Permalänk

Moderkort uppe i 60 grader celsius?

Hej, jag har ett Alienware Aurora r4 07jnh0 som moderkort.

Skulle kolla temperaturerna på de olika komponenterna i min dator med hjälp av Open Hardware Monitor, märkte då att under "moderkortsmenyn" så fanns det något som heter fintek f71889AD. Denna visar följande saker: Spänning för bl.a VCC3V och CPU Vcore, samt tre olika temperaturer.

Har jag rätt när jag antar att den visar temperaturer för tre olika ställen på moderkortet?

I så fall så är jag lite orolig över temperatur #1 då den visar 60 c när jag spelar grafikkrävande spel som Unity och Battlefront.

60 grader celsius är väl för mycket för ett moderkort?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Its Irrelevant:

60 grader celsius är väl för mycket för ett moderkort?

Nej, grejerna är gjorda för att klara höga temperaturer.

Permalänk

@Svensktiger: Tack för svar! Rent generellt, när börjar temperaturerna på ett moderkort bli för höga?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Its Irrelevant:

@Svensktiger: Tack för svar! Rent generellt, när börjar temperaturerna på ett moderkort bli för höga?

Det beror lite på hur du använder datorn.
Helt oöverklockat så skulle jag inte oroa mig om tempen kryper över 70 grader som mest.
Skall man testa gränserna så vill man ju hålla temperaturerna lite lägre för att utesluta potentiella problem.

Generellt så är datorkomponenter väldigt tåliga för höga temperaturer, se bara på laptops som knappt slår på fläkten innan 90 grader

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Its Irrelevant:

@Svensktiger: Tack för svar! Rent generellt, när börjar temperaturerna på ett moderkort bli för höga?

Komponenter så som VRM:er har spec.driftstemperatur på 120-125 °C (dvs de är gjorda för att arbeta i de temperaturerna. Även VRM:er som är de enheter som blir varma).

Kretskortet som är tillverkat av glasfiber åldras dock betydligt snabbare vid höga temperaturer och runt 90 °C är rekommenderat som max där. Dock kan ju en komponent ha 120 °C och vara ansluten direkt till moderkortet när moderkortet har lägre temperaturer precis där pga termiskt motstånd.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Skrivet av Svensktiger:

Det beror lite på hur du använder datorn.
Helt oöverklockat så skulle jag inte oroa mig om tempen kryper över 70 grader som mest.
Skall man testa gränserna så vill man ju hålla temperaturerna lite lägre för att utesluta potentiella problem.

Generellt så är datorkomponenter väldigt tåliga för höga temperaturer, se bara på laptops som knappt slår på fläkten innan 90 grader

Skrivet av DavidtheDoom:

Komponenter så som VRM:er har spec.driftstemperatur på 120-125 °C (dvs de är gjorda för att arbeta i de temperaturerna. Även VRM:er som är de enheter som blir varma).

Kretskortet som är tillverkat av glasfiber åldras dock betydligt snabbare vid höga temperaturer och runt 90 °C är rekommenderat som max där. Dock kan ju en komponent ha 120 °C och vara ansluten direkt till moderkortet när moderkortet har lägre temperaturer precis där pga termiskt motstånd.

Ok, då vet jag!

Tusen tack för hjälpen!