Tips på Tålig, kompakt bärbar med cd läsare?

Permalänk

Tips på Tålig, kompakt bärbar med cd läsare?

Hej, jag vet att jag söker en svår kombo. Särskilt eftersom att det inte finns något som garanterar hållbarheten på en dator =/
Garanti tid etc spelar mycket liten roll, pga att problemet är kostnaden för att köpa nya licenser till programvaran som ska vara på datorn.
Jag har funderat på att köpa en dator tö varje program men hoppas på att kunna ha allt på samma.
Tänk arbetsdator inte något som behöver vara estetiskt tilltalande

Krav/önskemål:
Gärna under 15", (ganska kompakt iallafall)
Hade varit smidigt med cd-läsare
Bra batteritid
Hållbar (bra konstruktion)
250gb + ssd eller möjlighet att byta till 2,5" ssd
Prestanda spelar ytterst liten roll
Ej Mac

Visa signatur

Datorn: Lian Li Lancool PC-K62, 2st powercolor 7970, MSI P67A-GD55 B3, Intel Core i5 2500K, Noctuna NH-D14, Corsair HX750W, 12gb ram, Samsung 840 evo 250GB ssd + 3TB lagring.
Tillbehör: Benq 24", logitech Z5500, Logitech G110 + Mionix Naos 5000

Permalänk
Medlem

@haapppoooo: UTifrån vad jag har fått erfara själv och sett hos vänner, så rekommenderar jag att du kollar upp ASUS eller LENOVO.

Själv så har jag kvar min ASUS (KV55) från 3 år tillbaka, hinner inte heller spela så mycket på den.
Nästa laptop blir nog en ASUS (om de fortsätter med samma kvalite på hårdvara) eller en LENOVO ( inte lika tilltalande i yttre design, men det är inte så viktigt)

lycka till.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk

Eftersom du inte nämnt någon budget vad jag kan se ser jag den som irrelevant och rekommenderar dig att kolla på en Panasonic Toughbook

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?m=s246967938&o=produkt_pr...

Permalänk

Skippa inbyggd DVD-läsare och köp en extern som går över USB. Större utbud av datorer, och möjlighet till tunnare och lättare varianter, som är till stor hjälp om du reser med jobbet.

Asus och Lenovo är som 7AAA7 sade etablerade och högkvalitativa märken. Skulle välja en Intel i5a ur 5000 eller 6000 serien och 8gb ram.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel i5 4670k @ 4,2GHz, 1,106V // Gigabyte Z87-HD3 ATX // Kingston HyperX blu 2x4GB + Fury 2x4GB 1600MHz 10-10-10-27 1,5V // CoolerMaster Hyper 212 EVO // Samsung EVO 840 250GB // NZXT Phantom // Gigabyte 290 4GB // EVGA NEX750G // Windows 10 Pro 64

Permalänk
Medlem

Du har som krav att datorn ska vara någorlunda stryktålig? Då bör man undvika allt som klassas som "underhållning", eller hur?
Köp då riktiga grejer med en gång, i stil med det här:
https://www.dustinhome.se/product/5010870492/probook-640-vask...
Alla dina önskemål uppfyllda på en bräda...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Eqon:

Du har som krav att datorn ska vara någorlunda stryktålig? Då bör man undvika allt som klassas som "underhållning", eller hur?
Köp då riktiga grejer med en gång, i stil med det här:
https://www.dustinhome.se/product/5010870492/probook-640-vask...
Alla dina önskemål uppfyllda på en bräda...

"på ett bräde" är uttrycket

Visa signatur

///M4

Permalänk
Skrivet av 7AAA7:

@haapppoooo: UTifrån vad jag har fått erfara själv och sett hos vänner, så rekommenderar jag att du kollar upp ASUS eller LENOVO.

Själv så har jag kvar min ASUS (KV55) från 3 år tillbaka, hinner inte heller spela så mycket på den.
Nästa laptop blir nog en ASUS (om de fortsätter med samma kvalite på hårdvara) eller en LENOVO ( inte lika tilltalande i yttre design, men det är inte så viktigt)

lycka till.

Jasså, dessa kanske har blivit bättre på kvalité än vad de var för 5år sedan...

Skrivet av Nandai:

Eftersom du inte nämnt någon budget vad jag kan se ser jag den som irrelevant och rekommenderar dig att kolla på en Panasonic Toughbook

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?m=s246967938&o=produkt_pr...

Precis, budget är inte så viktigt men de ger inte ett intryck på mig som att de kommer hålla mycket längre än tex någon ThinkPad

Skrivet av LuhcForgh:

Skippa inbyggd DVD-läsare och köp en extern som går över USB. Större utbud av datorer, och möjlighet till tunnare och lättare varianter, som är till stor hjälp om du reser med jobbet.

Asus och Lenovo är som 7AAA7 sade etablerade och högkvalitativa märken. Skulle välja en Intel i5a ur 5000 eller 6000 serien och 8gb ram.

Skickades från m.sweclockers.com

Man får säker ta och leva med att ha extern, så svårt är det ju inte men man måste ju övertala chefen

Skrivet av Eqon:

Du har som krav att datorn ska vara någorlunda stryktålig? Då bör man undvika allt som klassas som "underhållning", eller hur?
Köp då riktiga grejer med en gång, i stil med det här:
https://www.dustinhome.se/product/5010870492/probook-640-vask...
Alla dina önskemål uppfyllda på en bräda...

Såg ju bra ut, men måste kolla om det finns någon med större ssd.
Ska kolla vidare på Probook, ThinkPad och latitude 👍

Visa signatur

Datorn: Lian Li Lancool PC-K62, 2st powercolor 7970, MSI P67A-GD55 B3, Intel Core i5 2500K, Noctuna NH-D14, Corsair HX750W, 12gb ram, Samsung 840 evo 250GB ssd + 3TB lagring.
Tillbehör: Benq 24", logitech Z5500, Logitech G110 + Mionix Naos 5000