Har lite frågor angående 144hz skärmar och G-sync...

Permalänk
Medlem

Har lite frågor angående 144hz skärmar och G-sync...

Jag sitter idag på en Dell U2711. Det är en 27" IPS 1440p monitor med 6ms responstid som jag driver med mitt Gigabyte GeForce GTX 690. Den har servat mig väldigt effektivt sen 2012 då jag köpte den, men börjar bli sjukt trött på all screentearing, och är sugen på att gå upp i uppdateringsfrekvens till 144hz/165hz.

Som jag förstått det så ska jag satsa på en G-sync skärm om jag vill bli av med screen tearing, men är rätt kräsen och vill gärna ha IPS panel OCH 1440p. Är inte heller speciellt sugen på att gå ner från 1440p. Alltså behöver jag en skärm som denna: Acer Predator XB270HU. Men frågan är, finns det andra alternativ som stämmer överens med följande kriterier?

* IPS panel
* 1440p
* G-sync
* 120hz (eller mer)

Skulle ni tycka att G-sync är ett krav om jag ändå är beredd att slänga ut 6-7k på en ny skärm? Har otroliga problem med screentearing som det är nu, och blir väldigt frustrerad på det, och tar för givet att det inte bli bättre bara för att jag skaffar en panel med högre hz?

Ge mig gärna lite tips och råd angående detta, och ni som sitter på högre hz-paneler, märker ni stor skillnad? (Även i spel som te.x rocket leauge?)

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

Sitter på en ROG Swift som primär skärm.
Får säga att jag känner av dom 144hz i det mesta. Simpla saker som att scrolla text är ju trevligare.
Screentearing i spel är ett minne blott, vilket i sig är underbart.
Spelar inte många FPS men känner stor skillnad i DOTA och andra långsammare spel.
Sitter en 27" Qnix 1440p som rullar i 60hz bredvid denna med, då ser man snabbt stor skillnad.

Köp, du kommer inte ångra dig. Du kommer en en prima skärm i flera år

Permalänk

Eftersom bildrutorna åker förbi fortare borde det vara svårare att uppfatta tearingen. Jag har dock ingen personlig erfarenhet av detta. Här är en liten film som bl.a. tar upp tearing. https://www.youtube.com/watch?v=PgHx3eMBXjI

Permalänk
Medlem
Skrivet av bakemonster:
Skrivet av I_KILL_HORSES:

Alright, nu har jag forsat lite i detta och kommit underfull med att G-sync inte kommer fungera med mitt GTX 690 då jag inte har displayport (som verkar vara ett krav) Så antar att jag får satsa på en 120/144/165hz skärm istället utan? ... Någon som kan klargöra om mitt GTX 690 kan hantera dessa frekvenser via DVI?

Värt att slänga en extra krona och få G-sync ändå för framtida uppgraderingar? Kan jag köra på DVI och ändå dra nytta av den högre frekvensuppdateringen?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av ggalaxyy:

Har otroliga problem med screentearing som det är nu, och blir väldigt frustrerad på det, och tar för givet att det inte bli bättre bara för att jag skaffar en panel med högre hz?

Om du får problem och stör dig på screentearing så borde du definitivt skaffa g-sync.

Högre Hz hjälper till viss del, men screentearingen försvinner inte.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd flyttad*
/moderator

Skrivet av ggalaxyy:

Alright, nu har jag forsat lite i detta och kommit underfull med att G-sync inte kommer fungera med mitt GTX 690 då jag inte har displayport (som verkar vara ett krav)

GTX690 har displayport mini 1.2.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

jag köpte ROg swift skärmen med G-sync och 165hz IPS på netonnets erbjudande på blackfriday . 7000 sek. Det kommer säkerligen komma något mer erbjudande under mellandagarna om du är uppmärksam.

Jag var själv inne på den där acer skärmen du nämde, men kan varna dig för att många har haft problem med både dne acern men också asus ROG skärmen. Det är mycket döda pixlar, IPS glow och backlightbleeding. Jag rekommenderar därför att köpa den av en återförsäljare som tillåter att du testar och lämnar tillbaka om du inte är nöjd, alternativt köper från nätet så att distansköplagen gäller.

Inet vägrade låta mig köpa och testa acer skärmen så ja fick köra 5 min längre bort till netonnet där jag fick välja att testa redan i butik om jag ville, inga problem alls med dom.

Jag själv köpte g-sync skärm trots att jag har ASUS kort för att 1, kunna uppgradera till nvidia kort om jag så vill. 2, Skärmen har definitivt bättre andrahands värde om jag vills älja den i framtiden pga G-sync. 3, i val mellan g-sync och freesync så suger freesync just nu men kommer förhoppningsvbis bli bättre i framtiden. Dock kommer det troligen krävas att man köper de nya freesync skärmarna då.

Lycka till!

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent:

*Tråd flyttad*
/moderator
GTX690 har displayport mini 1.2.

Vet inte hur jag kunde missat detta. Tack för informationen.

Skrivet av Nima2001:

jag köpte ROg swift skärmen med G-sync och 165hz IPS på netonnets erbjudande på blackfriday . 7000 sek. Det kommer säkerligen komma något mer erbjudande under mellandagarna om du är uppmärksam.

Jag var själv inne på den där acer skärmen du nämde, men kan varna dig för att många har haft problem med både dne acern men också asus ROG skärmen. Det är mycket döda pixlar, IPS glow och backlightbleeding. Jag rekommenderar därför att köpa den av en återförsäljare som tillåter att du testar och lämnar tillbaka om du inte är nöjd, alternativt köper från nätet så att distansköplagen gäller.

Inet vägrade låta mig köpa och testa acer skärmen så ja fick köra 5 min längre bort till netonnet där jag fick välja att testa redan i butik om jag ville, inga problem alls med dom.

Jag själv köpte g-sync skärm trots att jag har ASUS kort för att 1, kunna uppgradera till nvidia kort om jag så vill. 2, Skärmen har definitivt bättre andrahands värde om jag vills älja den i framtiden pga G-sync. 3, i val mellan g-sync och freesync så suger freesync just nu men kommer förhoppningsvbis bli bättre i framtiden. Dock kommer det troligen krävas att man köper de nya freesync skärmarna då.

Lycka till!

Tack för utförligt svar! Har kikat på ROG skärmen också och den kanske är mer intressant med tanke på att jag också läst att många haft problem med diverse saker som du nämner här. Det borde ju kunna gå att packa upp skärmen försiktigt och sen skicka iväg den om det skulle uppstå te.x pixelfel på returrätten (14 dagar), får ju dock betala frakten tillbaka (?) Men är känd kund hos Inet och tror dom eventuellt skulle kunna ordna sånt.

Det du säger verkar vettigt, tror jag kommer satsa på en ROG trots allt. Tack för informationen. Borde bara vara att tuta och köra nu!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

@ggalaxyy:
Köper du den över internet och får den skickad till dig så har du defnitivt rätt att öppna försiktigt och kolla den.
Men att köpa den över disk på t.ex. inet kommer med all sannolikhet kräva att du reklamerar den ifall du öppnat förpackningen men sen vill byta den. Att lämna tillbaka den och få pengarna tillbaka kommer bli ett stort problem där ifall den itne är o-öppnad.

Att reklamera pga pixelfel kan vara en krånglig historia, desto värre att returnera pga mycket backlightbleed...
Så jag rekommenderar dig definitivt att inte köpa i en fysisk butik som inet.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nima2001:

@ggalaxyy:
Köper du den över internet och får den skickad till dig så har du defnitivt rätt att öppna försiktigt och kolla den.
Men att köpa den över disk på t.ex. inet kommer med all sannolikhet kräva att du reklamerar den ifall du öppnat förpackningen men sen vill byta den. Att lämna tillbaka den och få pengarna tillbaka kommer bli ett stort problem där ifall den itne är o-öppnad.

Att reklamera pga pixelfel kan vara en krånglig historia, desto värre att returnera pga mycket backlightbleed...
Så jag rekommenderar dig definitivt att inte köpa i en fysisk butik som inet.

Blir garanterat att köpa den online. Det måste ju vara OK att lämna tillbaka en skärm till te.x Inet (online) i fall den har bleedin/pixelfel.

Behöver ju inte nämna någon om det ... :$

Sen bara köpa en ny? Eller är det klokast att ta vara på kontakten jag redan har med Inet (online) och säga som det är, att skärmen har bleeding/pixelfel och hoppas på att dom tar tillbaka den och ger mig en ny?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av ggalaxyy:

Blir garanterat att köpa den online. Det måste ju vara OK att lämna tillbaka en skärm till te.x Inet (online) i fall den har bleedin/pixelfel.

Behöver ju inte nämna någon om det ... :$

Sen bara köpa en ny? Eller är det klokast att ta vara på kontakten jag redan har med Inet (online) och säga som det är, att skärmen har bleeding/pixelfel och hoppas på att dom tar tillbaka den och ger mig en ny?

Alltså som sagt, köper du den över internet kan du bara försiktigt öppna den ur kartong och testa. Sen lämna tillbaka om du känner för oavsett anledning. Givetvis om det är illa så är det mest etiskt att säga till butiken att den har 15 döda pixlar och den bör reklameras (annars kommer dom sälja den till nån annan stackare). Men omd et är problem med backlightbleeding så kommer de inte nödvändigtvis acceptera reklamation osv så det är bäst att bara lämna den på öppet köp och ta en ny.

Om du vill ta det med din kontakt på inet eller inte spelar ingen roll då oavsett vad ( om du köper den online ) har möjlighet att lämna tillbaka den utan att dom ens ställer en fråga om varför.
men visst om du har en bra kontakt där så hade jag förklarat läget för honom så kan man ju se om dom kan erbjuda någon ytterligare hjälp.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

@Nima2001: Good point. Tack för svar. Kommer nog hugga en Acer xb270hu, synd bara att den är byggd i sån skitplast som reflekterar allt på skärmen runt kanterna. ROGen är mycket dyrare, då slipper man problemen men hört att betraktningsvinkeln på ROGen kan vara sisodär,hört om gula toningar som träder fram. Så svårt att bestämma sig.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av ggalaxyy:

@Nima2001: Good point. Tack för svar. Kommer nog hugga en Acer xb270hu, synd bara att den är byggd i sån skitplast som reflekterar allt på skärmen runt kanterna. ROGen är mycket dyrare, då slipper man problemen men hört att betraktningsvinkeln på ROGen kan vara sisodär,hört om gula toningar som träder fram. Så svårt att bestämma sig.

De där gula tonerna som träder fram kallas IPS glow och är något som finns generellt på alla IPS skärmar i olika mängder.. Det är relaterat mer till IPS tekniken snarare än skärmen. Men ja av mina 4 IPS skärmar jag har framför mig nu så är det egentligen bara ROGen som har det så att det faktiskt märks.
Men jag har faktiskt läst att Acers variant har lika mycket IPS glow om inte mer. Dessutom verkar den oftare ha döda pixlar än asusen. Det kan dock hända att jag fått den uppfattningenbaserat på tur o otur i vilka recensioner jag hittat vid googlande. Men tror inte du ska förvänta dig att den ena har mindre problem än den andra vad gäller dessa 2 skärmar.

Angående pris tycker jag oavsett att du ska ha is i magen o vänta på mellandags rean.. Skulle förvåna mig om inte nån av dessa skärmar dök upp igen som på black friday!

Visa signatur

Citera för svar!