Black Friday dags... ny tv... vad bör jag hålla utkik efter?

Permalänk
Medlem

Black Friday dags... ny tv... vad bör jag hålla utkik efter?

Tjena swec!

Tänkte kolla vilka tv apparter som man bör hålla utkik för, min budget har jag lagt max 25 000 kr, jag är ute efter en high end tv minimum 55" max 65".

Jag har kikat på oled TV och dom är självklart grymmast bild, men de kostar därefter också, de oled tv som inte är allt för dyra har fått rätt kassa reviews när det kommer till deras mjukvara, sega menyer etc.

TV apparter jag kollat på i butik är : http://www.mediamarkt.se/sv/product/_lg-55uf950v-1273059.html och den ser jäkligt bra ut, dock har jag också kollat på storebror som också såg bra ut: http://www.mediamarkt.se/sv/product/_lg-65uf950v-1273062.html

Det underliga är när man kikar reviews på 55'an så är det högsta betyg som gäller, men när det kommer till 65an är det en ganska kass tv med mycket problem med bilden, jag finner det kostigt... är det inte exakt samma bildrör/lcd typ i dessa tv apparter eller kan de skilja så stort?

Tycker bilden såg lite bättre ut på 55an när jag kollade på dem men det kan vara en bias jag har efter jag läst reviews, båda såg rätt bra ut men de körde nån "finding nemo" demo av något slag som inte direkt hade några svarta nyanser så kan vara ganska dålig svärta som jag inte vet om.

Vad tror ni, vilken tv skall jag hålla utkik för? Samsung har sina SUHD men deras design är rätt kass, och curved är inte direkt nått jag vill ha men om jag måste går väll det också.

Tacksam för tips

Permalänk
Bildexpert 📺

55 tum och 65 tum är per definition olika LCD-paneler (bildrör används i tjock-TV) och det kan därför vara skillnader mellan storlekar. Det kan också finnas strukturella skillnader från såväl panel som chassi som gör att 55-tumsmodellen är en stabilare konstruktion och orkar hålla panelen på plats med högre precision.

En orsak till problem med ojämnheter i bilden, clouding, blödningar, färgskiftningar och liknande är icke-perfekta ytor hos framför allt de olika skikten av filter som utgör en del av panelen. Polariseringsfilter, light guide etc. Där är det som tumregel svårare att uppnå en uniformitet på större paneler.

Därmed inte sagt att 65 tum automatiskt har större problem än 55 tum. Det kan vara tvärtom helt och hållet beroende på produkterna. Det finns budgetmodeller med 70+ tum som har väldigt problem med ojämn svärta helt enkelt därför att de sitter i ungefär samma enkla och instabila konstruktion som sina mindre syskon.

Men det finns också det omvända. Har till exempel kalibrerat en 85-tums X9505B från Sony som var i princip helt perfekt över ytan. Långt, långt bättre än deras 55- och 65-tummare. Men då hade Sony bemödat sig att att skapa en så bra produkt som möjligt och tog betalt därefter.

Permalänk
Livsnjutare 😎

Alltid svårt med tips.

Men jag har kört Samsung i MÅNGA år, bytte till min tredje förra året.
Deras 7000 & 8000-serie är den rätta vägen att gå enligt mig, den har det mesta 9000-serien har med, utan kardemumman på grädden i kaffet.
Dvs. det 9000 har, sett till vad som saknas i 7000/8000 är minimalt, och för prispåslaget är det inte värt det.

Jag hade kikat på dessa modeller;

55"
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3288648

65"
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3059777

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Bildexpert 📺

Har man höga krav på bildkvalitet kan det vara värt att gå från JU7xxx till JS8xxx eftersom det är en betydande skillnad i svärtan från panelerna. Särskilt när vi talar om vinklar där svärta och kontrastförhållande faller av betydligt tidigare JU7xxx.

Permalänk
Medlem

Tack för svaren!

Var på mediamarkt och kikade, 55EG920V imponerade starkt med bilden, dock var den curved fast väldigt liten curve så det märktes knappt.... tror det blir en sådan, bilden var bara för bra, trodde det var webos 1 i den men det visade sig vara 2.0...

Permalänk
Medlem

blev en 55EG920V, kunde inte hålla mig borta från oled bilden var bara för klockren