Hjälp med inköp av DSLR/Videokamera

Permalänk

Hjälp med inköp av DSLR/Videokamera

Hej, Jag är 15 och gillar att göra kortfilmer, Jag är verkligen inte van vid det men jag finner det väldigt roligt att filma, Regissera och redigera. (Har bara gjort en riktigt "seriös" kortfilm hittills). Nu tänkte jag inskaffa mig en kamera nu runt julen. Och jag behöver lite hjälp med tips till vad jag borde köpa. DSLR kamera hade jag hellre tagit över en videokamera därför att det finns flera möjligheter med en DSLR kamera. Jag har kollat på Canon 700d som verkar som en riktigt trevlig kamera men tycker den är lite väl dyr. Skulle gärna gått ner nån tusenlapp om det finns något som är nästan lika bra men billigare. All hjälp uppskattas

Permalänk
Medlem

Inte bara "nästan" lika bra utan i många avseenden bättre. Tex Panasonic G6 och G7, beggad 5D osv.
Den enda frågan är, vad får det kosta?

Permalänk

@Nisse-Tuta: Jag har inget satt pris. Men 5000 är nog mitt absoluta maxpris men undviker gärna den kostnaden.

Permalänk
Medlem

Då tycker jag du ska leta efter en begagnad Panasonic G6 som är bättre för video än 700d. Borde kosta ca 2500kr.
Om du ändå vill ha Canon så köp en begagnad 600d för ca 2500-3000kr. Den har exakt samma bild som en 700d. Ingen skillnad alls på resultatet.

Permalänk

@Nisse-Tuta: Kollade på blocket utan någon vidare framgång. Men om man kollar på nya, Vilken i prisklassen skulle du isåfall rekommendera. Hitta denna http://www.blocket.se/malmo/Canon_600D___70_300_Objektiv_6397... Vad tror du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av TempramentAB:

@Nisse-Tuta: Kollade på blocket utan någon vidare framgång. Men om man kollar på nya, Vilken i prisklassen skulle du isåfall rekommendera. Hitta denna http://www.blocket.se/malmo/Canon_600D___70_300_Objektiv_6397... Vad tror du?

Du skall fråga säljaren om den exakta beteckningen på kitzoomen 18-55. Den finns i olika modeller , med och utan IS därtill med eller utan STM. Vid filming är det viktigt med IS OCH STM, dvs. den senaste modellen. Kolla det!

Permalänk
Medlem
Skrivet av TempramentAB:

@Nisse-Tuta: Kollade på blocket utan någon vidare framgång. Men om man kollar på nya, Vilken i prisklassen skulle du isåfall rekommendera. Hitta denna http://www.blocket.se/malmo/Canon_600D___70_300_Objektiv_6397... Vad tror du?

Ha lite tålamod. Kommer upp nya varje dag. Enklast är att du lägger en köpesannons på fotosidan (gratis).

Permalänk

@Nisse-Tuta: Men med begagnade kameror, 700d och Panasonic G6, då ska jag hitta ett pris som ligger runt 2500-3000 men om jag hade köpt begagnat, och vill ha ett snäpp bättre vad ska man gå för då, Eller 700d/Panasonic G6 är gått och väl nog?

Permalänk
Medlem
Skrivet av TempramentAB:

@Nisse-Tuta: Men med begagnade kameror, 700d och Panasonic G6, då ska jag hitta ett pris som ligger runt 2500-3000 men om jag hade köpt begagnat, och vill ha ett snäpp bättre vad ska man gå för då, Eller 700d/Panasonic G6 är gått och väl nog?

Ja de är helt ok. Nästa steg upp är tex G7.
Men håll det nere så du kan bränna cash på tillbehör för det kommer gå åt. Kamerahuset är långt ifrån det enda man behöver/vill ha efter ett tag.

Permalänk

Det viktigaste i valet av kamera är vad man är ute efter! Du skriver att du ska göra en kortfilm, behöver du ha bra batteritid? Vad har du för dator? Skulle den klara av mer avancerade filformat som .raw och .prores? Hur mycket tid kommer du lägga i post respektive cc (colorcorrection). Vilka/ vilket redigeringsprogram använder du dig utav? Hur många objektiv planerar du köpa? Det finns ett antal frågor man ska ställa sig inför valet av kamera, inte bara bildkvalitet eller sensor storlek.

Permalänk

@Lovesjoegren: Batteritid, Ja det är ju trevligt men inget måste, Jag har en bra dator, dock vet jag ej vad dessa formaten är för att jag har hittills bara använt mig av .MOV. Förklara gärna lite mer om dessa formaten . Jag använder mig av Premiere Pro (Verkligen inte fullärd på programmet). Color Correction är jag inte van vid och det går hand i hand med att inte vara så bra på det.

Permalänk

@Nisse-Tuta: Jag har gjort en annons men ej blivit kontaktad ännu. Men hittade denna http://www.fotosidan.se/classifieds/view.htm?ID=250339 som intresserade mig. Sedan insåg jag att objektiv ej är inkluderat och undrar om man kan hitta ett objektiv för runt 500. Eller tycker du jag ska vänta tills efter jul och köpa en kamera(pga att då läggs flest annonser upp).

Permalänk
Medlem

@TempramentAB:
Då kan du investera i ett mycket bättre objektiv än de som följer med. Tex Tamron 17-50/2.8 VC eller Sigma 17-50/2.8 OS.
De kostar strax över 3k nya men 2000 kr beggnat är inget svårt.

(den vanliga kitzoomen suger för video och du kommer inte vilja ha den länge)

Permalänk

@Nisse-Tuta: Vad är skillnaden mellan dessa objektiv. Samt du står kvar vid att jag ska lägga 2500 på kamerahus och sedan 2000 på ett bra objektiv?

Permalänk
Medlem

Ja om du kan, men tex 70d är ju mycket dyrare.
Skillnaden är att de jag nämner släpper in dubbelt så mycket ljus, är mycket skarpare och kan ge mycket kortare skärpedjup.
Jag vet att många tipsar om kitzoomar för foto, och det må va hänt. Men för video skulle iallafall jag aldrig ens ta i dem.

Permalänk

@Nisse-Tuta: Är dessa objektiv universala eller måste jag ha adapter beroende på vilken kamera jag köper? Men just nu siktar jag in mig på 700d/600d eller G6 och ett objektiv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TempramentAB:

@Nisse-Tuta: Är dessa objektiv universala eller måste jag ha adapter beroende på vilken kamera jag köper? Men just nu siktar jag in mig på 700d/600d eller G6 och ett objektiv.

Dom finns med Canon EF fattning dvs du behöver ingen adapter.

Permalänk

@Nisse-Tuta: Hmm, Förresten, Hur kunnig är du när det kommer till ljud. Jag har förstått att ljudet på själva kameran är dåligt så en extern mic hade varit en investering jag hellre hade gjort än ett extra objektiv(vilket jag kan köpa senare när jag har mer kunskaper). Jag har kollat på Rode NTG2 och Rode NTG4 men problemet är att dem kostar 3000kr+ nya. Jag hittar inget på blocket så undrar var jag kan köpa dem begagnade. Samt anser du att det är en bra ide att köpa begagnade saker när det kommer till ljud (pga, defter är störr) eller du anser att det inte är något att oroa sig för? Och om du vet andra modeller som presterar lika bra om inte bättre till ett billigare pris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TempramentAB:

@Nisse-Tuta: Hmm, Förresten, Hur kunnig är du när det kommer till ljud. Jag har förstått att ljudet på själva kameran är dåligt så en extern mic hade varit en investering jag hellre hade gjort än ett extra objektiv(vilket jag kan köpa senare när jag har mer kunskaper). Jag har kollat på Rode NTG2 och Rode NTG4 men problemet är att dem kostar 3000kr+ nya. Jag hittar inget på blocket så undrar var jag kan köpa dem begagnade. Samt anser du att det är en bra ide att köpa begagnade saker när det kommer till ljud (pga, defter är störr) eller du anser att det inte är något att oroa sig för? Och om du vet andra modeller som presterar lika bra om inte bättre till ett billigare pris.

Begagnat är bäst tycker jag.
Köp inte NTG2, då måste du ha en extern recorder också.
Mitt tips som första mic är alltid Zoom H1.

Den är billig, smidig och bra.
Du kan ha den på kameran men också ta bort den och flytta den tillräckligt nära den som pratar.

Ett allternativ är att du köper kamera+kitzoom+zoom h1 och ett 50mm f1.8. Det sistnämnda är billigt och kommer ge dig den där looken jag misstänker att du är ute efter.
Kitzoomen kommer i de flesta fall inte fixa det.

Permalänk
Medlem

@Nisse-Tuta: Billig beggad 5D för video?

Visa signatur

Thermaltake W100 | 7800X3D | Asrock X670E Steel Legend | 64GB G.Skill Trident Z5 Neo 6000 CL30 | RTX 4090FE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ajin:

@Nisse-Tuta: Billig beggad 5D för video?

Varför inte. Själv hade jag en 5Dii, var inte särskilt imponerad. Får ju en splitterny G7 för samma pengar som filmar 4K osv.
Eller en Blackmagic Pocket när man endå är i farten. Går att få för 5-6000 begagnat med olika mycket tillbehör.

Permalänk
Skrivet av Nisse-Tuta:

Begagnat är bäst tycker jag.
Köp inte NTG2, då måste du ha en extern recorder också.
Mitt tips som första mic är alltid Zoom H1.

Den är billig, smidig och bra.
Du kan ha den på kameran men också ta bort den och flytta den tillräckligt nära den som pratar.

Ett allternativ är att du köper kamera+kitzoom+zoom h1 och ett 50mm f1.8. Det sistnämnda är billigt och kommer ge dig den där looken jag misstänker att du är ute efter.
Kitzoomen kommer i de flesta fall inte fixa det.

Hmm Zoom verkar trevlig. men 1 hade det reaulterat i att jag måsten synka upp allt ljud i redigeringen. Kommer ockås fuka som en boommic och jag typ har den på en pinne och håller den utanför bild?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av TempramentAB:

Hmm Zoom verkar trevlig. men 1 hade det reaulterat i att jag måsten synka upp allt ljud i redigeringen. Kommer ockås fuka som en boommic och jag typ har den på en pinne och håller den utanför bild?

Skickades från m.sweclockers.com

Du behöver inte synka i efterhand. Du kopplar den helt enkelt till kameran.
På det sättet så får du bättre ljud genom bättre mic men också bättre ljud pga förstärkning.

Dessutom kan du spela in på den och synka om du vill. Vilket är perfekt för tex boom eller så kopplar du en mygga till den och stoppar den i bakfickan på den som pratar.
Är det vidvinkel men folk som pratar tex runt ett bord så kan du gömma den bakom mjölkpacketet i bild osv.

Kort sagt, mycket möjligheter för lite pengar.

Permalänk
Medlem

Det är rea på G7 för tillfället 4000kr istället för 6500kr
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3144178

Visa signatur

Thermaltake W100 | 7800X3D | Asrock X670E Steel Legend | 64GB G.Skill Trident Z5 Neo 6000 CL30 | RTX 4090FE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ajin:

Det är rea på G7 för tillfället 4000kr istället för 6500kr
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3144178

Du ser,
Rätt reko kamera, jag filmade detta med den.

Permalänk

@Nisse-Tuta: Men om jag har förstått rätt så är det en USB mic? Hur gör man då? Samt, G7 ser ju helt fantastisk ut. Hur mycket tycker du man max ska ge för den lensen. Och är det nödvändigt att köpa Kitzoomen om man ändå ska köpa ett annat objektiv? Hur billigt borde jag komma undan om jag köper Panasonic G7 hus, Lens och Zoom h1?

Permalänk
Medlem
Skrivet av TempramentAB:

@Nisse-Tuta: Men om jag har förstått rätt så är det en USB mic? Hur gör man då? Samt, G7 ser ju helt fantastisk ut. Hur mycket tycker du man max ska ge för den lensen. Och är det nödvändigt att köpa Kitzoomen om man ändå ska köpa ett annat objektiv? Hur billigt borde jag komma undan om jag köper Panasonic G7 hus, Lens och Zoom h1?

Nej det är ingen USB-mic. Du kopplar med en vanlig 3.5mm kabel. Här är en video där jag gör samma till en BMPCC.
(Det skulle bli bättre ljud både i Canon och G7).

Osäker på vilket objektiv du frågade om nu. Men var det 50mm f1.8 så kostar det 900kr splitternytt. Så kanske 500kr begagnat.
G7 kostar inte mycket. De objektiv jag kör till kostar nån hundring per styck. Men de är ju gamla utan autofocus och sånt.

Men köper du en G7 + H1 + Panasonic 25mm f1.7 så har du ju ett väldigt starkt paket för lite pengar trots att det är helt nytt.
Sen kan du nog få en begagnad Kit-zoom till Panasonic för väldigt lite pengar begagnat.

Här till exempel, köp, ta kitzoomen och billaddaren. Behåll den extra kameran som reserv eller tejpa fast den på en nyårsraket och skicka den åt sin förgörelse. Kan bli ett coolt klipp
http://www.blocket.se/jamtland/Panasonic_DMC_GF3_64163995.htm...

Permalänk

@Nisse-Tuta: Räknat lite på min budget (kommer nog ändras etta antal gånger efter jul ;D ) och jag röknar med 5000 kr ungefär. Hur hade du disponerat dessa pengar? G7 hus, sen ett annat objektiv och ingen mic.

Samt måste ge dig cred för din youtube kanal, Riktigt najs

Permalänk
Medlem

@TempramentAB:
Såg denna morse. Exakt samma kvalitet som en 700d, grymt objektiv och då har du 500kr kvar till begggad H1 eller typ en Videomic Go (den kan iofs bli svår på boom).
http://m.blocket.se/jonkoping/Canon_600d___tamron_17_50_2_8__...

Permalänk

@Nisse-Tuta: Har kontaktat försäljaren om att jag har möjlighet att köpa den den 26:te sen om detta senare blir situationen vet jag ej eller om han säljer den innan. Men anser du att 4k är nödvändigt eller det är bara en lite trevlig grej?