Xbox One, bilden är för stor för TV:n? (in-zoomad)

Permalänk

Xbox One, bilden är för stor för TV:n? (in-zoomad)

Tjenare!

Jo det är så att jag skaffade ett Xbox One förra veckan och har haft roligt än sålänge. Problemet är dock att själva bilden är in-zoomad. Alltså jag ser t.ex. halva laddnings-cirkeln och där det ska stå t.ex. 72000 något på Halo 5, så ser jag bara 72 och halva första nollan.

Jag har kollat igenom inställningarna på själva Xbox:et och den ligger på 720p. Jag har en LG 37" 37LC2RR TV. Jag har haft ett Xbox 360 och kommer inte ihåg att det var såhär på den.

Dom enda inställningarna jag hittar på TV:n, är antingen aspect ratio eller att man kan flytta bilden antingen åt höger, vänster eller upp/ner. Men inget som "krymper" hela bilden, åt alla håll. Är det någon som har haft liknande problem?

Permalänk
Medlem

Och aspect ratio påverkar inte detta alltså? Det var nämligen min gissning när jag såg titeln då det är ganska vanligt att tv-apparater står på typ "Auto-format"

Permalänk
Medlem

Är det inte via fjärrkontrollen till tv'n man ändrar sådant? På min så är det symboliserat med upp, ner, höger och vänsterpilar på en bildruta på fjärrkontrollen där man ändrar dessa och det står "Scene" på min. Vet inte, kolla din fjärrkontroll.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Inaktiv

Under AR borde du ha Auto Fit eller Just Scan. Oroa dig inte över AR då konsolens utsignal säger till TVn att det är 16:9 AR

Permalänk
Skrivet av anon246659:

Under AR borde du ha Auto Fit eller Just Scan. Oroa dig inte över AR då konsolens utsignal säger till TVn att det är 16:9 AR

Det är konstigt, för när jag testade att ändra till 4:3 AR, så blev ju bilden mycket mindre (uppenbarligen). Men saken är den att jag fortfarande inte kunde se hela bilden. Blev en mindre ruta och sen svart runt om, då jag ändrade till 4:3, men såg fortfarande inte t.ex. hela laddnings-symbolen.

Permalänk
Avstängd

Kolla om din tv har en överscanningsfunktion aktiverad. Det kan ställa till ett sådant problem.

Den är ofta med på tvapparater om man vill se på filmer t.ex

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fikaknugz:

Det är konstigt, för när jag testade att ändra till 4:3 AR, så blev ju bilden mycket mindre (uppenbarligen). Men saken är den att jag fortfarande inte kunde se hela bilden. Blev en mindre ruta och sen svart runt om, då jag ändrade till 4:3, men såg fortfarande inte t.ex. hela laddnings-symbolen.

har det löst sig?

Visa signatur

Lea här ^-^/
25, gym, kläder, bilar. Liite elektronik 👀

Permalänk
Skrivet av ItsLea:

har det löst sig?

Nej det har det inte. Jag har inte hittat någon överscanningsfunktion på TV:n. Har kollat igenom inställningarna, så vet inte vart den kan finnas.

Permalänk
Medlem

Jag har samma problem. Pratat med support och gjort en grafikåterställning. Ingen skillnad dessvärre. Minns inte hur det var innan den senaste uppdateringen, men kan inte minnas att jag tänkte på det lika mycket då. Behöver testa med en annan Xbox för att utesluta att problemet inte ligger där. Kan vara TVn som inte förstår signalen.

Permalänk
Medlem

Jag hittade lösning för mig. Har också LG tv. 3st. Den äldsta. (2005) HD ready. Där får jag leva med att bilden är för stor. Med de andra två har i menyn. 16:9, 4:3, Zoom, Zoom1, Original, Hel bild och lite annat. Hel bild är gråmarkerat, men jag testade ändå efter mycket om och men. Vips inte gråmarkerad och hel bild. Kan vara så att din 37a från kalla kriget är lite för gammal det ska fungera. Det kan fungera med 640X480 inställningen=pissbild. Det bästa var att jag hade HDTV kalibreringen igång med de gröna linjerna som är 3-4cm utanför bild igång och när bilden kom tillbaka efter att ha tryckt på hel bild så var det perfekt. Jag log och känner mig inte lika besviken på Xbox one längre.