Permalänk
Medlem

"drag marks" vid mörka scener

Hej!
Har ett problem dom jag inte vet vad det beror på, möjligtvis dålig kvalitet på tvn.
Iaf, vid mörka scener så har saker som rör sig en tendens att lämna ett drag mark. Vet inte riktigt hur jag ska förklara men förhoppningsvis så förstår någon utan djupare förklaring av problemet..
Så, vad beror detta på? Har jag någon konstig inställning på?

Visa signatur

| i5 2500k @4.3GHz | Noctua NH-D14
| Asus p8p67-m PRO| 8gb Corsair Vengance LP
| GTX 780 | Samsung 840 120gb| FD Define mini

Permalänk
Bildexpert 📺

Det finnas i källmaterialet, särskilt då vanliga TV-sändningar och det kan orsakas av TV:ns interpoleringsfunktioner.

Men de vanligaste frågorna jag får om att det släpar efter tydligt handlar om den dåliga bildkvaliteten på exempelvis eftermiddagsrepriserna på Kanal 5. Då är det dålig både ur synpunkt hur det är inspelat och hur det är komprimerat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Det finnas i källmaterialet, särskilt då vanliga TV-sändningar och det kan orsakas av TV:ns interpoleringsfunktioner.

Men de vanligaste frågorna jag får om att det släpar efter tydligt handlar om den dåliga bildkvaliteten på exempelvis eftermiddagsrepriserna på Kanal 5. Då är det dålig både ur synpunkt hur det är inspelat och hur det är komprimerat.

Dom här släpningarna inträffar vid alla källmaterial, netflix, från datorn via hdmi och tv. Jag har jämfört med andra tvapparater i något högre prisklass och det inträffar inte.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| i5 2500k @4.3GHz | Noctua NH-D14
| Asus p8p67-m PRO| 8gb Corsair Vengance LP
| GTX 780 | Samsung 840 120gb| FD Define mini

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av pung3n:

Dom här släpningarna inträffar vid alla källmaterial, netflix, från datorn via hdmi och tv. Jag har jämfört med andra tvapparater i något högre prisklass och det inträffar inte.

Ytterligare inställningar du kan testa är brusfilter. De orsakar också smet och släp. Annars kan det förstås vara en rent sämre produktnivå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pung3n:

Dom här släpningarna inträffar vid alla källmaterial, netflix, från datorn via hdmi och tv. Jag har jämfört med andra tvapparater i något högre prisklass och det inträffar inte.

Skickades från m.sweclockers.com

Om du nu har provat med tv med högre kvalitet och de försvunnit, så kan vi nog säkerställa att din tv har för låg kvalitet.

Visa signatur

CPU: i7-7700K 4,0ghz GPU: Asus strix 1080 gaming 8gb
Mobo: Asus Z270H socket1151
RAM: 16GB Corsair Vengeance LPX 3200mhz HDD: st2 1TB 7200 rpm,
SSD: 1st 525GB Crucial mx300, 1 st 240GB Corsair Force LE PSU: EVGA supernova G2 850w
Skärm: Asus Swift ROG och AOC 32"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Ytterligare inställningar du kan testa är brusfilter. De orsakar också smet och släp. Annars kan det förstås vara en rent sämre produktnivå.

Ok, ska testa med brusfiltret, har det ställt på max så.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| i5 2500k @4.3GHz | Noctua NH-D14
| Asus p8p67-m PRO| 8gb Corsair Vengance LP
| GTX 780 | Samsung 840 120gb| FD Define mini

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dragone:

Om du nu har provat med tv med högre kvalitet och de försvunnit, så kan vi nog säkerställa att din tv har för låg kvalitet.

Ja, mycket möjligt. Tänkte bara om det var nån inställning som kan orsaka det så man kan undvika det i viss mån.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| i5 2500k @4.3GHz | Noctua NH-D14
| Asus p8p67-m PRO| 8gb Corsair Vengance LP
| GTX 780 | Samsung 840 120gb| FD Define mini

Permalänk
Medlem

Vilken TV pratar vi om? Oftast vill man ha alla filter AV på sin tv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stoltz:

Vilken TV pratar vi om? Oftast vill man ha alla filter AV på sin tv.

Tror det är en Philips 50PUS6809 om jag minns rätt

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| i5 2500k @4.3GHz | Noctua NH-D14
| Asus p8p67-m PRO| 8gb Corsair Vengance LP
| GTX 780 | Samsung 840 120gb| FD Define mini

Permalänk
Medlem

Det blev mycket bättre när jag stängde av brusreducering, tack!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| i5 2500k @4.3GHz | Noctua NH-D14
| Asus p8p67-m PRO| 8gb Corsair Vengance LP
| GTX 780 | Samsung 840 120gb| FD Define mini

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av pung3n:

Tror det är en Philips 50PUS6809 om jag minns rätt

Skrivet av pung3n:

Det blev mycket bättre när jag stängde av brusreducering, tack!

Philips är den tillverkare som gillar att stoppa in de kraftigaste bildfiltren med rätt, tja, extrem inverkan på bilden. Just brusfiltren i kombination med deras skärpefilter brukar få effekten att ansikten som rör sig blir en mjuk smet och när personen är stilla suger skärpefiltret tag i alla detaljer, rynkor, hår, blemmor, näsborrar etc. Så rör personen på huvudet och allt blir en smet igen. Om och om igen.