Angående vattenkylningskit och Quick-Disconnects

Permalänk
Medlem

Angående vattenkylningskit och Quick-Disconnects

Jag går i tankarna om att installera vattenkylning i datorn i sign, mest för att få ned ljudnivån till en minimum, men också för att klocka (slippa uppgradera).

Funderade först på att köpa ett EKWB Predator 360, men nu lutar det åt att köra en custom loop. Behöver tips angående setupen och att någon kunnig kan ge info om hur svårighetsgraden att installera setupen, samt quick-disconnects.

Kikade på Quick-disconnects från Koolance, det verkade onekligen smidigt att använda om jag skulle vilja ha möjligheten att förlänga loopen med kylning till GPU i framtiden.

Vill ha en stor radiator som sitter i fronten på mitt Define S, helst med 140mm fläktar då jag redan har PWM-fläktar från Noctua.

Det jag kollat på hittills:
https://shop.ekwb.com/ek-coolstream-ce-420-triple
https://shop.ekwb.com/ek-xres-140-revo-d5-pwm-incl-pump
http://koolance.com/qd3-fs13x19-bk-quick-disconnect-no-spill-...
http://koolance.com/qd3-m13x19-bk-quick-disconnect-no-spill-c...

Jag funderar dock på att köpa allt från Koolance, om jag ändå ska köpa Quick-DC där, blir onödigt mycket i frakt annars. Men vet inte hur de står sig i kvalité per krona gentemot EKWB.

Någon input?

Permalänk

Snabbanslutningar är smidiga men jag skulle inte använt dom i en intern loop då de är rätt restriktiva och tar mycket plats.
Jag kör själv med 2st ut ur chassi så jag enkelt kan koppla bort de externa radiatorerna när något ska flyttas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lanbonden:

Snabbanslutningar är smidiga men jag skulle inte använt dom i en intern loop då de är rätt restriktiva och tar mycket plats.
Jag kör själv med 2st ut ur chassi så jag enkelt kan koppla bort de externa radiatorerna när något ska flyttas.

Efter vidare research verkar det inte som att det är tillräckligt fördelaktigt för att jag ska använda det. Nu är min fundering istället över vilka komponenter jag ska välja, en ren djungel.

Måste man ha en speciell pump och resorvoir när man har en 420-radiator? Vilken pump och resorvoir är fungerar till en 420-radiator till billigast pris (PWM)? Vad behöver man mer än CPU-block, 420-radiator med fläktar, pump, slang och resorvoir?

Permalänk
Skrivet av CROE:

Efter vidare research verkar det inte som att det är tillräckligt fördelaktigt för att jag ska använda det. Nu är min fundering istället över vilka komponenter jag ska välja, en ren djungel.

Måste man ha en speciell pump och resorvoir när man har en 420-radiator? Vilken pump och resorvoir är fungerar till en 420-radiator till billigast pris (PWM)? Vad behöver man mer än CPU-block, 420-radiator med fläktar, pump, slang och resorvoir?

Ska du vara seriös med vattenkylning ska du satsa på en D5a som pump, de är rätt dyra men det är det värt för köper du en billig skitpump kommer du köpa en ordentlig pump inom kort oavsett så lika bra att köpa en riktig från början.

I övrigt har du rätt i att det du behöver är block till CPU/GPU (jag själv har svårt att motivera att köpa en dyr custom vattenkylning för bara CPU) samt radiator (Jag förespråkar minst 2x 120mm radiator yta per enhet som ska kylas, gärna mer för att få det tyst), pumpen som nämnts ovan, samt fittings (förespråkar compressions), reservoar (spelar ingen roll, ta en billig/snygg då den inte påverkar prestandan) och slang (billigaste 10/13 slangen funkar).

Angående svårighet att montera så är det inte svårt, men det är viktigt att man tar det i lugn och ro och är noggrann med att skruva fast allt ordentligt så man inte får några läckor, jag förespråkar även att man startar pumpen med ett tjuvkopplat nätagg som inte är anslutet till resten av datorn när man testkör det om man inte är van vid vattenkylning då det tar bort risken att man dödar komponenter.

Permalänk
Medlem

Jag kör själv med en Phobya DC12-400 PWM på 40% fart, hade en D5 vario i min föregående loop. Men tycker att phobyan är klart tystare.
Har totalt 480 slim rads samt Phobya uc-1 extreme cpu block, som har lite mer motstånd i flödet.
I stress test på 40% vs 100% på pumpen så skillde det kanse 3-4 grader max. Så en överdriven stark pump behövs inte, fast DC12-400 är inte av dom svagaste heller.

Visa signatur

Gaming: i7 8700k@4.9Ghz | MSI Z370 Tomahawk | 3080 Tuf oc | Gskill 4X4gb@3Ghz | 1.2 TB med ssd's | Evga 1000 P2

Permalänk
Medlem
Skrivet av lanbonden:

Ska du vara seriös med vattenkylning ska du satsa på en D5a som pump, de är rätt dyra men det är det värt för köper du en billig skitpump kommer du köpa en ordentlig pump inom kort oavsett så lika bra att köpa en riktig från början.

I övrigt har du rätt i att det du behöver är block till CPU/GPU (jag själv har svårt att motivera att köpa en dyr custom vattenkylning för bara CPU) samt radiator (Jag förespråkar minst 2x 120mm radiator yta per enhet som ska kylas, gärna mer för att få det tyst), pumpen som nämnts ovan, samt fittings (förespråkar compressions), reservoar (spelar ingen roll, ta en billig/snygg då den inte påverkar prestandan) och slang (billigaste 10/13 slangen funkar).

Angående svårighet att montera så är det inte svårt, men det är viktigt att man tar det i lugn och ro och är noggrann med att skruva fast allt ordentligt så man inte får några läckor, jag förespråkar även att man startar pumpen med ett tjuvkopplat nätagg som inte är anslutet till resten av datorn när man testkör det om man inte är van vid vattenkylning då det tar bort risken att man dödar komponenter.

Okej, jag lägger hellre lite extra pengar och köper ordentliga grejer, är ute efter bra kylning men framförallt låg ljudnivå som sagt.

Av vilken återförsäljare och av vilket varumärke tycker du att det är mest prisvärt att handla ifrån/av? Är som sagt ute efter låg ljudnivå, effektiv kylning (inte det allra vassaste kanske) och så låg prislapp som möjligt - ljudnivån är dock viktigare än slutsumman.

Som jag skrev i trådstarten har jag kollat på 420 rad och D5 pump med inbyggt res, från EK's egna webbshop, frakten verkar dock vara dyr. Min setup ska som sagt vara i datorn i sign.

Tack för hjälpen!

Skrivet av kettu92:

Jag kör själv med en Phobya DC12-400 PWM på 40% fart, hade en D5 vario i min föregående loop. Men tycker att phobyan är klart tystare.
Har totalt 480 slim rads samt Phobya uc-1 extreme cpu block, som har lite mer motstånd i flödet.
I stress test på 40% vs 100% på pumpen så skillde det kanse 3-4 grader max. Så en överdriven stark pump behövs inte, fast DC12-400 är inte av dom svagaste heller.

Okej, det lät intressant! Var är det smidigast och billigast att köpa komponenter från Phobya då? Vill som sagt ha 420 rad, låg ljudnivå och att det ska passa i datorn i sign.

Hjälpen uppskattas!

Permalänk
Medlem

Beställde mitt från aquatuning, en sida från tyskland tror jag.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gaming: i7 8700k@4.9Ghz | MSI Z370 Tomahawk | 3080 Tuf oc | Gskill 4X4gb@3Ghz | 1.2 TB med ssd's | Evga 1000 P2

Permalänk
Medlem

Slängde ihop ett kitt lite improvisatoriskt, vad tycks? Hur lång slang behövs och vad ska man ha för "fittings"?

Permalänk
Medlem

ifall du nu tar Phobya så var beredd att pumpen är lite större änn vad man tror, samt skaffa extra anti-vibrations matta att ha under pumpen. Den avger en del vibrationer och går ut i chassit ifall du inte får den isolerad. Samt va säker på att du har en extra pwm singnal från modekortet till pumpen, eftermarknad finns inte att få tag på. Och går ej att Y-splitta fläkt o pumpar med en pwm signal.
Phobya cpu blocket kommer också utan backplate, det måste du köpa skillt ifall du vill ha. Kör själv med en backplate från noctua 14 kylaren.
Tog endast phobyan cpu blocket för den var billigaste med toppen av mässing, är lite paranoid mot plast/plexi ifall det kommer micro sprickor som slutar i läckage.
Ca 4-5 meter slang skall du ta för att vara säker.

Kan säga med min setup så eldar 4790k med 1.29Vcore på 76 grader i prime95 small fft, fläktarna på 1000rpm

Visa signatur

Gaming: i7 8700k@4.9Ghz | MSI Z370 Tomahawk | 3080 Tuf oc | Gskill 4X4gb@3Ghz | 1.2 TB med ssd's | Evga 1000 P2

Permalänk
Medlem
Skrivet av kettu92:

ifall du nu tar Phobya så var beredd att pumpen är lite större änn vad man tror, samt skaffa extra anti-vibrations matta att ha under pumpen. Den avger en del vibrationer och går ut i chassit ifall du inte får den isolerad. Samt va säker på att du har en extra pwm singnal från modekortet till pumpen, eftermarknad finns inte att få tag på. Och går ej att Y-splitta fläkt o pumpar med en pwm signal.
Phobya cpu blocket kommer också utan backplate, det måste du köpa skillt ifall du vill ha. Kör själv med en backplate från noctua 14 kylaren.
Tog endast phobyan cpu blocket för den var billigaste med toppen av mässing, är lite paranoid mot plast/plexi ifall det kommer micro sprickor som slutar i läckage.
Ca 4-5 meter slang skall du ta för att vara säker.

Kan säga med min setup så eldar 4790k med 1.29Vcore på 76 grader i prime95 small fft, fläktarna på 1000rpm

Jag har väldigt mycket utrymme i mitt Define S, så storleken bör inte vara något problem, om pumpen inte bör placeras på något specifikt vis dvs. Tänkte ju köra en 420 rad i fronten.

Går det ej att splitta PWM-signalen med pump och fläktar säger du... Där fallerar ju hela planen, eftersom jag tänkte köra allt detta via mjukvara för att kunna kontrollera ljudnivån. Kör allt via PWM-splitter i dagsläget... Har bara en port.. Fasen också.

Okej, tack för svaret!