Köpa ny skärm under svarta fredagen. Kommer DVI att försvinna inom några år?

Permalänk

Köpa ny skärm under svarta fredagen. Kommer DVI att försvinna inom några år?

Hej på er. Jag tänkte bli av med lite pengar idag, och köpa en 120/144hz skärm. En som verkar intressant är Benq XL2411Z. Det är ett exempel, det verkar finnas flera snabba skärmar för runt 2000 idag. Mitt problem är att jag inte är särskilt teknisk kunnig kring dessa höga frekvenser. Min enkla fråga lyder:

Är det dumt att köpa en skärm utan displayport? Vad jag har förstått så klarar HDMI inte över 60hz, och DVI verkar vara på väg att försvinna från grafikkorten. Jag vill verkligen inte köpa en ny skärm, som visar sig inte kunna snacka med ett grafikkort som jag köper om några år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av I_KILL_HORSES:

Är det dumt att köpa en skärm utan displayport?

Ja, det är väldigt dumt, DVI håller på att fasas ut på grafikkorten nu. Många moderna grafikkort har inte längre DVI redan idag.

Skrivet av I_KILL_HORSES:

Vad jag har förstått så klarar HDMI inte över 60hz.

Nej, det är en väldigt seglivad missuppfattning som många har, se Sweclockers artikel om bildanslutningar. När det gäller just XL2411Z så är jag lite osäker, men jag tror att man får ut max 120 Hz via HDMI på den skärmen (edit: väldigt osäkert, troligare max 100 Hz).

Permalänk
Medlem

Det finns adaptrar mellan displayport och DVI som inte kostar jättemycket så det kommer gå att använda skärmen även i framtiden med grafikkort som saknar DVI.

Edit: Ojdå, från länken i inlägget ovan:

Citat:

DVI Dual Link-adaptrar

Elektriskt är Displayport och HDMI single link-gränssnitt. Därför kommer DVI-adaptrar du kopplar till att i praktiken begränsas till just DVI single link och maximalt pixelklocka på 165 MHz. Har du en skärm som använder DVI Dual Link för full kapacitet, till exempel äldre 144 Hz-gamingskärmar och vill koppla dem via HDMI eller Displayport? Då måste du använda aktiv signalomvandling. Detta är förhållandevis dyrt och signalomvandlare är ofta begränsade, adderar latens och kanske inte klarar av 144 Hz eller önskad signal. I skrivande stund är därför en ny skärm eller om möjligt, ett annat grafikkort den mer genomförbara lösningen.

Permalänk
Medlem

Precis, det kräver en dyr adapter, om man ens lyckas hitta någon som klarar av 1080p i 144 Hz. Då kan man lika gärna lägga på några kronor och välja en skärm med DP redan från början, så slipper man problem senare när man upptäcker att det inte går att få tag på någon adapter.

Permalänk
Skrivet av perost:

Ja, det är väldigt dumt, DVI håller på att fasas ut på grafikkorten nu. Många moderna grafikkort har inte längre DVI redan idag.

Nej, det är en väldigt seglivad missuppfattning som många har, se Sweclockers artikel om bildanslutningar. När det gäller just XL2411Z så är jag lite osäker, men jag tror att man får ut max 120 Hz via HDMI på den skärmen (edit: väldigt osäkert, troligare max 100 Hz).

Tack för ditt svar.

En annan kandidat är AOC G2460PF. Denna har Displayport, men jag kan inte hitta vilken version av Displayport som används. Spelar detta någon roll? Edit: Den verkar inte vara optimal då den har ganska högt input lag, men det är mer den stora frågan jag är intresserad av, snarare än den specifika skärmen.

Sen kanske det är värt att fråga också, jag har nu ett HD7870, och klarar att dra runt över 144hz i de titlar jag vill. Är det några kompatibilitetsproblem mellan detta kort och en nyare skärm, angående t.ex. pixeklockan?

Tack så himla mycket för din hjälp.