.

Inget jag skulle rekommendera till någon.

Vad använder du din dator till? Jag som bara spelar har inte haft något problem alls och upplever att allt flyter på lika bra i Windows 10 som i Windows 8.1!

Visa signatur