Permalänk
Medlem

Akut hjalp med dreamweaver!

Hej!

Befinner mig i Kina och tyvarr maste ni sta ut med engelskt tangentbord.

Har fatt i uppdrag av foretaget jag jobbar for att skapa deras hemsida. Jag ar ingen webdesigner utan bara IT ansvarig, men jag har i alla fall ett humm om hur man skapar hemsidor i dreamweaver. Problemet ar att mitt foretag inte vill ha nagon simpel skitsida utan en relativt avancerad sida. Jag har nagra fragor om hur jag ska gora for att skapa vissa saker. Jag forvantar mig INTE att nagon ska sitta och skriva exakt hur, men kanske kan ni pointa mig in the right direction.

1. Dom vill ha 2 st topbanners. En smalare langst upp med kontaktinformation och en tjockare precis under som navigationsmeny. Navigationsbannern ska ha foretagets logo alignad langst till vanster och lankarna alignade till hoger. Har 3 CSS taggar. "topbanner", "topbanner img" och "topbanner a". Problemet ar att nar jag forsoker aligna bilden med "topbanner img" sa hander ingenting. Samma sak nar jag forsoker aligna lankarna med "topbanner a". Nar jag aligner med "topbanner" sa funkar det, men da blir allt (bade bild och lankar) alignade antingen till hoger eller vanster. Wtf? For ett exempel pa hur topbannerna ska se ut, kolla gzamanda.com men klicka bort subscribe bannern.

2. Navigationsmenyn ska vara sticky to top (som pa gzamanda). Hur?

3. Allt utom banner ska ha tva vita tomrum pa vardera sida, precis som pa den har sidan. Forst forsokte jag losa detta genom "body" taggen och 80px padding till hoger och vanster, men da blir topbannern ocksa fuckad. Hur exkluderar jag topbannern?

4. Och nu till det djavligaste. Alla lankarna i navigationsbannern ska vara dropdown menues. Med flera subkategorier. Tips pa hur man gor detta?

(Har bade dreamweaver cs6 och cc2015)

Tack pa forhand!!!!!!!

Permalänk
Medlem

Du behöver lära dig CSS för att få det att lira. Sorry, men det kommer aldrig bli bra genom att du bara klickar dig fram i DW.

Varför sätter du inte upp en WordPress site med valfritt tema? Kommer gå så sjukt mycket snabbare och det kommer framförallt se betydligt bättre ut.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Zakire: Wordpress funkar inte i Kina. Inte heller weebly, wix etc. Jag haller pa lara mig css och dreamweaver, men jag behover bara lite hjalp pa traven.

Permalänk
Medlem

Nu var det många år sedan jag skrev någon CSS, menfår se om detta kan funka:

1. Hittade det här exemplet som kanske kan hjälpa: http://jsfiddle.net/csbP2/224/

2. Använd position: fixed; för att låsa något på plats. z-index bör då också sätta till något högt värde så att den alltid ligger överst.

3.
I body och html sätt margin, padding till 0. width 100%. (Så att inga webläsare stoppar in sina egna standard-värden om du lämnar blankt).
Ha bannern i en div med egen class (också med 0 på båda), 100% width. Ska nu täcka hela toppen.

Under det, i en ny div (typ "content" eller vad du vill döpa den till) kan du ha allt innehåll som inte täcker hela bredden. På "content" kan du sätta den min-width/width/max-width du vill ha, samt t ex margin-left och margin-right: auto; för att centrera allting.

Visa signatur

FD Torrent | Z690 Formula | i7 12700K | 32GB DDR5 | GTX 3080 Ti | STRIX 850W | PG279Q

Permalänk

Ska du hosta allt själv? Rekommenderar dig starkt att använda typ Drupal.. Du har lite "teknik-staket" att hoppa över under denna väg annars! Om dom nu har lite krav på känsla och kvalitet med.

Visa signatur

MSI RTX 2070 Gaming z, Ryzen 5 2600x @4.2ghz 16gb LPX 3400mhz. osv | Plex, ubuntu, Transmission, pfsense, Nas-server virtualiserat på en G3220 m,m. Under Proxmox. https://www.skattbergdesign.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaXia:

@Zakire: Wordpress funkar inte i Kina. Inte heller weebly, wix etc. Jag haller pa lara mig css och dreamweaver, men jag behover bara lite hjalp pa traven.

Om ni hostar sidan själva har jag svårt att se vad som kan hindra er från att använda wordpress.

Visa signatur

Kom-pa-TI-bilitet

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaXia:

@Zakire: Wordpress funkar inte i Kina. Inte heller weebly, wix etc. Jag haller pa lara mig css och dreamweaver, men jag behover bara lite hjalp pa traven.

Problemet är att det är ganska mycket du behöver hjälp med för att få rätt på det du vill. Misstolka mig inte nu, jag säger inte att du är dum och inte kommer klara av det - bara att du gör förmodligen dig själv en björntjänst om du ska hålla på att krångla med det när det inte är något du sysslas med, och antagligen inte vill syssla med, till vardags.

På vilket sett menar du att WordPress är spärrat i Kina?
Tanka ner det och lägg upp det på en webbserver som ni själva hostar.

Permalänk
Medlem

Vill de ha en "avancerad" sida så bör de ha full förståelse för att du kanske inte kan detta och således låta dig utbilda dig eller plocka in någon som gör detta.
Annars låter de som rätt snikna och outbildade lirare. Den typen av nissar har jag genom åren stött på även här hemma och förbluffas över hur de chockade sedan undrar varför deras outbildade stackars överarbetade medarbetare inte lyckats lägga varje pixel helt korrekt enligt någon psd template, utan att förstå hur olika alla olika webbläsare är, eller varför deras inloggningssystem har fler hål än en schweizerost.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P