[Nybörjare] Hur kopplar jag mina hårddiskar?

Permalänk
Medlem

[Nybörjare] Hur kopplar jag mina hårddiskar?

Hej,

Jag bygger min första dator själv och behöver lite vägledning från mer kunniga personer! Jag har ett Asus A97-A-moderkort, en Samsung 850-Series EVO 250GB (SSD) och en WD Blue 1TB 7200rpm 64MB.

Planen är att ha Windows och program jag använder ofta på SSDn, så vilken port på moderkortet ska jag sätta den i, den första SATA 3-porten, eller den enda SATA Express-porten? Vilken har högst prio/lämpar sig bäst? Var sätter jag sen den andra hårddisken i så fall?
En vän till mig var tvungen att koppla ur alla diskar utom SSDn för att windows skulle installeras på den, och sen sätta i de andra efteråt. Gör man så? Ställer man in det i BIOS på nåt sätt?

Som ni märker är jag ganska grön på detta, så det jag kanske egentligen bör fråga är: Vad ska jag tänka på när jag kopplar in mina diskar när jag bygger datorn?

Tack på förhand

Permalänk
Medlem

Du kan ställa in boot-ordning i BIOS, så det spelar ingen roll vilka portar du använder. Det är däremot rekommenderat att bara ha SSDn inkopplad när du installerar Windows. Annars finns det risk att Windows lägger boot-filer på en annan hårddisk, vilket kan ställa till det senare om du får för dig att plocka ur den disken.

Så koppla in SSD, installera Windows, koppla in resten, byt boot-ordning i BIOS om datorn försöker boota från fel disk.

Permalänk
Medlem

Ok, tack för infon, då vet jag det!

Men jag är fortfarande osäker på om jag ska använda SATA Express-porten? Den är snabbare, right? Men det kanske inte spelar någon roll..

Permalänk
Skrivet av horses:

Ok, tack för infon, då vet jag det!

Men jag är fortfarande osäker på om jag ska använda SATA Express-porten? Den är snabbare, right? Men det kanske inte spelar någon roll..

Du har en manual? Bara genom att kolla på bilderna på hemsidan så verkar det vara de 3 översta. Har du SATA Express så ska du givetvis använda det https://www.asus.com/se/Motherboards/Z97A/

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem

@horses: I denna video förklarar Linus skillnaden mellan SATA och SATA Express https://www.youtube.com/watch?v=GQEvOr55Pf8

Jag är ingen expert på SATA Express men eftersom du inte skall använda någon RAID och vill koppla in en vanlig Samsung 850-Series EVO 250GB så passar nog SATA6G_1 porten bäst för din SSD, och sedan kan du koppla in övriga hårddiskenheter på portarna SATA6G_2 - SATA6G_4

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem
Skrivet av horses:

Men jag är fortfarande osäker på om jag ska använda SATA Express-porten? Den är snabbare, right? Men det kanske inte spelar någon roll..

Ingen av dina diskar använder SATA Express, och en SATA Express fungerar även som två vanliga SATA-portar. Så det spelar ingen roll.

Permalänk
Medlem

Bra info, tack ska ni ha!
Jag har läst manualen, men om man inte har förkunskap så kan man behöva fråga också.