SweClockers pratar speedrunning på Dreamhack Winter

Permalänk
Melding Plague

SweClockers pratar speedrunning på Dreamhack Winter

Ständig jakt på hårdvara och minutiöst letande efter optimeringar är grundstenar för speedrunning i toppskiktet. SweClockers pratar med Fredrik Lidholt om vad konceptet egentligen går ut på.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ojojoj, de är än mer insnöade än vi.. Inte att det är dåligt på nåt vis men när Emil står och småskrattar åt det så vet man ju hur det är

Visa signatur

Laddar upp lite spelvideos på Youtube
Livestreamar ibland på Twitch

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Ceder_78:

Ojojoj, de är än mer insnöade än vi.. Inte att det är dåligt på nåt vis men när Emil står och småskrattar åt det så vet man ju hur det är

Nu ska du inte missuppfatta mitt skrockande, det är mera en reaktion på engagemanget och tiden som plöjs ned. Ungefär som att fnittra av avund åt något av mästerbyggena i Casemod Championship. Det är lätt att bli imponerad av insatta människor, oavsett om ämnet är speedrunning eller något annat.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Jadå, ser inget dåligt med det.. Är mest bara hur ofantligt mycket tid och engagemang de lägger ner på tiondels sekunder

Visa signatur

Laddar upp lite spelvideos på Youtube
Livestreamar ibland på Twitch

Permalänk
Medlem

Riktigt kul Speedrunnade Half Life Blue Shift när det var nytt, fick ner det till 39 minuter xD Rekordet nu är 25min!

Permalänk
Medlem

Varför man oftast väljer amerikanska och japanska versioner när det gäller gamla spel är ju för att de är NTSC (60 Hz). I Europa använder ju PAL (50 Hz) och detta gjorde ju att spelutvecklare som var lata inte gjorde så att spelen flöt på lika snabbt här som de gjorde i NTSC-regionerna. Ni kan se detta i t.ex. denna film.

Sen som sagt kan oftast ett helt ord i japanska slås ihop till en enda karaktär, vilket gör då att det går mycket snabbare att skriva ut en mening i japanska än vad det är i engelska (detta är väldigt synligt i spel så som Ocarina of Time. Detta är en film jag gjorde för några år sedan som demonstrerar det (ni kan även se att PAL släpar efter där.)

Omkring 6:e generationen konsoller (Dreamcast, PS2, Gamecube osv) så började fler och fler spel stödja PAL60 här i Europa, så då var det inget problem längre.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Nu ska du inte missuppfatta mitt skrockande, det är mera en reaktion på engagemanget och tiden som plöjs ned. Ungefär som att fnittra av avund åt något av mästerbyggena i Casemod Championship. Det är lätt att bli imponerad av insatta människor, oavsett om ämnet är speedrunning eller något annat.

Emil du är världens absolut härligaste människa. Hur kan bli som du, är du född sån, eller har du bara blivit så himla skön? Vill bli som du <3

Din ötgötska och nu ståendes på en pall, kan inte sluta le och brista ut i skrattanfall! Helt underbar! Vad kommer härnäst? Kan inte ens föreställa mig

Tänk om alla var som du, då skulle världen vara en så bra plats på jorden.

Ska söka jobb på Sweclockers så vi kan bli kontorskompisar, världens bästa jobb!

Permalänk
Medlem

Tack vare N game så vet jag precis vad som är på G.

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Medlem

Kolla in Awesome games done quick på youtube, riktigt kul

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ceder_78:

Jadå, ser inget dåligt med det.. Är mest bara hur ofantligt mycket tid och engagemang de lägger ner på tiondels sekunder

Sånt här är fantastiskt kul att titta på mer av detta
Här en riktig klassiker

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk

Har alltid varit intresserad av speedrunning, så denna artikeln var väldigt trevlig!
Själv har man en vän som kört en massa Super Mario 64, så det har blivit att glo på det en del.

Mina favoritspel att kolla på är de som kan bli väldigt tekniska, till exempel Super Mario 64, Super Mario World, Super Metroid, Castlevania: Symphony of The Night, Mega Man X, The Legend of Zelda: A Link to The Past och en massa andra Zelda-spel.

Skrivet av lambdan:

Varför man oftast väljer amerikanska och japanska versioner när det gäller gamla spel är ju för att de är NTSC (60 Hz). I Europa använder ju PAL (50 Hz) och detta gjorde ju att spelutvecklare som var lata inte gjorde så att spelen flöt på lika snabbt här som de gjorde i NTSC-regionerna. Ni kan se detta i t.ex. denna film.

Sen som sagt kan oftast ett helt ord i japanska slås ihop till en enda karaktär, vilket gör då att det går mycket snabbare att skriva ut en mening i japanska än vad det är i engelska (detta är väldigt synligt i spel så som Ocarina of Time. Detta är en film jag gjorde för några år sedan som demonstrerar det (ni kan även se att PAL släpar efter där.)

Omkring 6:e generationen konsoller (Dreamcast, PS2, Gamecube osv) så började fler och fler spel stödja PAL60 här i Europa, så då var det inget problem längre.

Woo! Mer 60hz:are!

Permalänk
Avstängd

Älskar speedruns. Kollat på mycket sånt förr.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem

Bra påminnelse om att det närmar sig AGDQ! Lite speedrunning har man allt testat även om man inte är i toppen. Har en inofficiell 4e plats i Broforce i nuläget.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB

Permalänk
Medlem

Emil Ullenhag?

Permalänk
Medlem

Nån som vet vilken finsk scaler han snackade om som skulle vara bättre än xrgb-mini?

Permalänk
Medlem

Inget slår en Quake 1 speedrun, sanslöst kul att kolla på https://www.youtube.com/watch?v=VpiNDxssUL0

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Medlem
Permalänk

Nu när vi nästan är inne på ämnet, är det någon som har en extra tjock-TV som de vill bli av med? Helst Sony eller annat asiatiskt märke? :^)

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Dr Cain:

Nån som vet vilken finsk scaler han snackade om som skulle vara bättre än xrgb-mini?

Det är denna han menar: http://shmups.system11.org/viewtopic.php?f=6&t=52158

Första batchen av de kompletta enheterna kommer i januari-februari. Vet inte när pre-order för andra batchen är. Men först batchen är slutsåld.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Konstigt men ändå ganska kul intresse.

Visa signatur

PS4 & Macbook Pro.

Utlandssvensk sedan många år. Citera för svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Urban 1337:

Nu när vi nästan är inne på ämnet, är det någon som har en extra tjock-TV som de vill bli av med? Helst Sony eller annat asiatiskt märke? :^)

Leta efter en Bang & Olufsen MX4000 eller MX7000
Bättre CRT blir svårt att hitta utan att kolla på broadcast grade t.ex. Sony PVM eller BVM.

Ett annat alternativ kan vara en sony trinitron, men de tar väldigt mycket plats

Skrivet av eucalyptus:

Emil du är världens absolut härligaste människa. Hur kan bli som du, är du född sån, eller har du bara blivit så himla skön? Vill bli som du <3

Din ötgötska och nu ståendes på en pall, kan inte sluta le och brista ut i skrattanfall! Helt underbar! Vad kommer härnäst? Kan inte ens föreställa mig

Tänk om alla var som du, då skulle världen vara en så bra plats på jorden.

Ska söka jobb på Sweclockers så vi kan bli kontorskompisar, världens bästa jobb!

Emil är väldigt trevlig! Hade nöjet att träffa honom precis innan och efter intervjun då jag själv pysslar med speedrunning.

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | RX 7900 XT | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Air | Apple M1

Permalänk
Medlem

Helt klart imponerande att se dessa "speedsruns", men jag själv har inte tid eller tålamod för att försöka mig på det. Finns ju så mycket bra spel där ute.

Måste säga att jag blir alltid glad av att se videor med Emil. Han verkar vara världens skönaste person

Permalänk

Skulle nog säga att en PVM jag köpte är nog något utav de bästa sakerna jag någonsin införskaffat mig. Det och alla RGB-moddade konsoler.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Tar måååånga timmar att bli riktigt bra på ett spel! Vet inte alls hur många timmar jag laggt på RE HD remastered Vill nog inte veta heller.

Visa signatur

"Citera för svar!"

Speedrunner