Intel Skylake för LGA 1151 kan skadas av vissa processorkylare

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Azodan:

Tänkte precis säga tvärtom, har alltid dragit noctua kylarna i botten även på min i5 6600K. Jag kanske ska kolla manualen

Edit:
Saxat från NH-U12S manualen:
Caution: Tighten the screws until they stop.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Beta:

Ja nu blev jag som flera andra här oroliga. Kör med min gamla Noctua NH-D14 från 2010 på min 6700K. Den har ju skruvat och inte push-pins. Men av vana så tror jag att jag drog skruvarna ganska hårt...

Någon som har rekommendation på hur man egentligen skall göra? Bör man ta bort kylaren och montera om den "korrekt"? Om det nu finns något bättre sätt...

Skrivet av Viochee:

exakt blir ju lite orolig... drog då mina tills de tog stopp

Skrivet av Yoshman:

Pratar vi inte om olika skruvar? De som går mot "backplate" har distanser och där ska man skruva till det tar stopp (fast även där lär man ta i med måtta då det är moderkortet man trycker distanserna mot).

De som trycker kylaren mot CPUn är de som är fjäderlastade och där ska man väl inte dra till det tar stopp?

Som sagt, har man dragit skruvarna i botten, bör man med fördel kunna lossa dem ett halvt varv, fjädrarna ser ju till att trycka kylaren mot CPU:n i alla fall.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av hultron:

Jag gissar att kylarens vikt och den ojämna fördelningen av tryck bidrar till skadorna.

Det är en sak jag inte gillar med tornkylarna, en jädra klump (kylaren), som sitter fast via en hävarm (heatpipsen), mot den lilla plattan som är CPUn, nästan så att man hör kislet i knastra.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Känns lite jobbigt att höra detta dagen efter ett datorbygge. Förhoppningsvis ska man väl inte flytta runt datorn för mycket.

Permalänk
Medlem

Corsair brukar vara snabba med att ge en kommentar om deras produkter påverkas eller ej

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Entusiast

Några undrade ifall dem bör montera om det men det gör ju ingen nytta med nya monteringsdetaljer, skadan är ju redan skedd ifall det är någon. Tråkigt om man en dag ska sälja den och den är böjd men annars ska man nog låta den vara som den är ifall den fungerar!

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Pratar vi inte om olika skruvar? De som går mot "backplate" har distanser och där ska man skruva till det tar stopp (fast även där lär man ta i med måtta då det är moderkortet man trycker distanserna mot).

De som trycker kylaren mot CPUn är de som är fjäderlastade och där ska man väl inte dra till det tar stopp?

Edit: nope, jag var ute och cyklade, i manualen för min modell står det också att man ska dra skruvarna till det tar stopp

"Gently tighten the screws until they stop, but don’t use excessive force"

På billiga kylare har jag upptäckt att det inte går och de pajar istället om man drar åt för hårt

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marticus:

Jag känner ju spontant: hur jäkla hårt måste man skruva åt kylaren egentligen för att processorn ska böja sig? Gäller detta folk som "skruvar tills det tar stopp" eller?

Skickades från m.sweclockers.com

Va, kör inte alla med skruvdragare inställd på högsta vridmoment?

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av enbom:

Dåliga moderkort med ej färdiga versioner av uefi? Har varit mycket snack om att Skylake lanserades alldeles för fort... Intel pushade moderkortstillverkare så de inte hann göra 100% stabila uefi till alla moderkort. Har läst många som haft problem med instabilitet.

Dock kanske det börjar bli bättre nu med stabilare uefi etc.

Kanske? Har inte haft ett enda problem med mina grejer. Funkar klockrent. Nä...man kan inte säga att Skylake är dåligt med det som argument längre. Jag kan inte använda en p75 processorkylare på en 1150 heller....är 1150 dålig då? Köp riktiga grejer istället.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Kanske? Har inte haft ett enda problem med mina grejer. Funkar klockrent. Nä...man kan inte säga att Skylake är dåligt med det som argument längre. Jag kan inte använda en p75 processorkylare på en 1150 heller....är 1150 dålig då? Köp riktiga grejer istället.

Bara för att du har klarat dig undan problem betyder det ju inte att plattformen är/var felfri. Vet inte riktigt om din jämförelse passar in då en kylare måste passa fysiskt med moderkortets layout. Ett korrekt moderkort till en korrekt cpu ska ju liksom fungera felfritt eller? Vad menar du med köp riktiga grejer? Menar du köp dyra grejer?

Sen är det ju ingen större prestandavinst från föregående generation(er). Till och med sämre i vissa fall jämfört med Broadwell.

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Medlem

Det viktigaste är att lappa processorn så att man får den den där extra 0.1 graden.
Dock så gissar jag att det inte är problem vid normal montering på 99% av alla kylare... jag menar min Zalman CNPS 9000 satt på tre olika AMD och Intel -CPUer genom åren.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Inaktiv

Jag har en i7 2600 som är böjd och den har haft original kylaren, där ihs trycker är cpun rak men sedan är det några mm kretskort och det pekar uppåt om man kollar på cpun från sidan.

Fick se detta när jag bytta moderkort och det är själva sockeln som trycker för hårt på ihs.

Edit: Kollade min i7 4790k och den har också böjt sig på detta sätt, Passade på att byta kylpasta!

Permalänk
Medlem

Hur tror ni Fractals kylare är? Kelvin modellen?

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem

Be quiet pure rock, är denna påverkad? Då denna använder torque istället för fjädrar. Även rekommenderad i sweclockers vinterdator 2015

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon200632:

Jag har en i7 2600 som är böjd och den har haft original kylaren, där ihs trycker är cpun rak men sedan är det några mm kretskort och det pekar uppåt om man kollar på cpun från sidan.

Fick se detta när jag bytta moderkort och det är själva sockeln som trycker för hårt på ihs.

Edit: Kollade min i7 4790k och den har också böjt sig på detta sätt, Passade på att byta kylpasta!

Intressant att det även händer på så gamla processorer som Sandy Bridge. Lite så jag undrar hur min 2700K faktiskt ser ut med. Instruktionerna med min NH-U12P ska också ha varit att skruva tills det blir stopp.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av hultron:

Jag gissar att kylarens vikt och den ojämna fördelningen av tryck bidrar till skadorna.

Jag skulle läst den engelska texten verkar ju främst handla om när man flyttar datorn. Isåfall lär vikten på kylaren vara en stor bidragande faktor.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Chibariku:

Jag skulle läst den engelska texten verkar ju främst handla om när man flyttar datorn. Isåfall lär vikten på kylaren vara en stor bidragande faktor.

Det finns ju en anledning till att man rekommenderas att montera bort stora tornkylare vid flytt, de kan även knäcka moderkorten vid förflyttning.

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem

Jag tänkte bygga en skylake-dator idag med Be quiet pure rock. Borde jag vänta tills Be quiet gått ut med nån information om det här?

Visa signatur

Intel i5 13600KF | MSI RTX 4070 Ti | ASUS Prime Z790-P | 64GB DDR4 | Kingston KC3000 2TB | Cooler Master ML240L V2 | Be Quiet! Silent Base 601 | Fractal Design ION Gold 850W | Windows 11
LG OLED 55 CX | Beyerdynamic DT 990 Pro | Creative SoundBlasterX Katana | Oculus Quest 2
Soundcloud: https://soundcloud.com/alexander-swahn-32557710
Youtube: https://www.youtube.com/channel/UCdKiWtZQ4qncjgRzf5nwF2w

Permalänk

Någon som vet om detta gäller pure rock kylaren?

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Va, kör inte alla med skruvdragare inställd på högsta vridmoment?

Du glömde högsta hastighet oxå

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Hmm.. man har ju lärt sig att just CPU-Kylaren ska skruvas åt rejält för att maximera kontakten med IHS'en men nu blir man ju lite fundersam.. ska man bara skruva tills det börjar bli trögt på skylake eller ska man spänna tills det tar stopp som man gjort förut?

Eftersom den termiska överföringen blir bättre vid ett högt montage tryck, är det helt rätt som du lärt dig. I designpapperna för CPU'n finns det siffror för monteringstrycket som ska användas, men det torde inte vara ditt problem, utan tillverkaren av kylningslösningen. Så, om tillverkaren säger att deras kylningslösning är rätt för den här kombinationen, är det bara att skruva...

Skrivet av Yoshman:

Rätt säker på att manualen till den Noctua-kylare jag installerade nyligen specifikt nämnde att man INTE ska skruva ända till det tar stopp, man ska ge sig när det börjar gå trögt.

Verkar märkligt. Då borde de ange moment.
Min, något äldre lösning från Noctua är designad så att skruven ska skruvas tills det tar stopp, och fjädern står för att ställa trycket.

Skrivet av Ratatosk:

Noctuas kylare har ju fjädrar som spänns via skruvarna, själv brukar jag växeldra tills fjädrarna bottnar men absolut inte dra åt, efter det lossar jag skruvarna ett halvt varv, på så sätt vet jag att monteringen kan fjädra samtidigt som den sitter fast ordentligt.

Ingen av mina Noctuor går att "bottna" fjädrarna på. Det är alltid luft mellan varven. Står tydligt i manualen att de ska skruvas tills skruven går i botten. Skruven är helt enkelt distansen som anger rätt avstånd för att ge rätt spänning över fjädern. Valde Noctua att snåla in på skruvarna, istället för att skicka med alternativ för olika monteringstryck?

Skrivet av Wastaah:

Skicka med momentmejslar nästa?

Det får det ju bli, om det ska hållas på så här. Det som gäller för "går trögt" är ju högst individuellt.

Skrivet av Azodan:

Tänkte precis säga tvärtom, har alltid dragit noctua kylarna i botten även på min i5 6600K. Jag kanske ska kolla manualen

Edit:
Saxat från NH-U12S manualen:
Caution: Tighten the screws until they stop.

Samma som till mina NH-U12 och NH-U12P då. Jag har dock inte uppdaterat mig till den senaste plattformen moderkort / montage detaljer, så det är möjligt att det står något annat i manualen till NM-I2011?
(Fan, Noctua är kanon på det här med monteringsdetaljer. Det är bara att skicka in och be om nya så uppdaterar de en till senaste versionen utan kostnad. Bild, eller kvitto på kylare, och moderkort eller CPU är alla kraven de ställer. Sjukt trevligt.)

Skrivet av Yoshman:

"Gently tighten the screws until they stop, but don’t use excessive force"

Den formuleringen är sannolikt för att backplaten är bockad plåt, och gängorna i den är skit. Hela vägen ner, men inte för kung och fosterland är alltså rimligt.

Skrivet av Ratatosk:

Som sagt, har man dragit skruvarna i botten, bör man med fördel kunna lossa dem ett halvt varv, fjädrarna ser ju till att trycka kylaren mot CPU:n i alla fall.

Visst. Men dels sitter skruven nu inte fast, utan kan med hjälp av vibrationer arbeta sig loss. Osannolikt, men trots allt. Det är även marginellt lägre monteringstryck, och det ger sämre värmeöverföring. I teorin i alla fall. Jag kommer fortsätta skruva dem hela vägen ned, och du kommer fortsätta lossa dem ett halvt varv. Ingen av oss kommer ha några problem.

[quote postid="15836628" userid="98181" name="Ratatosk"]Det är en sak jag inte gillar med tornkylarna, en jädra klump (kylaren), som sitter fast via en hävarm (heatpipsen), mot den lilla plattan som är CPUn, nästan så att man hör kislet i knastra./quote]Nog så sant. Jag har mina datorer i rack, så jag slipper fundera på det, men större och större, tyngre och tyngre, det är inte utan att man undrar hur mycket moderkorten tål. Däremot... så länge kylaren kommer med backplate, är det inte under sockeln det flexar, utan det är hela backplate-ytan som flexar. Jag har inte bestämt mig för om det är bättre eller sämre...

Skrivet av KingCobra:

Jag kan inte använda en p75 processorkylare på en 1150 heller....är 1150 dålig då? Köp riktiga grejer istället.

Fast här handlar det ju om grejer avsedda för sockeln, och som ska fungera... Din jämförelse... haltar.

Skrivet av RHWarrior:

Det viktigaste är att lappa processorn så att man får den den där extra 0.1 graden.

Plockar du av ett par tiondels mm på ovansidan är det fullt möjligt att monteringstrycket blir precis lagom, så du har en poäng. Även om jag misstänker att det inte var din tanke.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tempel:

Du glömde högsta hastighet oxå

Men det är ju en självklarhet Måste ju sitta ordentligt

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av -=Mr_B=-:

Eftersom den termiska överföringen blir bättre vid ett högt montage tryck, är det helt rätt som du lärt dig. I designpapperna för CPU'n finns det siffror för monteringstrycket som ska användas, men det torde inte vara ditt problem, utan tillverkaren av kylningslösningen. Så, om tillverkaren säger att deras kylningslösning är rätt för den här kombinationen, är det bara att skruva...

Verkar märkligt. Då borde de ange moment.
Min, något äldre lösning från Noctua är designad så att skruven ska skruvas tills det tar stopp, och fjädern står för att ställa trycket.

Dold text

Ingen av mina Noctuor går att "bottna" fjädrarna på. Det är alltid luft mellan varven. Står tydligt i manualen att de ska skruvas tills skruven går i botten. Skruven är helt enkelt distansen som anger rätt avstånd för att ge rätt spänning över fjädern. Valde Noctua att snåla in på skruvarna, istället för att skicka med alternativ för olika monteringstryck?

Det får det ju bli, om det ska hållas på så här. Det som gäller för "går trögt" är ju högst individuellt.

Samma som till mina NH-U12 och NH-U12P då. Jag har dock inte uppdaterat mig till den senaste plattformen moderkort / montage detaljer, så det är möjligt att det står något annat i manualen till NM-I2011?
(Fan, Noctua är kanon på det här med monteringsdetaljer. Det är bara att skicka in och be om nya så uppdaterar de en till senaste versionen utan kostnad. Bild, eller kvitto på kylare, och moderkort eller CPU är alla kraven de ställer. Sjukt trevligt.)

Den formuleringen är sannolikt för att backplaten är bockad plåt, och gängorna i den är skit. Hela vägen ner, men inte för kung och fosterland är alltså rimligt.

Visst. Men dels sitter skruven nu inte fast, utan kan med hjälp av vibrationer arbeta sig loss. Osannolikt, men trots allt. Det är även marginellt lägre monteringstryck, och det ger sämre värmeöverföring. I teorin i alla fall. Jag kommer fortsätta skruva dem hela vägen ned, och du kommer fortsätta lossa dem ett halvt varv. Ingen av oss kommer ha några problem.

[quote postid="15836628" userid="98181" name="Ratatosk"]Det är en sak jag inte gillar med tornkylarna, en jädra klump (kylaren), som sitter fast via en hävarm (heatpipsen), mot den lilla plattan som är CPUn, nästan så att man hör kislet i knastra./quote]Nog så sant. Jag har mina datorer i rack, så jag slipper fundera på det, men större och större, tyngre och tyngre, det är inte utan att man undrar hur mycket moderkorten tål. Däremot... så länge kylaren kommer med backplate, är det inte under sockeln det flexar, utan det är hela backplate-ytan som flexar. Jag har inte bestämt mig för om det är bättre eller sämre...

Fast här handlar det ju om grejer avsedda för sockeln, och som ska fungera... Din jämförelse... haltar.

Plockar du av ett par tiondels mm på ovansidan är det fullt möjligt att monteringstrycket blir precis lagom, så du har en poäng. Även om jag misstänker att det inte var din tanke.

Dold text

B!

Tänkte inte på att skruvarna kunde vara utformade på detta sätt, jag får skaffa nya glasögon verkar det som.
OK skruvarna i botten försiktigt skall det vara.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Blir lite fundersam då jag just skickat in mitt moderkort för RMA efter två förstörda 6700k. Inte direkt så jag misstänkt min noctua c14 (en riktig klump) men nu undrar man ju. Jag följde ju manualen

Permalänk
Medlem

Hm, kom högst (o)lägligt då jag ämnar dra på en Scythe Shuriken på en i5 6400..men:
" This problem particularly involves only coolers which will mounted with the H.P.M.S. mounting system*. To prevent this, the mounting pressure has been reduced by an adjustment of the screw set. Of course, Scythe is going to ship a the new set of screws to every customer completely free of charge! To apply for the free screw set, please send your request via e-mail to support@scythe.com or use the contact form on our website.

*Following coolers use this mounting system:
Ashura, Mugen 4, Mugen 4 PCGH-Edition, Fuma, Ninja 4, Grand Kama Cross 3,
Mugen Max & Kotetsu."

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Skrivet av Giuffria:

Be quiet pure rock, är denna påverkad? Då denna använder torque istället för fjädrar. Även rekommenderad i sweclockers vinterdator 2015

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av blue eyed devil:

Någon som vet om detta gäller pure rock kylaren?

Jag kör på Dark Rock Pro 3, deras tyngsta variant (1.2kg), och har inte upplevt några som helst problem. Skruvarna är skruvade i botten utan oroande högt motstånd då skumgummit på backplaten funkar som en komprimerande distans. Antar att deras mindre varianter har liknande fästanordningar.

Jag tror inte detta är något problem så länge man monterar det med sunt förnuft. Man känner själv när det börjar bli för hårt åtdraget. Torn-kylare av större kaliber är väl dock inte att rekommendera för de som flyttar runt mycket på sina datorer, då dom självklart blir känsligare för stötar vilket kan knäcka både moderkort och säkert i detta fallet även processorn. I så fall får man se till att tippa chassit så att tornet alltid står rakt upp under frakt, alternativt ha ett chassi där moderkortet monteras i botten.

Tråkigt att höra i vilket fall, att dom har snålat på tjockleken. Alltid är det något. Utmärkt processor i övrigt!

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Gender Bender:

Men det är ju en självklarhet Måste ju sitta ordentligt

Hur hårt skall man dra om man saknar skruvdragare? jag brukar dra till dess jag hör ett krasande ljud.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Hur hårt skall man dra om man saknar skruvdragare? jag brukar dra till dess jag hör ett krasande ljud.

Det ska knaka minst tre gånger om man drar åt för hand. Ju fler desto bättre brukar jag säga.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Självklart har man en Scythe Kotetsu... Funderar på att skicka efter ett skruvset men har ingen större lust att göra om monteringen med allt vad det innebär, så det skulle vara för om man behövde dem i framtiden. Flyttar ändå inte på datorn så förhoppningsvis är man safe. Är mer orolig över mitt GTX970 som efter ett par månader hänger helt snett pga längden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pyoko:

Självklart har man en Scythe Kotetsu... Funderar på att skicka efter ett skruvset men har ingen större lust att göra om monteringen med allt vad det innebär, så det skulle vara för om man behövde dem i framtiden. Flyttar ändå inte på datorn så förhoppningsvis är man safe. Är mer orolig över mitt GTX970 som efter ett par månader hänger helt snett pga längden.

sålänge du inte har några problem så behövs de inte monteras om men se till att beställa de där extra setet med skruvar tills dagen kommer då de är dags att kanske montera om och byta kylpasta

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.