Musik som får er att slappna av/somna

Permalänk

Musik som får er att slappna av/somna

Jag somnar till musik och nu börjar jag bli trött på min musik.. Finns ju nästan ingen lugn låt alls 😓

Ni får gärna komma med förslag!

Permalänk

Brian Eno - An ending (Ascent) och Signals (2005 remastered, orginalet låter inte lika lugnt). Sköna ambient låtar att somna till

Många låtar av Hans Zimmer är lugna.

Låtar med text har vi favoriterna Every Breath You take - The police, Halelujah - Jeff Buckley, Acoustic #1 demo 1991 - Eddie Vedder, Stone Gossard (bästa akustiska låten nånsin enligt mig) Summerbreeze - Johnossi

Ja jag kan bara mata in låtar men där har vi några av mina favoriter

Visa signatur

Datorn: i5-4690k@4.3ghz, Asus Dual OC 1070, Fractal Design Newton R3 1000w, Asus Z97-A, Fractal Define R5, 16GB Corsair@1600mhz, Hyper 212 EVO, Crucial BX100, WD Black 1TB x2
Kringutrustning: BenqXL2411Z, AOC 24" x2, Func KB-460, Mionix Naos 7000, Logitech MX Master, Logitech Z-906, Sehnheiser HD 558, Optuma uDAC 3, Blue Yeti, Akai LPK 25 Steelseries QCK XXL

Permalänk
Medlem

Havsljud och delfiner, låter mesigt men det funkar! Gympa läraren i högstadiet brukade spela det för oss de 5 sista minuterna. Annars brukar jag lyssna på en random dokumentär på youtube. Inga låtar men det är så jag gör för att somna xD

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

"vittbrus" lätt sårl som man inte riktigt kan tyda, som finns i bakgrunden.

https://sleepfoundation.org/bedroom/hear.php

Visa signatur

i7 4790K, BeQuiet! SR2, Asrock z97e-itx/ac, HyperX FURY 16GB,
R9 380 4G, Raid-0 3xKingston ssdNOW300V 120GB,
Bitfenix Prodigy, OCZ ZT 750W

Twittwit@enRodjavel

Permalänk
Medlem

Finns väl hur mycket som helst egentligen.
Själv brukar jag lyssna på någon podcast. Inte när jag ska lägga mig utan ifall jag känner för att vila/sova efter jobbet.

Simon & Garfunkel
Melissa Horn
Eva Cassidy

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Medlem

https://www.youtube.com/watch?v=aKQypgRJ9vU

Colma skivan av buckethead är riktigt avkopplande.
Jag själv brukar dra igång en podcast när jag har svårt att sova.

Permalänk
Medlem

Brukar somna till dessa kanaler :), appen har även sleep timer vilket är skönt.

http://www.di.fm/ambient
http://www.di.fm/spacemusic

Visa signatur

Fractal Design Meshify C | X570 AORUS ULTRA | AMD 3950X | COOLER MASTER MASTERAIR | GIGABYTE 3080 GAMING OC | 32GB G.Skill Trident Z Neo @3600Mhz | CORSAIR FORCEMP600 1TB | SAMSUNG EVO 960 500GB | INTEL 330 180GB SSD | 3TB WD BLUE | Corasair RM750X V2 | DELL 4317Q | LG 65UF675V 65" 4K

Permalänk

Pushkar Inner Harvest

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk
Medlem

Loscil, hans album Endless Falls och coast/range/arc fungerar båda väldigt bra.
Cendre av Christan Fennesz och Ryuichi Sakamoto.
Max Richters 8½ timme långa Sleep, som är komponerad för att spelas när man sover, och som framförts nattetid för en sovande publik.

För ett flertal år sedan somnade jag nästan uteslutande till dark ambient, främst Desiderii Marginis och i viss mån raison d'être, men det sker sällan numera. Dock fungerar Lustmords The Word as Power utmärkt.

Alternativt ljudet av regn på ett plåttak eller på en tältduk.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Permalänk

http://www.echoesofbluemars.org/artists.php
Här har du en samling artister som spelades på en gammal radiostation jag hittade på Soutcast via winamp för måååånga år sedan. Fick mig alltid att sova som en klubbad säl x_x
Vet inte hur många som går att få tag på...

Telefon med timerfunktion på musikspelaren -> blåtandsmottagare -> förstärkare -> högtalare -> öra
Om man är fler än 1 i sängen så kanske det inte är lika uppskattat att poppa skum musik hela natten/tills man somnar. Då kan man köpa sig ett par vikbara/dj-lurar som man vinklar upp och lägger under kudden. Blir lite "fluffigare" ljud ^~^

Permalänk
Medlem

Stars of the Lid! Riktigt trevlig ambient/drone, rekommenderar starkt skivorna And Their Refinement of the Decline och The Tired Sounds of Stars of the Lid.

Visa signatur

the streets, YO

Permalänk
Medlem

Games People Play - King Curtis, Duane Allman
Don't Explain - Grover Washington, Jr

2 av mina egna favoriter, riktigt sköna!

Mvh
Hugo

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | Custom vattenkylning | Intel Core I5 3570K @ 4.4GHz | ASUS Sabertooth Z77 | Sapphire R9 Fury | 24 GB 1600MHz | Corsair RM 750x | Samsung 830 128 GB | Crucial BX100 500GB |

| Egenbyggd DAC: MINI4396, moddad | --> | Fostex TH-X00 |

Permalänk
Medlem

Now comes the night - Rob Thomas
Comfort - Deb talan
I don't want to miss a thing - Aerosmith

Mina topp 3. Dessa plus en kudde med inbyggda högtalare är i stort sett godnatt... (Tills man måste upp och kissa....)

Visa signatur

Mobo Asus X99-Deluxe CPU Xeon E5-2670 v3 Kylning Corsair H80i
RAM Crucial 48GB GPU MSI GTX 1080 ARMOR 8G
Lagring LSI 9361 RAID 0 med 4x Sandisk Ultra II 480Gb
Skärmar Dell U3415W + LG 34UM65 & Level1Techs KVM.
Övrigt IBM Model M 1989, Logitech MX Master 2S, Modmic Wireless, HD800

Permalänk
Medlem

Hanz zimmer´s music är mycket bra

och

Mrsuicidesheep

Permalänk
Medlem

Föredrar somna till ljudet av en film eller serie man sett hundra miljoner gånger redan. The Sphere får mig att somna på några få minuter.
Annars har ju NIИ en del sköna sömnalster också.

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Medlem

Melodiös metal brukar faktiskt funka, blir lite samma effekt som när man åker bil
Så Iron Maiden, Avantasia, Ayreon, Nightwish och liknande.

Annars funkar ju Hobbit-låtarna Song of the Lonely Mountain, I See Fire och The Last Goodbye.

Soundtracket till Child of Light av Coeur de Pirate är också grymt bra med både lugna och snabba bitar på piano.

Andra äldre klassiker som hängt med i sovlistan är:
Lene Marlin - Unforgivable Sinner
Jewel - Foolish Games
Phil Collins - Another Day in Paradise
Red Hot Chili Peppers - Californication
Dive - Captain Nemo
Adele - Set fire to the Rain
Kleerup - Longing for Lullabies
Toto - Africa och I Will Remember

EDIT: Somnar också lätt till filmer man sett massor av gånger som Lord of the Rings eller Hobbit. Lagom till dvärgarna sjunger sin variant av Lonely Mountain brukar jag ha däckat XD

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem

Enya, skönaste musiken jag vet att slappa till.

Permalänk
Medlem

Kolla in listan "intense studying" på Spotify. Mycket klassisk och lugn musik, oftast utan röster.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem
Visa signatur

» Bytt namn ifrån "cyme"
» Citera mig vid svar så jag hittar tillbaka!
» Gillar du Trance/Vocal-Trance? Spana in min playlist på Spotify här.

Permalänk
Medlem

Pink Floyd- Comfortably Numb

Permalänk
Hedersmedlem
Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Medlem

Downtempo av valfirtt slag, alternativt tibetisk meditationsmusik. Phil Thornton tror jag han heter som har en del skivor som man liksom bara kan sväva iväg in i och njuta

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Andliga sånger i P1 på Söndagsmorgon fungerar alltid.

Permalänk
Medlem

På gymmet förra veckan spelade någon U2 på stereon, aldrig hört så trött band förut
Kanske funkar?

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Mitt stensäkra kort när jag vill somna.

Artist - Jean Michel Jarre
Album - Waiting for Cousteau
Låt - "Waiting for Cousteau"

46.55 min av "ljud" från under havsytan enligt Jarres tolkning.
Har man inte somnat innan låten tagit slut är man antagligen döv

/mats

Visa signatur

XP-M 2400+ | Abit AN7 | 2x256 MB Twinmos CH-5 | Powercolor R9600XT 128MB | 160+200 GB HD | NEC 2510-A | Antec Sonata

Permalänk
Medlem

Hans Zimmer är filmmusikens mästare, vissa låtar tycker jag dock känns för spännande/engagerande även om de är instrumentala.

Shpongle är ett annat alternativ, flummigt är ett passande ord.

Visa signatur

Gammal gubbe

Permalänk
Medlem

Somna, när grannen går som om han hatar sitt golv sent om kvällen: "brownian noise" på golvarna, säkerligen öronstörande volym, låter som ett vattenfall.

Lugna ner sig; "Joy Luck Club" el. "Protection" m. Massive Attack.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)