Asus ROG Swift PG27AQ med 4K-upplösning och G-Sync på väg till svenska butiker

Permalänk
Medlem
Skrivet av fermia:

27 tum med 4k nää tack

Benägen att hålla med.

En tio tum till hade inte skadat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svaniis:

Ja det är en fin skärm, men allt blir ju grötigt i 60hz. De kunde väl väntat till någon anslutning klarar 120hz i 4k iallafall.

Jag ser inte varför Asus skulle vänta för att skärmen inte passar din smak.

För egen del ser jag gärna en 27 tum 4k IPS-panel med bra responstid. Har den bra kontrast, färger, och jämn belysning/färg över hela ytan kanske det blir ett köp. Väntar på tester.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

hahah 10 lök för en 60 hz skärm, vilket skämt, hur sak man kunna spela på den?

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Skrivet av Alling:

Men kan de sluta döpa 60 Hz-skärmar till Swift? Det betyder snabb och borde tveklöst stå för 100+ Hz. Man trodde ju för en bråkdels sekund när man såg rubriken att det helt plötsligt fanns 4K @ 100+ Hz.

Håller med, borde heta asus slow.

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem
Skrivet av blue eyed devil:

hahah 10 lök för en 60 hz skärm, vilket skämt, hur sak man kunna spela på den?

På samma sätt som man spelar på alla andra skärmar, man kopplar in den till datorn.

För den delen hur förväntar du dig spela med mer än 60Hz på en 4K skärm? För att inte nämna att det inte går särskilt mycket högre ens teoretiskt innan dom lyckats uppgradera bandbredden på HDMI/DisplayPort avsevärt.

Visa signatur

Post-and-run foruming
GeForce GTX 1070 ;~; Intel 4790k ;~; ASUS Z97M-PLUS ;~; Cooler Master Hyper 212 EVO ;~; ADATA 16GB 1600MHz RAM ;~; 840 EVO 500GB + 1TB WD Blue + 4TB WD Green ;~; Seasonic Platinum 660w ;~; Fractal Design Define Mini ;~; G910 "Orion Spark" ;~; U2415 x2 ;~;

Permalänk
Skrivet av TheSlicker:

På samma sätt som man spelar på alla andra skärmar, man kopplar in den till datorn.

För den delen hur förväntar du dig spela med mer än 60Hz på en 4K skärm? För att inte nämna att det inte går särskilt mycket högre ens teoretiskt innan dom lyckats uppgradera bandbredden på HDMI/DisplayPort avsevärt.

Borde gå med pascal i sli, lite framtidssäkert måste det vara.

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem

Suck. När ska de slopa detta spektakel med IPS. Ge oss vettiga PVA skärmar istället. Jag har försökt med så många IPS skärmar och regnbågseffekten är där för att stanna. Hade det gått att lösa så hade de gjort det vid det här laget.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator - Dell Alienware Oled AW3423DW, Phantek Enthoo Pro, Intel i7 8700K, Noctua NH-14, Asus TUF Z370-PRO, Samsung SSD 840 Pro 128GB, 32 GB DDR4, Gigabyte Geforce GTX 1080 Ti, 2st x 3 TB WD RED, Logitech MX518, Sennheiser Momentum, Qpad Pro MK80.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakan78:

Suck. När ska de slopa detta spektakel med IPS. Ge oss vettiga PVA skärmar istället. Jag har försökt med så många IPS skärmar och regnbågseffekten är där för att stanna. Hade det gått att lösa så hade de gjort det vid det här laget.

Skickades från m.sweclockers.com

Det löses bra med A-TW polariserare. Finns dock bara i dyrare skärmar.

Eizos ColorEdge med PLS paneler har riktigt bra svärta, kontrast, färgåtergivning och ingen IPS-glow. Det gäller iaf de bättre modellerna (jag vet inte hur billigare CG är).

Permalänk
Medlem
Skrivet av blue eyed devil:

Borde gå med pascal i sli, lite framtidssäkert måste det vara.

Nej, det finns ändå inte tillräcklig bandbredd.

För övrigt finns det fler saker att göra med en skärm än spel, och 60hz funkar väldigt bra även där.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Nej, det finns ändå inte tillräcklig bandbredd.

För övrigt finns det fler saker att göra med en skärm än spel, och 60hz funkar väldigt bra även där.

Skickades från m.sweclockers.com

Fast nu heter ju skärmen "Asus ROG Swift" där ROG betyder Republic of gamers och är helt inriktad åt gamers.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Skrivet av blue eyed devil:

Borde gå med pascal i sli, lite framtidssäkert måste det vara.

Det är inte grafikkorten som sätter gränsen. Displayport 1.3s teoretiska gräns är 80Hz. Det handlar om tekniska begränsningar. Det gick inte att åka till månen för att vi inte hade tillräckligt med bränsle, utan för att det fanns tekniska begränsningar till om det var möjligt.

Visa signatur

Chassi: NZXT H442 Silent Ultra Black New Edition || MOBO: Asus Z270E || CPU: Core i7 7700K || GPU: MSI Geforce GTX 1080Ti Gaming X || RAM: Corsair LPX 16Gb DDR4 || PSU: Corsair RM 1000i || SSD:Samsung 850 EVO 500+250 Gb || Kylning: NH-D15 ||

Permalänk
Skrivet av DasIch:

Nej, det finns ändå inte tillräcklig bandbredd.

För övrigt finns det fler saker att göra med en skärm än spel, och 60hz funkar väldigt bra även där.

Skickades från m.sweclockers.com

60 hz funkar bara för single player spel. Jo men som ovan skriver, den marknadsförs som en gaming-skärm vilket 60 hz inte är.

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Skrivet av blue eyed devil:

60 hz funkar bara för single player spel. Jo men som ovan skriver, den marknadsförs som en gaming-skärm vilket 60 hz inte är.

Väldigt konstigt då att de allra, allra flesta inte hade några större problem med sina LCD-skärmar innan 120-hertzskärmarna kom (tror det var 2010 de första modellerna dök upp).
Jag bytte till LCD först 2008, och jag minns att jag var bland de sista att migrera.
Försökte göra mig av med min CRT-skärm här på Sweclockers marknad, först försökte jag få ett par hundralappar men sen blev det bortskänkes. Hade annons uppe i åtminstone fem månader.

En, en person uttryckte intresse. Det var allt.

Det är en utav många händelser som verkligen lärt mig att det är stor skillnad på vad folk säger och vad de gör när det kommer till kritan.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem
Skrivet av blue eyed devil:

60 hz funkar bara för single player spel. Jo men som ovan skriver, den marknadsförs som en gaming-skärm vilket 60 hz inte är.

Längre, möjligen. För inte så länge sen var gaming skärmar generellt de med låga latenser i 60 Hz.

Visa signatur

| H440 | 4930k | EVGA 980 Ti SC+ | Intel 530 480 GB | Antec Kühler H2O 1220 | Corsair RM850 | Samsung UE48JU7505 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonte[YoT]:

Väldigt konstigt då att de allra, allra flesta inte hade några större problem med sina LCD-skärmar innan 120-hertzskärmarna kom (tror det var 2010 de första modellerna dök upp).
Jag bytte till LCD först 2008, och jag minns att jag var bland de sista att migrera.
Försökte göra mig av med min CRT-skärm här på Sweclockers marknad, först försökte jag få ett par hundralappar men sen blev det bortskänkes. Hade annons uppe i åtminstone fem månader.

En, en person uttryckte intresse. Det var allt.

Det är en utav många händelser som verkligen lärt mig att det är stor skillnad på vad folk säger och vad de gör när det kommer till kritan.

Absolut 60 hz duger. Men har man en gång spelat en bra 120 eller 144 hz skärm så vill man inte byta tillbaka igen. Det är ett helt annat flyt men då jag håller på med en del bildredigering och jag inte har tillstånd att få ha två skärmar av min sambo så har jag fått försaka 144 hz till förmån av bättre panel.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator - Dell Alienware Oled AW3423DW, Phantek Enthoo Pro, Intel i7 8700K, Noctua NH-14, Asus TUF Z370-PRO, Samsung SSD 840 Pro 128GB, 32 GB DDR4, Gigabyte Geforce GTX 1080 Ti, 2st x 3 TB WD RED, Logitech MX518, Sennheiser Momentum, Qpad Pro MK80.

Permalänk

Samma här

Skrivet av Aqua_HeaD:

Inväntar nog Acer Predator 34X istället.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R5 | CPU: i7 4790k | Moderkort: MSI Z97S SLI Krait Edition | Grafikkort: MSI GeForce GTX 970 | Ram: Corsair 16GB@1600mhz | OS: Windows 10 | Hårddiskar: Samsung SSD 256GB & 2TB WD Black

Permalänk
Avstängd

Skulle aldrig betalat dessa summor för 60hz.

Bättre att vänta eller köpa annan skärm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonte[YoT]:

Väldigt konstigt då att de allra, allra flesta inte hade några större problem med sina LCD-skärmar innan 120-hertzskärmarna kom (tror det var 2010 de första modellerna dök upp).
Jag bytte till LCD först 2008, och jag minns att jag var bland de sista att migrera.
Försökte göra mig av med min CRT-skärm här på Sweclockers marknad, först försökte jag få ett par hundralappar men sen blev det bortskänkes. Hade annons uppe i åtminstone fem månader.

En, en person uttryckte intresse. Det var allt.

Det är en utav många händelser som verkligen lärt mig att det är stor skillnad på vad folk säger och vad de gör när det kommer till kritan.

Jag jag minns var det hypen som gjorde att många bytte till plattskärm, inte på grund av att det var bättre.
En CRT slår alla dagens gamerskärmar med hästlängder...men den tar för stor plats och det tillverkas inte längre.
Skärmtillverkarna försöker med ULMB osv efterlikna en CRT så gott det går...men är LÅNGT ifrån än så länge,
De flesta körde på 100-120 Hz på sina CRT och var spyfärdiga när de spelade CS på sunkiga, ghostiga och blurriga 60 hz skärmar. Men de (vi) var hippa, även om det var kasst var vi modernast.

Nä kom inte med det argumentet, vi bytte till LCD bara för det var praktiskt snyggt och coolt, absolut inte för att det var bra.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av blue eyed devil:

60 hz funkar bara för single player spel. Jo men som ovan skriver, den marknadsförs som en gaming-skärm vilket 60 hz inte är.

Det funkar bra för multiplayer också. Jag har lekt Q3 och CPMA med 60hz panel, och då har jag ändå varit bättre på det än de flesta någonsin kommer bli... Så lite perspektiv tack. Hög uppdateringsfrekvens är trevligt men när det klagas på att det inte går att spela i 60hz låter man som en bortskämd unge.
Du äger inte att definiera vad en gaming-skärm är. Nu hör det även till saken att det finns en del folk därute som gärna tar sin spelupplevelse till 4K. Då är det ju alldeles utmärkt med en 4K skärm med snabb responstid, särskilt eftersom 4K-paneler tenderar att vara mycket långsammare än vanliga paneler.

Har Sweclockers nyhetskommentarer blivit en tävling i att hålla näsan i vädret och se ner på produkter för att de inte passar ens egna snäva referenser?

Skrivet av KingCobra:

Jag jag minns var det hypen som gjorde att många bytte till plattskärm, inte på grund av att det var bättre.
En CRT slår alla dagens gamerskärmar med hästlängder...men den tar för stor plats och det tillverkas inte längre.
Skärmtillverkarna försöker med ULMB osv efterlikna en CRT så gott det går...men är LÅNGT ifrån än så länge,
De flesta körde på 100-120 Hz på sina CRT och var spyfärdiga när de spelade CS på sunkiga, ghostiga och blurriga 60 hz skärmar. Men de (vi) var hippa, även om det var kasst var vi modernast.

Nä kom inte med det argumentet, vi bytte till LCD bara för det var praktiskt snyggt och coolt, absolut inte för att det var bra.

Det är stor skillnad på 60Hz på en CRT mot en LCD. CRT:n är flimrig och olidlig att sitta vid i 60Hz. Det är inte en LCD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Det funkar bra för multiplayer också. Jag har lekt Q3 och CPMA med 60hz panel, och då har jag ändå varit bättre på det än de flesta någonsin kommer bli... Så lite perspektiv tack. Hög uppdateringsfrekvens är trevligt men när det klagas på att det inte går att spela i 60hz låter man som en bortskämd unge.
Du äger inte att definiera vad en gaming-skärm är. Nu hör det även till saken att det finns en del folk därute som gärna tar sin spelupplevelse till 4K. Då är det ju alldeles utmärkt med en 4K skärm med snabb responstid, särskilt eftersom 4K-paneler tenderar att vara mycket långsammare än vanliga paneler.

Har Sweclockers nyhetskommentarer blivit en tävling i att hålla näsan i vädret och se ner på produkter för att de inte passar ens egna snäva referenser?

Det är stor skillnad på 60Hz på en CRT mot en LCD. CRT:n är flimrig och olidlig att sitta vid i 60Hz. Det är inte en LCD.

Vi snackar inte om flimmret nu eller hur? Vi snackar om uppdateringsfrekvensen av bilden. 60 ggr i sekunden är 60 ggr i sekunden sen spelar det ingen roll om det är pixel för pixel eller om det är linje per linje.
60 hz på skärmen betyder att man får bilden uppdaterad 60 ggr som sagt...det betyder att man inte kan få mer FPS levererade till ögat, vilket betyder att denna "gamingskärmen" skulle heta Asus ROG Slow egentligen. Det är klart...man kan ju spela chack på den iof.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakan78:

Absolut 60 hz duger. Men har man en gång spelat en bra 120 eller 144 hz skärm så vill man inte byta tillbaka igen. Det är ett helt annat flyt men då jag håller på med en del bildredigering och jag inte har tillstånd att få ha två skärmar av min sambo så har jag fått försaka 144 hz till förmån av bättre panel.

Skickades från m.sweclockers.com

Inte tillstånd att ha två skärmar?? Tack och hej, nästa tjej?

Visa signatur

Do good. Be good. Repeat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Vi snackar inte om flimmret nu eller hur? Vi snackar om uppdateringsfrekvensen av bilden. 60 ggr i sekunden är 60 ggr i sekunden sen spelar det ingen roll om det är pixel för pixel eller om det är linje per linje.
60 hz på skärmen betyder att man får bilden uppdaterad 60 ggr som sagt...det betyder att man inte kan få mer FPS levererade till ögat, vilket betyder att denna "gamingskärmen" skulle heta Asus ROG Slow egentligen. Det är klart...man kan ju spela chack på den iof.

60hz på CRT ger flimmer, och detta flimmer är just skärmen som uppdaterar. Det är mycket bättre på en LCD även om det inte ger fler bilder i sekunden.

Absolut, du är säkert en så hardcore elite gamer att du måste ha en billig skitpanel uposkrämd till höga frekvenser, för att kunna spela annat än schack. Andra som inte är lika tuffa uppskattar en bra 4K panel som går att spela på.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av DasIch:

60hz på CRT ger flimmer, och detta flimmer är just skärmen som uppdaterar. Det är mycket bättre på en LCD även om det inte ger fler bilder i sekunden.

Absolut, du är säkert en så hardcore elite gamer att du måste ha en billig skitpanel uposkrämd till höga frekvenser, för att kunna spela annat än schack. Andra som inte är lika tuffa uppskattar en bra 4K panel som går att spela på.

Skickades från m.sweclockers.com

Jo spela gärna 60Hz med inputlag.
Men alla FPS spel som är snabba på 60Hz gråter jag av.

Vill man ha bra av allt köp nya swift ! asså 165Hz

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Har jag fattat detta rätt, om jag spelar på PG27AQ i 4K och har 2x Titan X kommer jag aldrig få högre än 60 FPS? Säg att jag ligger på ett medelvärde på 74 FPS i Far Cry 4, så får jag endå bara ut 60 FPS på skärmen pga 60 Hz? Om jag inte fattat detta fel, vad har G-Sync för betydelse på denna skärm?

Kunde kanske väntat med att köpa till ett Titan X till och kört på PG279Q, men å andra sidan har jag aldrig spelat i högre frekvenser än 60 Hz(vilket nog är "tur") och steget från QHD till UHD är betydligt mer märkbart än steget från FullHD till QHD, som rent grafiskt är rena drömmen att spela på.

Den här skärmen ska jag ha då jag byggt en dator för spel i 4K. Lite trist att komma in hit och läsa alla negativa kommentarer dock.

Permalänk
Medlem

"AVAILABILITY & PRICING
ROG Swift PG279Q will be available worldwide from October 2015, and ROG Swift PG27AQ will be available worldwide from November 2015. Please contact your local ASUS representative for further information."

https://rog.asus.com/447082015/gaming-monitors/asus-republic-...

November? Skojar du med mig? Hoppas det blir tidigt i November då iaf. Varför skriver ni på SC att den kommer "senare i Oktober"?

Permalänk
Medlem

Är det någon som vet om denna är på G snart?

Permalänk
Medlem

Känns väl hetsigt med 4k när knappt hårdvaran fixar det i dagsläget. På streamingfronten så komprimerar de så hårt att HD knappt blir märkbart bättre än DVD eftersom det ska gå att spela upp på de flesta enheterna. Tvkanalerna har knappt bra HD idag så frågan är om högupplöst kommer bli mer och mer bundet till fysiskt medium tvärtemot var vi är på väg mot.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator - Dell Alienware Oled AW3423DW, Phantek Enthoo Pro, Intel i7 8700K, Noctua NH-14, Asus TUF Z370-PRO, Samsung SSD 840 Pro 128GB, 32 GB DDR4, Gigabyte Geforce GTX 1080 Ti, 2st x 3 TB WD RED, Logitech MX518, Sennheiser Momentum, Qpad Pro MK80.