Intel Skylake utan K-märkning överklockas med moddat moderkort

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cheewie:

Nja men newsflash typ, klart det handlar om att tjäna pengar. Det är antagligen billigare för intel och gänget att bygga en referenscpu och cappa den virtuellt än att bränna/bygga bort funktioner fysiskt, för att sedan släppa den i olika prisklasser. Men vad är egentligen skillnaden på slutprodukten och för slutkunden? Typ samma som att det finns olika versioner av Windows, alla funktioner finns men i de billigare varianterna är vissa bortplockade.

Se det som en utmaning/möjlighet att låsa upp de cappade funktionerna ist. Typ 6950 -> 6970 (som kanske inte var så himla mkt till utmaning iof).

Är inget fel på att de låser det virtuellt än bränner bort en del för min åsikt, men då ska de inte gnälla om man virtuellt låser upp den...

Om de garanterat vill försäkra om att man inte kan göra en sak, får de också se till att säkra den. Om där kommer en mjukvarulösning (som tex byta FW mellan 6950->6970), så får tillverkaren skylla sig själva imho. Ingen regel, ingen lag ska få hindra det.

Sen att Intel nu gjort en sak som gör det möjligt att överklocka deras CPU, utan att modifiera CPUn i sig, är väl deras problem. Men lite därför säger också @Ozzed (antar jag iaf) att vill man ha en spärr som man måste fysiskt hindra så får man också göra den i hårdvara. Gör man den i mjukvara, så får man också acceptera att man modifierar kringgående utrustning eller mjukvara.

När det gäller Windows så är alla funktioner på plats, men avstängda... finns sätt att gå runt dessa också, med 3:e part program. Så länge du inte "hackar" din Windows Nyckel så gör du inget fel i detta land om du tex använder ett annat program än Windows inbyggda funktioner för att göra ändringar.

Permalänk
Medlem

gud vad folk ska gnälla.. köp AMD om det inte duger...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Snabbare minnesfrekvenser kan göra stor skillnad för spel prestandan. Intressant...

Permalänk

Riktigt intressant om det går att utföra hyffsat enkelt själv.

Permalänk
Medlem

Finns det K-märka Skylake-processorer? Riktigt så antika har de väl inte hunnit bli än?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Men konsument i3orna kunde ha varit enklare att överklocka, att däremot Xeon är svårklockade ser jag som bra, då jag har sett så många idioter i mina dagar som har gjort dumma saker i seriösa system. T.ex. kan ett företag vara villig att betala ett par hundra tusen för lite bättre prestanda, då kan någon nisse efter försök av optimering av kod med ej tillräckligt bra resultat, även ta till överklock utan det minsta ha en förståelse för vilka konsekvenser detta får.

Jag hoppas verkligen att nån lyckas låsa upp xeon, tänk vilken dröm att ha två E5-2699 v3 helt olåsta med 5Ghz OC ,36core 72thread, ca ~7100pts cinebench 15 , vist skulle även behöva ett speciellt MB som klarar den extrema TDP.

Visa signatur

Ryzen 5950x | RTX 4090 | 64GB 3600Mhz| WD Black sn850 2TB
NAS: Unraid | 8GB 2133Mhz | ASRock C236 WSI | Intel G4600 | 32TB WD RED
YT:youtube.com/patan77xd IG:instagram.com/patan77 Webwww.patan77.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Protopia:

Tror du alltså att Intel har satt begränsningen för att gemene man inte ska ha sönder processorn, därför att de bryr sig så mycket om kunderna? Hur naiv får man vara egentligen? Den kundkrets du pratar om lär ju knappast gå in i BIOS/UEFI och pilla öht, och även om de hade gjort det har Intel ett inbyggt skydd i sina processorer som gör att den klockar ner sig själv för att få bukt på temperaturerna, eller i värsta fall stänga av sig helt. Jag tror snarare att det är för att den inte ska prestera lika bra som en dyrare processor. Du har inte råkat missa Pentium Anniversary Edition?

Det är just den klåfingriga, okunniga kundkretsen som gör sådant, de hittar en "guide" på ett forum, de testar och pang så är maskinen rökt.

Skrivet av Ozzed:

Ett 970 är fysiskt annorlunda är ett 980 då det är delar som är bortbrända med laser, så det går inte att låsa upp.

Varför skulle man få ut sin egen drullighet på hemförsäkringen? Det som täcks är olyckor, vilket försäkringsbolagen redan idag slåss med näbbar och klor för att slippa ersätta, så att de skulle ersätta en produkt man själv haft sönder genom "icke avsedd användning" är bara att glömma, så nej. Folks hemförsäkring påverkas inte av det, och även om den gjorde det anser jag inte att det är troligt att intel har något intresse i att våra försäkringspremier ska bli billigare.

Det finns ingen funktionsmässig grund att låsa en processor. Den kommer aldrig att fungera "bättre" för att den är låst, så motiven är rent ekonomiska.

Att olika processorer presterar olika är heller inget konstigt. Man kan binna dem olika oavsett om de är låsta eller ej. Möjligen kan man då sälja sk "golden samples" till ett högre pris för de som vill pressa ut max prestanda, men då betalar man ju också för en produkt som faktiskt är bättre på riktigt, och inte för att den saknar en artificiell spärr.

GTX 970 är en ledlåst variant av GM204, vilket även ingår i GTX 980.
Så det är en "artificiell" begränsning, varför tror du annars att GTX 970 minnesproblemet klev upp till utan? Jo det är ett nedlåst GTX 980, stäng av lite i minne, stäng av lite kärnor mm och bam så fick de ut ett GTX 970 :).

Och det finns stora funktionsmässiga grunder att låsa cpuer, i ex bärbara maskiner, eller mindre stationära (där ex i3/i5 hör hemma) för att hålla koll på värmeutveckling/TDP och strömåtgång mot nätaggregat mm.

Skrivet av BrottOchStraff:

Förr i tiden handlade överklockning om att få ut mest valuta för pengarna. Nu handlar det om att investera massa pengar för att få överklockningsanpassad hårdvara, och sen kräma på lite extra kraft. Överklockningsanpassad hårdvara är långt ifrån bäst prestanda per krona, med vissa undantag såklart. Men det är en tråkig utveckling. Glömmer aldrig hur kul det var att klocka Celeron 800

Föör ja, men i dagsläget så är cpuer så snabba så att det inte är någon större idé att klocka dem, då det gör relativt lite i prestandan i ex spel, eller program.

Skrivet av kjellapa:

Taget helt ur luften och rent hittepå, säger jag.

Nej.

Skrivet av Zotamedu:

Intel hade en gång i tiden helt upplåsta processorer. De slutade med det efter att marknaden för överklockad hårdvara blev för stor. Nu snackar vi inte vanliga entusiaster utan det sattes i system att köpa billiga processorer, klocka upp dem som sälja dem vidare som dyra. Det är ju inte alltför bra för Intel då de överklockade processorerna inte alls följer deras specifikationer för till exempel TDP och stabilitet. Så började låsningen en gång i tiden. Klart att Intel vill ha kontroll på sina produkter eftersom det är de som får ta skiten när saker krånglar.

Precis, upplåsta cpuer + klåfingriga ungar/konsumenter = katastrof.

Skrivet av s0sdaf:

Finns det K-märka Skylake-processorer? Riktigt så antika har de väl inte hunnit bli än?

Joda, de blir K märkta direkt vid release

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Det är just den klåfingriga, okunniga kundkretsen som gör sådant, de hittar en "guide" på ett forum, de testar och pang så är maskinen rökt.

Jag tycker fortfarande att du är naiv som tror att Intel har satt in spärrarna för att vara snälla. På vilket sätt skulle det missgynna Intel att du förstör din processor och måste köpa en ny?

Visa signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 2TB • 1440p 165 Hz
3700X • 3070 • 32GB • 2TB • 1080p 144Hz

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Protopia:

Jag tycker fortfarande att du är naiv som tror att Intel har satt in spärrarna för att vara snälla. På vilket sätt skulle det missgynna Intel att du förstör din processor och måste köpa en ny?

Att de får skit annars?

Kollöa bara på Nvidia som fick en hel del skit för GTX 970 problemet, att de låste ner minnes delen som egentligen inte påverkar någon alls i slutänden, utan bara var en "vi klagar för att vi kan" sak, då det ändå är få som kommer upp i 3.5GB minnesanvändning, och den siste .05GB minnes delen är ändå snabbare än att skeppa över till RAM minnet i datorn.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Att de får skit annars?

Kollöa bara på Nvidia som fick en hel del skit för GTX 970 problemet, att de låste ner minnes delen som egentligen inte påverkar någon alls i slutänden, utan bara var en "vi klagar för att vi kan" sak, då det ändå är få som kommer upp i 3.5GB minnesanvändning, och den siste .05GB minnes delen är ändå snabbare än att skeppa över till RAM minnet i datorn.

Skit av vem? Kunderna som köper färdigmonterade datorer och förstör dem tycker nog bara att det är tillverkaren av datorn (HP, Asus, Dell etc) som är bovarna, så de väljer en annan tillverkare nästa gång. Det är dock ganska stor skillnad på att Nvidia fick skit för falsk marknadsföring, och att Intel skulle få skit för att en andel användare gör saker med sin processor som de inte har rätt kunskaper om.

Visa signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 2TB • 1440p 165 Hz
3700X • 3070 • 32GB • 2TB • 1080p 144Hz

Permalänk
Medlem

Men alltså överklockning innebär ju per definition att du kör processorn utanför specifikationerna, numera har dock Intel gått och bestämt vilka som man ska kunna driva över utsatt frekvensområde.

Lite som att Kalles skulle börja sälja K-tuber som du kan pressa det sista ur, de andra får en invändig ram så du inte råkar klämma sönder tuben.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

GTX 970 är en ledlåst variant av GM204, vilket även ingår i GTX 980.
Så det är en "artificiell" begränsning, varför tror du annars att GTX 970 minnesproblemet klev upp till utan? Jo det är ett nedlåst GTX 980, stäng av lite i minne, stäng av lite kärnor mm och bam så fick de ut ett GTX 970 :).

Och det finns stora funktionsmässiga grunder att låsa cpuer, i ex bärbara maskiner, eller mindre stationära (där ex i3/i5 hör hemma) för att hålla koll på värmeutveckling/TDP och strömåtgång mot nätaggregat mm.

Det som diskuteras är artificiella nedlåsningar. det är omöjligt att "låsa upp" ett 970 så att det blir ett 980. Visst, båda är baserade på samma kärna, men på 970 så fattas det fysiskt vissa delar, så nej, det är absolut inte samma sak som det intel gör. Om det var så att man kunde flasha ett annnat BIOS eller på något annat smidigt sätt "låsa upp" produkten, visst, då hade det varit likvärdigt, men nu är det helt annat.

Det intel gör är att de levererar en fullfjädrad produkt och sedan lägger in påhittade begränsningar i mjukvaran på produkten. Det är en annan sak. Det innebär att du köper en produkt som mycket väl skulle kunna prestera som en dyrare om man har rätt kunskaper, men intel har gjort det svårt att göra det, på konstgjord väg.

Att det skulle finnas funktionsmässig grund att låsa håller jag inte överhuvudtaget med om. Det är klart att CPU skall ha in grundinställning, men vill man experimentera själv med sin egen hårdvara man köpt så är det absolut inte intels sak att lägga sig i.

Ska vi dessutom köpa atgumentet att man måste låsa saker för att anpassa saker till idioter får man väl snart inte köpa tändstickor i vanliga butiker längre. Om man låter nötterna bestämma var baslinjen skall gå blir det väldigt tråkigt för alla andra.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Skrivet av Zotamedu:

Ser ut som att han bara jordat en konding eller något från sockeln. Är det ett så enkelt hårdvarulås på moderkorten? Lite flashback från tiden då blyertspenna var standardutrustning för överklockare.

Låter lite som BSEL modden på Q6600.

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Såklart att testade / bättre cpuer är dyrare än de som inte är i samma klass, det säger sig ju själv.

Eller trodde du att ett GTX 980 Ti ska ligga på samma pris som GTX 970? När det i grunden är väldigt lika men bara nerlåsta?

Och jo, alla påverkas av klåfingriga personers misslyckanden, då det höjer försäkringspremier när de tar ut datorn på hemförsäkring eller liknande, så mindre skador ger lägre försäkringspremier för alla.

Så det är inte bara för att tjäna pengar som de säljer olåsta cpuer, då det i längden sparar pengar, minskar skador mm och just ger olika klasser för konsumenter att köpa, de som vill ha billigare köper en i3/i5 eller liknande som är låst, de som vill ha möjlighet att överklocka eller ett högre andrahandsvärde köper olåsta "K" modeller.

Men om nu Kalle Klåfinger vill bygga ihop en egen dator kommer han förmodligen sätta sig och leta delar via t.ex prisjakt. Där hamnar väl K-modellerna högre i popularitetsranking än de låsta varianterna? Så det är stor sannorlikhet att en sådan köps i vilket fall.

Oavsett vilken CPU han väljer så kommer datorn utrustas med ett grafikkort som han kanske klockar skiten ur? Och mig veterligen är den stora majoriteten grafikkort överklockningsbara, det är vad det handlar om. Intel säljer CPUer som är medvetet låsta/stympade bara för att kunna ta ut ett högre pris på de olåsta och plocka pengar ur entusiasters plånböcker. Grafikkortsmarknaden ser inte alls likadan ut och varför är då det?

Sen tror jag skador pga CPU-överklockning är en försvinnande liten del av alla försäkringsärenden.

Visa signatur

WS: i5 2500K@4,7GHz| Noctua NH-D14 | Asus Maximus V Gene | Asus HD7850@1450/1050 | 8 GB Corsair XMS 3 | Corsair CX V2 600W | OCZ Agility 3 120GB | Fractal Design R3 | Dell U2412M
Server: AsRock FM2A85X-ITX | AMD A4-6300 | 8GB | Kingston V300 60GB | 12TB HDD | Fractal Design Array R2
HTPC: Sapphire Pure Fusion | 4GB | OCZ Agility 2 40GB | Fractal Design Array R2

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Att de får skit annars?

Kolla bara på Nvidia som fick en hel del skit för GTX 970 problemet, att de låste ner minnes delen som egentligen inte påverkar någon alls i slutänden, utan bara var en "vi klagar för att vi kan" sak, då det ändå är få som kommer upp i 3.5GB minnesanvändning, och den siste .05GB minnes delen är ändå snabbare än att skeppa över till RAM minnet i datorn.

Jag tycker det verkar som du sprider mera dynga nu... Kortet kör 0.5gb annorlunda (sämre) p.g.a begränsningar i kortets design. Men dom ville ju såååå gärna skriva 4gb i reklambladen. Det är inte så mycket försvar att det går snabbare än ram heller, alls. Det är gränsfall till falsk marknadsföring och man fick väl returnera sitt kort om man ville?

Sås

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kjellapa:

Jag tycker det verkar som du sprider mera dynga nu... Kortet kör 0.5gb annorlunda (sämre) p.g.a begränsningar i kortets design. Men dom ville ju såååå gärna skriva 4gb i reklambladen. Det är inte så mycket försvar att det går snabbare än ram heller, alls. Det är gränsfall till falsk marknadsföring och man fick väl returnera sitt kort om man ville?

Sås

Det är inte dynga alls.

Båda bygger på GM204, varav GTX 970 är en nedlåst variant.

Och "minnesproblemet" blåstes upp till orimliga proportioner, för det är väldigt få som ens påverkas utav det, och den siste 0.5GB delen är ändå snabbare än att skeppa över PCI-e bussen till RAM och tillbaka.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Och "minnesproblemet" blåstes upp till orimliga proportioner, för det är väldigt få som ens påverkas utav det, och den siste 0.5GB delen är ändå snabbare än att skeppa över PCI-e bussen till RAM och tillbaka.

Det är fullständigt oväsentligt om man använder, eller inte, den sista minnesrymden. Om du anger specifikationer för en produkt, ska de faktiskt stämma. nVidia angav en viss minnesmängd, och en viss bandbredd. Faktum är att de inte stämmer, och kunderna har all rätt att klaga. På ungefär samma sätt som VW konstaterats ha ljugit om, och manipulerat testresultaten för avgaserna. Kunderna har inte påverkats, (faktum är att de kommer påverkas, negativt, av "lösningen") men lik förbaskat har man en rätt att klaga. Säljer man en produkt, och anger specifikationer för produkten, ska de stämma. Inte delvis, utan till 100%. Ja, grafikkortet har 4GB minne. Men det är bara 3.5GB av dem som jobbar med den effektiva bandbredd som angivits. Vilket är en jäkla skillnad, oavsett om du faktiskt använder det sista eller inte. Inte speciellt orimligt att kräva korrekta specifikationer.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.