Permalänk
Medlem

Kurvad skärm, ja/nej?

Tjenare, ska snart införskaffa mig en ny skärm, men som en "nybörjare" som jag är när det kommer till skärmar så vet jag helt ärligt inte vad jag ska ha. Jag gillar konceptet med kurvade displayer, men har aldrig testat en på riktigt. Undrade då om kurvade displayer är något att ha alls, vad ni tycker om det? Några Pros/Cons på kurvade samt platt skärmar?

Jag hade tänkt en sådan här: https://www.komplett.se/product/841190/datorutrustning/bildsk... då både storleken var bra för mig, prisklassen var bra och delayen var rätt så låg på 4ms. Hade velat haft IPS egentligen, men skärmen skryter om att den har en bra visnings grad, att man kan fortfarande kolla från sidan utan att det ser skitigt ut. Min dator är inte super bra, så 144hz har jag ingen användning för då jag aldrig kommer uppnå 144fps ändå då displayen skall användas för spel o filmer.

Tack på förhand! /Puq

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600x, 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz, ASUS Prime B350-PLUS, ASUS RX5700

Permalänk

Btw, 4ms är inte så jätte imponerande, jag skaffade den billigaste 24" skärmen jag kunde hitta och den har 5ms.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | Sapphire R9 280

Permalänk
Medlem

@utsatt_unge496: Är van med typ 8ms på min TV skärm. Vet att det inte är så imponerande, men det är lågt för mig

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600x, 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz, ASUS Prime B350-PLUS, ASUS RX5700

Permalänk
Inaktiv

Att snacka specad ms är helt meningslöst.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Kurvad på 24" nej.. för liten skärm. Kurvad gör sig bäst på 21:9 34" och uppåt skärmar för att få en bra upplevelse.

Visa signatur

CPU: 5600X| Mobo: AORUS X570 itx|Minne: 32GB Corsair Vengeance PRO 4000Mhz|GPU: Asus TUF 3080 OC |Chassi: CM NR200P|SSD: Samsung 850 EVO 500GB, 2xSamsung 970 EVO 1TB|PSU: NZXT 650W
Mus: Razer Basilisk|Tangentbord: Corsair K70|Skärm: LG27GP850

Permalänk
Medlem

Ja kurvad är en bra idé på skärmar typ 40" och större. (80+ cm bred)

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem

eftersom att skärmen kostar minst 600kr mer än en vettig ips panel så hade jag sagt nej.
sitter själv på en curved 34" och märker ingen skillnad alls från normala skärmar. bara något dom vill tjäna pengar på. (märker skillnad med att den är böjd, menar att det inte tillför något alls)
jag hade skaffat en 1080p, ips för ~2k istället för en 1080p curved VA panel för 2.6k. VA paneler blir också otroligt varma, och har enligt mig ingen användning i det lägre skärmsegmentet.
spelar du cs eller liknande där input lag spelar roll så hade jag kört med en tn 144hz skärm trots allt. det är framtidssäkert då du kan uppgradera datorn i senare läge och få 144fps. men spelar du bara casual tycker jag du ska välja en platt ips panel istället

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk

Jag skulle inte brytt mig om att gå på en curved skärm när den är så liten som 24", inte heller 27". När det blir större än så vore det intressant att testa dock. Vet att jag var lite skeptisk till konceptet fram tills jag landade framför en Curved TV på 60" men som sagt på något så litet som 24" kan jag inte se någon poäng med det.