i7 4790K Överklockning? [Automatisk Överklockning]

Permalänk

i7 4790K Överklockning? [Automatisk Överklockning]

Hej! Ni ser min dator i signaturen. Jag har varit lite orolig angående det här med ''Automatisk Överklockning'' Som mitt moderkort har.

Kollar jag i CPU-Z till exempel så ser jag ju att core voltage ändras varje sekund, Det vill säga all från 0.800-1.190. Sen ser jag också att Core Speed hoppar från 800-4400 mHZ. Då antar jag att det är moderkortets automatiska överklocking som lägger den på 4.4GHZ.

Men nu till frågan då, Är det bra att köra med det här? Det är väl för att spara på ström va? Är det vanligt på alla processorer att hoppa såhär med VCoren?

Temps ligger på 35-40c idle och går max till 60-67c vid spelande. Så det verkar inte vara något problem, Var bara nyfiken

Permalänk

Den ändrar ju volten så fort den ändra hastighet så ja det ska hoppa en del. Men vid full hastighet borde volten ligga ganska still.

Visa signatur

Intel i7 8700K @ 5.0Ghz, MSI Z370 Gaming M5, MSI RTX2070 Armor,
Ballistix 16GB DDR4 3000MHz CL15, SSD Samsung 850 500GB,
EVGA Supernova G2 750W, Acer XF270HU,
Fractal Design Arc midi, Modifierat, Custom vattenkylning

Permalänk
Medlem

@Makaveli1:

Helt normalt att core voltage och core speed / mulitplier ändras hela tiden beroende på lasten på CPU:n.

Permalänk
Skrivet av asconakille:

Den ändrar ju volten så fort den ändra hastighet så ja det ska hoppa en del. Men vid full hastighet borde volten ligga ganska still.

Skrivet av Snorren:

@Makaveli1:

Helt normalt att core voltage och core speed / mulitplier ändras hela tiden beroende på lasten på CPU:n.

Ahh okej! Men då vet jag att det funkar som det ska iaf! Tack

Permalänk

ASUS Z-97A Automatisk Överklockning?

***

Permalänk
Medlem

Det räcker väll med att du återställer bios så e det tillbaks på ruta 1 så att säga ?
gör jag på mitt asus kort iaf.

testade att köra automatiska överklockningen men blev aldrig stabilt så återställde bara. så va det ordning igen. sen överklocka jag själv istället men men. så gjorde jag iaf.

Permalänk
Hedersmedlem

@Makaveli1 *Trådar sammanfogade*

Nu är det verkligen dags att respektera §3.3 (korspostning)! Händer detta igen kommer samtliga trådar att låses och du riskerar avstängning.

Citat:

§3.3 Det är inte tillåtet att skapa flera trådar om samma ämne (så kallad korspostning). Detta gäller oavsett om trådarna placeras i samma forumdel eller i olika forumdelar. Om en moderator har låst en tråd är det inte tillåtet att skapa en ny tråd om samma ämne. Regeln finns för att alla ska få samma chans att få sina trådar uppmärksammade och för att forumet ska bli så överskådligt som möjligt.

/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Skrivet av Kent:

@Makaveli1 *Trådar sammanfogade*

Nu är det verkligen dags att respektera §3.3 (korspostning)! Händer detta igen kommer samtliga trådar att låsas och du riskerar avstängning.
/moderator

Kommer inte ens ihåg att jag skapade en tråd om detta, mitt fel sorry.