DICE-utvecklare twittrar om olanserat grafikkort – med trasig vattenkylare

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Melinho2895:

Snälla rara du kan du säga mig hur mycket dubbla GTX 980 Ti drar strömmesigt ?
Väntar på svar

Kollar man på denna sida så skulle min setup dra 917W med R9 Fury X i Crossfire medan den skulle dra 870W med GTX 980Ti i SLi, alt. 881W med GTX Titan X i SLi, så resten borde väl tala för sig själv att det inte ligger till AMD's fördel där då.

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem

@emilakered - jasså, det är fler som har fått x2an alltså?

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Avstängd
Skrivet av KewaN:

Jag tror nog att Dice sitter i den positionen där det är Dice som är snälla att låta sig optimera ett av AMDs grafikkort för deras spel och inte tvärtom.

Utöver det så anser nog AMD att all publicitet är bra publicitet, det skapar en hype om det nya grafikkortet på ett väldigt smart sätt - utan direktreklam.

Permalänk
Skrivet av Rajat:

Kollar man på denna sida så skulle min setup dra 917W med R9 Fury X i Crossfire medan den skulle dra 870W med GTX 980Ti i SLi, alt. 881W med GTX Titan X i SLi, så resten borde väl tala för sig själv att det inte ligger till AMD's fördel där då.

Men jag tror inte någon med 980 Ti kör med stock när man kan klocka dom till 1500 Mhz. Då drar dom som ihelve*e.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Melinho2895:

Men jag tror inte någon med 980 Ti kör med stock när man kan klocka dom till 1500 Mhz. Då drar dom som ihelve*e.

Så du menar att alla dem med R9 Fury X kör stock då? Vad säger det om AMD's kort i så fall när folk inte ens törs klocka dem...och nu handlade väl inte det jag svarade på hurvida sakerna var klockade eller inte, det framgick aldrig det du sa från början att det skulle vara med, fast det förändrar å andra inte sidan det faktum att AMD's kort drar mer ström.

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem

Några kommentarer @repi? kan ju alltid hoppas

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Skrivet av Rajat:

Så du menar att alla dem med R9 Fury X kör stock då? Vad säger det om AMD's kort i så fall när folk inte ens törs klocka dem...och nu handlade väl inte det jag svarade på hurvida sakerna var klockade eller inte, det framgick aldrig det du sa från början att det skulle vara med, fast det förändrar å andra inte sidan det faktum att AMD's kort drar mer ström.

Det jag menar är att 980 Ti och Fury X inte är långt ifrån varandra när det kommer till strömförbrukning. Folk försöker påstå att AMD drar satans mycket meeeer och kan värma en vinterstuga, men att nVidias kort är mycket strömsnåla och svala vilket är falskt. Fury X dessutom med sin vattenkylare stannar ju vid 55c medans flesta 980 Ti flyger upp till 80-85c.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Flamso:

Varför lägger han ens upp det på Twitter..? Det känns rätt ordentligt onödigt...

Är väl inte första gången? Vill minnas att Diceanställda gjort detta med ett tidigare kort.

Skrivet av skruvis:

Visste faktiskt inte att AMD har en spelstudio?

Det var nog tänkt som en pik mot Dice.

Skrivet av Ownage:

Kommer dra 500 W. Vem kommer vela ha?

Folk som inte är fixerad vid vad ett kort drar? När har någonsin AMD eller Nvidia brytt sig om att hålla nere strömförbrukningen på dubbel-GPU kort? Bryr man sig om strömförbrukningen så är ju inte dessa kort menade för denne heller.

Skrivet av Luxor ABC80:

Låter som AMD är kåt på titelen "världens snabbaste grafikkort" . Vanligtvis så är CF/SLI en bättre lösning än "dubbel mackor".

Även om det iof. är sant så är det inte heller menat att prestera som två kort utan det är menat att vara det snabbaste kortet på en PCB. Det tar dessutom mindre plats än två kort.

[b]

Skrivet av Vangen:

Han måste verkligen dyrka AMD. (Fanboy) Han var ju även först ut och Twittra om Fiji i Juni också?

Eller så har det att göra med att AMD jobbar med Dice samtidigt som man inte gör det med Nvidia? Alltså har Dice anställda tillgång till dessa kort ganska tidigt för att kunna koda mot dessa kort.

Skrivet av Rajat:

Kollar man på denna sida så skulle min setup dra 917W med R9 Fury X i Crossfire medan den skulle dra 870W med GTX 980Ti i SLi, alt. 881W med GTX Titan X i SLi, så resten borde väl tala för sig själv att det inte ligger till AMD's fördel där då.

Nu ska man inte tro vad "dessa sidor" skriver allt för mycket. R9 Fury X drar 390W direkt ur väggen vid full last medan GTX 980Ti drar 385W i full last enligt Sweclockers. Alltså ska både GTX 980Ti och Fury X mystiskt dra över 250W mer från ingenstans enligt den kalkyleringen bara för att man sätter in ett extra kort i datorn.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Inaktiv

@OrlMrt: Enda samarbetet dom har gjort har ju varit Mantle. Men nuförtiden har Mantle blivit Vulkan och är i händerna på Khronos(som ligger bakom OpenGL). Finns ingen anledning för DICE och AMD att vara bundisar längre.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Melinho2895:

Det jag menar är att 980 Ti och Fury X inte är långt ifrån varandra när det kommer till strömförbrukning. Folk försöker påstå att AMD drar satans mycket meeeer och kan värma en vinterstuga, men att nVidias kort är mycket strömsnåla och svala vilket är falskt. Fury X dessutom med sin vattenkylare stannar ju vid 55c medans flesta 980 Ti flyger upp till 80-85c.

AMD's kort drar mer ström och jag vill inte påstå att GTX 980Ti Hybrid (som är vattenkylning på samma sätt som på Fury X) drar iväg till några 80-85°C, de går inte ens över 50°C.

Skrivet av Tumnus:

Nu ska man inte tro vad "dessa sidor" skriver allt för mycket. R9 Fury X drar 390W direkt ur väggen vid full last medan GTX 980Ti drar 385W i full last enligt Sweclockers. Alltså ska både GTX 980Ti och Fury X mystiskt dra över 250W mer från ingenstans enligt den kalkyleringen bara för att man sätter in ett extra kort i datorn.

Sist jag kollade så var fortfarande 390 mer än 385 och kollar du endast grafikkort utan någon annan konfiguration på den sida jag länkade så drar GTX 980Ti 365W och R9 Fury X 388W, så varför skulle man inte kunna lita på denna sida? Vad Sweclockers kommer fram till är inte vad som behöver gälla och ändå är resultaten från Sweclockers och denna sida relativt nära varandra än vad de kommer fram till. Att AMD kort slukar mer ström ÄR allmänt känt.

Annars kan du ta denna som ger samma resultat och är pålitlig.

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk

@Rajat:

Ja 980 Ti kanske inte går över 50c med sin hybrid kylning, men du måste tänka på att Fury/Fury X som har HBM vram som också kyls av kylningslösningen. Blir självklart varmare då. 980 Ti har GDDR5 och kyls ej av blocket. Men det viktiga är inte vilket kort som drar mest eller varmast men problemet är att folk överdriver och bashar AMD för att de drar enormt mycket mer vilket är en stereotyp som jag inte är ett stort fan utav.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Det var nog tänkt som en pik mot Dice.

Jo jag förstår, det tärningen snurrade långsamt för mig!

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless