Min dator startar ofta igen direkt efter att jag stängt av den

Permalänk
Medlem

Min dator startar ofta igen direkt efter att jag stängt av den

Hejsan, min stationära dator som jag byggde i våras lider av ett litet men irriterande problem som jag inte tänkt på att jag kan be er om hjälp om!

I ungefär 50 % av fallen när jag stänger av datorn så startar den sig igen direkt efteråt. När jag stänger av den för andra gången har den aldrig spontan-startat igen. Någon som vet vad man skulle kunna göra åt detta?

Lite information som kanske är relevant:
Operativsystem: Windows 8.1
Moderkort: Gigabyte H81M-S2PV
Wifi-adapter: Nej
Avstängning: Antingen shortcut till [C:\Windows\System32\shutdown.exe /s /t 00] ELLER vanliga Shutdown knappen i Windows 8.1 (Samma resultat på båda)

Tacksam för förslag!

Permalänk
Skrivet av ahle1337:

Hejsan, min stationära dator som jag byggde i våras lider av ett litet men irriterande problem som jag inte tänkt på att jag kan be er om hjälp om!

I ungefär 50 % av fallen när jag stänger av datorn så startar den sig igen direkt efteråt. När jag stänger av den för andra gången har den aldrig spontan-startat igen. Någon som vet vad man skulle kunna göra åt detta?

Lite information som kanske är relevant:
Operativsystem: Windows 8.1
Moderkort: Gigabyte H81M-S2PV
Wifi-adapter: Nej
Avstängning: Antingen shortcut till [C:\Windows\System32\shutdown.exe /s /t 00] ELLER vanliga Shutdown knappen i Windows 8.1 (Samma resultat på båda)

Tacksam för förslag!

vilket nätagg ?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

Cooler Master Elite 344 Mini Tower Svart

Permalänk
Skrivet av ahle1337:

Cooler Master Elite 344 Mini Tower Svart

fel svar försök igen.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grönahunden:

fel svar försök igen.

Haha jag är dum i huvudet, såg "cooler" på kvittot och kopierade det

Corsair CX750M 750Watt 80 PLUS Bronze är mitt nätaggregat

Permalänk

Säker på att du inte har kopplat reset knappen i pwr_switch ?

EDIT: Eller tvärtom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Melinho2895:

Säker på att du inte har kopplat reset knappen i pwr_switch ?

Bra fåga, det ska jag ta reda på

Permalänk

@ahle1337:
du har kopplat PW LED fel.. ja blir så frustrerad att ja har svårt rita cirklarna och fyrkanterna rätt.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grönahunden:

@ahle1337:
du har kopplat PW LED fel.. ja blir så frustrerad att ja har svårt rita cirklarna och fyrkanterna rätt.

http://i.imgur.com/OxgXpHR.jpg?1

Fattade egentligen inte så mycket av vad bilden visade och inte heller exakt hur kopplingen av de sladdarna skulle styra vad som händer när jag gör en software restart av datorn, men kopplade ur alla sladdar utom power sw och har det under utvärdering. Verkar funka...

Tacksam för förklaring av exakt vad som skulle göra att det blev fel

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grönahunden:

@ahle1337:
du har kopplat PW LED fel.. ja blir så frustrerad att ja har svårt rita cirklarna och fyrkanterna rätt.

http://i.imgur.com/OxgXpHR.jpg?1

Kan tillägga att mitt moderkort inte har likadana uttag som ditt - mitt saknar pwr och gnd, och har pwr + och pwr - ( och de andra såklart)