Vad för extern hårddisk för spel?

Permalänk

Vad för extern hårddisk för spel?

Har en bekant vars bärbara dator börjar få slut på utrymme för spel och därför önskar han sig en extern hårddisk i julklapp.
Jag vet, det bästa hade varit att köpa en ny hårddisk att sätta in i datorn istället, men ingen i deras familj är särskilt tekniska och jag är inte sugen på att pilla i en relativt ny bärbar dator.

Min fråga är vad ni anser kan fungera bäst att lagra spel på? En extern hårddisk av det portabla slaget hade varit bekvämt, men jag utgår från att de är betydligt långsammare än de som är större och måste drivas av extern strömkälla. Eller?
Jag har bäst erfarenheter från WDs produkter, men ni får gärna föreslå andra alternativ. 1-2 TB siktar jag på, bör räcka ett tag.

Hans dator är ny så den har stöd för USB 3.

Visa signatur

Stationär: R4 ROG: Maximus VI Formula i7 4770K, 16GB RAM, GTX 760
Skärm: Acer Predator XB271HU
Bärbar: Lenovo Ideapad 720S 14"

Permalänk

Varför börjar den få slut på utrymme? Om det är att han lagrar musik, film m.m så är det bättre att ha det på en extern disk istället för att installera spel externt.

Visa signatur

Citera mig så att Jag kan hitta tillbaka!

Permalänk
Medlem

Kan ni inte lämna in datorn någonstans där de kan sätta i en intern hårddisk då? Kostar antagligen inte så mycket.

Visa signatur

CPU : 12900KS GPU : 3090 Strix OC RAM : G.Skill 32GB 6600MHz 34-40-40-105SSD : 2st SN850 1TB Bildskärm 1: Strix PG279Q 1440p@165Hz G-SYNC Bildskärm 2: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Bildskärm 3: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Vattenkylning CPU,GPU och RAM, 3*360 rad

Permalänk
Skrivet av klasvonklas:

Varför börjar den få slut på utrymme? Om det är att han lagrar musik, film m.m så är det bättre att ha det på en extern disk istället för att installera spel externt.

Interna hårddisken är en SSD på 128 GB och det som äter upp den är hans spel. Bland annat tar bara GTA över 60 GB. Han lagrar inte musik eller film överhuvudtaget, men annars hade det varit ett alternativ ja.

Skrivet av Boozfob:

Kan ni inte lämna in datorn någonstans där de kan sätta i en intern hårddisk då? Kostar antagligen inte så mycket.

En bra tanke. Slutsumman hade nog ändå landat på lite över 2000 kr för att det skulle vara lönt då, i och med jobbet + större SSD.

Tack för era svar!

Visa signatur

Stationär: R4 ROG: Maximus VI Formula i7 4770K, 16GB RAM, GTX 760
Skärm: Acer Predator XB271HU
Bärbar: Lenovo Ideapad 720S 14"

Permalänk
Medlem

Har sett några enstaka SSD på ~500 GB för 1500kr nu i helgen, Webhallen har tex reklam på en från OCZ som är rätt okej. Med tanke på spelandet så borde det vara en rimlig minimistorlek på ny hårddisk.

Permalänk

Ja det är inte mycket utrymme, då förstår jag
Jag har ingen speciell disk att tipsa om, däremot är ett snabbt gränssnitt nästan ett måste om man ska spela från extern. Jag skulle kolla på esata eller usb3.

Angående strömförsörjning så brukar de mindre externa klara sig med ström från en/två usbportar medan de större, de som innehåller en disk med standardmåttet 3.5-tum, behöver strömförsörjning.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera mig så att Jag kan hitta tillbaka!

Permalänk
Skrivet av Mieriola:

Har sett några enstaka SSD på ~500 GB för 1500kr nu i helgen, Webhallen har tex reklam på en från OCZ som är rätt okej. Med tanke på spelandet så borde det vara en rimlig minimistorlek på ny hårddisk.

Sant! Tack för tipsen. Får helt enkelt fundera på det här!

Skrivet av klasvonklas:

Ja det är inte mycket utrymme, då förstår jag
Jag har ingen speciell disk att tipsa om, däremot är ett snabbt gränssnitt nästan ett måste om man ska spela från extern. Jag skulle kolla på esata eller usb3.

Angående strömförsörjning så brukar de mindre externa klara sig med ström från en/två usbportar medan de större, de som innehåller en disk med standardmåttet 3.5-tum, behöver strömförsörjning.

Skickades från m.sweclockers.com

Då är jag med! Tack för informationen!

Nu ska jag bara bestämma mig för hur mycket jag vill lägga ner på hans dator. Haha!

Visa signatur

Stationär: R4 ROG: Maximus VI Formula i7 4770K, 16GB RAM, GTX 760
Skärm: Acer Predator XB271HU
Bärbar: Lenovo Ideapad 720S 14"