Permalänk
Entusiast

Datorskärm för allt konsolspelande

Hej,

Jag håller på att fixar till min konsolsetup och letar en datorskärm som är så bra som möjligt för konsolspelande.

Jag spelar väldigt mycket retrospel och har blivit en av de 50 första att få köpa Open Source Scan Converter (OSSC) http://shmups.system11.org/viewtopic.php?f=6&t=52158, en scan converter med väldigt låg delay. Denna linedoublar 240p och 480i-källor till 480p utan märkbar delay, under en frame delay. Kort och gott, denna sak gör alla retrokonsoler till HDMI-konsoler. Den borde komma till mig i january-februari.
Jag har även en PS3 och kommer köpa ett Wii U så småningom.

Då jag håller på med speedrunning så är det väldigt viktigt att det inte är någon (eller så lite som möjligt) fördröjning på mina inputs.

Detta gör att jag kan slänga ut min CRT-TV och spela alla mina konsoler på en och samma datorskärm.

Jag letar alltså efter bästa tänkbara skärm med låga latenser, bra färger och om möjligt högtalare (inte ett krav). Storleken bör vara runt 24" då jag ska ha den på mitt skrivbord och det är det jag har plats för. DVI eller HDMI bör skämen ha då OSSCn har DVI ut.

Prislappen får gärna vara låg, men vill framförallt ha en bra skärm för mitt ändamål.
Runt 2000 har jag nog tänkt mig. Men det kan gå över den gränsen också.

De skärmar jag har till min dator nu är två Dell U2311H.

/ Grukk

Permalänk
Medlem

Skickade lite relevanta länkar över Discord men tänkte att det kan vara bra att ha här också då det eventuellt finns någon annan med samma problem.

Jag skulle kolla på skärmar som har under 1 frame i Lag och sen leta därifrån.

Den här hittade jag på TFTcentral

1 frame vid 60fps är 16ms

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | RX 7900 XT | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Air | Apple M1

Permalänk
Bildexpert 📺

AOC G2460VQ6 är så nära du komma god kvalitet. 1 ms latens och den fungerar med 50 Hz ifall du har de spelen som ska köras. TN-panel men i modern generation som inte är lika problematisk/usel i övrigt som en del andra gamingskärmar.

http://www.sweclockers.com/test/21088-aoc-g2460vq6-freesync-i...

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Laxpudding:

AOC G2460VQ6 är så nära du komma god kvalitet. 1 ms latens och den fungerar med 50 Hz ifall du har de spelen som ska köras. TN-panel men i modern generation som inte är lika problematisk/usel i övrigt som en del andra gamingskärmar.

http://www.sweclockers.com/test/21088-aoc-g2460vq6-freesync-i...

Tack! Blir nog en sån!

Mer eller mindre alla mina konsoler är japanska eller amerikanska, så 50Hz behövs inte, men det är alltid bra att vara förberedd!

Jag fick tips om BenQ GL2460HM (namnen är skrämmande lika) häromdan av en kompis som säger att den ska vara bra och att används av fightingspelscommunityn i viss mån. Vet du hur BenQ GL2460HM står sig mot AOC G2460VQ?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Grukk:

Jag fick tips om BenQ GL2460HM (namnen är skrämmande lika) häromdan av en kompis som säger att den ska vara bra och att används av fightingspelscommunityn i viss mån. Vet du hur BenQ GL2460HM står sig mot AOC G2460VQ?

Aldrig sett GL2460HM och det är omöjligt att uttala sig om en skärm från specar. Man måste verkligen se dem och jämföra. Det som talar för AOC G2460VQ (förutom att jag testat den grundligt och vet vad den går för) är att den är ny för hösten 2015 medan GL2460HM är från 2013. Det händer en del på det här området.