Asus vattenkylda ROG GX700 på Dreamhack

Permalänk

Hah, vattenkylning? Ge mig kaskadkyld!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

"Förutom den invändiga hårdvaran märks en 17,3-tumsskärm i upplösningen 3 840 x 2 160 pixlar och stöd för dynamiska uppdateringsfrekvenser med Nvidia G-Sync"

Upplösningen gör det mer eller mindre omöjligt att köra högre än 60 Hz. Maxwell har inte stöd för eDP 1.4a som skulle krävas om det nu finns UHD-paneler som klarar högre frekvenser.

Ja, men fortfarande.. 4k skärm är HELT onödigt på 17 tum som dessutom ska vara "gaming" dator.. Skulle föredra 1080 eller 1440 isf och 144hz men det är min personliga åsikt då jag INTE kan gå tillbaka till 60hz efter att ha vant mig vid 120/144hz senaste åren.

Visa signatur

12700K | 32GB DDR5 | STRIX Z690-G | RTX 4080

MBP 14'', Legion 5 Slim

Permalänk
Entusiast
Skrivet av noobonur:

Ja, men fortfarande.. 4k skärm är HELT onödigt på 17 tum som dessutom ska vara "gaming" dator.. Skulle föredra 1080 eller 1440 isf och 144hz men det är min personliga åsikt då jag INTE kan gå tillbaka till 60hz efter att ha vant mig vid 120/144hz senaste åren.

Men 4K ser bättre ut i marknadsföringsmaterialet

Ska man vara krass lär det har varit massa folk som gnällde över att den hade kass upplösning om de kört 1080p med 144 Hz. Något om att det är en uråldrig upplösning och att till och med deras telefon har högre upplösning idag. Det är svårt att vinna när det kommer till skärmar.

Idealet hade väl varit om de kunde designa en tillräckligt avancerad styrkrets som körde perfekt pixelmappning från UHD till 1080p genom att bara visa fyra pixlar som en och då kunde köra den upplösningen i högre frekvens. I teorin borde det gå men känns inte som att de existerar i verkligheten.

Lite lurigt med tillgänglig bandbredd och pixelklocka för eDP. Det var svårt att hitta information om det men vad jag kan se uppdaterade de inte bandbredden i eDP 1.4 utan det är samma som eDP 1.3 som i sin tur bygger på DP 1.2. Frågan är hur många kanaler som finns tillgängligt egentligen. Kanske @Laxpudding kan komma och rädda dagen? Hur ser implementationerna av eDP ut egentligen? Är det realistiskt att köra höga uppdateringsfrekvenser på en laptop eller finns det inga scalers framtagna för det? Eller paneler för den delen.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Zotamedu:

Är det realistiskt att köra höga uppdateringsfrekvenser på en laptop eller finns det inga scalers framtagna för det? Eller paneler för den delen.

Skulle gissa att det är ont om såväl paneler som kretsuppsättningar vilka är tillräckligt strömsnåla. Höga frekvenser på en bärbar är väldigt nischat. Trenden är snarare tvärtom, adaptiv synk nedåt i frekvens för att spara ström.

Permalänk
Medlem

I och med att den har förlorat sin bärbara funktion tack vare den där massiva hemorrojden baktill så undrar man ju verkligen varför folk lägger 45000kr på en sån här och inte en riktig speldator? Idag är det ju ingen konst att bygga ihop en kraftfull speldator i Mini-ITX format, där många chassin dessutom har ett praktiskt handtag. Tryck in ett Fury Nano och voila. Du har nu en dator som springer cirklar runt den här släpbara skitdatorn och har pengar över så det räcker till minst två datorer till.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

I och med att den har förlorat sin bärbara funktion tack vare den där massiva hemorrojden baktill så undrar man ju verkligen varför folk lägger 45000kr på en sån här och inte en riktig speldator? Idag är det ju ingen konst att bygga ihop en kraftfull speldator i Mini-ITX format, där många chassin dessutom har ett praktiskt handtag. Tryck in ett Fury Nano och voila. Du har nu en dator som springer cirklar runt den här släpbara skitdatorn och har pengar över så det räcker till minst två datorer till.

Precis så jag tänkte med, de vanliga spellaptopsen är ju skäpbara nog iom storleken men dom sitter iaf ihop vilket i det fallet är den enda fördelen jämtemot en stationär, den här har ju fler delar, ska du ändå släpa på en jävla vattendunk, kan du ju lika gärna släpa en skärm, nae den enda applikationen av denna "innovation" för gamers vore om man kunde fylla tanken med dr pepper och koppla på den på blodomloppet...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

NZXT H440 - MSI Z97 Gaming 5 - Intel core i5-4690K - Noctua NH-D15 - 2x Gigabyte r9 280x Windforce 3X - Corsair XMS3 DDR3 4x2GB - Corsair TX850M - Samsung evo 840 1TB - 4x Seagate Constellation ES 2TB
HTC Legend> LG Optimus 2x> Nokia Lumia 800> HTC One X > HTC one > LG G2 > Motorola Nexus 6 > Samsung galaxy S7
Surface pro 3 i3 64GB
Hellre att det aldrig fungerar än att man öppnar instruktionsboken!

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

ca 44k , vem lägger det på en laptop ?
Visst är det ballt med prestandan men prislappen är ju bara löjlig tyvärr.

Ingenjörer på oljeplattformar är ett exempel, dem kan byta arbetsplats varje vecka och ibland med helikopter som transport medel och då funkar det inte att ha med en stationär med skärm överallt.

Visst, en mitx med portabel skärm skulle ju funka men när det ändå är finansierat av bolaget och smidighet är prioriterat så blir det bättre med ett enkelt paket.

Visa signatur

ASUS H97M-E | i7-4790 | 16GB DDR3 | Asus Strix GTX 1080 | Crucial MX500 1TB SSD | Windows 10 Pro 64bit | Acer VG270UP 1440p 144hz IPS

Permalänk
Inaktiv

4 TUSEN Euro Hahahah

Vad har det rökts kan frågas