MSI GeForce GTX 970 4GB Gaming vs EVGA GeForce GTX 970 4GB ACX 2.0

Permalänk
Medlem

MSI GeForce GTX 970 4GB Gaming vs EVGA GeForce GTX 970 4GB ACX 2.0

Tjena forum, mitt namn e jaran och jag är ny här.

Vill bara skriva först att jag inte är den mest insatta person inom vad som är bäst och så inom dator komponenter (därför jag skriver här). Så jag skulle va glad om ni skriver vänligt och lugnt med språket.

anyway,

Jag ska snart köpa nytt grafik kort. Förmodligen imorgon under black friday, och just nu har jag tagit fram dessa två kort.

https://www.inet.se/produkt/5411294/msi-geforce-gtx-970-4gb-g...

https://www.inet.se/produkt/5411370/evga-geforce-gtx-970-4gb-...

Det jag är ute efter den som är bäst för snabbhet och kvalité inom gaming, sen så klart inte något som china quality som går sönder efter ett halv år.

Som jag har läst och förstått så har Evgas kort mer i frekvens i minne och gpu och att den kan leverera hög kvalité om du här rätt skärm. Just nu har jag en 23tums 60hz skräm men jag planerar på att köpa en nya inom kort.

MSI's kort har lite mindre I frekvens men mycket mer bra recensioner och mer saker att erbjuda I "mer info", dock vet jag inte om det kommer göra någon direkt stor skillnad när det kommer till kvaliteten i spel osv.

Just nu står jag mer för MSI kortet för den verkar ha mer pålitlighet ute på marknaden. Den har haft högt på recensioner på de flesta dator sidor jag har varit på.

Men om ni skulle kunna förklara de mest viktiga skillnaderna mellan de här två korten innan jag köper dom så skulle jag va väldigt tacksam

Permalänk
Medlem

Dom kommer mer eller mindre leverera samma FPS, oroa dig inte allt för mycket om frekvensen dom levereras med, det är otroligt lätt att överklocka grafikort nuförtiden så att jämna ut frekvensen tar ett par minuter.

Båda har väldigt effektiva kylare, men MSI's är snäppet vassare om jag inte minns fel.

EVGA sägs ha legendarisk kundsupport, så det kan vara värt att komma ihåg, speciellt med tanke på hur många 970 kort (oberoende av märke) lider av spoltjut.

Personligen så håller jag med om att dessa 2 kort är dom mest intressanta av alla 970 kort, så du gör rätt i att välja mellan just dom.

Permalänk
Medlem

Jag har MSI kortet
Som @tudz säger så är det väldigt lätt att överklocka korten. MSI afterburner. Kolla på youtube eller liknande. Kör mitt kort på 1683MHz och 4026MHz på minnet (8052MHz)
EDIT: Verkade inte stämma iom att Unigene tydligen visar fel

Visa signatur

VR: Oculus Rift CV1 + Touch
Dator: Ryzen 2600X | 16GB 2933 MHz | RTX 2070 FE | 2 x Samung 850 SSD 250GB | Corsair SF600 | Louqe Ghost S1 | Noctua L12
Server: HP ProLiant MicroServer G7 N54L

Permalänk
Medlem

Tackar för snabbat svar

@tudz:

Det du skrev med frekvensen har jag inte tänkt på för eftersom jag har aldrig använt överklocking förr. Kan man ställa in överklockning kort och tvärt som man vill? säg som du skrev. Att jag typ vill öka lite grann så den kommer upp med frekvensen som Evgas kort har?

Sen med kylning är väldigt viktigt för mig eftersom jag är ganska paranoid och försiktigt med det nu för tiden eftersom min föra dator gick kaputt pga överhettning.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av TheJarv:

Tjena forum, mitt namn e jaran och jag är ny här.

Vill bara skriva först att jag inte är den mest insatta person inom vad som är bäst och så inom dator komponenter (därför jag skriver här). Så jag skulle va glad om ni skriver vänligt och lugnt med språket.

anyway,

Jag ska snart köpa nytt grafik kort. Förmodligen imorgon under black friday, och just nu har jag tagit fram dessa två kort.

https://www.inet.se/produkt/5411294/msi-geforce-gtx-970-4gb-g...

https://www.inet.se/produkt/5411370/evga-geforce-gtx-970-4gb-...

Det jag är ute efter den som är bäst för snabbhet och kvalité inom gaming, sen så klart inte något som china quality som går sönder efter ett halv år.

Som jag har läst och förstått så har Evgas kort mer i frekvens i minne och gpu och att den kan leverera hög kvalité om du här rätt skärm. Just nu har jag en 23tums 60hz skräm men jag planerar på att köpa en nya inom kort.

MSI's kort har lite mindre I frekvens men mycket mer bra recensioner och mer saker att erbjuda I "mer info", dock vet jag inte om det kommer göra någon direkt stor skillnad när det kommer till kvaliteten i spel osv.

Just nu står jag mer för MSI kortet för den verkar ha mer pålitlighet ute på marknaden. Den har haft högt på recensioner på de flesta dator sidor jag har varit på.

Men om ni skulle kunna förklara de mest viktiga skillnaderna mellan de här två korten innan jag köper dom så skulle jag va väldigt tacksam

Har MSIs GTX 970 och jag är störtnöjd. Kom lite högre klockat än EVGAS och klockade lite bättre i de recensioner jag läste innan jag inhandlade det. Precis som i ditt fall stod det mellan EVGA och MSI eftersom de klockade bäst och valet föll på MSI för två orsaker. Överklockning (som jag nämnde tidigare) och dess både tystare och bättre presterande kylare.

Skrivet av TheJarv:

@zin105:

Det du skrev med frekvensen har jag inte tänkt på för eftersom jag har aldrig använt överklocking förr. Kan ställa in överklockning kort och tvärt som man vill? säg som du skrev. Att jag typ vill öka lite grann så den kommer upp med frekvensen som Evgas kort har?

Sen med kylning är väldigt viktigt för mig eftersom jag är ganska paranoid och försiktigt med det nu för tiden eftersom min föra dator gick kaputt pga överhettning.

MSIs kort brukar vara svala och tysta. Det ska lätt klara av att nå samma klock som kortet från EVGA och en bra bit över. Oberoende vad du väljer så borde du bli nöjd. Imorgon är det dessutom Black Friday. Du kanske hittar ett kort i ett bra pris i en av de många reor som Webhallen, Inet, NetOnNet eller CDON.com kommer att ha?

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Svar

@Tumnus:

Det du skriver bevisar ännu en gång att MSI har bra rykte.

Personligen går jag hellre på bättre rykte än lite bättre prestanda, som ändå går att komma upp till samma med lite överklockning.

Stället jag kommer köpa ifrån beror helt på priserna och deras rykte men det lutar mest åt komplett eller Inet. E lite stamis på båda sidorna

Permalänk
Medlem

@TheJarv: Vet inte om du såg, men jag skrev exempel på vad jag kom upp i med MSI kortet

Visa signatur

VR: Oculus Rift CV1 + Touch
Dator: Ryzen 2600X | 16GB 2933 MHz | RTX 2070 FE | 2 x Samung 850 SSD 250GB | Corsair SF600 | Louqe Ghost S1 | Noctua L12
Server: HP ProLiant MicroServer G7 N54L

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheJarv:

Tjena forum, mitt namn e jaran och jag är ny här.

Vill bara skriva först att jag inte är den mest insatta person inom vad som är bäst och så inom dator komponenter (därför jag skriver här). Så jag skulle va glad om ni skriver vänligt och lugnt med språket.

anyway,

Jag ska snart köpa nytt grafik kort. Förmodligen imorgon under black friday, och just nu har jag tagit fram dessa två kort.

https://www.inet.se/produkt/5411294/msi-geforce-gtx-970-4gb-g...

https://www.inet.se/produkt/5411370/evga-geforce-gtx-970-4gb-...

Det jag är ute efter den som är bäst för snabbhet och kvalité inom gaming, sen så klart inte något som china quality som går sönder efter ett halv år.

Som jag har läst och förstått så har Evgas kort mer i frekvens i minne och gpu och att den kan leverera hög kvalité om du här rätt skärm. Just nu har jag en 23tums 60hz skräm men jag planerar på att köpa en nya inom kort.

MSI's kort har lite mindre I frekvens men mycket mer bra recensioner och mer saker att erbjuda I "mer info", dock vet jag inte om det kommer göra någon direkt stor skillnad när det kommer till kvaliteten i spel osv.

Just nu står jag mer för MSI kortet för den verkar ha mer pålitlighet ute på marknaden. Den har haft högt på recensioner på de flesta dator sidor jag har varit på.

Men om ni skulle kunna förklara de mest viktiga skillnaderna mellan de här två korten innan jag köper dom så skulle jag va väldigt tacksam

Hej! Kul att du hittat hit, välkommen

Såhär är det; Du kan inte mäta "kvalité" såvida du inte specifierar vad kvalité är för något. Att säga att det ena eller andra kortet ger högre "kvalité" säger ingenting. Bildkvalitén avgörs helt av dina inställningar och i viss mån din skärm. Pratar vi istället om hur snabbt kortet klarar av att rendera grafik (dvs, hur många FPS du får i en viss titel under samma förutsättningar) kommer det vara mycket liten skillnad (sannolikt helt försumbar) mellan de två korten du funderar mellan. Det är trots allt i grund och botten samma kort. Båda ser dessutom ut att använda snarlika kylarlösningar.

Att säga att du inte vill ha något "China Quality" är som att säga att du inte vill ha några grafikkort överhuvudtaget, så där får du nog tänka om. I princip alla kort görs i Kina

Det bästa du kan göra är att inte tänka så mycket på valet, för det spelar i princip ingen som helst roll vilket kort du väljer. Vill du ha meningsfulla variabler att sortera efter så jämför istället pris, tillgänglighet, garanti osv.

Värt att tänka på också är att du får ett R9 390 som är snabbare än 970 och dessutom har dubbelt så mycket minne för lägre pris än de korten du tittar på.

Lyck till!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ehallq:

Kör mitt kort på 1683MHz och 4026MHz på minnet (8052MHz)

Med custom bios eller? och vad får du för 3Dmark grafikpoäng?

Visa signatur

Intel Core i7-11700K / Asus ROG Strix Z590-F / Asus 1070 Dual OC / G.Skill Trident Z RGB 32GB (4x8) 3200MHz CL14 / Corsair RM750x / Samsung 980 PRO 1TB / Lian Li PC-O11 Dynamic EVO / custom loop 3x360 / Asus ROG Swift PG278Q / Ducky Shine 5 RGB MX Red / Sennheiser HD660S / FiiO E10K / Audio-Technica AT2020USB+

Permalänk
Medlem

Aye, jag såg

@ehallq:

Var borta en stund, var därför jag inte hann svara.

Tänkte kolla upp det du skrev inom kort

Permalänk
Avstängd
Skrivet av TheJarv:

@Tumnus:

Det du skriver bevisar ännu en gång att MSI har bra rykte.

Personligen går jag hellre på bättre rykte än lite bättre prestanda, som ändå går att komma upp till samma med lite överklockning.

Stället jag kommer köpa ifrån beror helt på priserna och deras rykte men det lutar mest åt komplett eller Inet. E lite stamis på båda sidorna

Vanligtvis skiljer det sig så lite mellan dessa att priset blir avgörande ändå. Ta det som har bäst pris. Du kommer inte att ångra dig.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naga:

Med custom bios eller? och vad får du för 3Dmark grafikpoäng?

custom bios?
Jag använder MSI afterburner. Har inte kört 3Dmark utan körde Unigine valley. Har för mig det låg på 2835-2845 någonting

Visa signatur

VR: Oculus Rift CV1 + Touch
Dator: Ryzen 2600X | 16GB 2933 MHz | RTX 2070 FE | 2 x Samung 850 SSD 250GB | Corsair SF600 | Louqe Ghost S1 | Noctua L12
Server: HP ProLiant MicroServer G7 N54L

Permalänk
Medlem

Svar

@Havrefras_:

Tackar för att enkelt och bra förklarat svar, sen för välkomnandet

Det där med "china quality" var ju lite pinnigt, lärde mig något nytt i alla fall.

Det där med R9 390 korten. Jag kolla runt lite på sådana kort. Som du skrev de har mer minne men de har lägre på de andra jämfört med de andra jag tog upp, och de verkar inte kunna gå att överklocka dom.

Det jag har svårt att komma fram till är vad det som spelar mest roll, vad gör stor skillnad, vad ska jag bry mig om.

Du skrev priset och garantin och sen skrev du att R9 390 korten får jag ut mer av och skillnaden på de korten är att de har mer minne.

Så är måttet på minnet det som gör mest skillnad?

Det jag ska använda datorn till är mest spel och video editering

Ber om ursäkt om jag har totalt missat något fast du förklara.

Permalänk
Medlem

Kör mitt 970 i runt 1580 mhz och +300 på minnet och den ligger stadigt på runt 70 grader och då är den ändå tyst.
Fläktarna är på auto och fläktarna i mitt R4 är två Fractal R2 serie 140mm, en i sidan och en bak, kör även en cougar vortex där fram. Alla fläktar går på 7V och inget blir för varmt

Visa signatur

Phanteks P500A Vitt | R7 5800X | Gigabyte X570S Aero G | Asus Strix 3080 White edition | 32 GB Kingston 3600MHz | AW3423DW
Beyerdynamic DT880 600 & Beyerdynamic DT770 250 | Sennheiser HD 58X | Tin T2 Pro | Samtliga billiga Koss | Sony MDR-1A & WH-1000XM3 | Grace SDAC + Darkvoice 336 | O2+ODAC | JBL LSR305

Permalänk
Avstängd

Finns ett 970 för 2500:- köp det istället.

http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/220999-asus_g...

Skrivet av TheJarv:

Tjena forum, mitt namn e jaran och jag är ny här.

Vill bara skriva först att jag inte är den mest insatta person inom vad som är bäst och så inom dator komponenter (därför jag skriver här). Så jag skulle va glad om ni skriver vänligt och lugnt med språket.

anyway,

Jag ska snart köpa nytt grafik kort. Förmodligen imorgon under black friday, och just nu har jag tagit fram dessa två kort.

https://www.inet.se/produkt/5411294/msi-geforce-gtx-970-4gb-g...

https://www.inet.se/produkt/5411370/evga-geforce-gtx-970-4gb-...

Det jag är ute efter den som är bäst för snabbhet och kvalité inom gaming, sen så klart inte något som china quality som går sönder efter ett halv år.

Som jag har läst och förstått så har Evgas kort mer i frekvens i minne och gpu och att den kan leverera hög kvalité om du här rätt skärm. Just nu har jag en 23tums 60hz skräm men jag planerar på att köpa en nya inom kort.

MSI's kort har lite mindre I frekvens men mycket mer bra recensioner och mer saker att erbjuda I "mer info", dock vet jag inte om det kommer göra någon direkt stor skillnad när det kommer till kvaliteten i spel osv.

Just nu står jag mer för MSI kortet för den verkar ha mer pålitlighet ute på marknaden. Den har haft högt på recensioner på de flesta dator sidor jag har varit på.

Men om ni skulle kunna förklara de mest viktiga skillnaderna mellan de här två korten innan jag köper dom så skulle jag va väldigt tacksam

Permalänk
Medlem
Skrivet av ehallq:

custom bios?
Jag använder MSI afterburner. Har inte kört 3Dmark utan körde Unigine valley. Har för mig det låg på 2835-2845 någonting

Du råkar inte fått 1683 från Valley's mätare eller?

Visa signatur

Intel Core i7-11700K / Asus ROG Strix Z590-F / Asus 1070 Dual OC / G.Skill Trident Z RGB 32GB (4x8) 3200MHz CL14 / Corsair RM750x / Samsung 980 PRO 1TB / Lian Li PC-O11 Dynamic EVO / custom loop 3x360 / Asus ROG Swift PG278Q / Ducky Shine 5 RGB MX Red / Sennheiser HD660S / FiiO E10K / Audio-Technica AT2020USB+

Permalänk
Medlem

svar

@RaBlack:

Sparat den men som sagt, vi får se vad priserna blir när black friday drar igång

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheJarv:

@Havrefras_:

Tackar för att enkelt och bra förklarat svar, sen för välkomnandet

Det där med "china quality" var ju lite pinnigt, lärde mig något nytt i alla fall.

Det där med R9 390 korten. Jag kolla runt lite på sådana kort. Som du skrev de har mer minne men de har lägre på de andra jämfört med de andra jag tog upp, och de verkar inte kunna gå att överklocka dom.

Det jag har svårt att komma fram till är vad det som spelar mest roll, vad gör stor skillnad, vad ska jag bry mig om.

Du skrev priset och garantin och sen skrev du att R9 390 korten får jag ut mer av och skillnaden på de korten är att de har mer minne.

Så är måttet på minnet det som gör mest skillnad?

Det jag ska använda datorn till är mest spel och video editering

Ber om ursäkt om jag har totalt missat något fast du förklara.

Det är svårt att bara titta på specifikationer när man jämför hårdvara. Det kan i bästa fall ge liten jämförelsereferens och i värsta fall vara totalt missvisande. Det bästa du kan göra är att leta upp tester för de specifika korten. Sweclockers har en bra index-lista över i princip alla kort på marknaden där du kan jämföra hur varje kort presterar i en given upplösning.

Skillnaden mellan 970 och R9 390 är stor rent arkiteturmässigt, det är två helt olika kort. De presterar dock väldigt lika. Du kan jämföra det med en bakhjulsdriven bmw mot en framhjulsdriven mercedes som båda är ungefär lika snabba - det är två helt olika sätt att ta sig framåt, men slutresultatet är mycket snarlikt. Vad som är bäst är upp till vilka förutsättningar under vilka bilen skall användas..

Att ett R9 har dubbelt så mycket minne gör det inte till ett snabbare kort per definition. Dock är det såklart en fördel särskilt när spel börjar äta mer och mer minne. Om vi återgår till bilexemplet - Bara för att en bil har låt oss säga lägre bränsleförbrukning än en annan bil gör det inte den första bilen automatiskt till en bättre bil - dock kan det ju aldrig vara en nackdel att den drar mindre bränsle.

GTX970 och R9 390 är väldigt jämna, i somliga spel har 970 övertaget och i andra har 390 övertaget. Generellt sett, om man sammanvänger ett antal olika spel och tester (så som sweclockers prestandaindex gör) är 390 snabbare. Det har dessutom dubbelt så mycket minne vilket gör att det kan i vissa titlar (och i synnerhet i kommande titlar) fungera bättre än 970.

Beaktar man även att 390 generellt sett är aningen billigare tycker jag sammantaget att det är det bättre kortet. Men som tipsats ovan - det kommer ju finnas ett 970 på webhallen imorgon under black friday för 2500, det är ett kanonpris för ett väldigt bra grafikkort. Allt handlar till syst och syvende om hur mycket prestanda man får för pengarna.

Hoppas det var till någon hjälp

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naga:

Du råkar inte fått 1683 från Valley's mätare eller?

Nu när du fråga så var jag tvungen att googla om Valley. Visade sig att Valley inte stämmer :S Får ta en titt ikväll..

Visa signatur

VR: Oculus Rift CV1 + Touch
Dator: Ryzen 2600X | 16GB 2933 MHz | RTX 2070 FE | 2 x Samung 850 SSD 250GB | Corsair SF600 | Louqe Ghost S1 | Noctua L12
Server: HP ProLiant MicroServer G7 N54L

Permalänk
Medlem

svar

@Havrefras_:

Ett väldigt bra och hjälpsamt svar, tackar.

Kan höra av mig sen när jag har bestämt mig. Vilket förmodligen blir imorgon

Permalänk
Medlem

Det vart MSI GeForce GTX 970 Gaming 4GB från komplett. Bestämde mig för att gå på bra betyg sen hade de 16% rea också.

Vill även tacka för era bra och vänliga kommentarer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tudz:

Dom kommer mer eller mindre leverera samma FPS, oroa dig inte allt för mycket om frekvensen dom levereras med, det är otroligt lätt att överklocka grafikort nuförtiden så att jämna ut frekvensen tar ett par minuter.

Båda har väldigt effektiva kylare, men MSI's är snäppet vassare om jag inte minns fel.

EVGA sägs ha legendarisk kundsupport, så det kan vara värt att komma ihåg, speciellt med tanke på hur många 970 kort (oberoende av märke) lider av spoltjut.

Personligen så håller jag med om att dessa 2 kort är dom mest intressanta av alla 970 kort, så du gör rätt i att välja mellan just dom.

Jag funderar på att köpa asus gtx 970 direct CU, trodde att det var det vassaste 970-kortet?

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid_83:

Jag funderar på att köpa asus gtx 970 direct CU, trodde att det var det vassaste 970-kortet?

Det trodde jag också först, men kylaren är faktiskt inte lika bra som tex MSI.

Kolla denna video för att bli övertygad: https://www.youtube.com/watch?v=wmiVf9cmA9I
1:07 är MSI under full load, och 0:47 är Asus. Stor skillnad tycker jag.

Permalänk
Medlem

@griid_83: Som sagt - de är rätt likvärdiga allihop. Enda man kanske ska undvika är väl standard-standard-kort med orginalkylaren. OM man inte har en liten, trång och rätt olämplig låda, då kanske det kan va bra att kortet skickar ut varmluften

Sen finns det väl modeller som generellt klockar bättre. Men tror inte skillnaden är så stor mellan Gaming/Strix osv.

Visa signatur

O11D Evo | Aorus Z790 Elite AX | 13600K | Kingston 5200 CL40 32GB DDR5 | Galahad 360 | 7900 XTX Nitro+ | Kingston Fury Renegade 1TB & 2TB NVMe | 2 x 860 EVO 1TB @ RAID0 | Ironwolf 8TB | Asus PB278QR & VG27WQ1B

HP Microserver Gen8 1610 | Samsung 840 120GB | 2x WD RED 1TB RAID 1 | 1x WD RED 2TB | 1x WD Green 1TB