Intel NUC som HTPC och mediadator

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

Den klarar inte 60 Hz 4K över HDMI i alla fall, vilket lär bli tråkigt om du kör den som desktop.

har tyvärr ingen 4k tv :/

Visa signatur

outdated.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

Finns det någon mini-pc/barebone som gör det i dagsläget? Det krävs väl HDMI 2 väl?

Det finns ingen mini-pc som klarar det, så frågan är om man vill ha en mini-pc om man vill köra desktop på sin 4K TV.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av beh:

Vad bra. Vad kostar en sådan och var kan man köpa den?

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem

@Dockland: Läste du länken? "The company didn't announce pricing." Produkten visades för första gången i dag, räkna med någon månad innan den finns i handeln.

Permalänk
Medlem
Skrivet av beh:

@Dockland: Läste du länken? "The company didn't announce pricing." Produkten visades för första gången i dag, räkna med någon månad innan den finns i handeln.

Nope, jag läste inte, bara ögnade igenom.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av beh:

@Dockland: Läste du länken? "The company didn't announce pricing." Produkten visades för första gången i dag, räkna med någon månad innan den finns i handeln.

Skrivet av Dockland:

Nope, jag läste inte, bara ögnade igenom.

Den finns i Dustins sortiment. Dock som beställningsvara för tillfället.

Visa signatur

HTPC

Permalänk
Medlem
Skrivet av arowe17:

Den finns i Dustins sortiment. Dock som beställningsvara för tillfället.

Kul! Det är jättebra att det finns ett alternativ för de med 4K TV.
Själv skall jag köpa en 4K monitor, men den har ju DP.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Skrivet av arowe17:

Den finns i Dustins sortiment. Dock som beställningsvara för tillfället.

Hittar inte den i miniDP där, gör du?

Visa signatur

Intel 8086 @ 5,0GHz, NZXT 210i, Windows 10 Pro, Asus ROG Strix Z390-I Gaming, 32GB Ram, Samsung 970 EVO Plus 1TB, 16 TB HDD Synology 212j NAS 2*2TB, NvidiaShield Pro 2019, Amplifi Alien AX, 1000/1000mbit fiber, Xbox One X, Switch, Samsung Galaxy S10+...

Permalänk
Medlem
Skrivet av SvennaJensen:

Hittar inte den i miniDP där, gör du?

Inte jag heller, det blir väl en adapter till haha. Det är väldigt få TV som har HDMI 2.0 skulle jag tro. Vet inte vilka modeller som kör det.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem

Hm, då kan jag kanske äntligen köra 4K i 60Hz från min NUC 4250? Just nu kör jag istället i 1080p för att kunna få 60Hz i desktopmiljö.

Finns det inga begränsningar att den måste användas med en amd-gpu eller något sånt? Tolkar jag informationen på Dustin rätt så är den universal men jag är inte helt säker om jag förstått allt rätt..

Permalänk
Medlem

Enligt http://www.mjmultimedia.se/nucboxnuc6i5syk-i5-6260u-with-cord så kommer de på lager 8 December, gissningsvis gäller detta datum kanske övriga butiker?

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

Det är väldigt få TV som har HDMI 2.0 skulle jag tro. Vet inte vilka modeller som kör det.

Skulle tro att de flesta nyare 4K-TV har det, min nya Samsung har det i alla fall.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

Skulle tro att de flesta nyare 4K-TV har det, min nya Samsung har det i alla fall.

Jo, nyare är en definitionsfråga. Min Samsung från 2013 har det inte. Den räknar jag som "ny" några år till.
Kanske 2015 årsmodell och nyare.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Skrivet av Dockland:

Jo, nyare är en definitionsfråga. Min Samsung från 2013 har det inte. Den räknar jag som "ny" några år till.
Kanske 2015 årsmodell och nyare.

2014 är min och har 4 HDMI 2.0...

Visa signatur

Intel 8086 @ 5,0GHz, NZXT 210i, Windows 10 Pro, Asus ROG Strix Z390-I Gaming, 32GB Ram, Samsung 970 EVO Plus 1TB, 16 TB HDD Synology 212j NAS 2*2TB, NvidiaShield Pro 2019, Amplifi Alien AX, 1000/1000mbit fiber, Xbox One X, Switch, Samsung Galaxy S10+...

Permalänk

Var aktiv i denna tråd för en tid sedan då jag tänkte ersätta min htpc. Jag köpte då tom ram och ssd men själva NUC'en blev aldrig av.

Ni som valde NUC, vilka fördelar ser ni över Steam Link som bara kostar runt 600kr totalt?
Vilka funktioner använder ni på era htpc NUC'ar?
Hur bra funkar Steam-streaming på era NUC'ar?

Jag överväger att välja en Steam Link istället, men jag kommer att sakna KODI tror jag om inte Steam Link kan ersätta den delen också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SvennaJensen:

2014 är min och har 4 HDMI 2.0...

Okej, är lite ute efter en TV lite billigare. Vilken modell är det du har?

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av SvennaJensen:

2014 är min och har 4 HDMI 2.0...

Ingen 2014-modell har HDMI 2.0.
http://www.businesswire.com/news/home/20150903005302/en/Samsu...

E: Trodde jag. Läste vidare och detta gäller HDMI 2.0a och inte 2.0. Det fanns mycket riktigt på vissa modeller 2014. Jag ber om ursäkt.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Skrivet av Dockland:

Okej, är lite ute efter en TV lite billigare. Vilken modell är det du har?

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2584091

Den är det, massa HDMI 2.0 i den...

Visa signatur

Intel 8086 @ 5,0GHz, NZXT 210i, Windows 10 Pro, Asus ROG Strix Z390-I Gaming, 32GB Ram, Samsung 970 EVO Plus 1TB, 16 TB HDD Synology 212j NAS 2*2TB, NvidiaShield Pro 2019, Amplifi Alien AX, 1000/1000mbit fiber, Xbox One X, Switch, Samsung Galaxy S10+...

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_moggo:

Var aktiv i denna tråd för en tid sedan då jag tänkte ersätta min htpc. Jag köpte då tom ram och ssd men själva NUC'en blev aldrig av.

Ni som valde NUC, vilka fördelar ser ni över Steam Link som bara kostar runt 600kr totalt?
Vilka funktioner använder ni på era htpc NUC'ar?
Hur bra funkar Steam-streaming på era NUC'ar?

Jag överväger att välja en Steam Link istället, men jag kommer att sakna KODI tror jag om inte Steam Link kan ersätta den delen också.

Jag planerar ett köp av nya NUC för just lite steam, mest localt men kanske ibland link. Om du har tålamod kan jag återkomma?

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Skrivet av Tozzi:

Jag planerar ett köp av nya NUC för just lite steam, mest localt men kanske ibland link. Om du har tålamod kan jag återkomma?

Gör gärna det. Jag lär vänta tills efter jul innan det blir något inköp på min front.

Permalänk

Hejsan!
Vad är bäst att köpa, en i5 Haswell eller en i3 Broadwell?
Jag misstänker att i5an presterar bättre men är det massa funktioner jag missar genom att köpa en äldre generation?
Nu när Dustin har lite rea så är i5an t.o.m. billigare än i3an.
Tacksam för hjälp

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av NybbTronio:

Hejsan!
Vad är bäst att köpa, en i5 Haswell eller en i3 Broadwell?
Jag misstänker att i5an presterar bättre men är det massa funktioner jag missar genom att köpa en äldre generation?
Nu när Dustin har lite rea så är i5an t.o.m. billigare än i3an.
Tacksam för hjälp

Skickades från m.sweclockers.com

Beror helt på vad du skall använda den till.

Permalänk
Skrivet av Svensktiger:

Beror helt på vad du skall använda den till.

Slösurf och lätt fotohantering.
Det är klart att en i3a duger men om det går att köpa en i5 billigare är det väldigt trevligt. Det jag undrar är om jag förlorar något på att köpa haswell.
Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av NybbTronio:

Slösurf och lätt fotohantering.
Det är klart att en i3a duger men om det går att köpa en i5 billigare är det väldigt trevligt. Det jag undrar är om jag förlorar något på att köpa haswell.
Skickades från m.sweclockers.com

Du förlorar inget på det, med dina användningsområden.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Skrivet av Dockland:

Du förlorar inget på det, med dina användningsområden.

Okej, i vilket skede är det man gör det då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av NybbTronio:

Okej, i vilket skede är det man gör det då?

Du får läsa på om skillnaden på de olika generationerna av processorer. Då får du alla svar, svart på vitt.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Skrivet av Dockland:

Du får läsa på om skillnaden på de olika generationerna av processorer. Då får du alla svar, svart på vitt.

Jag tänker att själva nucen har fått nya funktioner. Men jag får väl läsa på helt enkelt.

Permalänk
Medlem

Har tittat på de nyare Skylake nucarna, är det i3 som gäller för enbart media uppspelning? Såsom film/musik/netflix etc. Klarar i3an 4k ?