Permalänk

60fps på 144hz inte smooth

Tjenare!

Nu har jag haft min 144hz skärm i snart ett år och har aldrig haft något strul med den. Tidigare har jag inte spelat så krävande spel, mycket CS:GO tex, där min fps alltid varit över 144. Nu på senare tid har jag börjat spela mer krävande spel där min fps ligger mer runt 60-80. Vad jag genast märkte var att om min fps låg på 60, kändes det inte alls som 60 utan mer som 40-50. Jag testade att ändra till 60hz och kopplade in min gamla 60hz skärm och testade de samtidigt. Och av någon anledning så är allt som ligger på 60fps mycket mer smooth på min gamla skärm än min nya 144hz. Jag googlade lite om det här och hittade inte särskilt mycket förutom att det ej ska vara någon skillnad mellan 60fps/60hz och 60fps/144hz. Har ingen aning om vad detta kan bero på och tänkte att någon kunde hjälpa mig här eftersom detta börjar bli riktigt jobbigt. Detta sker i alla spel, inte bara i några speciella.

Skärm: BenQ XL2411T

Permalänk
Medlem

Säkert placebo

Visa signatur

5600x, x470-f, 3080 10GB

Permalänk

Detta är enbart för att du är van med 144HZ.

Spelar du ett spel som du får 60FPS i så ger det bara 60HZ. Jag lirar också med 144HZ och går jag till 60HZ igen så känns det inte smooth alls!

Permalänk

@Spelaspel: Testade med båda skärmarna sida vid sida och det är en ganska stor skillnad, helt säker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JanneDenSanne:

Tjenare!

Nu har jag haft min 144hz skärm i snart ett år och har aldrig haft något strul med den. Tidigare har jag inte spelat så krävande spel, mycket CS:GO tex, där min fps alltid varit över 144. Nu på senare tid har jag börjat spela mer krävande spel där min fps ligger mer runt 60-80. Vad jag genast märkte var att om min fps låg på 60, kändes det inte alls som 60 utan mer som 40-50. Jag testade att ändra till 60hz och kopplade in min gamla 60hz skärm och testade de samtidigt. Och av någon anledning så är allt som ligger på 60fps mycket mer smooth på min gamla skärm än min nya 144hz. Jag googlade lite om det här och hittade inte särskilt mycket förutom att det ej ska vara någon skillnad mellan 60fps/60hz och 60fps/144hz. Har ingen aning om vad detta kan bero på och tänkte att någon kunde hjälpa mig här eftersom detta börjar bli riktigt jobbigt. Detta sker i alla spel, inte bara i några speciella.

Skärm: BenQ XL2411T

Har du Vsync på? Saken är den att en skärm med 60Hz uppdaterar precis 60 gånger vilket gör att varje bild kommer med samma mellanrum och du får flyt i det hela. Med en 144Hz-skärm så kan den inte uppdater 60Hz utan antingen 72 eller 36 Hz vilket gör att det kommer att pendla mellan dessa när spelet renderar 60 fps. En lösning som borde fungera är att byta inställning i Windows så du får 60Hz-uppdatering för då borde skärmen ställa om sig till det.

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk

Formulerade mig lite konstigt kanske men ni verkar ha missförstått. Självklart så känns 60fps inte helt smooth efter man har vant sig 144. Grejen är att när jag väl ligger på 60fps så är det inte lika smooth på den här skärmen som på min gamla 60hz skärm. Om jag ändrar min refreshrate från 144 till 60hz och går in i ett spel och sätter på vsync så är det helt enkelt inte lika smooth på min 144hz skärm som på min 60hz skärm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JanneDenSanne:

Formulerade mig lite konstigt kanske men ni verkar ha missförstått. Självklart så känns 60fps inte helt smooth efter man har vant sig 144. Grejen är att när jag väl ligger på 60fps så är det inte lika smooth på den här skärmen som på min gamla 60hz skärm. Om jag ändrar min refreshrate från 144 till 60hz och går in i ett spel och sätter på vsync så är det helt enkelt inte lika smooth på min 144hz skärm som på min 60hz skärm.

Testa att koppla in skärmen med HDMI, det ska köra den i 60Hz native. Kan vara så illa att skärmen har svårt med 60Hz (låter dock konstigt då det är sån standard) och skippar bildrutor.

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk

@Videoapan: Har testat detta nu men gjorde tyvärr ingen skillnad alls. Det som är konstigt är att min kompis har exakt samma skärm men han har inte detta problemet. Tack för hjälpen i alla fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JanneDenSanne:

@Videoapan: Har testat detta nu men gjorde tyvärr ingen skillnad alls. Det som är konstigt är att min kompis har exakt samma skärm men han har inte detta problemet. Tack för hjälpen i alla fall.

Testa hos din kompis då se om du upplever samma problem.

Permalänk

@Koyaanis: Oj! Glömde lägga till att jag har testat och upplevde då inte det här problemet. :/

Permalänk
Medlem

Ändra till 60 hz på skärmen. Har du en skärm som klarar 144 hz betyder inte det att du måste ha högsta på. 144 hz med 60 fps blir absolut inte nice.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Bildexpert 📺

Stäm av med informationen i skärmen vilken frekvensen den kör. Ifall materialet/spelet du kör synkar på 60 bilder i sekunden och skärmen drivs i 144 Hz måste 60 rutor upprepas ojämn eftersom 60 och 144 inte går jämnt upp. Då blir det ryckigt.

Det kan var så enkelt att du behöver ställa ned frekvensen på skärmen.

Permalänk
Medlem

Som sagt, ställ ner skärmens uppdatering till något som matchar din bildfrekvens. Om inte skärmens uppdateringsfrekvens (Hz) stämmer med bildfrekvensen (fps) blir det ryckigt. Sopar du ut bilder i 120-144 Hz blir ryckningarna så små och korta att de inte märks särskilt mycket, men när du börjar komma ner i "vanliga" frekvenser börjar du se ryckningar. Så ställ ner skärmen till 60 Hz för att synka bättre.

Eller kanske ännu hellre 120 Hz som ju också går jämnt upp med 60 fps. Troligen kommer 120 Hz fungera bäst då du bara behöver vänta en halv frame om du råkar missa en refresh (givet att du har Vsync på). Testa!

EDIT: Eller menar du att detta sker oavsett om du ställer ner frekvensen på den snabbare skärmen? Det låter skumt, det kanske har med snabbheten på panelen att göra då. Kanske din gamla skärm har en trögare panel så att du får lite utsmetade rörelser - Detta gör rätt mycket för den upplevda mjukheten i rörelserna. Det är t.ex. anledningen till att ynka 24 fps räcker (nåja) för biofilm - man filmar avsiktligen med långa slutartider ("180 grader slutarvinkel" aka halva tiden för varje ruta, 1/48 s) så att rörelserna suddas ut ordentligt.

Permalänk

@dagbro: Kan nog vara snabbheten på panelen, ja. Har ändrat till 60 och 120hz som jag skrivit tidigare, detta ändrade dock ingenting.

Permalänk
Bildexpert 📺

Ifall skärmen använder någon form av lightboost, zero motion blur, blur reduction etc. kommer detta också att påverka hur du uppfattar rörelser: som ryckigare.

Permalänk

@Laxpudding: Använder mig inte av lightboost eller något liknande.

Permalänk
Medlem

Det är inte så att skärmen är så snabb på att ändra från bildruta till bildruta på din 144hz skärm så att du tydligt ser detta på den, medans på den gamla så ghostar (eller hur man ska beskriva) bildrutorna in i varandra så att det blir som ett blurr-filter och därför upplevs mjukare. Inbyggd "motion blurr" typ.

Kanske någon som kan testa samma sak har samma spel som du testar i?
Ser du samma sak i CS:GO?

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Skrivet av Gurk:

Det är inte så att skärmen är så snabb på att ändra från bildruta till bildruta på din 144hz skärm så att du tydligt ser detta på den, medans på den gamla så ghostar (eller hur man ska beskriva) bildrutorna in i varandra så att det blir som ett blurr-filter och därför upplevs mjukare. Inbyggd "motion blurr" typ.

Kanske någon som kan testa samma sak har samma spel som du testar i?
Ser du samma sak i CS:GO?

Detta sker i alla spel om min fps ligger runt 60. Kan mycket väl vara att det är någon typ av motion blur på den andra skärmen. Har inte tid att titta på det nu dock. Är det inte konstigt att det nästan bara verkar vara jag som har detta problemet, tex min vän har exakt samma skärm men upplever inte detta problem, hittade inte särskilt mycket när jag googlade heller.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Lustigt för jag tycker 60fps är mer smooth på min TV än det är på datorskärmen. Tex Fallout 4 i 60fps är extremt jobbigt att spela. Men lira Batman : Origins på TVn i 60fps är ingen fara.

Underligt nog tyckte jag inte det var någon skillnad mellan TV och datorskärm när jag hade en 60Hzare för ett par år sedan.

Som flera sagt, antagligen är det helt enkelt en vana såvida "Game" läget på TVn tillför någon bildförbättringsteknik jag inte vet om.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Märker av exakt samma fenomen med min 120hz S27A950D. Skönt att man inte är ensam då.

Permalänk
Skrivet av Rekl3M:

Märker av exakt samma fenomen med min 120hz S27A950D. Skönt att man inte är ensam då.

Äntligen någon annan som upplever detta! Verkar ju tyvärr inte finnas något sätt att fixa det på.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av JanneDenSanne:

Äntligen någon annan som upplever detta! Verkar ju tyvärr inte finnas något sätt att fixa det på.

Skickades från m.sweclockers.com

Har Med upplevt det att 60hz på en 120/144hz inte funkar lika bra som på en "ren"60hz skärm!

Menar ni ställa ner Hz i Windows och även i skärmens meny?Du kanske ska byta till en vanlig dvi kabel som bara klarar av 60hz för man får ju med olika dvi på 60/120/144 Hz:re;)

Visa signatur

Intel core l7 8700k | asus rog strix Z370-F | strix 1080 | WD blue 500gb | velociraptor 150gb | Samsung 840 pro 250gb|Asus VG248QE 144HZ

Youtube https://m.youtube.com/user/mllndplayer

Twitch http://www.twitch.tv/linde_swe/profile

Permalänk
Skrivet av linde:

Har Med upplevt det att 60hz på en 120/144hz inte funkar lika bra som på en "ren"60hz skärm!

Menar ni ställa ner Hz i Windows och även i skärmens meny?Du kanske ska byta till en vanlig dvi kabel som bara klarar av 60hz för man får ju med olika dvi på 60/120/144 Hz:re;)

Har ändrat uppdateringsfrekvensen via nvidias kontrollpanel. Har testat att koppla in den med hdmi så att den kör i 60hz native men ingen skillnad tyvärr.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Vad körde polarn för grafikkort, kabel, os samt drivrutiner då?

Skrivet av JanneDenSanne:

@Koyaanis: Oj! Glömde lägga till att jag har testat och upplevde då inte det här problemet. :/

Permalänk

Det kan inte ha att göra med att du har mer inputlag i den äldre skärmen vilket gör att det "känns mjukare"?

Visa signatur

Spelburk: Fractal Design R4 * AMD Ryzen 1600X kyld av H80i V1 * ASUS GTX770 DCII * Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 2666MHz * ASUS PRIME B350-PLUS * EVGA Supernova G2 750W * 1TB HDD * Samsung EVO 250GB SSD
Tillbehör: Steelseries Rival 300 * SweC Qpad Musmatta * BenQ XL2411T 144hz * BenQ 24" * Qpad MK-50 * Hyper X Cloud *

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spelaspel:

Säkert placebo

De såna naiva personer som dig som gör att man inte vill söka nån hjälp när man har fått ett märkligt fel. Tror mycket väl på det ts säger

Visa signatur

Ny dator Lexius signatur 2018 edition Ryzen 7 2700X@4.35PBO/Vega 64 Nitro+/16 GB DDR4 Patriot Viper4 2866mhz/ ASUS B450 F-Gaming/ 500GB samsung 970 evo m.2ssd / 2TB SSHD/1TB WD BLUE 7200rpm/WD Black TB/1TB SSHD (AMD StoreMi)PSU Be quiet pure power 730W / Mobo Asus B 450 F-Gaming/Hörlurar Sennhieser 58X Mobil Samsung Galaxy S20FE 5G 256GB/8GB Ram Skärm Asus TUF Gaming 144HZ IPS Async

Permalänk
Skrivet av Dalton Sleeper:

Vad körde polarn för grafikkort, kabel, os samt drivrutiner då?

Enda skillnaden vore grafikkorten men de borde väl inte göra någon skillnad vad jag vet. Båda kör windows 10 och är rätt säker på att vi båda kör med senaste drivrutinerna från nvidia. Jag sitter med ett 980ti och han med ett 970. Jag hade dock samma problem med mitt 780.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av JanneDenSanne:

@Laxpudding: Använder mig inte av lightboost eller något liknande.

Testat med det då? Annars kan det va Benq's AMA?

Visa signatur

W10 Pro N | i7 6700K @ 4.7 GHz | NH-D15 | GTX 980 Ti HOF | ASUS Z170 Pro Gaming | 16GB 3000Mhz CL15 | Samsung 850 EVO 500GB | 3x HDD ~8TB | Define S | EVGA 750W G2 | Logitech g502 | Corsair K70 Red | Beyerdynamic DT 770 Pro 250Ω | Sound Blaster Z | BenQ XL2430T 144Hz + GW2250HM 60Hz
» Youtube: https://www.youtube.com/c/Phreec

Permalänk
Medlem

Ärligt talat så tror jag det är en grej med skärmarna helt enkelt. Jag har provat med en Native 60hz som du och upplever att det flyter mycket bättre än 60hz på min egna 120hz.

På min ser 60hz bedrövligt ut, vill inte ens veta av det!

Permalänk
Skrivet av phreec:

Testat med det då? Annars kan det va Benq's AMA?

Har inte testad med det och har inte heller testat att stänga av AMA. Får testa imorn!

Skickades från m.sweclockers.com