Eventuellt tvköp på gång, vilka features bör man kolla efter

Permalänk
Medlem

Eventuellt tvköp på gång, vilka features bör man kolla efter

Hej,

Funderar på att skaffa en ny tv på omkring 50". Den ska fungera både som tv då en massa film avverkas och dataskärm för spel då enda datorn som finns är en htpc . Så antar att en låg input är att föredra men sen då vad är det man ska kolla efter och vad är rena gimmicks som man kan vara utan? I och med att datorn är kopplad till tvn så är det väl knappast något krav på att den ska vara smart så bildkvaliten är väl det mest intressanta.

Budget max 15k.

Kom gärna med några exempel på olika apparater som är lite bättre än resten

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlashTec:

Hej,

Funderar på att skaffa en ny tv på omkring 50". Den ska fungera både som tv då en massa film avverkas och dataskärm för spel då enda datorn som finns är en htpc . Så antar att en låg input är att föredra men sen då vad är det man ska kolla efter och vad är rena gimmicks som man kan vara utan? I och med att datorn är kopplad till tvn så är det väl knappast något krav på att den ska vara smart så bildkvaliten är väl det mest intressanta.

Budget max 15k.

Kom gärna med några exempel på olika apparater som är lite bättre än resten

Oled är väl det enda som gäller. Har aldrig ägt en tv sedan gamla plasmatiden som haft tillfredställande bildkvalitet, svärta, vad de än väljer kalla det. 4K är väl valfritt beroende på betraktningsavstånd, men inget annat är oled skulle jag rekommendera. För en mer optimal TV/Filmupplevelse. Vi befinner oss i ett neverland och det stora paradigmskiftet med priser mer anpassade efter vanliga konsumenter för Oled är på gång. Kanske redan nästa år.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

Oled är väl det enda som gäller. Har aldrig ägt en tv sedan gamla plasmatiden som haft tillfredställande bildkvalitet, svärta, vad de än väljer kalla det. 4K är väl valfritt beroende på betraktningsavstånd, men inget annat är oled skulle jag rekommendera. För en mer optimal TV/Filmupplevelse. Vi befinner oss i ett neverland och det stora paradigmskiftet med priser mer anpassade efter vanliga konsumenter för Oled är på gång. Kanske redan nästa år.

Ok är det generellt låga input tider för oled?

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlashTec:

Ok är det generellt låga input tider för oled?

Vad är input-tider? Tänker du på input-lag? Ingen aning. Jag spelar bara på datorn.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

Vad är input-tider? Tänker du på input-lag? Ingen aning. Jag spelar bara på datorn.

Ja input lag var det nog jag tänkte på

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlashTec:

Ja input lag var det nog jag tänkte på

Såg det kommer en 55:a från LG Electronics (55EC9300) som dock inte verkar finnas i Sverige. Fast den kostar ju en del mer än din budget. Den hade "excellent" input lag.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

Såg det kommer en 55:a från LG Electronics (55EC9300) som dock inte verkar finnas i Sverige. Fast den kostar ju en del mer än din budget. Den hade "excellent" input lag.

Jag hoppas att en 55eg920v är ungefär lika bra som den då för den huserar numera på min tvmöbel. Decenniets spontanköp kanske man kan säga

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlashTec:

Jag hoppas att en 55eg920v är ungefär lika bra som den då för den huserar numera på min tvmöbel. Decenniets spontanköp kanske man kan säga

Glaxer i mina braxer. En kan säga att en är avis. Fyfasen, på ren svenska, vad jag önskar just den tv'n. Hur upplever du film/tv på den?

Jag och tjejen kommer över och bosätter oss i ditt vardagsrum över jul och lägger beslag på tvn under tiden haha.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem

Vet inte om detta är vad du är ute efter, men det verkar ju vara ett riktigt bra klipp iaf.
https://www.dustinhome.se/product/5010878357/60uf855v-60-led-...

/Homer_S

Visa signatur

INTEL Core i9 9900K @ 5.2GhZ| Gigabyte GA-Z370 Gaming 5 | NVidia RTX 4070 TI| 4x8Gb Vengeance PRO RED 3600 MhZ DDR4 | Samsung 970 EVO plus 1tb M.2 | EVGA Supernova 1300WATT 80+ Gold| 27" Acer Predator XB271HU IPS| Logitech G915 Lightspeed & G900 Chaos Spectrum | Steelseries Nova Pro Wireless

Main TV & Sound. Samsung 75" QN85A + HW-Q910A 7.1.2ch Soundbar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

Glaxer i mina braxer. En kan säga att en är avis. Fyfasen, på ren svenska, vad jag önskar just den tv'n. Hur upplever du film/tv på den?

Jag och tjejen kommer över och bosätter oss i ditt vardagsrum över jul och lägger beslag på tvn under tiden haha.

Woohoo mer Kapten Zoom åt folket

Han vi (gumman och jag) pratade med på Mediamarkt sa ungefär som du. Att han var den första att vara avundsjuk sen när vi skulle komma till kassan så skulle personen i kassan vara avundsjuk och att när vi kom till varu utlämningen så skulle det vara en kille där som också var avundsjuk. Och när vi väl kom till utlämningen så sa han just det att han var just avundsjuk för det var den enda tvn han ville ha. Så någonting måste ju vara bra med den

Angående bild och sånt så har jag väldigt dåligt med tidigare referenser, saknar även riktigt bra material att mata den med tyvärr. Men provade att köra någon 4k uhd demo på youtube och nog såg det bra ut, men som sagt med tanke på att jag bytte från en samsung 40" led till den här så vet jag ju inte om den är värd alla dom pengarna som den kostar om man dessutom räknar med att teknologin inom kort som vanligt blir gammal. Men svart tycks nu definitivt vara mera svart än innan så någonting måste den göra rätt. Var lite rädd att film streaming från nätets gråzoner skulle se helt sjukt värdelöst ut men uppskalningen verkar funka riktigt bra från 720p. Vad mer kan man säga, fjärren lär nog krävas lite tillvänjning då jag bara är van med traditionell fjärr och inte trollspö modell.

Har du några frågor så fråga på så ska jag försöka svara efter bästa förmåga

Vet inte vart du huserar men har du vägarna förbi så får du väl säga till, ta med ett par bullar kan jag koka kaffe

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB