Permalänk
Medlem

wifi harddisk?

Jobbar for ett litet foretag i Kina som just nu anvander sharedpoint som nagon sorts natverks harddisk som alla medarbetare (vi ar 5 stycken) kan se och kopiera/editera filer fran. Problemet ar att vi hela jaevla tiden har syncproblem. Jag kan ladda upp ett litet worddokument fran min dator och det kan ta 20 minuter innan min kollega kan se skiten pa sin dator (om hen ens kan se det overhuvudtaget). Darfor har jag nu nagra fragor om hur vi kan forbattra och forenkla hela processen.

1. Den enda funktionen vi anvander i Sharedpoint ar att dela filer med varandra. Kan man inte bara koppla in nagon typ av extern harddisk direkt i wifi natverket som alla kan anvanda istallet?

2. Det finns filer som inte alla kollegor ska komma at. Kan man administrera natverksharddiskar sa att vissa personer bara kan se det administrator tillater dom att se?

3. Eftersom det ar ganska viktiga filer, finns det nagon tjanst som med jamna mellanrum automatiskt kan gora backups pa alla filerna fran natverksharddisken till nagon cloud tjanst?

Tack pa forhand och sorry for engelskt tangentbord :/

Permalänk
Medlem

på min nas kan jag lägga till användare och dom kan man specca ifall dom bara ska om dom ska kunna skriva till enheten eller bara ladda ner, eller båda delarna osv.

Kör en Synology NAS.

kanske inte var till så mycket som svar men men

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Vila i frid

Att använda SharePoint som Content System, well... vill man krångla till det - enklast är nog att t.ex. använda en Synology NAS med någon av dess inbyggda backupfunktioner som t.ex ElephantDrive eller GlacierBackup.

Permalänk
Medlem

i skolan körde vi FTP server från någon laptop som alla kunde connecta till.

annars kan man ju bara skicka filerna via mail också om de är mindre saker eller genom skype och så om eran "NAS" lösning strular.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Tack for svaren!

Kopplar en NAS upp sig sjalv pa wifi natverket och syns som en harddisk som alla kan komma at? Hur magna kan jobba med olika document pa en nas samtidigt?

Finns det nagra andra cloud alternativ som kan vara varda att titta pa? Dom flesta har vet knappt nagonting om datorer. Om inte information syns direct som en harddisk man kan dubbelklicka pa direct nar man gatt in pa "my computer" sa borjar dom tjafsa.

Permalänk
Medlem

Först sharepoint är ingen delad hårddisk utan ett verktyg som håller koll på dokumentversioner access och loggning av filacces.

varför inte migrera ut eran share point server till microsoft azer och köpa det som tjänst. du behöver inte fundera på backup och du kan använda ert egna AD vi federationstjänster

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Medlem

Kör Google Drive och välj att dela dokumenten med en specifik person, alla ändringar i dokumenten uppdateras automatiskt på ett par sekunder.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.