Seagate Desktop 3TB 7200rpm 64MB [Går den att rädda?]

Permalänk
Inaktiv

Seagate Desktop 3TB 7200rpm 64MB [Går den att rädda?]

Tja Sweclockers!

Ja, den här hårddisken igen. Att just den lägger av är knappast en nyhet. Min la av ungefär samtidigt som rapporter om att hårddisken var skit kom, så jag hann inte göra en backup på den. Jag har inte haft ork eller tid att ta tag i den, men tänkte göra ett tappert försök nu om det ens går.

Den har fungerat tidigare, så det (bör) inte vara något formations-problem. Jag hade den i min dator när den började klicka, hårddisken kunde försvinna. Startade jag om datorn dök den upp ibland, ibland inte. Till slut visades den aldrig. Jag har testat den i olika portar i datorn & har även satt den i min NAS i hopp om att den ska dyka upp så att jag kan få tag på materialet där. Det var en hel del, så all hjälp uppskattas.

När jag stoppar in den i datorn så kör den igång, den varvar upp som den ska. Men den dyker inte upp & jag är osäker på om huvudet rör sig. Det är min gissning, att läshuvudet har gett upp. Men jag har ett visst hopp om att det bara är problem med någon firmware eller dylikt.

Någon som har några ideér? Jag har tillgång till Windows & Linux om det är till någon hjälp.

Tack på förhand.

/nta

Permalänk
Medlem

När jag praktiserade på ett it företag så kunde jag ofta komma åt disken i linux men ej i EDIT:WINDOWS av någon anledning. Dock så var de så pass "trasiga" så inte mycket gick att rädda, bättre än inget dock.

Visa signatur

Ryzen 1700 @3,8Ghz 1,342V | Corsair Vengeance LPX 2x8Gb (CMK16GX4M2B3000C15) | Asus Prime x370 Pro | KFA2 GTX 1080 Ti

Permalänk
Inaktiv

@Tony32: Tack för svar. Testar det då Jag använder en Debian-dist, men bra att veta!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon122214:

@Tony32: Tack för svar. Testar det då Jag använder en Debian-dist, men bra att veta!

Ingen fara! Ursäkta, men såg att jag skrev att det fungerade i Linux men inte i Ubuntu, menade såklart att de funkade i Linux men inte i Windows. /Morgontrött

Visa signatur

Ryzen 1700 @3,8Ghz 1,342V | Corsair Vengeance LPX 2x8Gb (CMK16GX4M2B3000C15) | Asus Prime x370 Pro | KFA2 GTX 1080 Ti

Permalänk
Inaktiv

Ingen lycka tyvärr :/ Däremot funkade Linux med en annan disk jag hade liggandes, så det tackar jag för.

Någon som har några andra ideér? Igår testade jag både att sätta i den i en dator & i ett externt case.

Permalänk
Medlem

Ev kanske frys knepet fungerar, om det är mekaniskt fel (vilket jag har för mig är problemet med dessa).
http://lifehacker.com/5515337/save-a-failed-hard-drive-in-you...

Jag har lyckats rädda HDD på det sättet, men det kan göra lika mycket skada som nytta, om man gör det, då kondens mycket väl kan döda den för gott, så jag rekommenderar endast den som "sista" alternativet.

Permalänk
Inaktiv

@Paddanx: Tack, ska ha det i åtanke som sista utväg då Det verkar (tyvärr) vara just mekaniskt. Ska den ändå kasseras så är det värt att testa.