Permalänk
Medlem

Ny TV till familjen

Hejsan!

Såhär mot Jul har mina föräldrar börjat se sig om efter en ny TV till vardagsrummet. I nuläget Har vi en Samsung 42" HD-Ready, säkerligen 7 år gammal.

Dom ser enbart på vanliga svensson-kanaler och kopplar datorn till TV'n för att kolla film då och då. Med andra ord är dom inte intresserade av finesser vad gäller "SMART-funktioner" osv.

Kraven jag fått med mig familjen på är att det ska vara en välbyggd TV med äkta 100Hz. Storleken helst 55". Men större går såklart bra om prislappen inte stiger över 9000:- Där fick ni med vår budget också Självklart ska det även vara en grym bildupplevelse för priset!

Hur börjar jag researcha, vilka märken är aktuella? Är 4K någonting att satsa på när man ändå skall ha ny TV?

Såg denna nyligen:
http://www.mediamarkt.se/sv/product/_philips-55put6400-12-128...

EDIT: Att man får med SMARTA funktioner vid köp av en bra TV förstår jag. Men jag vill framhäva att funktionerna inte är något som kommer att användas

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Bildexpert 📺

När det inte finns några specifika krav på TV:n mer än 55-tum och 9000 kr, så sikta på en apparat på den nivån.

Hertz-siffror kan du strunta i. Säger inget om bildkvaliteten men kan vara intressant för jämförelser inom en och samma tillverkare. Anser exempelvis Samsung att en modell är "100 Hz" och en annan modell är "200 Hz" är det troligt att den senare produkten håller en högre kvalitet överlag.

Huruvida TV:n har 4K-panel eller inte börjar idag bli sak samma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

När det inte finns några specifika krav på TV:n mer än 55-tum och 9000 kr, så sikta på en apparat på den nivån.

Hertz-siffror kan du strunta i. Säger inget om bildkvaliteten men kan vara intressant för jämförelser inom en och samma tillverkare. Anser exempelvis Samsung att en modell är "100 Hz" och en annan modell är "200 Hz" är det troligt att den senare produkten håller en högre kvalitet överlag.

Huruvida TV:n har 4K-panel eller inte börjar idag bli sak samma.

Jahaa okej. Men oftast när en tillverkare skriver 200Hz så brukar det väl oftast handla om mjukvara som mer eller mindre överklockar panelen att leverera 200Hz, dvs. inte riktiga 200Hz. (lite småfalsk marknadsföring?)

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av YamahaDGX630:

Jahaa okej. Men oftast när en tillverkare skriver 200Hz så brukar det väl oftast handla om mjukvara som mer eller mindre överklockar panelen att leverera 200Hz, dvs. inte riktiga 200Hz. (lite småfalsk marknadsföring?)

Interpolering finns även i apparater som kallas "100Hz". Det viktiga är att det inte finns någon kvalitetsaspekt i sig självt bakom denna siffra. Däremot kan man alltså ana att produktkategorin skiljer sig. Apparater som kallas "50 Hz" är vanligtvis i bottensegmentet.

Men där kan man också lika gärna gå på siffran i produktnamnet. Samsungs 8-serie från 2015 är till exempel markant bättre än deras betydligt billigare 6-serie.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Interpolering finns även i apparater som kallas "100Hz". Det viktiga är att det inte finns någon kvalitetsaspekt i sig självt bakom denna siffra. Däremot kan man alltså ana att produktkategorin skiljer sig. Apparater som kallas "50 Hz" är vanligtvis i bottensegmentet.

Men där kan man också lika gärna gå på siffran i produktnamnet. Samsungs 8-serie från 2015 är till exempel markant bättre än deras betydligt billigare 6-serie.

Skulle du alltså undvika Samsungs 6000-serie? Ser nämligen att 8000-serien som du pratar om ligger betydligt högre i pris än vad vi tänkt att lägga.

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av YamahaDGX630:

Skulle du alltså undvika Samsungs 6000-serie? Ser nämligen att 8000-serien som du pratar om ligger betydligt högre i pris än vad vi tänkt att lägga.

Nejdå. 6xxx-modellerna är normalklass. Den stora bulken av försäljningen. Men 8xxx-serien, specifikt årets JS8xxx-modeller ger betydligt högre bildkvalitet och ligger också i en prisklass därefter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Nejdå. 6xxx-modellerna är normalklass. Den stora bulken av försäljningen. Men 8xxx-serien, specifikt årets JS8xxx-modeller ger betydligt högre bildkvalitet och ligger också i en prisklass därefter.

Nåja, då är jag ju inte helt ute och cyklar vad det verkar. Eftersom helt rätt person verkar ha fått syn på min tråd så måste jag få fråga, finns det någon specifik modell eller tillverkare i prisklassen 7000 - 9000:- som du skulle vilja tipsa om, som kanske ligger dig extra varmt om hjärtat?

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av YamahaDGX630:

Nåja, då är jag ju inte helt ute och cyklar vad det verkar. Eftersom helt rätt person verkar ha fått syn på min tråd så måste jag få fråga, finns det någon specifik modell eller tillverkare i prisklassen 7000 - 9000:- som du skulle vilja tipsa om, som kanske ligger dig extra varmt om hjärtat?

Det är ungefär samma samma i den prisklassen. Det finns bättre bildkvalitet om man betalar för sig. Har man andra prioriteringar likt låg latens för konsolspel tenderar Sony och Samsung ligga bättre till. IPS-panelerna har bättre betraktningsvinklar men sämre kontrastförhållande än VA-panelerna och det valet beror på vad man prioriterar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Nåja, då är jag ju inte helt ute och cyklar vad det verkar. Eftersom helt rätt person verkar ha fått syn på min tråd så måste jag få fråga, finns det någon specifik modell eller tillverkare i prisklassen 7000 - 9000:- som du skulle vilja tipsa om, som kanske ligger dig extra varmt om hjärtat?

Det finns ju olika inom varje serie också, jag köpte http://www.samsung.com/se/consumer/tv-av/tv/uhd/UE50JU6875UXX... med Crystal Nano-panel som är bättre än de vanliga men lite sämre än SUHD-modellerna. Så jag får en bra panel istället för att betala för en massa krafs som jag inte behöver, som 3D, connect box eller flera TV-mottagare.

Ska man ha bättre panel så måste man lägga till mer än 50% till på priset vilket inte kändes intressant.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Det är ungefär samma samma i den prisklassen. Det finns bättre bildkvalitet om man betalar för sig. Har man andra prioriteringar likt låg latens för konsolspel tenderar Sony och Samsung ligga bättre till. IPS-panelerna har bättre betraktningsvinklar men sämre kontrastförhållande än VA-panelerna och det valet beror på vad man prioriterar.

Skrivet av mfm:

Det finns ju olika inom varje serie också, jag köpte http://www.samsung.com/se/consumer/tv-av/tv/uhd/UE50JU6875UXX... med Crystal Nano-panel som är bättre än de vanliga men lite sämre än SUHD-modellerna. Så jag får en bra panel istället för att betala för en massa krafs som jag inte behöver, som 3D, connect box eller flera TV-mottagare.

Ska man ha bättre panel så måste man lägga till mer än 50% till på priset vilket inte kändes intressant.

Hej!
Nu med facit i hand och Black Friday i ryggen kan jag tala om att familjen köpte hem både Sony Bravia KDL55W808C och LG 55UF840V. Vi gjorde en gedigen jämförelse där vi kontrollerade bild och ljudkvalité på samma kanal mellan de två modellerna. Sonyn tar priset på allt. Medan LG'n påvisade extremt blurrig bild på vanliga kanaler så gav Sonyn en ren bild med bra färgåtergivning. Även ljudet var extremt burkigt på LG'n medan det på Sonyn var bra öppen akustik och ett härligt klang i ljudet. Enda nackdelen med Sonyn var fjärrkontrollen som är kantig och tråkig, och ser ut att vara gjord på 90-talet. Det blev alltså Sonyn som så många andra också verkade ha köpt på Black Friday, om man ska tro kommentarstrådarna.

Sonyn gav vi 6990:- för Medan LG'n kostade 7990:- Juste! Appropå 4K som LG'n hade men inte Sonyn. Vi spelade upp ett rekommenderat 4K-klipp på Youtube där vi jämförde de olika modellerna. Tro det eller ej, men Sonyn med sin 1080p-panel gav bättre bild även här. Beror utan tvekan på att panelen helt enkelt är mer påkostad. Färgerna var starkare, likaså kontrasten och skärpan.

Nu till min enkla fråga Thomas Ytterberg, har vi köpt oss en prisvärd TV eller hör Sonyn till en av de lite billigare modeller som du hellre förbiser?

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless