Gamla dator/tv-spel annonser

Permalänk
Snusfri

Gamla dator/tv-spel annonser

Tänkte det kunde vara kul att ha en tråd där vi samlar bilder på gamla annonser.

Börjar med denna från 1983.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Härligt :). En kompis till mig hade ett sådant, kommer ihåg att "touch" knapparna var bedrövliga. Man behövde nästan trycka knapparna igenom konsolen

Permalänk
Medlem

Jag vill se mera i denna tråd, då den är GENIAL.

Permalänk
Medlem

Kul tråd!
Jag kan bidra med detta.
En svensk dator vid namn JET-80 som min far köpte begagnad för 10 000 kr i slutet på 80-talet. Datorn i sig är från 1983. Om han blev lurad eller inte vet jag ej men han använde den flitigt under många år.
Han fick även med en skrivare, DW-305, samt ett stort antal disketter med allehanda program. Bland annat ett ordbehandlingsprogram som hette Word Star. Jag tog ned datorn från vinden för nått år sedan och allt fungerade, disketter med program och operativsystem. Även skrivaren var i fungerande skick. Bland alla saker så hittade jag även ett gäng pärmar och pappersbuntar med både dessa reklamblad samt mycket detaljerade användarhandböcker

Datorn igång.

Permalänk
Hjälpsam
Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klonas:

Kul tråd!
Jag kan bidra med detta.
En svensk dator vid namn JET-80 som min far köpte begagnad för 10 000 kr i slutet på 80-talet. Datorn i sig är från 1983. Om han blev lurad eller inte vet jag ej men han använde den flitigt under många år.
Han fick även med en skrivare, DW-305, samt ett stort antal disketter med allehanda program. Bland annat ett ordbehandlingsprogram som hette Word Star. Jag tog ned datorn från vinden för nått år sedan och allt fungerade, disketter med program och operativsystem. Även skrivaren var i fungerande skick. Bland alla saker så hittade jag även ett gäng pärmar och pappersbuntar med både dessa reklamblad samt mycket detaljerade användarhandböcker

https://umok7q.dm2304.livefilestore.com/y3piqDrkYuhWy4e9BgN8SLaZrCYG-r5X9iw74pDFEBzlGdC2B93A_65k34UzUOHNJKonDW1cE0vGnB7KgeWLR00CSelu4axMNonIQXM0o8nkKbJew_yiKUnqfrU3OmneiIqMB1dAa_RY79UPx7tCDjBnw/20130703_224000.jpg?psid=1

https://u2ok7q.dm2304.livefilestore.com/y3p-W0clibm-KlRGU_GGWRYQdb2GVsD6_pFh9MJpcIht-bbCqGU-CS2C8tfAfnqtufG_STX9fPWqufMYUPFXzQndW_XN2QkyOSn9RzufXxKmE-EgJ19wd23etexPedu8rc-9h4JsGuAfcRUK1Rxpvv_BQ/20130703_224041.jpg?psid=1

https://lhb1oa.dm2304.livefilestore.com/y3pwXS2--dGuC7TKnhxWrus5KUMutTS24C8PI611xSr2NJp4o9FyYM5DmKQl5c5m5ZRjz27p8Vl690MLCqzeAvWnshKQx17VES05WvzAd0KlOlkU1_m_VanWkOVsCwfwhptRb3zx-QieQlp7f1OMV0tyWFJUpcR0pqZg-hWeytULQo/20130703_224301.jpg?psid=1

Datorn igång.
https://uwok7q.dm2304.livefilestore.com/y3ptmycopKIGN3HZixYoawYDNg7E_jMUl_JevjqptUYAZZgTvuBMMAw_hmKJ5ubPUQBiJmM9vSP211ABaSDRNwKIGfVgBNFZ90psG4Dz5DHq5Eye-VxeNCAlcaD7R43veIhXE46kllRHCqXI4qOfa2wHQ/20130703_224906.jpg?psid=1

Fyfan vilken härlig dator! är inte särskilt gammal men min första egna dator var en P3 på 400mhz med 4mb 2d grafik och 64mb ram samt 6gb hdd, den kördes senare med windows xp och tog 10 minuter att boota upp..

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

JET är ett märke som jag visserligen känner till, men oftast glömmer bort när jag tänker på svensktillverkade datorer. Karl-Johan Börjesson (1918-2008) hette väl farbrorn som ledde företaget.

Har din maskin även hårddisk, eller bara diskettstation(er) + skrivare? Jag vet inte om 10000 kr var dyrt i slutet av 1980-talet, det beror på hur mycket som ingick. Tydligen kör JET-80 en slags specialutvecklad fleranvändarversion av CP/M, kallad JetNet och datorn förmodades krossa IBM PC, något som visserligen många datortillverkare haft förhoppningar om utan att de besannats. I fallet med IBM var det förstås inte teknisk överlägsenhet utan deras goda renommé som banade väg att de skulle bli marknadsledande och i sinom tid utgöra standarden.

Ironiskt (?) nog sålde JET några år senare efter att ha konstaterat "if you can't beat 'em, join 'em" mest PC-datorer under eget märke, via egen postorderkatalog som kom ut en gång om året och bestod av hälften datorfakta (en del riktigt matnyttigt) och hälften reklam om företagets produkter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Tänkte det kunde vara kul att ha en tråd där vi samlar bilder på gamla annonser.

Börjar med denna från 1983.

http://b.1339.cf/ewwriyn.jpg

G7000! Underbar bild! Var troligtvis den som lade grunden till vem jag är idag. Var i.o.f. bara 4-6 år då jag spelade på den (mitt tidigaste minne i livet är från ca 4 års åldern och den försvann i en flytt vid 6 år så där någonstans).

Minns ett spel där man sköt upp en raket som skulle fastna i en satellit tror jag samt ett där man sprang runt på en PacMan-liknande skärm och undvek 2 robotar. Man kunde gömma sig i två rum längst ner på skärmen som var "safe-house". Vill minnas att omslaget var en bild på två rånare som jagades av typ polisrobotar. Vi hade en drös spel till den konsollen/maskinen/datorn/vad-tusan-det-defineras-som.

Tack för nostalgin!

// Peter

Visa signatur

Gaming: Win 10 64-bit | FD Define S | MSI B450M PRO-VDH MAX | Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000MHz CL15 Vengeance | AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 36MB | MSI GeForce RTX 2060 SUPER 8GB ARMOR OC | Corsair CX 600M 80+ Bronze Modulär | ASUS VG248QE |
Server Win 10 64-bit | FD Define R4 | ASRock Z77 Pro4 | Intel Core i7 3770K + Noctua NH-C12P SE14 | Corsair 8GB (1x8192MB) CL10 1600MHz VENGEANCE + 4GB okänt märke |

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av zapac:

JET är ett märke som jag visserligen känner till, men oftast glömmer bort när jag tänker på svensktillverkade datorer. Karl-Johan Börjesson (1918-2008) hette väl farbrorn som ledde företaget.

Har din maskin även hårddisk, eller bara diskettstation(er) + skrivare? Jag vet inte om 10000 kr var dyrt i slutet av 1980-talet, det beror på hur mycket som ingick. Tydligen kör JET-80 en slags specialutvecklad fleranvändarversion av CP/M, kallad JetNet och datorn förmodades krossa IBM PC, något som visserligen många datortillverkare haft förhoppningar om utan att de besannats. I fallet med IBM var det förstås inte teknisk överlägsenhet utan deras goda renommé som banade väg att de skulle bli marknadsledande och i sinom tid utgöra standarden.

Ironiskt (?) nog sålde JET några år senare efter att ha konstaterat "if you can't beat 'em, join 'em" mest PC-datorer under eget märke, via egen postorderkatalog som kom ut en gång om året och bestod av hälften datorfakta (en del riktigt matnyttigt) och hälften reklam om företagets produkter.

Hej.
Nej den har tyvärr inte någon hårddisk (Winchester som den kallades då) dock finns möjlighet att boota från en när man startar datorn.
Det ingick skrivare, dator, terminal och ett gäng program och disketter. Det var nog ett helt OK pris då men vad min far inte visste och förstod var ju att CP/M var döende och DOS/windows kom upp som en raket vid den tidpunkten.

Permalänk
Inaktiv

Virtual Boy:

Ända bra spelet som gjordes och var värt att äga var Virtual Boy Wario Land:

Permalänk
Medlem

@anon183825:

Haha

Har jag aldrig sett!?

Handkontrollen var ju långt före sin tid i utformning!

Är detta något du provat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Fyfan vilken härlig dator! är inte särskilt gammal men min första egna dator var en P3 på 400mhz med 4mb 2d grafik och 64mb ram samt 6gb hdd, den kördes senare med windows xp och tog 10 minuter att boota upp..

Det var nog en 6Mb HDD

Permalänk
Medlem

@Klonas:

En kul detalj är tangentbordet, det ser precis likadant ut än idag. Vissa saker blir bara rätt från början

Permalänk
Medlem

Hittade några gamla datortidningar från 90-talet. Denna är från Svenska Hemdatornytt 1991.

Visa signatur

Amiga 500, Vampire 500 V2
Pentax K-1, Ricoh GR III, Dji Mini 2

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av EmilH:

@Black Zero:

Haha

Har jag aldrig sett!?

Handkontrollen var ju långt före sin tid i utformning!

Är detta något du provat?

Absolut, själv äger jag Virtual Boy Wario Land

Virtual Boy var lite av en flopp för Nintendo, kanske därför inte många känner till den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WalterEgo:

Hittade några gamla datortidningar från 90-talet. Denna är från Svenska Hemdatornytt 1991.
http://i.imgur.com/xYmGqf9.jpg

".. och till marknadens bästa 8-bitsspel: MASTER SYSTEM!"
Härligt.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Icke-obsolet funktion

@Klonas:
Jag tycker nog att din far fick ut en hel del av sitt köp.
Han fick en komplett dator med skrivare och programpaket som även om det var 7 år gammalt fortfarande kunde göra det jobb som den i början av 80-talet designades att göra.

Den datorn som IBM levererade exemplar av till NASA under slutet av 60-talet tog astronauterna till Månen. Samma dator med precis samma konstruktion skulle fortfarande även idag göra jobbet precis lika bra och noggrannt.

Samma sak är det med den Sun SS10 som jag har stående på bordet här, fick jag fatt i FRAMEMaker av variant år 1992 så skulle den fortfarande vara en precis lika kompetent lösning för att skriva rapporter handböcker osv. Jag sticker fram hakan och säger som så att den är en mer kompetent lösning än dagens libreoffice på en 4 GHz XEON med 1 Gig grafikminne.